Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
En dödsolycka i dag:(. Även jag som sköter mycket av rapporteringen tycker det är mycket olyckor hittills. Men om det är så vet jag inte. Kanske moderatorn kan kolla hur många sidor som olyckstråden var uppe till denna datumen förra året och året innan? @sportbike
/B

Jag vill säga tack till dig Babe2 för all din rapportering i olyckstråden. Förstår inte hur du hittar allt. Men det är så bra att det uppmärksammas. Varje olycka ska rapporteras.

Ja jag såg nu uppdateringen angående olyckan utanför Vänersborg. Oerhört tragiskt varje gång. Man får inte glömma hur oskyddad man är på en MC. Han dog alltså av de svåra skador som blev från olyckan...Hemskt
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Jag vill säga tack till dig Babe2 för all din rapportering i olyckstråden. Förstår inte hur du hittar allt. Men det är så bra att det uppmärksammas. Varje olycka ska rapporteras.

Ja jag såg nu uppdateringen angående olyckan utanför Vänersborg. Oerhört tragiskt varje gång. Man får inte glömma hur oskyddad man är på en MC. Han dog alltså av de svåra skador som blev från olyckan...Hemskt

Hej
Sitter inte och letar efter olyckor, får dom mailade till mig varje dag via nyhetsrapportering. Så jag bara klipper och klistrar.
/b
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag läser om alla olyckor i rapporteringstråden och måste säga att det känns som att det händer väldigt mycket olyckor. Men det är väl samma mängd rapportering varje år eller tycker ni det sticker ut just nu ?

Inga dödsolyckor senaste tiden men många andra. Och även om det inte är dödsolyckor så är det ju allvarligt att få benfrakturer och hjärnskakning etc.

Vi ligger rekord stort i år på dödsolyckor (inom dom senare åren) Tyvärr.. Kör klokt..
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag läser om alla olyckor i rapporteringstråden och måste säga att det känns som att det händer väldigt mycket olyckor. Men det är väl samma mängd rapportering varje år eller tycker ni det sticker ut just nu ?

Inga dödsolyckor senaste tiden men många andra. Och även om det inte är dödsolyckor så är det ju allvarligt att få benfrakturer och hjärnskakning etc.

Funkar bra hos Trafikverket, för det är inom noll vision.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Funkar bra hos Trafikverket, för det är inom noll vision.

Svaret blir som vanligt att vi kör för fort och aggresivt.
Inget snack om alla osopade jävla äckliga lagningar och osynliga korsningar + osynliga blinkers.
Och inget snack om alla äckliga miffon som sätter sig på hojjar med skit i blodet (samt alla andra fel)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tillbud får man väl säga att det var. Var vittne idag till en dum omkörning. Jag ligger bakom en annan bil, det kommer en mc som kör om mig ganska fort i en svag höger. En bit bort kommer en skymd vänsterkurva men han fortsätter att köra om även den framför mig. Ut ur den skymda kurvan kommer en mötande bil, mc tvingas att svänga in höger precis före vänsterkurvan så han kommer ju inte direkt in i kurvan med rätt riktning. Bromsas en hel del och vänsterbenet rakt ut, jag trodde att han skulle fortsätta rakt in i häcken på utsidan av kurvan men han klarar det. Pulshöjare bara att titta på det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Någon som håller räkning på antalet omkomna? Känns som läskigt många såhär tidigt på säsongen. Närmare 10? Fler?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tycker rent allmänt att det rapporteras många trafikolyckor i år även rena bilolyckor där det tydligt framgår att det är vansinneskörningar bakom. Helt klart en tuffare trafikmiljö har utkristalliserat sig kan man tycka.

Många struntar i trafikregler och allmänt hyfs. Beter sig som rena egoisterna i trafikmiljön. Oavsett om man sitter i bilen, kör motorcykel eller till och med promenerar där man kan betrakta trafikanterna från ett utifrånperspektiv tycker jag mig märka att folk är mer ouppmärksamma, stressade och lättkränkta än bara för några år sedan. Dessutom oerhört distraherade av sina smartphones. Nära ögat incidenter inträffar stup i kvarten.

Polisen borde lägga väldigt mycket resurser på trafikbeteenden.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Polisen borde lägga väldigt mycket resurser på trafikbeteenden.

Beteenden är jobbiga att rapportera, massa extrajobb så det blir bara hastighet, det är lätt.
Fick inte blåsa när jag blev stoppad på en ort i fjällen, däremot så skrev dom hastighetsbot.
Hade jag blåst positivt så hade dom behövt åka ca 10 mil för riktigt prov alltså fick jag inte blåsa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Beteenden är jobbiga att rapportera, massa extrajobb så det blir bara hastighet, det är lätt.
Fick inte blåsa när jag blev stoppad på en ort i fjällen, däremot så skrev dom hastighetsbot.
Hade jag blåst positivt så hade dom behövt åka ca 10 mil för riktigt prov alltså fick jag inte blåsa.

Och hastigheter går att mäta, och upp- och nergång i procent betyder att vi blivit ett antal procent "bättre" eller "sämre" i trafiken! :huvet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beteenden är jobbiga att rapportera, massa extrajobb så det blir bara hastighet, det är lätt.
Fick inte blåsa när jag blev stoppad på en ort i fjällen, däremot så skrev dom hastighetsbot.
Hade jag blåst positivt så hade dom behövt åka ca 10 mil för riktigt prov alltså fick jag inte blåsa.

Kausalt samband eller bara bitter över att du fick en hastighetsbot?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Beteenden är jobbiga att rapportera, massa extrajobb så det blir bara hastighet, det är lätt.
Fick inte blåsa när jag blev stoppad på en ort i fjällen, däremot så skrev dom hastighetsbot.
Hade jag blåst positivt så hade dom behövt åka ca 10 mil för riktigt prov alltså fick jag inte blåsa.

Klart det kräver mer arbete. Man skulle också kunna stoppa trafikanter och ge dem muntliga tillsägelser och varningar och göra det konsekvent. Det tror jag hade hjälpt minst lika mycket som en bot faktiskt. Att bara låta det ske och rinna mellan fingrarna är ju att vara passiv. Stoppa en fortkörare t ex som har blåst förbi på en 40 sträcka i stan i det tredubbla där det finns parkerade bilar, gångtrafikanter och annat och bara säga till dem och därefter poängtera att man har ögonen på dem.

Det finns trafikanter som på olika sätt och vis sticker ut och om vanliga människor från allmänheten kan identifiera dem utan att veta vad personerna heter eller ens var de bor eftersom de konsekvent har ett visst beteende. Då borde det inte vara så svårt för polisen lokalt i en stad att också kunna ha koll och ingripa. Som vanligt är det en liten klick individer vi talar om. Den stora massan sköter sig. Kanske inte när det gäller sina smartphones dock eller att de sätter sig i stressade situationer som de sedan inte kan hantera rätt.

Om man bara jagar pinnar. Det vill säga böter och straff som är mätbara. Då tror jag man har missat ett och annat.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Kausalt samband eller bara bitter över att du fick en hastighetsbot?

Bitter över att det är viktigare att efterlev hastighet än att kontrollera onykterhet.

Onykter förare dödade min bästa barndomskompis lillebror.
Onykter förare dödade en klasskamrats bägge föräldrar utanför vårat hus.
Onykter förare dödade en kompis på mc, han stod stilla på P-område.

Bitter, japp.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
På tal om att sköta sig så var det sjukt nära att jag och en annan hojåkare blev nummer i statistiken igår.
Jag ligger på Nynäsvägen söder ut strax innan avfarten till Jordbro,
Jag går ut i vänsterfilen för att köra om två bilar som ligger och slöar i 90.
I vänsterfilen rullar det i knappa 120.
Ligger bakom en bil och väntar på att passera sölkorvarna för att kunna svänga tillbaka till högerfilen eftersom att jag skulle svänga av.
Sätter tummen på blinkersknappen och ska precis börja svänga när det på högersidan i min fil kommer an blå sporthoj och passerar så pass nära att han aldrig skulle ha hunnit undan om jag påbörjat mitt filbyte.

Japp! Jag ska såklart se mig för, men eftersom att jag låg precis bakom ett fordon samtidigt som jag passerade det andra så kändes det som om jag hade fri väg.
Och snubben eller snubban borde helt klart ha förstått att det fanns en överhängande risk att jag skulle byta fil så fort jag var förbi sölputtarna.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På tal om att sköta sig så var det sjukt nära att jag och en annan hojåkare blev nummer i statistiken igår.
Jag ligger på Nynäsvägen söder ut strax innan avfarten till Jordbro,
Jag går ut i högerfilen för att köra om två bilar som ligger och slöar i 90.
I högerfilen rullar det i knappa 120.
Ligger bakom en bil och väntar på att passera sölkorvarna för att kunna svänga tillbaka till vänsterfilen eftersom att jag skulle svänga av.
Sätter tummen på blinkersknappen och ska precis börja svänga när det på högersidan i min fil kommer an blå sporthoj och passerar så pass nära att han aldrig skulle ha hunnit undan om jag påbörjat mitt filbyte.

Japp! Jag ska såklart se mig för, men eftersom att jag låg precis bakom ett fordon samtidigt som jag passerade det andra så kändes det som om jag hade fri väg.
Och snubben eller snubban borde helt klart ha förstått att det fanns en överhängande risk att jag skulle byta fil så fort jag var förbi sölputtarna.

Vänster och höger blev fel tror jag. Om inte så är det väldigt svårt att sätta sig in i situationen.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
3 dödsolyckor senaste dagarna varav två av de idag 26/5 (Uppsala och Luleå). För någon dag sen dödsolycka i Markaryd där personen endast var 30 år gammal. Inga bra siffror.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top