Ja, jag vet att jag har varit dum i huvudet.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Men om jag låter en spekulant provköra hojen, han lägger den rejält i diket. Jag har satt kryss i rutan på försäkringen att endast jag och maken får köra den. E jag rökt då?

Trasig hoj, trasig spekulant i början av säsongen....

/babe :smasha:smasha:smasha som får ringa försäkringsbolaget på måndag
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Hej

Ljug inte om något i händelseförloppet.
Spara på dokumentation, hojannons, korrespondans med köpare osv.

Grattis till att hojen är såld... :crash

/A
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Hörde med BilSportMc vad som händer och dem har att självrisken dubblas. Samma om du kryssat i hel ställ och kör omkull någongång utan stället på.

Är riktigt bra men tror inte dem andra bolagen är så shyssta?
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
If you break it - you buy it.

- gammalt djungelordspråk
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
If you break it - you buy it.

- gammalt djungelordspråk

Kan jag verkligen kräva det?
Det va en olycka, hojen e gasglad, vilket jag visserligen förvarnat om men det känns inte helt schysst. Men att köpa mig en ny har jag inte råd med...
/Babe den dumme
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om köparen har någon skam i kroppen så köper han den av dig i det skick den är nu för det pris som avtalades när hojen var hel. Har man sönder någon annans prylar så får man fan stå för det och köpa skiten som man kommit överens om. Alternativt får han ersätta dig för skadorna på hojen så att du kan återställa den till det ursprungliga skicket, det är ju knappast något som du ska behöva stå för när köparen nu kraschat din hoj. You break it, you bought it.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du skrivit om incidenten i olyckstråden?:hihi
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja. Jag känner till 2 olyckor varav den ena var rätt allvarlig med helikopterfärd till sjukhus som aldrig nådde tidningarna. Eller du kanske var ironisk?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Trodde nog det. Ganska bitter själv då den allvarligare olyckan dessutom helt felaktigt ansågs bero på mc föraren. Stå på dig med att få din kraschade hoj köpt eller åtgärdad. Håller helt med vad de andra skrivit. Även om det var en oturlig olycka så måste han stå sitt kast och ta sitt ansvar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Givetvis måste han köpa den. Man provkör för att konstatera att allt fungerar och gör den det köper man den. Nöjesköra får man göra någon annanstans. . Det finns inget krav på att säljaren har mer än trafikförsäkring. Säg som det är till ditt försäkringsbolag så löser det sig nog för honom.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja stå på dig han klota med din hoj då är det han som ska stå för det inget konstigt med det
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag brukar poängtera för potentiella köpare att kvaddar du den eller lägger den ned så köper du även den för vad jag satt ut den för.
Nu blir det förvisso bara ett muntligt avtal och det blir ju lite svårare att bevisa om det skall bråkas om det.

I det här specifika fallet så tycker jag att han kan köpa den som den är eller i sämsta fall bekosta kostnaden i form av din självrisk för att få den lagad (under förutsättning av att det finns helförsäkring).
Det sistnämnda blir ju ändå en rejäl förlustaffär för dig. Din försäkringspremie för närmaste 10-12 åren kommer att vara mycket högre på alla hojar du äger. Så du kommer liksom ändå göra en förlust (ha högre premie) på 10-20 000 bara där. Försäkrar du riktiga R-hojar i framtiden så kan du nog göra den "förlusten" per år jämfört med vad du skulle ha för premie utan att ha en krasch i registret.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alternativt bekostar klotaren reparation utan inblandning av försäkringsbolaget.

Om vederbörande inte köper hojen till anonnspris.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har råkat ut för detta med en bil och killen vägrade att köpa bilen efter att han total skrotade den, jag var tvungen att gå via tingsrätt och stämma honom personligt.

I mitt fall var bilen modifierad o trimmad vilket vändes mot mig i rätten då det ifragasattet om vem som helst kan köra en bil som toppar närmare 300km.

Det slutade med förlikning där jag fick ersättning för en orörd bil pluss kvitton på nya delar. Tappade ca 50k på detta.

Alla kvitton och allt du lagt ned på fordonet behöver du ha, DU måste styrka varför du vill ha den summan pengar som du stämmer killen på om du behöver gå till tinget.

Har även sålt en yamaha tt600r som var trimmad o killen fick lägga hela summan innan provkorning, ca 25meter kom han innan vurpan var ett faktum han slog runt framlänges o skrotade sig själv o hojen, men denna gången hade jag pengarna
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
"Har även sålt en yamaha tt600r som var trimmad o killen fick lägga hela summan innan provkorning, ca 25meter kom han innan vurpan var ett faktum han slog runt framlänges o skrotade sig själv o hojen, men denna gången hade jag pengarna"

ja så är det
inga pengar ingen provtur
jag vill ha betalt o skrivit på regpappert innan någon får köra mina fordon
o jag lovar att hittar dom något fel, får dom pengarna tillbaka o jag river regpapparet
det funkar fint om det seriöst intr som har tänkt sej köpa
folk som bara är intr av att testa på skoj såller man bort på detta vis
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lagd hoj = köpt hoj

med det sagt.

det går nog att få hojen reparerad via ditt försäkringsbolag ändå.
så köparen inte har en skrotad hoj

dock tror jag på höjd självrisk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Killen har köpt hojen as is where is, och till det utannonserade priset dessutom.
Säljaren kan vara hygglig och hjälpa till att bärga hojen, men där går gränsen.

Det är lätt att säga, men inte lika enkelt att leva upp till i efterhand. Man blir skakad själv, och de allra flesta av oss är svenska i den bemärkelsen att vi är lite godtrogna, vill vår nästa väl och utgår från att andra också tar sitt ansvar för vad dom ställer till med.

Jag vet inte om det någonsin har fungerat på det viset, men jag upplever att vi är längre från idealbilden av det samhälle vi vill leva i än förr om åren.

"Om köparen har någon skam i kroppen..." skrev Bushido, och det är tyvärr där vi är nu. Utgången av den här historien ligger olyckligtvis i händerna på spekulanten, eftersom ni inte upprättat något provkörningsavtal.

Ja, och du har släppt iväg honom från gården, antar jag...?
Har du låst in honom i din dungeon kommer saken i ett annat läge. På flera olika sätt...

Lärdomen vi andra kan dra är att sådana här saker faktiskt händer, och att vi skall förbereda oss på det.

Steg 1 inför en försäljning är att kontakta det egna försäkringsbolaget. Skriftligt, för att vara säker på att också få ett skriftligt svar.
"Hej, jag planerar att sälja min hoj på annons. Hur vill ni att jag skall gå till väga?"

Oddsen är låga på att dom vill att det upprättas ett provkörningsavtal. Det är inte så besvärligt som det låter. Plita ner ett papper där det framgår vem som provkör, en geografisk begränsning hur långt bort från startplatsen spekulanten får köra, speca gärna vilka vägar han får köra och sätt ut en begränsning i tid dessutom. Nu är du hyfsat safe gentemot ditt försäkringsbolag.

Du bör även lägga till att vid eventuell olycka så kan den som provkör välja mellan att köpa hojen som den är till utannonserat pris, eller betala din självrisk gånger 4.
"Överpriset" är lätt att förklara med att det skall täcka både självrisk, ditt besvär i att hantera hans olycka, förlorad tilllgänglighet under de månader hojen står på verkstad och kompensera för framtida premiejusteringar på grund av spekulantens krasch.

SMC har ett färdigt formulär här: http://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Provkorning-vid-forsaljning/

...men det dokumentet innehåller en jäkla fallgrop:

4. Vid eventuell skada åtar sig provföraren att, enligt MC-ägarens val, köpa motorcykeln
för det begärda pris som angetts ovan, alternativt att återställa motorcykeln i det skick
den var innan provkörningen.

Det är lätt att hamna i fällan " att återställa motorcykeln i det skick
den var innan provkörningen." för att vara schysst mot den "drabbade" spekulanten, men det är stor risk att det går åt helvete när man lämnar ifrån sig initiativet.

På alla möjliga sätt. Tid, kvalitet på jobbet, delar som använts - det är ett katastrofrecept.

You Rule, Babe2!
Det är du som är den drabbade parten här. Försök få det dithän att köparen tar över din hoj.
Även om försäkringsbolaget betalar för skadan så är det inte DU som skall behöva vänta till hösten på att få ut din hoj igen, och behöva väga "höstpris" mot att sälja på våren 2019 istället.
En lösning kan alltså vara att - om försäkringsbolaget accepterar det, att du anmäler skadan så som den verkligen inträffat, och att speku-klanten tar över hojen till utannonserat pris + din självrisk.

Du kommer att förlora pengar på premiesättningen några år framöver, men du vinner i tid och får loss pengar hyfsat snabbt. Du får helt enkelt väga den kostnaden mot prutmånen du förmodligen hade...?

Plus att du slipper få körsäsong -18 sabbad!


Lider med dig, Babe2! Hoppas det går vägen för dig, och att du kan rama in snubben så han förstår att det inte finns någon väg ut.

Fallet är intressant. Låt oss veta hur det går.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hoppas det löser sig! :)

Och var inte alltför sur och bitter, det är alltid lätt i efterhand att veta vad man skulle gjort.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top