Medel för att rengöra aluminium?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag håller på att försöka få underdelen på motorn någorlunda ren, den är av gjuten aluminium så finishen är ju ganska grov och sen har de snart 40 åren satt sina spår på vissa ställen i from av svart oxidering som dessutom verka ha en förmåga att dra åt sig grus och damm.

Jag hatar verkligen att polera och sånt och för att få blocket rent måste man gå på ganska hårt mekaniskt, har fått köra med en stålbortse i borrmaskinen för att få bort oxideringen vilket ju kanske är i grövsta men det verkar behövas om den ska bli ren.

Nån som har koll på om det finns nåt medel som "fräter" lite lagom på aluminum så man kan få bort oxidfläckar och liknade hyfsat enkelt? Aluminiumen oxiderar ju hur som helst men det gör inte mig nåt att den blir lite matt.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag hatar verkligen att polera och sånt och för att få blocket rent måste man gå på ganska hårt mekaniskt, har fått köra med en stålbortse i borrmaskinen för att få bort oxideringen vilket ju kanske är i grövsta men det verkar behövas om den ska bli ren.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000037341
Jag använde mässingborsten i den här satsen artnr 20969 från btema när jag rengjorde svingen. Blev bra rent i porerna ihop med MrMuscle all purpose cleaner. Repade inte lättmetallen på motorblocket heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har borstsättet från biltema och mässningborsten funkar ju bra i rätt sammanhang, hade den till bromsoket då det strippades på färg men i detta fall är den ganska värdelös då den är för mjuk.

Hur funkar soda blästring om det här hårt nerskitat? På underdelen av motorn var det ett tjockt lager med skit och förmodligen olja från kedjan, penslade på med fotogen men det var jäkligt att få bort även med stålborste. Kan man sodablästra tex blocket, cylinder och topp med motorn ihopsatt?

Det är ju nåt sånt som i videon man vill ha, bara spruta på medlet och sen spola rent, man får väl ta det med en nypa salt men hade onekligen varit praktiskt.

Har kämpat på och nu får det nog duga för i sommar ska man ha det bättre så måste man ut med motorn ur ramen och det blir inte denna vinter trots att det fortfarande är 1 m snö och fint skoterföre, eller kanske just därför att det är roligare att vara ute i solen än i garaget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det Boris nämner fungerar bra, men även glasblästring och ugnsrengöring kan funka.

Jag har provat både soda- och glasblästring på gamla tvåtaktscylindrar såväl som boggiehjul till gamla skotrar och de blir som helt nya och ser ut som att de kommer direkt från gjuteriet.

Jag har provat ugnsrengöring i ett helt annat sammanhang - för att ta bort fastbrända klädesrester från titanavgassystem...Hade en hoj på dynon för några år sedan och klåparen som körde dynon råkades naturligtvis hålla sitt byxben mot det glödheta avgassystemet. Förutom att hans underben såg ut som en kebab så brändes tyget naturligtvis fast på röret. Jag ville inte våtslipa då jag inte ville ändra ytstrukturen, men ugnsrengöring löste upp de fastbrända tygresterna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har borstsättet från biltema och mässningborsten funkar ju bra i rätt sammanhang, hade den till bromsoket då det strippades på färg men i detta fall är den ganska värdelös då den är för mjuk.

Hur funkar soda blästring om det här hårt nerskitat? På underdelen av motorn var det ett tjockt lager med skit och förmodligen olja från kedjan, penslade på med fotogen men det var jäkligt att få bort även med stålborste. Kan man sodablästra tex blocket, cylinder och topp med motorn ihopsatt?

Det är ju nåt sånt som i videon man vill ha, bara spruta på medlet och sen spola rent, man får väl ta det med en nypa salt men hade onekligen varit praktiskt.

Har kämpat på och nu får det nog duga för i sommar ska man ha det bättre så måste man ut med motorn ur ramen och det blir inte denna vinter trots att det fortfarande är 1 m snö och fint skoterföre, eller kanske just därför att det är roligare att vara ute i solen än i garaget.

JA det går utmärkt att sodablästra med grejerna ihop. Skall du köpa dig en sodabläster på Jula så rekommenderar jag att du avfettar hela motorn först så du slipper slösa blästringsmedium på att ta bort kedjesmörj...

De rengöringsmedel som är bra på att få rent aluminium är dåliga på att avfetta. Så skall du försöka med kemi så rekommenderar jag först bensin (effektivare och giftigare än kallavfettning) för att få bort det ingrodda fettet och sen går du på med något basiskt typ fälgrengöring/ugnsrengöring
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har länge varit sugen på en soda bläster men har varit tveksam till hur det funkar, en del verkar tycka att sodablästern "tar dåligt" Hur funkar pistolen på Jula eller finns det nån annan modell i samma prisklass som är billigare?

Då det kommer till kemi vilket inte är min starka sida ;) Är det basiskt man skall ha till aluminium för att få det blankt? Kom på att jag har ett väldigt basiskt rengöringsmedel på jobbet och det verkar "ta allt" även färg om det får verkar lite för länge och är för kraftigt blandat, ligger det kvar länge på aluminium så blir det som frätskador. Finns några aluminiumräcken på jobbet och dessa verkar bli vita av medlet om det ligger länge, blev varnad att använda det på bilen då jag började på jobbet, nu har ju den gängse rutinen varit att blanda så starkt som möjligt och helst lite för starkt för bättre effekt.

Är det basiskt rengöringsmedel så bör ju detta funka om man spär ut det ordelntligt?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja. men var försiktig på tunna detaljer såsom kylare mm . Spä tunt till att börja med o prova på små ytor. Skölj ordentligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ni kan tillverka det av kaustiksoda , men som exempel till och börja med.
Slänger ni i ett bromsok i en spann vatten med stark kastustiksoda blanding över natten så är det spårlöst försvunnet på morgonen:hihi.

Ni kan leka lite med blandingar , lös upp en 1dl kaustikosda i nån liter vatten och släng i en colaburk eller nått av alu.

Så ser ni , notera att det är vätgas som kommer upp så välventilerat.

Sen kan ni ju experimentera med lämpliga lösningar och tider , sedan vissa legreringar får en tjock mörk nästan geggig yta så måste tas bort med syra.

En ni nått gammalt sotigt aluminiuntrangiakärl kan ni lösa upp några matskedar i en 5l spann med vatten och slänga i.Ta upp då och då och skrubba men för gudm skull det handlar inte om timmar för då är bara handtaget kanske kvar - det handlar om kanske 5 minuter beroende på hur det betar på alut.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har länge varit sugen på en soda bläster men har varit tveksam till hur det funkar, en del verkar tycka att sodablästern "tar dåligt" Hur funkar pistolen på Jula eller finns det nån annan modell i samma prisklass som är billigare?

Jag har julavarianten för att renggöra bla förgasare och motorer på utsidan. Det avverkar ju inget material att tala om så ja det "tar dåligt" om det är gravrost du vill bli av med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det får bli en Jula sodabläster verkar ju vara bra för finlir. Hur blir ytan då man sodablästrar tex en förgasare, blir den mattare eller blir ytan blir den "som ny"?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror det får bli en Jula sodabläster verkar ju vara bra för finlir. Hur blir ytan då man sodablästrar tex en förgasare, blir den mattare eller blir ytan blir den "som ny"?

Jag har bara använt tryckluftsdriven sodabläster av budgetkvalitet men den tar väldigt lite av själva materialet. Tar mest bort det fula, oxid etc.
41_CCE863-_A228-401_A-_B110-_FEE37420_C8_A7.jpg
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Om man vill lackera delarna man tvättat med sodablästern, vilken 'förbehandling' behöver man ta till då?
Jag tänker att det kanske blir någon slags yta efter sodan som inte går att lackera på(?)

/H
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om man vill lackera delarna man tvättat med sodablästern, vilken 'förbehandling' behöver man ta till då?
Jag tänker att det kanske blir någon slags yta efter sodan som inte går att lackera på(?)

/H

Den enda resten är att ytan blir något dammig av sodapartiklarna (bikarbonat) så det räcker att skölja med hett vatten (ev. någon mild tvål om du vill vara noga). Ytan är perfekt att måla på som den är.

-edit- sodan/bikarbonatet reagerar inte kemiskt med aluminiumet på något sätt, det är bara ett mycket finkornigt och jämförelsevis mjukt blästermedia.
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Sot tar sodan bra. Det ser nytt ut efter.
Testat att blästra motorkåpor, BMW -74, men det blir inte samma resultat. Man får nöta rätt bra men renare blir det.
soda.jpg
Tror det får bli en Jula sodabläster verkar ju vara bra för finlir. Hur blir ytan då man sodablästrar tex en förgasare, blir den mattare eller blir ytan blir den "som ny"?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har Jula varianten. Duger finfint till en motor eller två. Det jag däremot saknar är en vettig kompressor. Har du inte det så är det bökigt. Jag får köra mycket korta pass då trycket går ned för mycket med en klen kompressor. Så då tar det tid. Nu sodablästrar jag ju inte varje dag så jag får stå ut. Men det gör ju att jag anser att jag borde köpa en bättre kompressor. Som om jag skulle behöva rationella skäl för att köpa mer garageutrustning:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top