Boris utvärderar batteriladdare

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För en tid sedan var det dags att skaffa nya batteriladdare i garaget. Dels så hade jag lessnat på bristerna i mina befintliga och sen har vagnparken utökats så där fanns behov av nyinköp.

Kravspec:

* Ladda båda vanliga blysyra och AGM
Detta då en underhållsladdare för bly-syra slår av lite för tidigt och lämnar ett AGM icke toppat (AGM sitter monterat i princip på alla mina mc).

* Starta om automatiskt efter strömavbrott
Måttligt kul när batteriet är dött om våren trots laddning då laddaren slog av i Januari när nätströmmen dippade kortvarigt.

* Möjlighet att ansluta kvarliggande "laddsladd" på hojen att plugga in laddaren i

* IP klassad så den åtminstone tål fukt

* Minst 4A som laddström för att även kunna ladda bilen utan att det tar 465h


Leverantörer:

Biltema har en uppsjö med laddare och höll på att byta sitt sortiment. De äldre laddarna saknar funktionen att återstarta utan knapptryckning vid strömavbrott och AGM laddning uppnådde man genom att välja vinterläget. Biltemas billigaste laddare gav dessutom enbart 1,5A vilket är väl klent till bilen. Lämpligast för min kravspec var laddaren nedan.

Biltema 37764 299kr

som bubblare finns 37767. Sämre IP klassning och återstartar inte själv, har däremot snabbanslutning och framförallt ett laddläge för lithiumbatterier som börjar komma till mc. 399kr

Jula säljer både laddare av egna märket Hamron och finmärket CTEK. Skall man ha en CTEK så är det en MXS man skall slå till på och då är det 700kr. Dessutom har CTEK sin egen hittepåstandard för laddsladdar så inga av de snabbanslutningar som sitter monterade på vagnparken passar.
De säljer en klon av mitt vinnande val för det högre priset 299kr.

Harald Nyborg säljer mitt val av batteriladdare för grymt billiga 199kr. Då ingår allt i min kravspec förutom att laddklämmorna inte är löstagbara för anslutning av snabbanslutning så detta fick åtgärdas med avbitartång och lödkolv.


Harald Nyborg laddare 5735 199kr
5735_767511.jpg

IMG_20171010_205134.jpg
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Mycket bra summering Boris, tack för det! En 37767 från biltema har jag faktiskt, men visste inte att den laddade lithiumbatterier. Den har funkat finfint i konstant påkopplad i snart två år (men slår som sagt inte på automatiskt efter nätströmsdipp). Bra att veta vart man skall vända sig när den skall ersättas!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tack Boris, beställde en Harald Nyborg idag. Kom att tänka på din tråd när jag stod på Biltema för att handla deras laddare så jag ändrade mig och åkte hem istället.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men... Är det inte max 1 Ah laddström det "ska" vara till hojbatterier? Eller är det max laddkapacitet? Rörigt det här...:va

Smartladdare laddar inte snabbare än vad som är lämpligt för batteriet. Du kan ansluta din 12A Ctek båtladdare till din mc...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför får man inte ladda större batteri än 120amp med jula laddaren?. Jag tycker en liten laddare borde kunna ladda även ett stort ubåts batteripack på 1000.000amp bara att de skulle ta 4-5 år!?
Jag har en liten smartladdare på 0,7amp och den laddar jag traktorbatteri med som ligger på 80 amp. Även den besk stod det max 1-40 amp battteri?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Smartladdare laddar inte snabbare än vad som är lämpligt för batteriet. Du kan ansluta din 12A Ctek båtladdare till din mc...

Aha, det är en smartladdare? Det var ju ett jäkla bra pris. Och både 6 och 12v, måste nog kika närmare på den! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En sak fattar inte jag med små laddare de kan stå som i besk till Jula laddaren laddar upp till 120 amp batteri. Jag tycker en liten laddare borde kunna ladda även ett stort ubåts batteripack på 1000.000amp bara det att de skulle ta 4-5 år!?
Jag har en liten smartladdare på 0,7amp och den laddar jag traktorbatteri med som ligger på 80 amp. Även den besk stod det max 1-40 amp battteri?

Det stämmer , angående laddarrekomendationen så beror den på att man utgår ifrån att i värsta fall skall laddaren ladda upp ett helt tomt batteri.

Om ett batteri har blivit helt tomt skall det vara uppladdat inom 24 timmar för att undvika en sulfatiseringsprocess som är skadlig för batteriet och processen kan inte reverseras.
Ett mc batteri hinner laddas upp men inte traktorbatteriet , det hinner skadas innan det är fullt.

För underhållsladdning och endast delvis urladdat nedåt kanske 11.5V vilket är extremt tomt
så kan dock mcladdaren fortfarande hinna dfå upp spänningen , men heldöda batterier nedåt 10V
måste verkligen fort upp i nivå.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det stämmer , angående laddarrekomendationen så beror den på att man utgår ifrån att i värsta fall skall laddaren ladda upp ett helt tomt batteri.

Om ett batteri har blivit helt tomt skall det vara uppladdat inom 24 timmar för att undvika en sulfatiseringsprocess som är skadlig för batteriet och processen kan inte reverseras.
Ett mc batteri hinner laddas upp men inte traktorbatteriet , det hinner skadas innan det är fullt.

För underhållsladdning och endast delvis urladdat nedåt kanske 11.5V vilket är extremt tomt
så kan dock mcladdaren fortfarande hinna dfå upp spänningen , men heldöda batterier nedåt 10V
måste verkligen fort upp i nivå.[/QUOTE

Ok då är jag med på noterna och de va bra vetande :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför får man inte ladda större batteri än 120amp med jula laddaren?. Jag tycker en liten laddare borde kunna ladda även ett stort ubåts batteripack på 1000.000amp bara att de skulle ta 4-5 år!?
Jag har en liten smartladdare på 0,7amp och den laddar jag traktorbatteri med som ligger på 80 amp. Även den besk stod det max 1-40 amp battteri?

Förklaringen jag fått från konstruktör/tillverkare är helt enkelt ”säljtekniskt”. Det går att ladda större men tar då mer tid än gemene man har att avsätta.

Nu laddar jag blyackar på 450Ah med laddare specad för 250. Detta har gjorts under ca 8års tid med gott utfall.

Sen är det även så som nämnts tidigare, är de riktigt nere i källaren behövs betydligt mer effekt för att få liv i batteriet. I de fall använder jag en helt vanlig dum-laddare innan smartladdaren kopplas på.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej den laddar inte lithium. AGM absorbed glass mat för elektrolytet är bundet i en matta istället för att flyta fritt. Dvs det som sitter i 90% av dagens hojbatterier.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej den laddar inte lithium. AGM absorbed glass mat för elektrolytet är bundet i en matta istället för att flyta fritt. Dvs det som sitter i 90% av dagens hojbatterier.

Ok. Så då blir det biltema då, om man vill ladda lithium också... ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lagom till det är höst så kör Jula rea på den laddare jag föredrar. 199kr

https://www.jula.se/catalog/bil-och...llbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/

Kom ihåg denna tråd då jag rensade mailen. Ett tips är att Jula nu har rea på denna laddare och kostar nu bara 149 kr. Tyckte det var bra pris så jag tog och beställde fem stycken så man slipper flytta runt laddarna lika många gånger på vintern.

Hur funkar dessa laddare på Biltemas mc-batteriet som väl har för hög spänning? Måste man koppla ifrån dom lite då och då för att dom ska ladda upp batteriet vid underhållsladdning? Jag har aldrig märkt av att Biltemas mc-batterier varit speciellt dåliga (nu har jag bara två) men då har jag hittils flyttat runt tre stycken c-tek laddare mellan ca 10 fordon allt från gammelbilarna till, fyrhjuling, gräsklippare, snöskotern, traktorerna och motorcyklarna så det blir lite omstarter då om det hjälp till att hålla Biltema batteriet i Hondan och Trajan vid liv?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kom ihåg denna tråd då jag rensade mailen. Ett tips är att Jula nu har rea på denna laddare och kostar nu bara 149 kr. Tyckte det var bra pris så jag tog och beställde fem stycken så man slipper flytta runt laddarna lika många gånger på vintern.

Hur funkar dessa laddare på Biltemas mc-batteriet som väl har för hög spänning? Måste man koppla ifrån dom lite då och då för att dom ska ladda upp batteriet vid underhållsladdning? Jag har aldrig märkt av att Biltemas mc-batterier varit speciellt dåliga (nu har jag bara två) men då har jag hittils flyttat runt tre stycken c-tek laddare mellan ca 10 fordon allt från gammelbilarna till, fyrhjuling, gräsklippare, snöskotern, traktorerna och motorcyklarna så det blir lite omstarter då om det hjälp till att hålla Biltema batteriet i Hondan och Trajan vid liv?

Kör man laddaren i AGM läget så kompenserar den för det högre vilovoltet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom ihåg denna tråd då jag rensade mailen. Ett tips är att Jula nu har rea på denna laddare och kostar nu bara 149 kr. Tyckte det var bra pris så jag tog och beställde fem stycken så man slipper flytta runt laddarna lika många gånger på vintern.

Hur funkar dessa laddare på Biltemas mc-batteriet som väl har för hög spänning? Måste man koppla ifrån dom lite då och då för att dom ska ladda upp batteriet vid underhållsladdning? Jag har aldrig märkt av att Biltemas mc-batterier varit speciellt dåliga (nu har jag bara två) men då har jag hittils flyttat runt tre stycken c-tek laddare mellan ca 10 fordon allt från gammelbilarna till, fyrhjuling, gräsklippare, snöskotern, traktorerna och motorcyklarna så det blir lite omstarter då om det hjälp till att hålla Biltema batteriet i Hondan och Trajan vid liv?

Beror på vilken typ av "smartladdare" det är.
1) Typ Ctek, Laddar batteriet till ca 14,3 Volt, låter spänningen sjunka till ca 12,85 volt innan en kort underhållsladdning till ca 14,3 Volt. O.S.V.
Funkar dåligt med ett friskt batteri som dagen efter det laddats håller 13,0-13,2 Volt
Funkar bra med ett friskt Yuasa som dagen efter det laddats håller ca 12,7 Volt.
2) Typ XYZ Laddar batteriet till ca 14,3 Volt, låter spänningen sjunka till ca 13,7 Volt där underhållsladdning med svag ström påbörjas, Batteriet hålls vid konstantspänning 13,7Volt.
Den här typen laddare funkar med Yuasa # och troligen också med lågprisbatterier.
Biltema har haft laddare av den här typen (har köpt en själv av nyfikenhet) men jag tror de utgått. Modern elektronik har väl ett liv på ca 2år i fabriken / butiken innan modellen är borta.....

#Har själv en hemmabyggd laddare som håller MC-batterierna i garaget på 13,7 Volt. Laddaren ger ca 14,3 Volt.
Varje hoj är ansluten laddaren med en sladd med Cigg plugg och en kiseldiod i serie som sänker spänningen till 13,7 Volt. Dioden hindrar att ström kan gå från en hoj till en annan hoj.
Min GSX1300R inregistrerades hösten 2007 och har fortfarande samma Yuasa batteri. Och med 13,7 Volt har batteriet underhållsladdats i garaget sedan jag köpte hojen hösten 2013.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top