10W-40 istället för 10W-50?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför göra detta till en jäkla raketforskning...
Nedan hämtat från min Ducati Monster 1200 manual...
Helt enkelt om man kör när det är typ 0-40+ grader ute så kan man köra på i princip allt (ej kanske 10w-30) ?
Dom här oljetrådarna e dock väldigt underhållande att följa

*popcorn* :banana :tummenupp

View attachment 448693

Kör och sluta noja för skit o ingenting..
Vill man köra Motul 300v för den "känns" så jävla bra..gör det...
Väljer man annat som är inom spec. så gör det...
Hojen kommer inte explodera (gäller även Biltemas olja)

TS kör inte en Ducati Monster, ingenjörerna som gjort hans hoj har kalkylerat med andra viskositeter än de Italienska som gjort din Ducati.

Så TS bör förslagsvis konsultera sin manual istället för din manual.

Jo, oljetrådar har sina komiska sidor...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
TS kör inte en Ducati Monster, ingenjörerna som gjort hans hoj har kalkylerat med andra viskositeter än de Italienska som gjort din Ducati.

Så TS bör förslagsvis konsultera sin manual istället för din manual.

Jo, oljetrådar har sina komiska sidor...
Exakt, att välja oljeviskositet är inte en gissningstävlan.
Till de flesta hojar finns rekommenderad viskositet alternativt ett viskositetsdiagram.

För R1an rekommenderas 10w 30 för lite svalare klimat och 20w 40 för varmare.

För oss i norden spänner temperaturerna mellan de båda ytterligheterna så att välja en 10w40 är spot on (för en R1 från 2007) :tummenupp

20190418_224437.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viskositet är en av MÅNGA egenskaper hos en olja...


Buy quality, cry once.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo fast viskositet ÄR en viktig egenskap hos en olja och det var väl specifikt viskositet ts frågade om eller har jag missat nått :confused:
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En gissning är att KTM specar 50 för att få lite mindre kuggslitage. Att man tappar en aning effekt på en tjockare olja , spelar inte nån roll eftersom det finns tillräckligt ändå för dom flesta.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En gissning är att KTM specar 50 för att få lite mindre kuggslitage. Att man tappar en aning effekt på en tjockare olja , spelar inte nån roll eftersom det finns tillräckligt ändå för dom flesta.
Ja, så kan det vara och absolut, väljer de för låg viskositet innebär det haveri.

Det finns ju ett antal faktorer till att en motor behöver en viss viskositet för att fungera optimalt vid en viss temperatur.

Kunde tillverkaren välja fritt skulle de säkert välja så tunn olja som möjligt.

Tar man ts motor som exempel så är kallegenskaperna (10w) lika för båda de föreslagna oljorna.
50 erbjuder en bättre bärighet i de högre tempområdet men är samtidigt tjockare där omkring.
Behöver motorn inte den extra bärigheten leder det istället till onödig friktion.

Temperatur är det viktiga när man pratar viskositet, går en maskin med konstant temperatur är det plättlätt att välja rätt viskositet och det funkar bäst med en rak olja (fast viskositetsindex).

Men en fordonsmotor som dels befinner sej i olika omgivningstemperaturer och dels har en viss konstruktion där det skapas hot spots, typ en tvärmonterad V-twin, så måste man välja viskositet som fungerar vid motorns varmaste ställe och såna saker förutsätter jag att tillverkaren klurat ut för det är rätt svårt att gissa fram.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Gjorde ett jämförande test för några år sedan både på gaffelolja och motorolja och märkte att klassningen i viskositet skiljer oerhört. en 10w40 kan ha samma CST som en annan fabrikörs 10w50. Så mycket tillåts det skilja vilket säger lite om de marginaler som finns, om man är noga så skiter man i SAEklassen och kollar CST vid 40 resp 100 grader C.

Standarden: https://www.bobistheoilguy.com/viscosity-charts/

Olja är inget magiskt. Välj rätt klass med rätt adaptiver till din motor, speciellt om du har katalysator.

https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php
https://www.oilspecifications.org/acea.php
https://www.oilspecifications.org/articles/JASO_MA_JASO_MB.php
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
...men hur bra är egentligen Biltemas olja?

har kört biltema olja i min cbr 900 turbo och den funkar fint där iaf:tummenupp nu kör jag sbk racing för att den är billigare:rock har inte märkt någon skillnad:) sen kan det ju vara så att vissa växellådor och kopplingar är kräsnare på tillsatserna i oljan än andra
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vill man undvika problem så låter man bli höga vårtal innan oljan blivit varm. Det blir den ofta typ drygt 5 minuter efter det motorn nått full vattentemp.
Då börjar luftbubblorna försvinna risken för stora krafter på lager och diverse transientproblem.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -


Kurvan ser ut som en allmän beräkning av filmtjockleken eller är det något mer avancerat bakom?
Får du verkligen någon squeeze effekt vid bdc?
Normalt brukar man väl tala mest om denna effekt i samband med vevstakslager etc?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man undvika problem så låter man bli höga vårtal innan oljan blivit varm. Det blir den ofta typ drygt 5 minuter efter det motorn nått full vattentemp.
Då börjar luftbubblorna försvinna risken för stora krafter på lager och diverse transientproblem.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -



Kurvan ser ut som en allmän beräkning av filmtjockleken eller är det något mer avancerat bakom?
Får du verkligen någon squeeze effekt vid bdc?
Normalt brukar man väl tala mest om denna effekt i samband med vevstakslager etc?

Filmtjockleken beror mest av skjuvhastigheten därav faller den ner både vid tdc och bdc, vid tdc har du även högre temp och därmed lägre viskositet på oljan, samt högre tryck från ringarna. Men jag tror ringtrycket har minst betydelse.

Har glömt hur de där kurvorna togs fram och jag orkar inte söka, men jag vill minnas att det är experimentella mätningar.
Det är ju jäkligt svårt mäta filmtjockleken under drift, särskilt i en stor konstruktion som en motor, så det enklaste är ju att simulera vid datorn så jag kan ha fel.
En metod för praktisk mätning är ju via resistansen genom oljefilmen. Eventuellt inte i en motor utan kanske med en testrigg typ Tribo plint(googla) som gnuggar en provbit fram och åter.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
De vet ingen för vi vet inte vilken tillverkare det är. De enda jag vet är att de köper in olja som har lägsta möjliga pris vs den spec de vill att den ska ha.

Om du kollar boost så ser du att biltemas olje spec är bättre än ex samtliga castrol oljor, castrol finns inte som firma längre utan är precis som biltema, den som äger castrols namn köper random in olja med det recept som castrol utvecklade en gång i tiden.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är tydligen samma sak med yamahas oljor (yamalube), de tillverkas på olika marknader med de basoljor som finns tillgängliga där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gjorde ett jämförande test för några år sedan både på gaffelolja och motorolja och märkte att klassningen i viskositet skiljer oerhört.

SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.

Det är tydligen samma sak med yamahas oljor (yamalube), de tillverkas på olika marknader med de basoljor som finns tillgängliga där.

Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.



Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.
Motul var där en mc-mek på y-center som sa till mig. Har aldrig fått det bekräftat förutom med det du säger nu.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Runt 2015 är jag ganska säker på att Yamalube helsyntet var Motul 7100 rakt av. Jag lyckades komma över en svårfunnen spec på Yamaluben och alla nummer såväl som färgen var exakt samma som Motul 7100.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.



Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.

Nu kanske du är lite arbetsskadad? För stötdämpare håller jag med dig om vikten av att kolla den verkliga viskositeten men jag tror ingen motor är tillverkas så på marginalen att inte sae är acceptabel noggrannhet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...stötdämpare...

Och på tal om stötdämpare och olja så tömde jag idag den mest märkliga gamla olja ur en gaffel jag sett, dels var det knappt någon olja kvar i gaffeln, bara i innerkammaren.

Oljan var helt tjock, seg och klibbig, kan väl mest liknas med kedjeolja till motorsåg. Sällan jag tar på mig gummihandskar med oljiga prylar men här tog jag fram dom.
Nästan tvärtom mot hur oljan brukar se ut när den körts länge, inte samma lukt heller.

Men gissning är väl att killen tagit första bästa flaska och hällt i gaffeln, men en liten fundering har jag ändå kvar om det kan ha hänt nåt. Någon som upplevt nåt liknande? :va
Frågade vilken olja han haft och fick svaret, vet inte samma som original...

Jag har iofs en anekdot från 90-talet när jag körde 125, då blev oljan vid några tillfällan tjock som smörjfett men inte klibbig. Bara grå och rann inte ut när man tog bort oljepluggen. Det var väl någon följd av överhettning där flyktigare delar kokade bort ur oljan. Hände ytterligare någon gång innan jag övergick till ATF som jag därefter alltid haft i växellådan på 2t-maskiner.

Men den oljan var inte lika klibbig som gaffeloljan och dessutom är en framgaffel sluten och inte förhållandevis kall så överhettad olja tror jag inte riktigt på i gaffeln.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top