Yamaha FZ8 Felkod, Sub-throttle

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Hej!

Äntligen är våren här, första rundan är gjord. Tyvärr inte helt bekymmersfritt, ca 3km in i turen tändes motorfelslampan på min Fz8-2011.. :(

Jag får felkoden 47, Sub-Throttle malfunction efter lite googling. Denna dyker upp direkt när jag slår på tändingen, så min gissning är att det är någon givare som gett upp.
Saken är den att jag vet inte vart sub-throttle sitter. Jag skulle vilja säga gasspjället, men det känns fel.

Motorn går rent och så, förutom att den är effektbegränsad iom motorfelet och varvar bara ca 5krpm.

Mc:n är mappad med en powercommander, så tanken är väl att börja med att plocka ur denna till att börja med. Men jag har ju haft den i 3 säsonger så det bör inte vara den.

Några idéer vart jag kan börja min felsökning?
Går det att nolla felkoder på något sätt eller försvinner dessa när problemet är åtgärdat?

Tacksam för lite hjälp här så man inte missar fler fina vårdagar!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Powercommander kan vara en misstänkt felkälla då den tar signal från sub TPS...

Tps (givaren) sitter under tank och luftburk så du lär få plocka bort båda för att komma åt TPS.

Börja med att koppla ur PC för att utesluta störning i TPS signalen :tummenupp

Felkodsvisningen återställs när felet är löst men lagras i felkodsminnet.

Om du inte redan har så tanka gärna hem service manual, det underlättar.
I kap 8(-78) behandlas insprutning o felkod 47.
http://foc-u.co.uk/index.php?action=downloads;sa=downfile&id=31

Manual för pcv
https://www.google.se/url?sa=t&sour...FjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw0F9TSJ1v9o7-_Ean9yg-g3
 
Last edited:

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Misstänkte att det kunde vara nåt sådant, då blir det till att börja med att koppla ur denna.
Borde man inte kunna hitta kabeln till denna givare i kontakten där PC:n är inkopplad. Då kan man ju mäta så att värdet ligger inom 0-7kohm som jag läste i manualen du så snällt länkade.

Jag testar och återkommer hur utfallet blev :yoparty

Den bistra fördelen med detta var ju att man faktiskt tog det lugnt första rundan för iår, en gång var jag uppe i 110 :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo absolut.
Det kan vara flera orsaker.
Ingen spänning till TPS, jordningen till TPS, avbrott i signalkabel från TPS, trasig TPS (potensiometer).

Sen är PCV lite lurig....
När den är spänningslös skickar den en riktigt skum signal tillbaka till TPSsignalkabeln så ECUn kan tro det är fel på TPS...

Kolla först att PCV lever, går hojen att starta?

På en del PCV modeller brukar man få sätta en strömtjuv på signalkabeln från TPS och då är det såklart risk för avbrott i TPS signalen..
Fast på din hoj verkar den sitta ihop med stora kontakten.
 

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Jodå, hojen går att starta och den går rent. Dock i Limp-mode, så den är inte så kraftfull.
Lite hög tomgång reagerade jag på innan jag åkte ut på rundan. Men det kan lika gärna berott på att den var kall.

Jag kollade även på en youtube video, https://www.youtube.com/watch?v=xGOrkm-KRRA där man beskriver hur man justerar om det skulle vara behov av.
Tänkte att man skulle kunna kika i diag läget med kanske, då kan man ju se om givarn lever. Tänker jag rätt, eller är det fel sensor som killen i videon meckar med?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har inte mekat med FZ8 men trottelhuset påminner om R1 2004-2006.
Som jag ser det så jobbar han i videon med det som ibland kallas APS (accelerator pos sensor), dvs det spjäll som påverkas av gashandtaget och där kan du kolla och justera mha instrumentpanelen och diag code 01.

Sub-TPS sitter på höger sida av spjällhuset och det verkar inte finnas någon diag kod för den utan där rekommenderas att man koppla in sej direkt på TPS för att kolla och justera, tyvärr.

Det borde även gå att mäta signalspänning från sub-TPS mot jord för att se att den lever (grön/gul), kan även vara så att man måste mäta mot sensor ground (sv/blå)..

Jag bifogar lite utdrag ur service manual som har med saken att göra:
Adjust sub TPS.jpg

Diag koder.jpg

El TPS.jpg

KOd 47.jpg

TPS.jpg
 

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Nu har jag äntligen tagit tag i hojen och kikat på problemet.

Började en med norsk reset, lyfte batteriet. Tyvärr så hjälpte inte denna åtgärd, men har ju gjort förr :hihi

Kopplade sedan ur PCV:n, då startade hojen helt utan felkoder. Vilket kändes bra på sitt sätt för då har man ju ringat in problemet.
Testade sedan att koppla in PCV:n igen och hojen startar utan felkoder. Så nu spörs det hur länge den går om det blir problem igen.

Så antigen har jag glappkontakt nånstans, eller så fick den spelet när jag körde en recond på batteriet.
Hoppas att det inte var mer avancerat än så.

Nu kunde jag ju dessutom passa på att byta luftfilter när jag ändå hade tanken uppe :tummenupp

Stort tack för all hjälp!
 

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha Fz8
Tyvärr så blev inte lyckan så långlivad, vilket jag nästan hade räknat med. Felet kom tillbaka efter ett tag.
För att försöka reda ut vad det är som händer så har jag lyft av luftburken för att kunna se insuget.
När felkoden är "aktiv" så öppnar inte spjällen alls när man vrider på nyckeln. Det bara tickar i den delen som är inringad med rött i bilden. Är det den som styr spjällen?

Det konstiga är att när jag pluggade ur den gröna, "air intake pressure sensor". Då försvann felkoden och spjällen öppnas igen när man vrider på nyckeln. Förstår inte vad den kan ha med detta att göra egentligen.

Passade även på att mäta på sub-TPS:en. Utan att den är ansluten så mäter jag följande värden direkt på sensorn:
Grön/gul -> Blå Öppna spjäll 1,2kohm stängda spjäll 5kohm
Blå->Svart konstant 5kohm
Grön/gul ->Svart Öppna spjäll 5Kohm Stängda 0,5Kohm

Något säger mig att värdena för ändlägen inte skall skilja som det gör ovan. Behöver detta justeras?
Sensorn verkar ju ok.
Bifogar även en liten film om jag lyckas med det där man ser att spjällen nästan står och slår lite i fullt öppet läge. Kan det vara ett tecken på att det inte är rätt justerat?
20180520_172057[1].jpg
 
Last edited:

Skrauti

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2024
Hoj
Z900
Tjo! Jag har exakt samma problem som du? Extremt tacksam för svar! VAD VAR FELET😃????
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tjo! Jag har exakt samma problem som du? Extremt tacksam för svar! VAD VAR FELET😃????
HGW sågs senast augusti 2018 så blir nog inget svar där - har du felsökt enl. de tips som finns lite längre upp i tråden?
Snabbsökning på nätet så nämnde någon samma problem för ett år sedan - orsak var skadat kablage.
Har hojen stått fuktigt i vinter? Kan vara en orsak när man ställer in en frisk hoj o tar ut en sjuk hoj på våren (möss som äter kablage?)
 

Skrauti

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2024
Hoj
Z900
HGW sågs senast augusti 2018 så blir nog inget svar där - har du felsökt enl. de tips som finns lite längre upp i tråden?
Snabbsökning på nätet så nämnde någon samma problem för ett år sedan - orsak var skadat kablage.
Har hojen stått fuktigt i vinter? Kan vara en orsak när man ställer in en frisk hoj o tar ut en sjuk hoj på våren (möss som äter kablage?)
Tack. Jag har haft misstankar om kabel/givarstrul men inte hittat något. Får fortsätta söka! Hade ju varit guld om HGV ”dök upp” och kunde ge ett direkt svar🤩
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top