MotoGP 2018 #2: Gran Premio Motul de la República Argentina

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ianonne måste ändå må lite bra av att se hur dåligt det gör för Lorenzo hos Ducati.

Vilket jävla misstag att byta ut Ianonne mot Lorenzo. :arsele
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vi tv-experter sitter ju bara inne på gissningar så klart men magkänslan säger att det finns förare typ Marq, Iannone, Stoner, Zarco som är mindre "känsliga" förare o i det andra spektrumet hittar vi Lorenzo, Pedrosa, med flera som kräver en mer "exakt" hoj. För mig är det fortfarande högst oklart varför JL valde just Ducatin som så många tidigare har misslyckats på och som känns ganska ruffig.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Vi tv-experter sitter ju bara inne på gissningar så klart men magkänslan säger att det finns förare typ Marq, Iannone, Stoner, Zarco som är mindre "känsliga" förare o i det andra spektrumet hittar vi Lorenzo, Pedrosa, med flera som kräver en mer "exakt" hoj. För mig är det fortfarande högst oklart varför JL valde just Ducatin som så många tidigare har misslyckats på och som känns ganska ruffig.

Jag tror att Lorenzo har mått väldigt dåligt hos Yamaha där han kände att även fast han körde snabbare så har alltid Rossi varit mer populär, både hos Yamaha men framför allt hos media och publiken.

Att gå till Ducati och bli världsmästare skulle sporra hans ego enormt, på den hojen Rossi misslyckades totalt med.
Tyvärr gick det inte riktigt som tänkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi tv-experter sitter ju bara inne på gissningar så klart men magkänslan säger att det finns förare typ Marq, Iannone, Stoner, Zarco som är mindre "känsliga" förare o i det andra spektrumet hittar vi Lorenzo, Pedrosa, med flera som kräver en mer "exakt" hoj. För mig är det fortfarande högst oklart varför JL valde just Ducatin som så många tidigare har misslyckats på och som känns ganska ruffig.

Vilka jobb skulle Du själv inte ta för 12 miljoner € / 2 år ? om jag fattat rätt.

VR gjorde samma sak. Fick betalt men inte många poäng i tabellen.....

Jag själv
tex enkel biljett till Mars hade jag nog tvekat lite inför.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att Lorenzo har mått väldigt dåligt hos Yamaha där han kände att även fast han körde snabbare så har alltid Rossi varit mer populär, både hos Yamaha men framför allt hos media och publiken.

Att gå till Ducati och bli världsmästare skulle sporra hans ego enormt, på den hojen Rossi misslyckades totalt med.
Tyvärr gick det inte riktigt som tänkt.

Jag kan tänka mig att med MM som världsmästare 2016 så kände Lorenzo han behövde något bättre, snabbare.
Och tog Ducatitåget och pengarna.
Jag räknar inte ut Lorenzo.
Lyckas han förbättra sig lika mycket som han gjorde mellan de 1a 9 loppen 2017 till de sista 9 loppen 2017
så kommer han vara med i toppen 2018.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Känslan att va Dovi, leverera resultat till ett tionde av lönen typ :huvet

Hur mycket Ducce-pengar får Dovi, finns det nån offentlig lönetabell nånstans? Fast den kanske man inte vill läsa... :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag kan tänka mig att med MM som världsmästare 2016 så kände Lorenzo han behövde något bättre, snabbare.
Och tog Ducatitåget och pengarna.
Jag räknar inte ut Lorenzo.
Lyckas han förbättra sig lika mycket som han gjorde mellan de 1a 9 loppen 2017 till de sista 9 loppen 2017
så kommer han vara med i toppen 2018.


I dagsläget finns det några förare som kan lägga enstaka snabba varv som t ex espargaro, iannone och jörgen. Problemet är att det inte räcker att endast lägga ett snabbt varv utan att få ihop det under ett lopp. Jörjen lyckas ibland att (ivf förra säsongen) ligga där uppe men endast några varv, likaså iannone men allteftersom lopper fortgår tappar dom mark varv efter varv på nuvarande material. Jag själv förstår inte varför, däcken? tappar deras hojar effekt allteftersom loppet fortgår? blir dom kissnödiga? bubbliga i magen? Att dessa herrar kan hålla racepace varv efter varv har dom (uppenbarligen) bevisat fast på andra märken så nä, jag fattar inte varför deras material inte håller mer ön 4-7 varv innan allt går åt helvete:va ALATALO kanske kan komma med ngt matnyttigt på dessa påståenden/undringar/spörsmål
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har både teorier och hypoteser i ämnet, dock inget som kommer att diskuteras på ett internetforum. När allt kokas ner så kan man i alla fall säga att det handlar om balansen mellan en cykel för ultimat varvtid och en cykel för ultimat racetid. Ingen har båda och ingen kan heller ändra sig snabbt mellan båda under en och samma racehelg. Men några har lättare än andra att hitta en hyfsad balans mellan båda, på grund av hårdvara (material), mjukvara (inställningar) och körstil.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
tex enkel biljett till Mars hade jag nog tvekat lite inför.

Å andra sidan slipper man mycket på Mars som t.ex tjafsa ljusinsläpp med byggnadsnämnden när man vill glasa in sin altan, ansöka om speciella tillstånd för att få förmånen att parkera på sin arbetsplats, dagens ris på facebook för att man varmkört sin pärla med mera, med mera.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har både teorier och hypoteser i ämnet, dock inget som kommer att diskuteras på ett internetforum. När allt kokas ner så kan man i alla fall säga att det handlar om balansen mellan en cykel för ultimat varvtid och en cykel för ultimat racetid. Ingen har båda och ingen kan heller ändra sig snabbt mellan båda under en och samma racehelg. Men några har lättare än andra att hitta en hyfsad balans mellan båda, på grund av hårdvara (material), mjukvara (inställningar) och körstil.

Hur resonerar teamen ifall körstil och mjukvara är som de är?
Borde man i sådana fall inte skita i kvalen och satsa max på att få till race pace och göra som Marquez?
Eller är marginalerna så små att det inte lönar sig ifall man kvalar i undre halvan?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur resonerar teamen ifall körstil och mjukvara är som de är?
Borde man i sådana fall inte skita i kvalen och satsa max på att få till race pace och göra som Marquez?
Eller är marginalerna så små att det inte lönar sig ifall man kvalar i undre halvan?

Det är alltid en risk att starta långt bak, andra kan göra misstag man blir indragen i och bästa stället att göra snabbt avancemang är de första böjarna innan racet hunnit sätta sig lite och där är det ju extra trångt och riskfyllt att ta sig fram.

Sedan när racet börjar sätta sig har kanske toppen dragit iväg med några sekunder medans den där bak får försöka ta sig förbi de som i inledningen är tillräckligt snabba för att det inte ska gå att passera var som helst men inte snabba nog att hålla samma tempo som toppen, avståndet ökar alltså.

När alla hinder är borta så kommer nästa fas, jaga ikapp de som kör lika fort som den bakom, svårt och riskfyllt då man måste köra med mindre marginaler än de som är i toppen, om man lyckas med detta så ska man sedan förbi de som man jagat ikapp, inte fullt så lätt som det låter när man är jämna förar och materialmässigt och, man har i sin jakt garanterat käkat mer däck än de man jagat ikapp så kanske det blir en passering och missat spår där man direkt tappar tillbaka eller blir man bara bakom till flagg.

Så, jo, det är alltid bra att starta i första eller andraled, 3:e kan räcka det med men sen börjar det blir svårt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Å andra sidan slipper man mycket på Mars som t.ex tjafsa ljusinsläpp med byggnadsnämnden när man vill glasa in sin altan, ansöka om speciella tillstånd för att få förmånen att parkera på sin arbetsplats, dagens ris på facebook för att man varmkört sin pärla med mera, med mera.

Men det är problem du slipper på vilken kyrkogård som helst.......
så pengarna till nära och kära är enda motivet.
Insatsen för vetenskapen värderar jag lika mycket som Laika antagligen gjorde.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top