Betydelse av CCA? (Yuasa ytz14s)

Rational

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB1000R 2014
Hade problem när det blev kallt i slutet av förra säsongen med att starta hojen (CB1000R -14), och nu efter vinterförvaringen i varmgarage så startar den inte alls. Orginalbatteriet sitter i men tittar nu på att "byta upp" mig. Känner dock en viss osäkerhet med betydelsen av alla termer.

Motsvarande orginal bör vara denna: Yuasa YTZ10S https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz10s-motorcycle-battery.html

Som jag jämför med dessa:

CCA (Cold-start performance) på 190 vs 230 och 240. Kommer jag märka någon skillnad?

De båda större batteriena är lite högre, någon som prövat och lyckats med standard montering i CB1000R?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yuasa YTZ10S räcker för att starta en död häst. Köp ett sådant från MDS i england.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
och ändå så känns det som det är ansträngt på mitt Yuasa. Jag köpte ett nytt VMF Powersport här hemma på CDON för 719 pix. Yuasa ger jag inte mycket för, jag har bytt 3 stycken på 3 hojar, det sista är inte ens 2 år gammalt
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kolla upp litium-alternativen också, om du nu ändå ska stoppa in en del slantar i nytt batteri.
Jag slutade köpa gamla blybatterier för länge sedan. Kör förvisso inte vintertid.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På en radfyra kommer du troligen inte att märka någon skillnad. redan 190 är tillräckligt att starta en bilmotor om det inte är en större bilmotor även om dom flesta biltillverkare rekommenderar betydligt högre för bekymmersfri start. Har du twin så är det lite kinkigare med CCA då en twin är elakare mot batteriet än en radfyra.

Kör på originalstorleken.

Däremot skulle jag ta mig en funderare om det är något som är vajsing om batteriet dör så fort. På min förra hoj hade inte den tidigare ägaren bytt något batteri när jag köpte den och när jag till slut bytte pga att batteriet inte längre orkade starta den så var batteriet 12 år gammalt.
På min nuvarande hoj så bytte jag batteri nu i höstas eftersom det ibland inte riktigt ville starta hojen problemfritt. Den hojen är en 06 dvs batteriet var 11 år gammalt.

Ett väl omhändertaget batteri skall överleva längre än 4 år. Har du rätt laddspänning på hojen är den första frågan.
Förvarar du hojen i varmgarage så har du högre självurladdning i batteriet (Självurladdningen stiger med ökande temperatur) utöver det faktum att du har kretsar i hojen som hela tiden drar lite ström. Dvs med förvaring i varmgarage så finns ett visst behov av att någon gång då och då under vintern kopppla in en laddare och toppa upp batteriet.

Men på det stora hela. Behöver du byta batteri så ska det inte vara några problem att starta hojen med betydligt mindre än 190 CCA.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kolla upp litium-alternativen också, om du nu ändå ska stoppa in en del slantar i nytt batteri.
Jag slutade köpa gamla blybatterier för länge sedan. Kör förvisso inte vintertid.

Jag skulle faktiskt inte rekommendera litiumalternativet på en brukshoj. Det finns ingen större anledning att gå in på det för vikten på en gathoj. Litiumbatterier har den riskfaktorn att dom faktiskt brinner djävligt bra och spontant när något går fel. Dessutom har dom inte samma spänning och laddkarakteristik som blybatterier så laddsystemet på en hoj är inte anpassat för litiumbatterier. Dvs du kommer att köra det med fel laddning hela tiden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
och ändå så känns det som det är ansträngt på mitt Yuasa. Jag köpte ett nytt VMF Powersport här hemma på CDON för 719 pix. Yuasa ger jag inte mycket för, jag har bytt 3 stycken på 3 hojar, det sista är inte ens 2 år gammalt

Har du kollat batterispänningen med ljuset tänt på hojen vid lite olika varvtal ?
Jag bytte Biltema underhållsfritt varje säsong innan jag upptäckte att Triumph Sprint RS är inte konstruerad för att köras med ljuset tänt dagtid. Med släckt ljus 14,3V till batteriet. Med tänt ljus 13,9Volt till batteriet.
För klent kablage. Koppar kostar både ökad hojvikt och pengar.
Och med 13,9 Volt max till batteriet under säsong blir batteriet aldrig fullladdat, sulfaterar och kass nästa säsong.
Så det blev ombyggnad av elen.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 

Rational

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB1000R 2014
Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...

Den beskrivningen låter för mig som att hojen inte laddar batteriet. Detom jag tycker talar för det är att det uppenbarligen går att ladda batteriet så att det utan problem startar hojen och om du sedan kör en hoj så klarar inte hojen av att hålla batteriet laddat så att det kan starta hojen en stund senare.

Om batteriet hållt laddningen så dåligt vore det osannolikt att du skulle kunna få ström i det för att kunna starta hojen alls.

Jag skulle i din situation kolla upp och mäta så att du har rätt spänning när hojen är igång för att se så att du har rätt laddning i hojen. I annat fall riskerar du att hålla på och byta batteri efter batteri som snabbt förstörs av defekt laddning i hojen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...

Som Steffo skriver, symptomen att hojen inte går att starta efter man tagit en sväng betyder (egen erfarenhet) att laddningen inte fungerar. Lätt att testa. Starta hojen, tänd ljuset om ljuset inte tänds automatiskt. Mät batterispänningen. På båda mina hojar ligger den från tomgångsvarv och uppåt med tänt ljus omkring 14,3 Volt. Ligger spänningen omkring 13,8 - 13,9 Volt med tänt ljus och du sätter på ljuset manuellt kanske hojen är gjord för att dagtid köras med släckt ljus (som i många länder). Låg spänning beror på underdimensionerat kablage om du har ca 14,3 Volt med släckt belysning.
Men är spänningen lägre än 13,7 Volt med tänd belysning så har du fel på laddningen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Det vanliga felet är kass laddningsregulator. Och det behöver inte kosta en förmögenhet. Se till att du får en med MOSFET där man bryter strömmen från generatorn till batteriet när batteriet är laddat.
Inte den äldre typen där man kortsluter generatorlindningarna till jord (minus) med tre tyristorer (SCR) när batteriet är laddat och eldar upp elen i laddningsregulatorn och generatorlindningarna. Något som ofta leder till att laddningsregulatorn dör av överhettning och ibland till att generatorlindningarna överhettar och brinner med kortis i lindningarna som följd.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag börjar tro att Yuasa är skit numera för fler o fler klagar på dem. Jag köpte ett nytt Yuasa för två säsånger sedan men nu startar knappt min KTM 990. De höll bara två säsånger men de Yuasa som satt där innan va nog minst 10 år gammalt!!?? Hojen laddar över 14 volt med lyse på tomg och jag underhållsladdar det på vintern.
Nu köper jag vad som helst utom yuasa :mad:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aha bolaget är utsålt måtro? varumärket är kört nu då?

Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?

Kan ju vara värt och titta på ryktet , man får söka globalt om man skall få svar :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?
Jag har alltid köpt Biltema-batterier, och dom har alltid funkat klockrent, ett batteri som jag hade i min gixxer 750 klarade av att starta morsans bil några gånger, och sedan min hoj, utan laddning emellan :tummenupp Men till en race-hoj fick jag tag på ett uselt batteri, så jag böt det, och det nya batteriet från samma Biltema-affär var lika uselt. Jag provade tom flera batterier på hyllan, och alla hade alldeles för låg spänning. Till slut åkte jag till en annan affär och böt batteriet där, och det var klockrent :tummenupp Så tydligen var det en batch som var kass, och alla affärer hade inte fått den. Har Yuasa liknande problem tro, svajiga batcher, eller är det ett större systemfel?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag börjar tro att Yuasa är skit numera för fler o fler klagar på dem. Jag köpte ett nytt Yuasa för två säsånger sedan men nu startar knappt min KTM 990. De höll bara två säsånger men de Yuasa som satt där innan va nog minst 10 år gammalt!!?? Hojen laddar över 14 volt med lyse på tomg och jag underhållsladdar det på vintern.
Nu köper jag vad som helst utom yuasa :mad:

Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.

Du laddar helt rätt enligt Yuasa hemsidas tips om underhåll.
Jag har sökt om felande yuasa världen över men hittar inget speciellt så jag funderar på köpa ett nytt yuasa ändå för de är billiga på ebay från Italien Tysdklan England. Ett Yuasa ytz 14s kostar bara 1100kr med frakt.
Men jag förstår inte vad vad MF står för på Yuasa batterier de har även röd text av någ anl? De finns YTZ14 s och YTZ14 s mf.

Länk til ett rödtextat ytz s mf !?

https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/yuasa/yuasa-ytz14s.html

De här Varta batteriet är en het kandidat til Yuasa ytz14s de har också 230cc enligt spec och kostar bara 750kr samt gratis frakt! Man fyller det själv med syra som följer med. Jag kommer nog slå till på et sådant.
https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/varta/varta-ttz14s-bs-ytz14s-4-ytz14s-bs.html
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.


Samma här, laddar aldrig med konstant laddning. Jag har heller aldrig haft problem med mina Yuasa(då har jag ca 75.000 mil på hoj)

Kör hellre också med AGM batterier(syrapack) och undviker gelbatterier. Verkar mer blandad kvalite på dom, även så Yuasa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top