10W-40 istället för 10W-50?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu kanske du är lite arbetsskadad?

Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.

Vill man vara riktigt petimeter så är det dessutom uppmätning medelst egen tvåmiljoners viskometer som gäller då det även fuskas med angivna viskositeter. Det finns till exempel en stötdämparolja på marknaden som har ett helt osannolikt högt viskositetsindex och som anses vara the bollocks bland folk som stirrar sig blind på viskositetsindex och inte förstår vikten av andra egenskaper. När denna olja hamnar i viskometern så inser man snabbt att dess viskositetsindex är ren och skär lögn och när man sedan testar lite mer så inser man att den är fullständigt oanvändbar på grund av en löjligt låg verklig (inte uppgiven) flampunkt...

En kletig olja låter ju onekligen som att den innehåller vidhäftningsförbättrande tillsatser, typ sådana som man har i kedjeoljor. Jag ska dock låta det vara osagt då jag också har erfarenheter av reagens mellan oljor, oljetillsatser och andra kemikalier som kan finnas inuti framgafflar. Det finns exempel där olika kombinationer av tvättalkohol och smörjfett skapat ämnen med samma kemiska sammansättning som kontaktlim och det finns exempel där oljetillsatser har reagerat med mässing och lagerbrons (vanligt förekommande i nålar, munstycken såväl som bussningar) och skapat något som närmast kan liknas vid halvtorkad målarfärg...

En orsak så god som någon att använda den olja som tillverkaren rekommenderar och att dessutom serva med frekventa intervall.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hällde 10-40 i en KTM 1190 och det koksade och blev dyrt.

10w-40 skulle normalt ha funkat bra i en KtM 1190 vilket märke och beteckning på oljan va de du körde?
Och körde du svinlångt typ 5000 mil eller längre på oljan?

De viktigaste med oljan till en äldre 990 är att köpa olja med så hög halt zddp som man kan hitta. Just 990 motorn har nämligen en svaghet att nöta ner nockarna på kammarna och även ventiltryckarna. Jag vet inte om 1190 är drabbat men ta de säkra före de osäkra och köp zink och fosforrik (zddp) olja så är de inga problem då håller dem 20000 mil minst.
Jag kan då rek Payback racing 5w-50 som har så hög halt som 1520 ppm de är grymt mycket i en MC olja utan att få lamellslir. Och ta även en titt på hur grym viskositet cst den har vid olika temp!
Motul 300v kan ha liknade mängd zddp men de är omöjligt att få reda på de tycks va hemligt men de är stor mängd för den är inte godkänd för katalysator och de tyder på mycket zink för de dödar katter.
Ok/q8 sbk racing har jag för mig låg runt 1150 ppm zddp därför har jag köpt Lucas oil zddp koncentrat så den spetsas upp till ca 1500 ppm för då är de ingen fara för kammarna. De kan dock bli lamellslir,,jag har inte hällt i tillsatsen än så vet ej än.

www.payback.se/wp-content/uploads/376.pdf
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.

Det var för motorer jag bedömde att SAE var tillräckligt precist.

Men för gaffel/stötdämpare håller jag med till 100%, jag säljer själv Rock oil SVI 7.5 som motsvarighet till SAE 5 just av den anledningen. Den ligger på 22cst.

Rock oils 5, ligger nere på 15 cst och där är jag rädd för att en eller annan kund kan börja få problem pga för låg viskositet.
Det där kan ju du bättre än mig men jag har testat 14 cst själv och på min skoter funkade det bara tills dämparna blev varma. Därmed vågar jag helt enkelt inte sälja 15 cst till en kund som önskar SAE 5. Undantaget förstås om kund vidhåller sitt önskemål efter att jag gett mitt råd.

Har hittat viskositeter från ca 15 upp till ca 31 cst för gaffeloljor, angivna till SAE 5.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det var för motorer jag bedömde att SAE var tillräckligt precist.

Men för gaffel/stötdämpare håller jag med till 100%, jag säljer själv Rock oil SVI 7.5 som motsvarighet till SAE 5 just av den anledningen. Den ligger på 22cst.

Rock oils 5, ligger nere på 15 cst och där är jag rädd för att en eller annan kund kan börja få problem pga för låg viskositet.
Det där kan ju du bättre än mig men jag har testat 14 cst själv och på min skoter funkade det bara tills dämparna blev varma. Därmed vågar jag helt enkelt inte sälja 15 cst till en kund som önskar SAE 5. Undantaget förstås om kund vidhåller sitt önskemål efter att jag gett mitt råd.

Har hittat viskositeter från ca 15 upp till ca 31 cst för gaffeloljor, angivna till SAE 5.

Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?

Som du ser är SAE jäkligt grovt så det är väl tveksamt om den verkligen är bättre än vissa andra oljor. Sök så finner du nog data. Och så kan man ju fundera över hur varm gaffeln verkligen blir på en CB 450 från 71.

Manualen säger säkert motorolja eller kanske ATF skulle jag gissa?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?

Här har du Repsol 10w20 och 15W30 med viskositet vid 40 resp 100 grader. Man kan ju inte säga att de direkt utmärker sig mot de övriga med liknande viskositet.
 

Bifogat

  • Repsol.png
    Repsol.png
    56.9 KB · Visningar: 61

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Apropå gaffelolja och kallt vs varmt: en bekant till mig skulle nyligen köpa gaffelolja till sin -71 CB450 och blev då rekommenderad av säljaren att köpa en Repsol multigrade gaffelolja (betydligt dyrare givetvis) för att det skulle funka bättre om man körde på gatan i Sverige med skiftande temperaturer. Har inte sett det förut så jag var lite skeptisk men det kanske är så bra som säljaren påstod?
Det låter ju iofs logiskt, är det någonstans man vill ha stabil viskositet i förhållande till temp är det ju i stötdämpare.

Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.

Vill man vara riktigt petimeter så är det dessutom uppmätning medelst egen tvåmiljoners viskometer som gäller då det även fuskas med angivna viskositeter. Det finns till exempel en stötdämparolja på marknaden som har ett helt osannolikt högt viskositetsindex och som anses vara the bollocks bland folk som stirrar sig blind på viskositetsindex och inte förstår vikten av andra egenskaper. När denna olja hamnar i viskometern så inser man snabbt att dess viskositetsindex är ren och skär lögn och när man sedan testar lite mer så inser man att den är fullständigt oanvändbar på grund av en löjligt låg verklig (inte uppgiven) flampunkt...

En kletig olja låter ju onekligen som att den innehåller vidhäftningsförbättrande tillsatser, typ sådana som man har i kedjeoljor. Jag ska dock låta det vara osagt då jag också har erfarenheter av reagens mellan oljor, oljetillsatser och andra kemikalier som kan finnas inuti framgafflar. Det finns exempel där olika kombinationer av tvättalkohol och smörjfett skapat ämnen med samma kemiska sammansättning som kontaktlim och det finns exempel där oljetillsatser har reagerat med mässing och lagerbrons (vanligt förekommande i nålar, munstycken såväl som bussningar) och skapat något som närmast kan liknas vid halvtorkad målarfärg...

En orsak så god som någon att använda den olja som tillverkaren rekommenderar och att dessutom serva med frekventa intervall.
När jag gjorde första oljebyte i gaffeln på R1an efter 2år från ny hoj var det svårt att få fram info om lämplig viskositet.

Alltså, testingtime.
Hojhandlaren rekommenderade 5w så jag jämförde med originaloljan, ganska förvånande resultat.
Vid 19°C var originalojan nästan dubbelt så långsam i flödestest.
Vid 40°C var flödet lika.

Hur motiverar man detta?
Här vote det bra med Alatalokunskaper :D

Själv kan jag bara spekulera då jag inte vet vilka specifikationer originaloljan har.

https://youtu.be/Tjiy6Q6NeBo
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det låter ju iofs logiskt, är det någonstans man vill ha stabil viskositet i förhållande till temp är det ju i stötdämpare.


När jag gjorde första oljebyte i gaffeln på R1an efter 2år från ny hoj var det svårt att få fram info om lämplig viskositet.

Alltså, testingtime.
Hojhandlaren rekommenderade 5w så jag jämförde med originaloljan, ganska förvånande resultat.
Vid 19°C var originalojan nästan dubbelt så långsam i flödestest.
Vid 40°C var flödet lika.

Hur motiverar man detta?
Här vote det bra med Alatalokunskaper :D

Själv kan jag bara spekulera då jag inte vet vilka specifikationer originaloljan har.

https://youtu.be/Tjiy6Q6NeBo

Då har oljorna troligtvis olika viskositetsindex, dvs hur påverkade de är av temperatur med fördel Motuloljan. Värt att nämna, kollade du oljan i gaffeln så är den troligen förorenad vilket kan ge missvisande resultat.

VI för Motul Factory Line (samt Expert) 5w är 121 (108) med en flytbarhetsgräns på -39C (-42C)

Man kan inte jämföra VI mellan olika klasser men inom samma (ex 5w) så är ett högre värde bättre gällande viskositetens temperaturbeständighet. Rent generellt så är alltid de lägre viskositeterna mer temperaturstabila än de tjockare oljorna därav att man använder tämligen låg viskositet i racepryttlar.


Viscosity-Index-600x421.jpg

https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.n...Fork_Oil_Factory_Line__28GB_29.pdf?1492016021
https://wiki.anton-paar.com/en/astm...calculators_calculator[controller]=Calculator
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Då har oljorna troligtvis olika viskositetsindex, dvs hur påverkade de är av temperatur med fördel Motuloljan. Värt att nämna, kollade du oljan i gaffeln så är den troligen förorenad vilket kan ge missvisande resultat.

VI för Motul Factory Line (samt Expert) 5w är 121 (108) med en flytbarhetsgräns på -39C (-42C)

Man kan inte jämföra VI mellan olika klasser men inom samma (ex 5w) så är ett högre värde bättre gällande viskositetens temperaturbeständighet. Rent generellt så är alltid de lägre viskositeterna mer temperaturstabila än de tjockare oljorna därav att man använder tämligen låg viskositet i racepryttlar.


View attachment 448708

https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.n...Fork_Oil_Factory_Line__28GB_29.pdf?1492016021
https://wiki.anton-paar.com/en/astm...calculators_calculator[controller]=Calculator
Tack Magnus.
Jo, oljorna i testet har definitivt olika VI.
Testet gjordes för 10år sen när hojen då var 2år gammal.

Du har helt rätt, oljan kan mycket väl varit påverkad men det kan också vara en önskad karakteristik från tillverkarens sida, ett labbtest hade kunnat ge svaret.
Eller, så bör man verkligen ta tillverkarnas gaffeloljebytesintervall på stort allvar, och hur många byter efter två år på en gathoj?? :)

Det låter iofs konstigt men det skulle ju kunna vara så att KYB/Yamaha anser att en initialt tjock olja snabbare tar upp oljan till drifttemp (vilken den nu är?) då testet ändå visade att originaloljan var likvärdig Motuls 5w vid 40°C.

Observera att jag bara spekulerar :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Uppdatering av oljetestkörning Ok/q8 sbk 10w50 racing. Jag blev ju så besviken när jag bytte ut Motul 300v oljan efter 500 mil mot SBK oljan växellådan blev ju svintrög i jämförelse med Motul olja. Jag provade köra ca 20 mil för att känna om växlarna skulle gå i lättare men de hjälpte inte. Då sopade jag i nästan 1dl Redline zddp tillsats både för att öka mängden zink i för att va säkre att kammarna ska hålla och jag hoppades lådan skulle gå lättare. Men ikke jag har kört 10 tal mil utan att lådan går lättare. Jag provade för säkerhets skull kompisaren ktm 990 som hade 400 mil gammal Motul 7100 i sig och de är som natt och dag vad fint den växlar. Nu åker SBK ur och ny Motul 15w50 7100 är inhandlad.
Obs de här gäller KTM 990 motorerna jag vet ju inte om alla växellådor går trögt med sbk oljan!! Motul skryter i sin beskrivning om hur lätt låder kommer gå och folk över hela världen beskriver samma fenomen faktum är att man kan läsa om crossåkare som klagar på att lådan går för lätt så de växlar av misstag i stalpen/hoppen.
Men jag testade SBK oljan i timken (min svarv) stål mot stål på höga varv hög belstning och den va faktiskt skitbra den skar inte i första taget som många oljer gör. Den va i stort sett lika bra som payback och Motul i skärtestet så den är nog rätt bra olja ändå. Och när jag spetsade den med zddp vart den ännu grymmare i skärtestet de skar inte trots rödglödgade stål mot stål på höga varv!

OBS jag vill även uppmärksamma att många säljare av Motul 300v 15w50 factoryline roadracing beskriver fel olja de påstår att de säljer den värsta sorten med dubbel esterteknologi men i själva verket säljer de den billigare singel ester oljan! De har tyvärr samma namn "Motul 300v 15w50 factoryline roadracing" så de är lätt att tro man köpt in den värre oljan och även tro man säljer den värsta oljan.
Om inte den värsta oljan är så dyr så vill man ju ha den såklart be att få art nr Motuls art nr på dunken ni ska köpa så ni inte blir lurad!!

Här är värstingmodellen av 300v 15w50 den har dubbel ester mm och ger 3% mer effekt än de flesta oljer påstår dem. Läs databladet så ser ni skillnaden mot andra snikvers.
https://www.motul.com/se/en/products/300v-4t-factory-line-15w50

Och här är snikvers av 300v 15w50 den har inte dubber ester men den inehåller ester ivf och ger 1,3% effekt mm. Läs databladet och jämför med värstingmodellen.
https://www.motul.com/se/en/products/300v-factory-line-road-racing-15w50
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör med SBK och har inte haft de problemen med växellådan i min tekokare!

Men så har jag kört sedan ny och då hade den Mobil 1 i motorn. var den trögväxlad men det släppte. Jag har inget att klaga på men så kör jag inte KTM heller! :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör med SBK och har inte haft de problemen med växellådan i min tekokare!

Men så har jag kört sedan ny och då hade den Mobil 1 i motorn. var den trögväxlad men det släppte. Jag har inget att klaga på men så kör jag inte KTM heller! :tungan

De är inga problem att växla en KTM 990 med SBK racing men har man vant sig med silkesren växling utan lilla minsta klonk inte en klick så vill man inte gå tillbaka till klick och klonkig låda. Även med Castroil va den klonkig så när jag sopade I Payback vid fösta bytet trodde jag inte de va sant vad fint lådan gick. Och Motul är ev snäppet ännu mer lättväxlad än Payback (osäkert).
De vore kul om du eller någ annan som tror att de har fina växlingar med SBK eller annan olja provade en Motul olja.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tja

Motul 300v ger helt klart en smidig låda och den har jag kört på i många år helnöjd. Provade 7100 en sommar men då det skiljer så lite i pris så kör jag hellre på 300v. www.levoil.de har bla den för endast 41,50 euro 4 liter som hittat halva priset mot vissa svenska mchandlare jag har dock inte beställt därifrån men kommer att beställa i höst och även köpa till bil och båten:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De är inga problem att växla en KTM 990 med SBK racing men har man vant sig med silkesren växling utan lilla minsta klonk inte en klick så vill man inte gå tillbaka till klick och klonkig låda. Även med Castroil va den klonkig så när jag sopade I Payback vid fösta bytet trodde jag inte de va sant vad fint lådan gick. Och Motul är ev snäppet ännu mer lättväxlad än Payback (osäkert).
De vore kul om du eller någ annan som tror att de har fina växlingar med SBK eller annan olja provade en Motul olja.

Det har alltid varit en klonkig växellåda så "fina" växlingar har jag aldrig haft. :rodnar

Jag förstår ditt problem men är inte, för min del, så intresserad att leta efter en olja som tystar min växellåda. Men hittade jag en lika bra olja till lika bra pris som även gjorde växellådan tyst så, visst, skulle jag köpa den men nu är jag nöjd. :krama
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja

Motul 300v ger helt klart en smidig låda och den har jag kört på i många år helnöjd. Provade 7100 en sommar men då det skiljer så lite i pris så kör jag hellre på 300v. www.levoil.de har bla den för endast 41,50 euro 4 liter som hittat halva priset mot vissa svenska mchandlare jag har dock inte beställt därifrån men kommer att beställa i höst och även köpa till bil och båten:tummenupp

Jag körde Motul 300v 15w50 innan jag bytte nu men jag har läst på om den oljan och den är tveksamt bra till gatåka mer än några hundra mil. Den har additiver som går ner sig fort och förorenar oljan samt dåligt med tvättmedel i sig. Den är i grund o botten gjord för en träning/tävlingshelg för att sedan bytas den passar crossåkare perfekt där man byter efter max några timmar. Motul påstår visserligen att den klara 300-500 mil men de skriver inte hur mycket den skitar ner motorn. Motul 7100 klara minst 800 mil och då har den fortfarande godkänd viskositet enligt oberoende tester den håller även motorn ren. 300v oljan är bättre vid korta bytesintervaller men då bör man köra en Motul 7100 vartannat byte för att rengöra motorn. Men jag kände ingen skillnad i lättväxlat mellan Motul 7100 och Motul 300v så jag kör på 7100 hädanefter för den kostar bara 570krl hemma vs 300v 670kr hemma och då kan jag köra 750 mil på oljan utan oro.

Jag va korkad i dag och köpte Motul 7100 15w-50 från Levoil de kostade 607kr ink frakt. Jag trodde mig ha kollat upp alla svenska säljare och då va Levoli va ca 25kr billigare än oljemagasinet. Efter best så kom jag på att Svenska firman Saaelainorr hade bra pris på olja och den kostade ju bara 570kr där ink frakt gat fucking dämit :näsblod
Kolla in Saarelainorr innan ni köper olja någonstans!! Kolla även in alla andra produkter o pris!

http://39833.shop.textalk.se/olja/motorolja/helsyntet/motul-7100-10w-40-4l
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det har alltid varit en klonkig växellåda så "fina" växlingar har jag aldrig haft. :rodnar

Jag förstår ditt problem men är inte, för min del, så intresserad att leta efter en olja som tystar min växellåda. Men hittade jag en lika bra olja till lika bra pris som även gjorde växellådan tyst så, visst, skulle jag köpa den men nu är jag nöjd. :krama

Om du skulle köra prova en Motul olja så finns risken att du aldrig går tillbaka till SBK. Nu när jag hade kört 500 mil på Motul 300v så fanns de nästintill inge metallspån på de två magnetpluggar som sitter på KTM. Jag har aldrig sett så lite spån efter de milen i hela mitt liv och då har jag hojat i många år typ 39 år och även bytt åt andra. Varje klonk i en låda är drivedoggar som tvingas in i nästa drevs hål därav filspån men med Motul eller Payback så är de i stort sett slutklonkat = mindre filspån i lådan och lager. Dessa drivklackar kan bli snedsliten då de klonkas i hela tiden och då får man tillslut urhoppade växlar under belastning och i värsta fall kan en drivedogg gå av. Jag inbillar mig att drivklackar och dess hål de går in i håller bättre med olja som smeker i växlarna, de låter logiskt rätt men jag har inga bevis.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om du skulle köra prova en Motul olja så finns risken att du aldrig går tillbaka till SBK. Nu när jag hade kört 500 mil på Motul 300v så fanns de nästintill inge metallspån på de två magnetpluggar som sitter på KTM. Jag har aldrig sett så lite spån efter de milen i hela mitt liv och då har jag hojat i många år typ 39 år och även bytt åt andra. Varje klonk i en låda är drivedoggar som tvingas in i nästa drevs hål därav filspån men med Motul eller Payback så är de i stort sett slutklonkat = mindre filspån i lådan och lager. Dessa drivklackar kan bli snedsliten då de klonkas i hela tiden och då får man tillslut urhoppade växlar under belastning och i värsta fall kan en drivedogg gå av. Jag inbillar mig att drivklackar och dess hål de går in i håller bättre med olja som smeker i växlarna, de låter logiskt rätt men jag har inga bevis.

Nu har den bara gått 22 000 mil men ännu har det inte blivit några metallspån på magnetpluggen.

Men det kommer kanske när den börjar få mil på mätaren... :rodnar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har genom åren med samma hoj kört ibland med 40-olja och andra gånger med 50-olja. Jag upplever att den är ganska mkt piggare med 40-olja men har inte gjort några mätningar. Nån som har koll på hur stor skillnad det kan göra? Om jag minns rätt så går det enligt manualen bra att köra på både 40 och 50.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har den bara gått 22 000 mil men ännu har det inte blivit några metallspån på magnetpluggen.

Men det kommer kanske när den börjar få mil på mätaren... :rodnar

Inge metallspån på magnetpugg är omöjligt men mer eller mindre är möjligt ,de lät bra att de blir lite ivf. De va imponerande milantal är de en taxi? Va är de för hoj och hur hårt kör du och hur långa bytesintervaller på oljan? De känns som jag frågat detta förut i den här tråden eller annan tråd :va
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top