Orkar man dra upp en Yamaha MT 07 uppför denna väg ?

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
En dum nybörjarfråga kanske :)

Håller på att fixa ett eventuellt framtida ställe att förvara hojen på för en Yamaha MT 07.
Vägen ner till förrådet har dock en lutning på cirka 20-30 grader och en sväng. Det handlar om kanske 10 meter.

Min fråga är om man orkar dra upp hojen uppför ? Man kan ju starta den och köra upp men det är eventuellt lite känsligt då det bor personer ovanför. Gamla människor som kanske klagar på att det låter högt eller att det kommer in avgaser.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju fullkomligt beroende på hur stark och uthållig du är. Det är jobbigt, men det finns ju folk som bär upp hojen 3-4 våningar för att vinterförvara hojen i lägenheten. :hihi
Jag misstänker att du kommer putta den 3-4 gånger sedan skiter du i det och kör istället.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ser ut som att du har två alternativ. Antingen att skaffa dig muskler nog att knuffa upp hojen eller att skaffa dig kulor nog att inte bry dig om att några pensionärer klagar på att din hoj släpper ut avgaser de metrarna. :)
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
20-30 grader är sjukt brant. Du är jäkligt stark om du klarar det. Om du har originalsystem på så låter det inte så farligt, och framförallt inte så länge. Kör upp och rulla ner kommer nog bli melodin.
Men börja kolla efter ett bättre parkeringsalternativ på en gång så har du en reträtt om det faktiskt blir klagomål. (Vilket du ju inte vet om det blir ännu).
Hoppas det blir bra med parkeringen!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kanske fråga de äldre som bor ovanpå hur de ställer sej till att du kommer ha din mc under dem .De kanske tycker det bara är trevligt ?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Risk att undersidan tar i marken där backen övergår till platt mark om det lutar så mycket.

Räkna med gnäll att du inte får ha bensin i tanken i förrådet.

Om du vill veta exakt lutning finns det en gradskiveapp.
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Tror faktiskt det kan vara lite tungt. Man behöver lite momentum för att orka rulla en hoj en bit, om du tappar fart så är nog risken att du ramlar rätt stoe
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att flytta hojen uppför backen behöver du övervinna "friktionen" dvs vad det behövs för att rulla hojen på planmark samt den kraft som behövs för att "lyfta" hojen uppför backen. Mindre kraft ju mindre brant backen är.
Kraften är densamma som för att lyfta en vikt = sinus för vinkeln x hojens vikt.
Sin(20grader)=0,34 dvs om hojen väger 200kg får du ta i som för att lyfta 0,34x200kg=68kg rakt upp
Sin(30grader)=0,5 dvs om hojen väger 200kg får du ta i som för att lyfta 0,5x200kg=100 kg rakt upp
Vad tar du i 10 repitioner marklyft på gymmet ? Mer än 100kg så kommer det gå bra ! :)
 
Last edited:

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Ok, tack för alla svar ! Då kanske jag hoppades för mycket. Åka upp och rulla ned som en sa kanske det blir. Alternativt vänta och se om det blir några klagomål. Det kan ju va tungt att dra en mc framåt på plan mark, om man dessutom har lutning uppför så blir det ju tungt. Som någon sa så låter ju en MT 07 med originalsystem inte så mycket och det handlar ju bara om en väldigt kort stund när man ska köra upp. Men man vet hur gamlingar kan va :)

Det är inga trappor eller så. Helt slätt men som sagt lutning. Tror det mer lutar åt 15-20 grader än 30 nu när jag kollade på en gradskiva. Jag ska testa den appen som någon tipsade om. Svårt att uppskatta med ögonmått tycker jag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
20-30 grader är sjukt brant. Du är jäkligt stark om du klarar det. Om du har originalsystem på så låter det inte så farligt, och framförallt inte så länge. Kör upp och rulla ner kommer nog bli melodin.
Men börja kolla efter ett bättre parkeringsalternativ på en gång så har du en reträtt om det faktiskt blir klagomål. (Vilket du ju inte vet om det blir ännu).
Hoppas det blir bra med parkeringen!

30 grader är typ en svart skidpist. Men det är också svårt att bedöma en backes lutning.

TS: hur mycket manöverutrymme har du i backen? Ska det funka bra ska du nog ha iaf 1,5-2 m bredd att röra dig på. Oavsett om duscha köra eller skjuta på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sin 10grader = 0,17 ; sin 15 grader = 0,26
Och Sinus för vinkeln är Höjdskilnaden i meter / Sträckan du rullar hojen
så för 3 meter höjdskillnad och du rullar den 10 meter så blir sinus = 3/10 = 0,3 dvs vinkeln är 17,5 grader.

Tänk på att om du kör ner är det naturliga om man måste stoppa och stötta hojen med benen att rikta benen rakt ner. Då blir avståndet till marken längre än om man sitter på planmark och sätter fötterna rakt.
Avståndet växer
vid 10 grader med faktorn 1/cos10 =1,02 dvs 2% försumbart
vid 15 grader med faktorn 1/cos15 =1,035
vid 20 grader med faktorn 1/cos20 =1,06
vid 30 grader med faktorn 1/cos30 =1,15 och når man precis ner på planmark så räcker det inte till nu utan man välter. Vet detta av erfarenhet.
Så jag har inte en tanke på att köra ner med ca 0,8 meter ner på 3 meter = 15 grader eftersom det är på gränsen för mig på planmark.
När jag ska ta upp den drar jag den i båge åt vänster så det blir 6 meter med 0,5 meter höjdskillnad
(gatan lutar nedåt åt vänster)
dvs ca 5 grader eller med 250kg så känns det som ca sin 5 grader x 250 kg = 22kg
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag säger att de blir klart tungt att rulla upp hojen.. Fast de beror på hur stark man är...
Har haft i många år en garage uppfart där höjdskillnaden varit 3 meter på längden 15 meter..
Då är det trögt att rulla upp en lätt enduro hoj på lite mer än 100 kg..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag säger att de blir klart tungt att rulla upp hojen.. Fast de beror på hur stark man är...
Har haft i många år en garage uppfart där höjdskillnaden varit 3 meter på längden 15 meter..
Då är det trögt att rulla upp en lätt enduro hoj på lite mer än 100 kg..

Precis, vad man förlorar i väg, 15 meter istället för 3 meter vinner man i kraft, Det blir som att lyfta 3 x 100 / 15=20kg
i den hand som håller i hojen baktill och drar. Den andra håller man ju styret med.

Om TS hoj väger 200kg och höjdskillnaden är 3 m och vägen 10m så blir det
som att lyfta 3 x 200 / 10 = 60kg med en hand.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Räkna med att du inte orkar det.
Det är sjukt tungt att dra upp en landsvägshoj på 200+ kg redan uppför en väldigt liten lutning.
Jag skulle säga att om det är mer än 5-10 grader så lär du ge upp och köra istället pga att det blir djäkligt jobbigt.
Personligen skulle jag inte ens bry mig om att hålla på och släpa med ens 5 grader lutning. Det är för tungt. Och då är jag ändå 185 lång och 90 kg och i hyfsad form.
Med originalsystem så lär det vara så tyst att det inte stör grannarna nämvärt. Se till att starta och köra upp den på en gång bara så du inte står och tomgasar nedanför grannarnas fönster så ska du se att det är lugnt.

Däremot lär du få räkna med att det blir ett djävla liv för att du har bensin i hojen i förrådet. Rent generellt får man inte förvara särskillt mycket brandfarlig vätska i utrymmen som sitter ihop med bostadshus. Gissningsvis kommer du att tvingas ställa hojen någon annanstans med hänvisning till brandskyddsreglerna. dom 20 liter som tanken rymmer är med god marginal större än vad du får ha där.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Annars kan ju du be dina grannar att hjälpa till och putta upp den. Hojen låter inget och dom gamla får lite motion.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Tack för alla svar. Tack "Comeback" för dina uträkningar. Tanken hade väl varit att trycka upp hojen.

Jag har nu konstaterat att jag är kass på att uppskatta vinklar. Laddade ned en app som någon föreslog och gick ut och mätte: 9 graders vinkel är det upp. Bredden på gången uppskattar jag till cirka 1,5 meter. Jag tyckte det såg betydlig brantare ut.

Men det är väl ändå ganska tungt kanske. En MT 07 väger väl 182 kg blöt har jag för mig. Jag hoppas det går att köra upp den ändå. Annars är något fel. Men som sagt man vet hur folk kan störa sig och kanske speciellt pensionärer. Trots att det kanske bara handlar om några sekunders körning. Annars får jag hoppas att jag orkar putta upp den. Borde kanske testa det innan jag köper något :)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej
Tack för alla svar. Tack "Comeback" för dina uträkningar. Tanken hade väl varit att trycka upp hojen.

Jag har nu konstaterat att jag är kass på att uppskatta vinklar. Laddade ned en app som någon föreslog och gick ut och mätte: 9 graders vinkel är det upp. Bredden på gången uppskattar jag till cirka 1,5 meter. Jag tyckte det såg betydlig brantare ut.

Men det är väl ändå ganska tungt kanske. En MT 07 väger väl 182 kg blöt har jag för mig. Jag hoppas det går att köra upp den ändå. Annars är något fel. Men som sagt man vet hur folk kan störa sig och kanske speciellt pensionärer. Trots att det kanske bara handlar om några sekunders körning. Annars får jag hoppas att jag orkar putta upp den. Borde kanske testa det innan jag köper något :)


I höstas tog jag in min CB650F (200kg?) i vardagsrummet, gjorde en ramp uppför bron och försökte först styra upp den. Rampen var 5,5 meter och höjdskillnaden var 80-90 cm, tror lutningen var ca 10 grader. Inte nog med att det var rejält tungt, så gick för mycket av min kapacitet att skjuta på, så jag hade inte möjlighet att hålla kontroll på maskinen. Höll på sluta illa då jag nästan tappade hojen. Slutade med att jag körde upp den, och avgassystemet skrapade faktiskt i när jag kom över brytkanten upptill. Även när jag körde upp den så kändes det vanskligt då mina fötter inte nådde ned för att hålla stöd ordentligt tack vare lutningen. (jag är 185cm lång) Jag skulle inte vilja riskera att tappa hojen och stå med den kostnaden eller vara utan ett tag pga reptid på verkstad. =)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Du får ha 25 liter bensin i ett hobbyrum etc i en flerfamiljsfastighet medan i ett vanligt källarförråd så får man inte ha bensin överhuvudtaget. Allt enligt MSB.
Chansa inte, det kan bli otroligt dyrt då inga försäkringar gäller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top