Fixade avgasläckage, nu startar den inte.

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Som rubriken lyder. Först startade den en gång och normalt brukar den varva upp till 4000 varv med choken fast den kunde knappt hålla tomgång den gången och när jag stängde av choken så dog den. Många tappra försök senare ville den fortfarande inte starta :( Det jag gjorde var att det bakre avgassystemet läckte vid anslutning så jag kletade på avgasmonteringspasta och monterade ihop. Det verkar som det håller den gång den startade. Men nu vill den inte starta. MC fråga är Yamaha XZ550.

Vad är felet? Vad göra?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Är batteriet laddat ? Utan laddat batteri startar inte hojar. Och det fodras mycket mindre batterispänning för att dra runt motorn med startmotorn än vad som behövs för att starta motorn. Så mät batterispänningen när du trycker på starten. Den ska inte gå under 11 Volt.
Eller mycket enklare , koppla batteriet till en smartladdare, över natten eller dagen. Den här duger.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...illbehor/Batteriladdare-12-V-15-A-2000040411/
För att mäta batterispänning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
2) Spräckta / läckande förgasargummin ?
Får du igång den med choke och den går bättre om man blåser startgas mot förgasargummina har dom sprickor läckor. Dom läckorna måste du täta fär att ha en chans att det ska gå bra att starta.
3) Vanlig orsak till startstrul är dåliga tändstift. Byt tändstift.
Mina 25 öre.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
1. Jag har nytt batteri och det är maxladdat. Tror inte det är problemet.
2. Förgasargummit är inte det nyaste. Det kan vara det som spökar.
3. Jag har gnista men det är värt att byta tändstift.

Men det jag tänker är att den startade och gick bra innan jag fixade avgasläckage. Kan inte det påverkar något/göra att den inte startar?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla att du har soppa. Gärna färsk.
Testa med startgas. Om den startar då är det nog läge att kolla förgasarna.
Var stiften blöta när du kollade gnistan?
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Jo, avgasläckage påverkar en hel del, fast du bör nog laga det ordentligt, avgaspasta suger, se över förgasare kan ju va bra...en avgaspackning sa upp sig på min hoj, resultatet blev att gasresponsen blev uberdålig....:)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
XZ 550 är en krångelburk.
Dock bara delvis för att cykeln själv är dålig.
Värre är att hojstackaren fått dåligt rykte.

Det gör att den ställs undan åratals i garage och cykelkällare, för att sedan säljas för en spottstyver till någon som:

A: inte kan tillräckligt
B: inte har råd att lämna bort hojen.
(Vilket man hur som helst skall passa sig för. Jmfr "Goda pengar vs. onda.)

En XZ550 har ett sensationellt skört elsystem. Stator, kablage och regulator är gjutet i bajs, spunnet av sockervadd och inpassat i återvunna tonfiskburkar.

Förgaseriet är en källa till arbetsställningsinitierad skolios, och även om du får den att gå, så är vägen lång till att få den till att gå bra.

Yamahamekarna back in the days gav upp. Modellen var ökänd för att generera mest odebiterbar tid av alla i det dåtida sortimentet. Fan, till och med Yamaha själva gav upp efter bara två år, typ. Upphörde skicka ut servicebullentiner, slet bort microficherna ur pärmarna och förnekade under en period ens modellens existens.
Inspirationen till Michael Jacksons "Billy Jean" kom faktiskt från Yamahas sätt att hantera frågan!

Fantastiska röster!

Vad jag vill ha sagt är att din XZ beter sig helt logiskt - ur ett XZ-perspektiv. Pill på ett avgasrör ger startproblem.
Logisch!
...på samma sätt som du får startproblem när du skruvar bort originalskvättlappen bak, lossar en sidokåpa eller kollar lufttrycket. XZ-logik.

Ärlig: kolla så du inte slitit loss någon kabel när du avgaspastade :smasha avgassystemet.

Att du "kört på choke" gör att man kan misstänka att hojen surat ner sig. Nya stift, granska gnistan kritiskt, vulktejpa insugsgummina och se till att isolera en felkälla åt gången så du håller koll på var du når framgång.

Sedan - gör både hojen och dig själv en tjänst: stå inte och garagerunka utan ge dig ut och kör hojen varm vid provkörningen. Det ger helt andra resultat.

Jag, elak mot XZ?
Låt mig släta över lite. Yamaha XZ 550 är en utmärkt grund att bygga trackerbobberscrambler på. Ju fler desto bättre!

Se, nu var jag väl snäll?


Ursäkta? Lång post...?
Lååååångfredag. Duh!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så så så...

XZ550 var en teknisk spjutspets mot framtiden och banade väg för Yamahas tekniska överlägsenhet under hela åttiotalet. Dessutom är hojen oerhört trevlig när den fungerar och lider mest av att man inte kan byta styre på ett enkelt vis om körställningen inte passar.

Problemet är att hojar som står inte mår bra. XZ550 hade inget speciellt dåligt elsystem utan samma som andra åttiotalsjapanare, men då den fort kom ur modet stod den och torkade i något hörn och då börjar ju Gremlins vakna...

Tar man den närmaste konkurrenten, Hondas CBX550, så är det en riktig citron med stora mekaniska problem, vilket XZ550 då alltså sällan har med sin ytterst fina motor, kardan och allmänt mysiga framtoning trots att den från början lanserades som sportig.


Med det sagt, så har inte Notrightrider helt fel, men det gäller som sagt de flesta hojar från denna tidsperiod.


Buy quality, cry once
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Hahaha Notrightrider BrooklynS. Jag kunde nog inte sagt det bättre själv. Det är vad jag har läst annars också, massa gissel och trassel. Men samtidigt tycker jag den är en riktigt skön hoj. Ska påbörja felsökningen på riktigt idag så får vi se hur det går.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Kolla dödarknappen
2. Kolla så du har gnista (med löst stift mot jord)
3. Kolla tändningslåset
4. Nya stift

Lätt att sura ned vissa motorer.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tog lös avgassystemet eftersom det var då det slutade fungera från börja. Startar fortfarande inte. Suck. Skulle ha bytt stiften men det är ju 18mm nyckel, vem f*n har det hemma. Nåja. Det fanns gnista på ett gammal stift jag satte in i hatten. Hyfsad gnista iallafall. Typ vit. Ska terra med nya stift när jag får tag i en hylsa och stift.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kolla så du inte ryckte ur kabeln till stödkontakten när du slet loss ljuddämparen
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Kollade stiften idag. As dålig gnista. Testade med ett annat stift och gnistan var mkt bättre. Så får beställa nya stift och testa då.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kollade stiften idag. As dålig gnista. Testade med ett annat stift och gnistan var mkt bättre. Så får beställa nya stift och testa då.

Om det är dålig gnista för att de är sotiga så kan du testa att bränna av stiften med en gaslåga. Värm tills isoleringen runt elektroden är orangeröd, det brukar bränna borta det mesta av sotet.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top