Förgasarfråga Suzuki Bandit GSF 1200S

NilsGSvensson

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Suzuki GSF 1200S
Hej!
Jag skulle ge mig på att justera förgasarna, och skaffade mig en Carbtuner. Finfin sak. På Banditerna är det tydligen en förgasarmodell från 96 till 99, Mikuni BST36, och från 01 till 05 heter de BSR36. Jag har en 06:a, och från 07 är det insprutning.
Problemet är att jag har svårt att se vilken modell av förgasare jag har. De ser väldigt märkliga ut i mina ögon, och undrar nu om någon vet vad det är som sitter där.
Och nej, jag har ingen verkstafshandbok, men den är beställd :)
//Nisse
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lägg gärna in ett par bilder på fuggarna, de kan ju ha blivit bytta till nåt annat än original.
 

NilsGSvensson

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Suzuki GSF 1200S

Bifogat

  • IMG_1846.jpg
    IMG_1846.jpg
    916.7 KB · Visningar: 75
  • IMG_1849.jpg
    IMG_1849.jpg
    104.5 KB · Visningar: 58
  • IMG_1850.jpg
    IMG_1850.jpg
    100 KB · Visningar: 47

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Dem ser likadana ut som min 03.a iaf. Även renoveringssatsen jag beställde är 01-06. Beställde också en carbtuner för ett tag sedan, funkar prima lite trångt att få på och av vacuum pluggarna, väldigt lätt att man har sönder dem. kom ihåg att sätta montera strypningarna som medföljer ett vitt rör kapa 4 lika längder.kapa 1 dm på varje slang. ska sitta c.a 1 dm från förgasarna.
 
Last edited:

NilsGSvensson

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Suzuki GSF 1200S
Dem ser likadana ut som min 03.a iaf. Även renoveringssatsen jag beställde är 01-06. Beställde också en carbtuner för ett tag sedan, funkar prima lite trångt att få på och av vacuum pluggarna, väldigt lätt att man har sönder dem. kom ihåg att sätta montera strypningarna som medföljer ett vitt rör kapa 4 lika längder.kapa 1 dm på varje slang. ska sitta c.a 1 dm från förgasarna.

Ok, det låter bra. Nu är ju jag kanske en idiot av rejäl kaliber, men VAR på förgasaren skall slangarna till Carbtunern sitta? Jag fattar inte??
//Nisse
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du har BSR36 även på din årsmodell. Bilden saxad från verkstadsmanualen för GSF1200K6_S_01E. Tyvärr sitter anslutningarna väldigt svåråtkomligt på den här modellen, se min bild. Själv har jag dragit fram slangar som jag har sittandes permanent, vilket underlättar mycket vid synkning.

20180329_153757.jpgBSR36.JPG
 

NilsGSvensson

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Suzuki GSF 1200S
IMG_1853.jpgIMG_1852.jpg
Du har BSR36 även på din årsmodell. Bilden saxad från verkstadsmanualen för GSF1200K6_S_01E. Tyvärr sitter anslutningarna väldigt svåråtkomligt på den här modellen, se min bild. Själv har jag dragit fram slangar som jag har sittandes permanent, vilket underlättar mycket vid synkning.

View attachment 442647View attachment 442648

Jag kanske ser helt fel, men nu försökte jag ta en bild från samma läge som din. Jag ser inte att jag har det där stället som din svarta slang sitter i helt enkelt. Eller är jag helt dum?
//NoobNisse
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
NilsGSvensson;6369499Jag kanske ser helt fel skrev:
Dom sitter på sugsidan av förgasaren, dvs mot cylindrarna. Jag har pekat på dom på bilden. Den slang som sitter närmast är den som går till bensinkran, och öppnar den när motorn går. (Det är därför du inte behöver stänga kran som på äldre motorcyklar). När du sedan synkar förgasarna tar du först justerskruvarna mellan ytterförgasarna, och när dom suger lika tar du skruven i mitten så att du får balans mellan alla fyra. Bli inte förvånad om det är lite pilligt att få alla fyra exakt lika, för det kommer du aldrig att få. Man kan få justera i oändlighet om man vill. Dra några gånger i gashandtaget emellanåt och se att de landar lika. (I äldre modeller skulle man höja tomgångsvarvtalet något vi kalibreringen, men för dessa årsmodeller står inget om det i verkstadsmanualen).

20180329_153757.jpg


PS: Det rekommenderas att varmköra motorn innan synkning.

Kolla även YT nedan

https://www.youtube.com/watch?v=fB5QLUPcFFw
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top