Momentnyckel VS material

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Funderar lite på läran om material, i just detta fall momentnyckel och skruvförband. Att använda en momentnyckel till mjukare material är sällan en god idé för det kommer med stor sannolikhet leda till gängsallad :mattias

Detta är i sig ingen nyhet för många men varför händer detta? Känslan för det hela eller att förstå/inse logiken är en sak men att faktiskt veta eller ha tillgång till specifikationer är en annan. Nu kanske du är begåvad i hållfasthetslära eller vad som nu kan vara relevant men saknar erfarenhet av momentnycklar och "ser" inte problemet.

Ett försök med att vara tydlig:

Ponera att det en dag är viktigt att dra fast en skruv i ett block av fryst smör, då menar jag inte flytande kväve fryst utan mer när någon fumlat ner graderna i kylskåpet. Man kan alltså tänka sig att smöret förvisso är hårt men en seghet finns fortfarande och det kommer inte att spricka oavsett yttre åverkan.

Åtdragningsmomentet ska vara 3 Nm, varken mer eller mindre och lilla momentnyckeln ställs in efter detta. När skruvskallen är en cm under ytan på smöret inser du att det här gick inge bra, ju. Momentnyckeln signalera aldrig vid 3 Nm som vi i fiktion vet att vi uppnåt och passerat.

Varför?

Säg att enklaste form av momentnyckel skulle användas istället..:

26331_01_img_large.jpg


..då hade det eventuellt varit möjligt att se när korrekt moment uppnåtts i detta fall.

Ok, men vi vet att den lilla momentnyckeln med klickindikation är god för 3 Nm, varför fungerade det inte?

Ja jag kan inte nomenklaturen, hence the tråd men det måste handla om hållfasthet, tröghet i material eller vad det nu kan heta? Det går alltså att uppnå 3 Nm i det frysta smöret under rörelse/rotation men det kan inte hålla fast 3 Nm.

Så, finns denna lära samlad i någon bibel?

Tänker för egen del att det kunde vara intressant för M-gängor/dimensioner. Vet inte om det går att specificera ett generellt minsta åtdragningsmoment i ett material enligt någon standard men annars max för olika storlekar och material.

Smöret kunde inte hålla 3 Nm, kan mjuk koppar hålla 50Nm?

Kikat i några manualer för momentnycklar men inte sett någon uppgift om vilket minsta vaddetnukanheta som materialet måste klara för indikieringen ska lösa ut vid inställt moment. Är detta något som framgår för high end i sammanhanget eller avancerade applikationer?

Jag tycker det är intressant iaf och en lära som vore trevligt att ha tillhands i bokformat.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En viss deformation i materialet får du ju, men tillverkare tar ju det i beaktande när dom anger vilket moment saker ska dras med.

Alltså kommer du aldrig att dra bulten genom materialet innan uppnått moment.

Dessutom brukar man ju ha bult med brickor om man ska dra fast mjuka material
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hmm jo men om vi tänker såhär då,

Det är ofta inte för inte att en liten fulmomentnyckel som ovan skickas med, tillverkaren alt. åf vet att om kunden kommer dra detta med en konventionell momentnyckel blir det trasigt och klagomål.

Jag tänker mig då att gängorna/materialet måste kunna stå emot momentet under ett visst tidsfönster annars kommer inte momentnyckeln att lösa ut vid rätt moment eller så går det sönder.

Ungefär så, brickor har såklart sitt syfte men det behandlar förhoppningsvis den lära jag söker. Tänker något likt en motsvarighet till The art of electronics, typ.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du har ett vridmoment för stål så lär det bli gängsallad, eller åtminstone inte rätt, om du använder samma moment i ett mjukare material. Att använda samma moment till alla material är samma dumma resonemang som att säga att "eftersom den här asfaltsplanen håller för mig så håller den nattgamla isen på sjön för dig".

Sen måste momentnycklar kalibreras, och man måste ha viss känsla och förståelse för dom när man drar åt, om man drar fort och hårt så hinner man dra en bit till efter klicket, och då är allt jobb förgäves, man har dragit för hårt vare sig man vill eller inte.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Om man samtidigt har smörjt bricka, gänger lär nm bli något helt annat än torr gänga.
Eller?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top