Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gällande dödskjutningarna tror jag att alla saknade behörighet för vapnen.

Det är inget du behöver tro. Det finns mig veterligen inte ett enda fall där ett licensierat skjutvapen använts i samband med något brott. Dom vapen som används i skjutningar är utan undantag olagliga vapen. Antingen vapen som kommit in från balkan eller diverse öststater. Alternativt är det vapen som stulits från någon av försvarets kasuner eller från polisen. Om det inte är ett vapen som någon polis tappat då.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte helt sant, det var någon jägare som fick brytet för något år sen och började skjuta hagel omkring sig om jag inte missminner mig. De är klart i minoritet dock
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är illa i år.
Riktigt illa.

Dagens Eko-sändning kl 12:30 kommer basha extra hårt på det dom kallar motorcyklister.

Någonting mellan 25 och 30 personer har dött på MC i år.
Vi närmar oss årskvoten redan efter Q2.

Men, hur många hade körkort?
Hur många hade en legit hoj!?
Hur många var ens nyktra?

Allt sådant går att läsa sig till om ett år - när drevet har lagt sig och regnet står som spön i backen.

Men hur många av dessa döda var verkligen motorcyklister?

En tredjedel, säger jag, utan att ha mer belägg än att noggrant ha följt nyhetsrapporteringen.

10 döda motorcyklister vid halvårsskiftet.
Det är för djävligt!


Det enda som är värre än detta, är att 20 kriminella knarkare tillåts stjäla fokus, svärta ner motorcyklismen och til syvende og sidst initiera än mer repressiva åtgärder - som ändå inte når dem som är upphovet till problemen.

Svansen viftar obekymrat vidare på hunden - som ges både strypkoppel och munkorg.
Till ingen nytta.


Hur ser planen ut, Sverige?


Edit:

Huvudnyhet, minsann.
Trots allt nämndes i en bisats att en tredjedel av de som omkommer saknar behörighet - men det påstår jag är historiska siffror. Alltså den nivå vi sett de senaste 5 åren. Jag upplever att det är ytterligare ett snäpp fler körkortslösa som är ute och härjar i år.

Ytterligare en faktor som nämndes var vacket väder. Fullt rimligt.

Men, den 18-procentiga ökningen av dödsolyckor bland övriga trafikanter...?
Är det vekligen bara "konjunktur" som ligger bakom det? Really...?

Dags att ställa sig bakom MPs krav på att förbjuda högkonjukturer...?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är inget du behöver tro. Det finns mig veterligen inte ett enda fall där ett licensierat skjutvapen använts i samband med något brott. Dom vapen som används i skjutningar är utan undantag olagliga vapen. Antingen vapen som kommit in från balkan eller diverse öststater. Alternativt är det vapen som stulits från någon av försvarets kasuner eller från polisen. Om det inte är ett vapen som någon polis tappat då.
Jodå, det finns gott om dom. Spontant kommer jag på tre mord, Rödebyskotten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_Rödeby) och mannen i Vallåkra som sköt två bröder (https://www.hd.se/story/dubbelmordet-i-vallakra). Men helt korrekt är ju att det stora flertalet brott begås med illegala vapen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nollvisionen har ju varit vägledande för regeringens arbete, så det här är en mycket oroande utveckling. Uppenbarligen måste vi göra mer för att öka trafiksäkerheten, säger han.
Eneroth kommer att bjuda in motorcykelorganisationerna, NTF och andra trafikorganisationer för att diskutera hur säkerheten kan förbättras. Redan i mitten av augusti möter ministern representanter för organisationerna och berörda myndigheter.
Störst är ökningen av dödsolyckor bland oskyddade trafikanter, i synnerhet motorcyklister. Under första halvåret i år omkom 27 mc-förare, att jämföra med 11 under motsvarande period i fjol, visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Visserligen är de absoluta talen små, men Khabat Amin, statistiker på myndigheten, intygar att ökningen är säkerställd.
– Även förra året kunde vi se en ökning av antalet skadade bland de oskyddade trafikanterna. Man kan exempelvis öka säkerheten för motorcyklister genom underglidningsskydd vid mitträcken och en del annat vägunderhåll, säger Tomas Eneroth.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är illa i år.
Riktigt illa.

Dagens Eko-sändning kl 12:30 kommer basha extra hårt på det dom kallar motorcyklister.

Någonting mellan 25 och 30 personer har dött på MC i år.
Vi närmar oss årskvoten redan efter Q2.

Men, hur många hade körkort?
Hur många hade en legit hoj!?
Hur många var ens nyktra?

Allt sådant går att läsa sig till om ett år - när drevet har lagt sig och regnet står som spön i backen.

Men hur många av dessa döda var verkligen motorcyklister?

En tredjedel, säger jag, utan att ha mer belägg än att noggrant ha följt nyhetsrapporteringen.

10 döda motorcyklister vid halvårsskiftet.
Det är för djävligt!


Det enda som är värre än detta, är att 20 kriminella knarkare tillåts stjäla fokus, svärta ner motorcyklismen och til syvende og sidst initiera än mer repressiva åtgärder - som ändå inte når dem som är upphovet till problemen.

Svansen viftar obekymrat vidare på hunden - som ges både strypkoppel och munkorg.
Till ingen nytta.


Hur ser planen ut, Sverige?


Edit:

Huvudnyhet, minsann.
Trots allt nämndes i en bisats att en tredjedel av de som omkommer saknar behörighet - men det påstår jag är historiska siffror. Alltså den nivå vi sett de senaste 5 åren. Jag upplever att det är ytterligare ett snäpp fler körkortslösa som är ute och härjar i år.

Ytterligare en faktor som nämndes var vacket väder. Fullt rimligt.

Men, den 18-procentiga ökningen av dödsolyckor bland övriga trafikanter...?
Är det vekligen bara "konjunktur" som ligger bakom det? Really...?

Dags att ställa sig bakom MPs krav på att förbjuda högkonjukturer...?

Glöm inte alla jäkla trehjulingar som börjat snurra på vägarna med folk som på så sätt kringgått de "besvärliga" körkortskraven för MC.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag läser då och då på nätet om olyckor på Slingerbulten, men de förekommer inte i rapport-tråden. Eftersom mina källor enbart är av typen "det står ambulans i fotokurvan" har jag inte själv lagt in dem. Missar vi en del där?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På tal om detta året - hörde idag siffror om at vi hittintills i år har 27 döda på hoj, i fjol var motsvarande siffra 11 förolyckade. Tydligen var mer än 30% körkortslösa, antar att det kommer lite mer fakta från SMC så småningom.

Tänkvärda siffror trots allt - är det fina vädret hela förklaringen...?

RDIT - finns info på https://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-inbjudna-till-ministern/
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På tal om detta året - hörde idag siffror om at vi hittintills i år har 27 döda på hoj, i fjol var motsvarande siffra 11 förolyckade. Tydligen var mer än 30% körkortslösa, antar att det kommer lite mer fakta från SMC så småningom.

Tänkvärda siffror trots allt - är det fina vädret hela förklaringen...?

Ja, där någonstans på dom siffrorna hamnar jag också - med död räkning, om man får vara lite smaklös.
Det är helt sanslösa siffror. Varför reagerar ingen på det stadigt ökade antalet obehöriga förare?
Under ungefär 10 år har man kunnat se en klättrande kurva. Fenomenet är ungefär jämngammalt med att Trafikverket lyckades tubba politikerna att styra om pengar från Polisen till Tragikverkets satsning på fartkameror.

"Gör samma jobb bättre men billigare" eller hur det lät då.


Vad gäller gårdagens nyhet om de stigande olyckstalen så fick den inte den spridning jag och andra hade räknat med. Antar att den där UEFA-cupsvinsten och skolutflykten gone sour i Thailand slog ut inslagen med MC-DÖDEN! man hade toppat med annars. Tack för det.

Men, lita på att inslagen är producerade och artiklarna skrivna redan.
Det krävs bara ett par dramatiska olyckor med snaskigt bildmaterial, inskickat av "allmänheten" så hänger vi där och dinglar i rånocken, påpucklade med uppföljande artiklar som en pinata. Hur mycket stryk tål vi?
Felaktigt riktat stryk, felformulerat och feltänkt. Hur skall vi kunna styra den kommande debatten åt vårt håll?


Ja du Roffe... "Det fina vädret..."


Det är en gammal sanning att bra väder ger fler motorcyklister som kör mer - ökad exponering.
Man skulle kunna ha en faktor "olycksrisk per personkilometer" och bara gångra på med antalet soltimmar eller något och troligen hamna ganska rätt.

Men, borde inte utökad användning leda till ökad skicklighet i manövreringen? "Mängdträning" för dom som i normala fall kör så lite att dom aldrig hinner rosta av sig ordentligt?

Att folk väljer att dra runt i shorts, linne och flipflops så snart det är "värme" är mest deras egna problem.
Man dör inte av att skrubba sönder sig alldeles. Däremot tar det tid innan man kommer tillbaks i sadeln. Sicken tur!
Dyrt för samhället är det dock...


Förutom trenden med kriminellt körkortslösa knarkare som väljer att köra ihjäl sig själva och andra så ser jag något annat obehagligt bölja vid horisonten.
Vi har de senaste 5 åren ett ökat antal äldre förare som kör ihjäl sig.
Jo, det är logiskt på så vis att snittåldern på den svenske motorcyklisten stiger med ungefär ett år för varje år som går, så visst - olycksoffren har alla chanser att bli äldre dom med. Ja, eller inte bli äldre än så.

Men, det är märkliga olyckor, när man tittar närmare på dem.
Gammelt folk som kört hoj större delen av sitt liv gör rena nybörjartabbar och kör ihjäl sig rejält.
Vi ser olyckor med 70, 75 och 80 åringar som inte borde behövt hända.
Börjar man räkna personkilometer i åldersklassen lär siffrorna stå ut i neonskrift.

Samhällsekonomiskt är det inget större problem - snarare tvärt om. Är det kanske därför det inte uppmärksammas? :fakta

En tragedi är det lika förbannat för anhöriga och vänner när en penschis dör i onödan.

Varför? Vi vet att äldre bilförare är extra olycksdrabbade i korsningsolyckor och det som klassas som "komplicerade trafiksituationer" och att dom alltför ofta har risig syn, mörkerseende och synfältsbegränsningar. Varför skulle inte åldriga motorcyklister dras med samma förändringar?

Jag kan inte säga att jag tycker att det är något stort problem att man kör ihäl sig på sin ålders höst, men i de flesta fall är det alldeles onödigt. Den skyddsängel man haft med sig hela livet kanske har blivit äldre och inte klarar att flyga lika fort som förut...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka är de här gamlingarna då?

Är dom verkligen erfarna förare som kört hoj hela livet eller är det återfallsknuttar? Eller rent av senila gubbar som börjar komma in i barndomen och skaffar MC? Eller är det nysvenskar som tagit med sig både körkort och sin fatalistiska livssyn ut på vägarna? De senare har kanske kört MC hela livet men med ett helt annat riskbeteende än det svenska.

Jag har själv ganska god erfarenhet av trafiken i Filippinerna och dom har ett rent sinnessjukt riskbeteende där. Så extremt att dom tvingar mig till att göra tokiga saker bara för och förutser och vill undvika att dom bakom mig ska göra nåt ännu tokigare. Jag kör tex ofta kloss i arslet på bilar framför mig bara för och undvika att någon idiot får tokiga ideer om att vålda sig in framför och tvinga mig att halvt av vägen. Och då kör jag vanligtvis bil där.
 
Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag läser då och då på nätet om olyckor på Slingerbulten, men de förekommer inte i rapport-tråden. Eftersom mina källor enbart är av typen "det står ambulans i fotokurvan" har jag inte själv lagt in dem. Missar vi en del där?

Är övertygad om att vi missar mycket olyckor. Dom jag rapporterar in är nog bara en bråkdel av dem som inträffar. Jag får en sammanställning av tidningarnas rapportering dagen efter dom varit i tidningen. Vet att exempelvis det aldrig skrevs om min makes olycka, så det är nog många olyckor som det inte skrivs om i tidningarna. Och själv är man sällan i det skicket att man orkar skriva in dom i olyckstråden dagen efter...

/B
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vi har de senaste 5 åren ett ökat antal äldre förare som kör ihjäl sig.
Jo, det är logiskt på så vis att snittåldern på den svenske motorcyklisten stiger med ungefär ett år för varje år som går, så visst - olycksoffren har alla chanser att bli äldre dom med. Ja, eller inte bli äldre än så.

Men, det är märkliga olyckor, när man tittar närmare på dem.
Gammelt folk som kört hoj större delen av sitt liv gör rena nybörjartabbar och kör ihjäl sig rejält.
Vi ser olyckor med 70, 75 och 80 åringar som inte borde behövt hända.
Den skyddsängel man haft med sig hela livet kanske har blivit äldre och inte klarar att flyga lika fort som förut...?

Den åldersgruppen fick automatiskt MC-behörighet när dom tog bilkörkort. Dagens förare har betydligt bättre utbildning. Kanske en del av förklaringen till varför körkortslösa och äldre finns i statistiken.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tror mera på olyckliga omständigheter än ålderberoende vad gäller olyckor med äldre.
Betänk att många har lång erfarenhet i trafik.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag läste på Facebook om en dödsolycka bil/mc vid Södertäljevägen-Pålamalmsvägen igår och har försökt hitta något officiellt om den olyckan. Är det så trivialt att folk dör i trafiken att det inte ens blir en notis?
Att folk är fulla som ägg och tittar på fotbollstävlingar hamnar i riksnyheterna.:dummer
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vet det är i år elva singelolyckor, 12 kollisioner och fyra okända. Vi vet också att minst tio av MC-förarna inte hade körkort.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top