REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB1000R 2014
    Inlägg
    2

    Betydelse av CCA? (Yuasa ytz14s)

    Hade problem när det blev kallt i slutet av förra säsongen med att starta hojen (CB1000R -14), och nu efter vinterförvaringen i varmgarage så startar den inte alls. Orginalbatteriet sitter i men tittar nu på att "byta upp" mig. Känner dock en viss osäkerhet med betydelsen av alla termer.

    Motsvarande orginal bör vara denna: Yuasa YTZ10S https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-y...e-battery.html

    Som jag jämför med dessa:


    CCA (Cold-start performance) på 190 vs 230 och 240. Kommer jag märka någon skillnad?

    De båda större batteriena är lite högre, någon som prövat och lyckats med standard montering i CB1000R?

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 969
    Yuasa YTZ10S räcker för att starta en död häst. Köp ett sådant från MDS i england.

  3. #3
    One litre screamer javagurus avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    5 321
    och ändå så känns det som det är ansträngt på mitt Yuasa. Jag köpte ett nytt VMF Powersport här hemma på CDON för 719 pix. Yuasa ger jag inte mycket för, jag har bytt 3 stycken på 3 hojar, det sista är inte ens 2 år gammalt

  4. #4
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 857
    Kolla upp litium-alternativen också, om du nu ändå ska stoppa in en del slantar i nytt batteri.
    Jag slutade köpa gamla blybatterier för länge sedan. Kör förvisso inte vintertid.

  5. #5
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 357
    På en radfyra kommer du troligen inte att märka någon skillnad. redan 190 är tillräckligt att starta en bilmotor om det inte är en större bilmotor även om dom flesta biltillverkare rekommenderar betydligt högre för bekymmersfri start. Har du twin så är det lite kinkigare med CCA då en twin är elakare mot batteriet än en radfyra.

    Kör på originalstorleken.

    Däremot skulle jag ta mig en funderare om det är något som är vajsing om batteriet dör så fort. På min förra hoj hade inte den tidigare ägaren bytt något batteri när jag köpte den och när jag till slut bytte pga att batteriet inte längre orkade starta den så var batteriet 12 år gammalt.
    På min nuvarande hoj så bytte jag batteri nu i höstas eftersom det ibland inte riktigt ville starta hojen problemfritt. Den hojen är en 06 dvs batteriet var 11 år gammalt.

    Ett väl omhändertaget batteri skall överleva längre än 4 år. Har du rätt laddspänning på hojen är den första frågan.
    Förvarar du hojen i varmgarage så har du högre självurladdning i batteriet (Självurladdningen stiger med ökande temperatur) utöver det faktum att du har kretsar i hojen som hela tiden drar lite ström. Dvs med förvaring i varmgarage så finns ett visst behov av att någon gång då och då under vintern kopppla in en laddare och toppa upp batteriet.

    Men på det stora hela. Behöver du byta batteri så ska det inte vara några problem att starta hojen med betydligt mindre än 190 CCA.
    The man, the myth, the concept.

  6. #6
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 357
    Citat Ursprungligen postat av k1322 Visa inlägg
    Kolla upp litium-alternativen också, om du nu ändå ska stoppa in en del slantar i nytt batteri.
    Jag slutade köpa gamla blybatterier för länge sedan. Kör förvisso inte vintertid.
    Jag skulle faktiskt inte rekommendera litiumalternativet på en brukshoj. Det finns ingen större anledning att gå in på det för vikten på en gathoj. Litiumbatterier har den riskfaktorn att dom faktiskt brinner djävligt bra och spontant när något går fel. Dessutom har dom inte samma spänning och laddkarakteristik som blybatterier så laddsystemet på en hoj är inte anpassat för litiumbatterier. Dvs du kommer att köra det med fel laddning hela tiden.
    The man, the myth, the concept.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av javaguru Visa inlägg
    och ändå så känns det som det är ansträngt på mitt Yuasa. Jag köpte ett nytt VMF Powersport här hemma på CDON för 719 pix. Yuasa ger jag inte mycket för, jag har bytt 3 stycken på 3 hojar, det sista är inte ens 2 år gammalt
    Har du kollat batterispänningen med ljuset tänt på hojen vid lite olika varvtal ?
    Jag bytte Biltema underhållsfritt varje säsong innan jag upptäckte att Triumph Sprint RS är inte konstruerad för att köras med ljuset tänt dagtid. Med släckt ljus 14,3V till batteriet. Med tänt ljus 13,9Volt till batteriet.
    För klent kablage. Koppar kostar både ökad hojvikt och pengar.
    Och med 13,9 Volt max till batteriet under säsong blir batteriet aldrig fullladdat, sulfaterar och kass nästa säsong.
    Så det blev ombyggnad av elen.
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...och&highlight=
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB1000R 2014
    Inlägg
    2
    Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...

  9. #9
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 357
    Citat Ursprungligen postat av Rational Visa inlägg
    Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...
    Den beskrivningen låter för mig som att hojen inte laddar batteriet. Detom jag tycker talar för det är att det uppenbarligen går att ladda batteriet så att det utan problem startar hojen och om du sedan kör en hoj så klarar inte hojen av att hålla batteriet laddat så att det kan starta hojen en stund senare.

    Om batteriet hållt laddningen så dåligt vore det osannolikt att du skulle kunna få ström i det för att kunna starta hojen alls.

    Jag skulle i din situation kolla upp och mäta så att du har rätt spänning när hojen är igång för att se så att du har rätt laddning i hojen. I annat fall riskerar du att hålla på och byta batteri efter batteri som snabbt förstörs av defekt laddning i hojen.
    The man, the myth, the concept.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 993
    Citat Ursprungligen postat av Rational Visa inlägg
    Tycker väl egentligt också att ett batterier borde hålla mer än fyra år, samtidigt så har jag laddat batteriet fullt för att sedan köra en sväng. Efter att ha parkerat så vill den inte starta igen. En gång blev jag stående och fick ta ur batteriet, be en vän om hjälp att köra mig, åka hem ladda, och sen tillbaka igen... så antingen håller batteriet laddningen extremt dåligt eller så laddas batteriet inte alls under körning. Hoppas verkligen inte att det är det senare...
    Som Steffo skriver, symptomen att hojen inte går att starta efter man tagit en sväng betyder (egen erfarenhet) att laddningen inte fungerar. Lätt att testa. Starta hojen, tänd ljuset om ljuset inte tänds automatiskt. Mät batterispänningen. På båda mina hojar ligger den från tomgångsvarv och uppåt med tänt ljus omkring 14,3 Volt. Ligger spänningen omkring 13,8 - 13,9 Volt med tänt ljus och du sätter på ljuset manuellt kanske hojen är gjord för att dagtid köras med släckt ljus (som i många länder). Låg spänning beror på underdimensionerat kablage om du har ca 14,3 Volt med släckt belysning.
    Men är spänningen lägre än 13,7 Volt med tänd belysning så har du fel på laddningen.
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...er-2000018521/
    Det vanliga felet är kass laddningsregulator. Och det behöver inte kosta en förmögenhet. Se till att du får en med MOSFET där man bryter strömmen från generatorn till batteriet när batteriet är laddat.
    Inte den äldre typen där man kortsluter generatorlindningarna till jord (minus) med tre tyristorer (SCR) när batteriet är laddat och eldar upp elen i laddningsregulatorn och generatorlindningarna. Något som ofta leder till att laddningsregulatorn dör av överhettning och ibland till att generatorlindningarna överhettar och brinner med kortis i lindningarna som följd.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-11 klockan 12:29.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  11. #11
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 625
    Jag börjar tro att Yuasa är skit numera för fler o fler klagar på dem. Jag köpte ett nytt Yuasa för två säsånger sedan men nu startar knappt min KTM 990. De höll bara två säsånger men de Yuasa som satt där innan va nog minst 10 år gammalt!!?? Hojen laddar över 14 volt med lyse på tomg och jag underhållsladdar det på vintern.
    Nu köper jag vad som helst utom yuasa
    BOOST III

  12. #12
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 247
    Aha bolaget är utsålt måtro? varumärket är kört nu då?
    Rattar hyllan

  13. #13
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 625
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Aha bolaget är utsålt måtro? varumärket är kört nu då?
    Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
    Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?
    BOOST III

  14. #14
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 247
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
    Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?
    Kan ju vara värt och titta på ryktet , man får söka globalt om man skall få svar
    Rattar hyllan

  15. #15
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 647
    Nordstrom har funkat bra för mig.

  16. #16
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 613
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag vet inte vad som hänt med Yuasa de kan bara vara jag som fått en måndags ex men jag tycker mig läsa allt för ofta att fler har onormala problem med dessa batterier (på senare år) Förr köpte man ett Yuasa för att vara säker på att man köpt de bästa men nu vet jag inte vad man ska tro, jag köper inte ett till ivf.
    Vilket märke ska man köpa om man vill ha ett bra batteri som inte heter Yuasa?
    Jag har alltid köpt Biltema-batterier, och dom har alltid funkat klockrent, ett batteri som jag hade i min gixxer 750 klarade av att starta morsans bil några gånger, och sedan min hoj, utan laddning emellan Men till en race-hoj fick jag tag på ett uselt batteri, så jag böt det, och det nya batteriet från samma Biltema-affär var lika uselt. Jag provade tom flera batterier på hyllan, och alla hade alldeles för låg spänning. Till slut åkte jag till en annan affär och böt batteriet där, och det var klockrent Så tydligen var det en batch som var kass, och alla affärer hade inte fått den. Har Yuasa liknande problem tro, svajiga batcher, eller är det ett större systemfel?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  17. #17
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 247
    Ja sökte om Yuasa o hitta inte en flodvåg av hat, svajiga batcher dödar ett märke men dom verkar inte ha det
    Rattar hyllan

  18. #18
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 357
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag börjar tro att Yuasa är skit numera för fler o fler klagar på dem. Jag köpte ett nytt Yuasa för två säsånger sedan men nu startar knappt min KTM 990. De höll bara två säsånger men de Yuasa som satt där innan va nog minst 10 år gammalt!!?? Hojen laddar över 14 volt med lyse på tomg och jag underhållsladdar det på vintern.
    Nu köper jag vad som helst utom yuasa
    Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
    Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

    Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
    Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

    Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
    Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.
    The man, the myth, the concept.

  19. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 625
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
    Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

    Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
    Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

    Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
    Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.
    Du laddar helt rätt enligt Yuasa hemsidas tips om underhåll.
    Jag har sökt om felande yuasa världen över men hittar inget speciellt så jag funderar på köpa ett nytt yuasa ändå för de är billiga på ebay från Italien Tysdklan England. Ett Yuasa ytz 14s kostar bara 1100kr med frakt.
    Men jag förstår inte vad vad MF står för på Yuasa batterier de har även röd text av någ anl? De finns YTZ14 s och YTZ14 s mf.

    Länk til ett rödtextat ytz s mf !?

    https://www.voltpower.se/fi/motorcyk...sa-ytz14s.html

    De här Varta batteriet är en het kandidat til Yuasa ytz14s de har också 230cc enligt spec och kostar bara 750kr samt gratis frakt! Man fyller det själv med syra som följer med. Jag kommer nog slå till på et sådant.
    https://www.voltpower.se/fi/motorcyk...ytz14s-bs.html
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-04-13 klockan 12:04.
    BOOST III

  20. #20
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 214
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Weird. Jag har inte upplevt något sådant. Och jag har bara stoppat i Yuasa.
    Få se om det blir skillnad nu efter bytet på min nuvarande hoj som fick nytt batteri i höstas eftersom det var dåligt. Det gamla batteriet var från 2006.

    Däremot finns det en problematik kring hur man underhållsladdar tycker jag mig ha märkt.
    Kompisen brukade ha sin hoj stående i garaget med underhållsladdaren i hela vintern. Hans batterier då brukade sällan klara mer än kanske 2 år innan det blev problematiskt att starta hojen kall.

    Jag har aldrig haft konstant inkopplad batteriladdare utan jag har istället någon gång då och då under vintern, kanske en gång i månaden, kopplat in en laddare för att toppa upp batteriet och jag har inte haft några som helst problem med för tidig död på mina batterier.
    Så jag undrar om det inte är så att en konstant inkopplad underhållsladdare faktiskt i vissa lägen kan ställa till med skada. Och då pratar vi ändå om CTEC laddare.

    Samma här, laddar aldrig med konstant laddning. Jag har heller aldrig haft problem med mina Yuasa(då har jag ca 75.000 mil på hoj)

    Kör hellre också med AGM batterier(syrapack) och undviker gelbatterier. Verkar mer blandad kvalite på dom, även så Yuasa.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nej, jag lyfter blicken... Det LILLA problemet är att någon glömmer dimbakljuset på för länge. Det STORA problemet är när folk inte syns i dimma/snörök os [...]

BrooklynS
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här