Moralfråga - När någon du känner "dummar sig".

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Hejsan.

Vill börja med att undanbe "golare har inga polare" eller liknande personangrepp.
Jag vill ENBART fråga vad ni hade gjort / tycker jag bör göra.

Situationen:
Har sedan några år åkt med en grupp åkare. Däribland en Far & Son combo som båda uttalat sig lite "gangster"(köra ifrån poliser är så cooolt) och kört lite väl dingt många gånger.

Jag påtalade när jag bröt från en tur att jag inte tyckte 100+ var lämpligt i 30zoner en solig dag nära stranden. Är väll en gnällgubbe eller något, men jag vet också vem av oss som ahde försökt hålla de inblandade vid liv medans vi väntade på ambulansen.
Detta var förra året.

Egentliga frågan:
Igår inväntade vi sonen i sällskapet, när han väl dök upp hade han plockat av sin regskylt och hade som text "BYE BYE" istället.

Ska jag påtala hur osmakligt jag finner det att köra ett ospårbart fordon när man kör med andra?? (hur han gör när han kör ensam får han själv stå för)

Finns det något annat jag kan göra? Bör göra?
Eller ska jag bara hålla käften?
Jag vill gärna inte sluta köra med de grupper där han figurerar då jag tycker det är kul och har många vänner där.

Lite kluven. Vill inte böla av mig eller något, bara se hur ni känner
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man umgås inte med idioter så länge det inte är på en arbetsplats där man ju har betalt för det.
Jag hade talat om för de övriga att så länge det beteendet finns kvar håller jag mig borta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle ta avstånd från dom grupperna å kontaktat dom jag gillar att åka me och frågat om vi kan åka.. Funkar inte de så är de inget annat än söka efter andra likasinnade. .
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vem leder gruppen?
Även en löst sammansatt, spontan gruppering har en informell ledare.

Sök informell kontakt med denne och kanske någon mer tongivande i sällskapet, och ventilera dina åsikter.

Kanske har dom inte tänkt i dessa banor, kanske tycker dom att uppträdandet är helt okay.

Därefter vet du lite mer hur du vill gå vidare - lämna, eller agera tillsammans med några andra som ger er tyngd nog att amputera de ruttna delarna utan att för mycket friskt kött följer med vid operationen.
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Klart jag hade påpekat ganska skarpt att det är helt ärligt är ett ganska fjantigt och onödigt beteende. Blir det ingen ändring hade jag letat efter andra hojåkare, åkt med mina vänner från samma grupp på egen hand osv. Jag vill inte vara där när det väl går åt helvete vilket det låter som att det finns extra stor potential för.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tack för vettiga svar, vi verkar vara på ungefär samma plan.

Jag har brutit av från 2 körningar med dem redan.
I just denna grupperingen / fb-chatten / hoodie-ligan är det just far & sonen som varit ledande / grundande.
Det har dock eskalerat enligt mig, var inte så här i början.

Jag är själv lite "ledare" i en annan grupp och brukar annordna några större körningar vart år.
Där kommer jag framöver att skriva ordagrannt vad som gäller med skylt, försäkring och körkortsinnehav.

Tror vi som vill ha kvar motorcyklarna ett tag till får börja ta tag i buset själva.
Men hur gör man ute på körning och det dyker upp rötägg?
Ringer polisen?
Stöta ut dem helt enkelt tills de faller i ett iaf rimligt led??
Stannar och käftar med dem?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag tycker du redan har svarat på din egen fråga. Känner du dig inte bekväm att köra med dom är individerna så låter du helt enkelt bli. Övertala dom att ändra beteende brukar vara hopplöst.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror vi som vill ha kvar motorcyklarna ett tag till får börja ta tag i buset själva.


Ja precis. Det är ingen annan som gör det åt oss, och varje gång vi någorlunda seriösa motorcyklister blandas med och misstas för att vara några av de stollar som uppfattas som helt hänsynslösa så förlorar vi alla på det.

Skall vi med någon slags trovärdighet kunna hävda att "det är ett fåtal som inte sköter sig" så kan vi inte haka på i deras kortege och köra den större.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur gör man ute på körning och det dyker upp rötägg?
Ringer polisen?
Stöta ut dem helt enkelt tills de faller i ett iaf rimligt led??
Stannar och käftar med dem?

Vid första pausen,( i värsta fall pausa direkt på en parkeringsplats). Prata med dom och berätta vilka regler ni följer i den här gruppen. Och säg att dom får gärna vara följa med på den här turen om dom håller sig inom gruppens ramar.
Och dom är även välkomna nästa vecka men till dess måste dom skruva fast registreringsskylten.

Den gamla gruppen är nog tyvärr svårare att ändra...

Det där med att stöta ut osv tror jag funkar sämre, dom fattar antagligen inte varför ni beter er otrevligt utan tar det nog bara som dålig personkemi.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Nu framstår jag kanske som att jag håller 60 på 70 vägar etc. men det är inte det som min fråga avhandlar.
Jag vill inte skada någon annan, och jag skiter inte helt i hur andra uppfattar mig när jag kör.
Och jag är av åsikten att är jag dum nog att torska så får jag stå mitt kast.

Tror det är sistnämda jag har bekymmer med. Att stå för konsekvenserna av medvetna handlingar är enligt mig sunt förnuft.

Aja, får skriva ihop ett litet regelverk inför kommande åkningar jag roddar ihop.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hejsan.

En del bortklippt.

Egentliga frågan:
Igår inväntade vi sonen i sällskapet, när han väl dök upp hade han plockat av sin regskylt och hade som text "BYE BYE" istället.

Ska jag påtala hur osmakligt jag finner det att köra ett ospårbart fordon när man kör med andra?? (hur han gör när han kör ensam får han själv stå för)

Finns det något annat jag kan göra? Bör göra?
Eller ska jag bara hålla käften?
Jag vill gärna inte sluta köra med de grupper där han figurerar då jag tycker det är kul och har många vänner där.

Lite kluven. Vill inte böla av mig eller något, bara se hur ni känner

Kanske dags att ta ett snack, vid lämpligt tillfälle om:
-Vad de vill ha ut av det?
- Vem vill de imponera på?
--Förstår de inte att det är nästa samma sak som att komma in en dojo klädd i rosa? Man är endera fantastisk duktig och skicklig eller så är man bara helt enkelt korkad. Brasklapp, man ju numera vara någons sorts PK-hen eller --också färgblind..men jag tror att ni förstår vad jag menar.
- Att du/ni kan få problem pga deras beteende.
- Att döda småbarn inte är coolt.
- Att inte ens döda vuxna är särskilt ballt.
- Ingen är särskilt impad.
- Fråga om han provkör texten på gravstenen?

Det är som någon nämnt fiffigt att kolla reda på vem som i övrigt är tongivande och försöka påverka även den vägen.

Om ni måste dela på er så är det bästa om ni kan få far/son combon att välja bort er (resten) än tvärtom. Långt mycket bättre att ni blir bortvalda för att ni är töntar/fegisar/annat lämpligt än att de skall uppfatta sig som utstötta.

Lite beroende på andra omständigheter...
Banåkning...det har stukat mer än en gatans Allan Ballan. Vem kan banga för en liten utrmaning? Mycket mer teknik- än egokrävande.

Mellan tummen och pekfingret: Förstärk önskade beteenden och ignorera/strunta i/kommentera inte idiotier och icke önskat beteende.

Man umgås inte med idioter så länge det inte är på en arbetsplats där man ju har betalt för det.
Jag hade talat om för de övriga att så länge det beteendet finns kvar håller jag mig borta.

Om inget av det jag skrev ovan och som andra också varit inne på fungerar så skulle jag nog följa L.Mäkinens råd...och dra.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu framstår jag kanske som att jag håller 60 på 70 vägar etc. men det är inte det som min fråga avhandlar.
Jag vill inte skada någon annan, och jag skiter inte helt i hur andra uppfattar mig när jag kör.
Och jag är av åsikten att är jag dum nog att torska så får jag stå mitt kast.

Tror det är sistnämda jag har bekymmer med. Att stå för konsekvenserna av medvetna handlingar är enligt mig sunt förnuft.

Aja, får skriva ihop ett litet regelverk inför kommande åkningar jag roddar ihop.

Jag har en vag känsla av att någon av Stockholmsgrupperna haft någon sorts kortare "Regelbok" synlig i den delen av forumet. Kanske något att kolla?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det beror på vad det är för typ av gruppkörning ni har:
Är den en Honda Goldwing-grupp som älskar att ligga och glida på motorvägar 10km/h under hastighetsgränsen och tycker det är häftigt ju mer varselfärgad utrustning man har så är det helt rätt att utesluta denna regskylts-marodör men är det en streetfighter-grupp där det förväntas att man kör mer på ett hjul än två och knäskrapar på 50-vägar kan det kanske vara ett av de "mindre" bekymren i er grupp :gnissla

Ibland måste man acceptera att det är föraren/individens eget ansvar så länge dess framfart inte utsätter er för fara.
Det är lite som med slip-ons och andra ljudförstärkare: ska man utesluta förare som har utrustat sina hojar med öppna slip-ons bara för att det kan sända en signal till omgivningen att ni vill "förstöra" för mc-kollektivet?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ja jag hade ju inte velat köra med en grupp där hälften kommer brassa åt helvete när Pelle Polis blinkar i backspegeln. Nu har du ju dessutom redan brutit två körningar med gruppen, så svaret känns nog ganska givet ändå.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ibland måste man acceptera att det är föraren/individens eget ansvar

Detta blir ju motsägelsefullt som fään.
Det är ju precis eget ansvar som en plockad skylt undviker.
Någon annan med spårbar skylt kan få ta skiten vid en gruppkörning.

Folk får så gott som köra hur fan de vill, så länge det är med en gnutta sunt förnuft och ansvarstagande.
Så fort sistnämda försvinner så ser jag bara smitningar från eventuella olyckor framför mig.
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Det är riktigt "fjortis" att plocka av skylt och ersätta med nått trams meddelande.

Sånna hör hemma i en grupp för sig själv så hade jag varit som du hade jag nog valt andra att köra med.
Som du säger så kan det förstöra mer än det gör nytta.. för alla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill folk leka aotlå så får de väl göra det, men inte på seriösa gruppkörningar. Det spiller definitivt över på er andra.
Vem har ledarskapet? Den som har det måste även ha kulor att dra gränsen på ett tydligt sätt.

Gruppkörning sker enligt följande bl.a. bl.a.
Gillar man inte det får man köra någon annanstans.
Anledningen till detta är bl.a. bl.a.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där är väl den största anledningen till att jag oftast åker ensam eller enbart med bästa åkpolaren som "avåkningsförsäkring". Åka i grupp, för gruppåkandets skull - alla minst med tokstollar som dummar sig är inte speciellt tilltalande, iaf inte för mig. Hellre "Vi syns vid Elsas konditori klockan 15" om nu känner att man bara måste vara social ibland. Köra och kika på någons nummerplåt är ju rätt tråkigt.

Vill man stå/köra i kö kan man ta Årstalänken en torsdagseftermiddag. ;-) En av förbannelserna att konsulta åt Atlas Copco.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har upplevt liknande under gruppkörning några gånger. Några exempel som dyker upp i skallen

Case 1: 90 km/t på 40-sträcka i villaområden. 80 km/t på 30-sträcka.

I mitt fall valde jag att slå av till en fart "lite lagom för fort" så att de snabba gossarna tvingades vänta i nästa korsning.

Och förklarade att jag inte gillar att köra så fort på lågfarts-sträckor bland hus och folk.
Att jag själv inte skulle tycka om att någon drog förbi 10 meter från min garageuppfart och mina barn i 90 knyck.
Samt att jag ville ha kvar mitt körkort (har varit av med det pga fortkörning, så jag vet hur knöligt det blir)

Sedan är jag ingen ängel heller. Kör oftast över skyltad fart. Men man får välja sina sträckor....

Hur gick det då?
1. Jo, de tröttnade nog på mig. Valde annat körsällskap nästa gång.
2. Jag tröttnade på dem. Valde annat körsällskap.


Case 2: 130+ på 80-väg i regn.
Sade att jag inte vill köra skyltad fart +50 i dåligt väglag. "Gör ni som ni vill så kommer jag efter i min takt."

Case 3: För hög fart i Norge i regn. Sade att jag inte ville köra så fort i vått väglag och dålig sikt. "Gör ni som ni vill så kommer jag efter i min takt."

Case 2 och 3: Funkade att säga så. Alla körde sitt tempo. Inga sura miner
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top