Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mm, och är det ett obromsat 750 kg släp (som jag har) så finns ingen vajer då det inte finns några bromsar.

Mitt obromsade släp har en vajer. :hihi
Hur mycket nytta den gör vetefan, men nånstans mellan "mer skada än nytta" och "lite kanske?" skulle jag misstänka.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En detalj bara.
’Säkerhetswiren’ är enbart till för att dra åt bromsen på ett bromsat släp, sedan SKALL den gå av.
Skall de hålla ihop behövs Notright’s kJäTtinGar enligt ovan.
:hej

Japp, men den tänkta funktionen saboteras av hur folk drar vajern, och vilket skick den hålls i.
Allt för ofta rycks den av utan att få ha aktiverat bromsen som meningen var.
...och sedan verkar folk nöjda med släp som ormar under inbromsning för att bromsarna inte är vettigt justerade.
Ett sådant släp kanske sticka precis vart som helst när det kömmer löst och säkerhetsvajern triggar bromsen.

Jag är en kJettingkille. Ju fler balvagnar hustrun kopplar efter pickupen, desto fler länkar lägger jag på. Yi-haa!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För nåt år sen stod jag på OKQ8 i världsmetropolen Skolsta när en äldre herre skulle köra iväg med ett hyrt släp. Han blev förvånad när det ramlade av kulan han lagt handsken på och sladden också lossnade från bilen.
Alla vet inte hur man gör.:huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För nåt år sen stod jag på OKQ8 i världsmetropolen Skolsta när en äldre herre skulle köra iväg med ett hyrt släp. Han blev förvånad när det ramlade av kulan han lagt handsken på och sladden också lossnade från bilen.
Alla vet inte hur man gör.:huvet

Orten finns!
Ligger typ mellan Härkeberga (skojar inte) och Sneby. (gravallvarlig).

Det finns en liten chans att klantfarbrorn som hyrde släpet kom från Apalle, som ligger på andra sidan Ekolsund - längs Kräggavägen. (Still not kidding)

Visst är Sverige fantastisk? :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Orten finns!
Ligger typ mellan Härkeberga (skojar inte) och Sneby. (gravallvarlig).

Det finns en liten chans att klantfarbrorn som hyrde släpet kom från Apalle, som ligger på andra sidan Ekolsund - längs Kräggavägen. (Still not kidding)

Visst är Sverige fantastisk? :hihi
Nog känner jag till byarna du nämner. Mitt mellan (nåja...) Apalle och Härkeberga finns möjligheten att köra mot Bälsunda eller Giresta via Hårby. Gör man endera passerar man min boplats.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det någon som kan lista ut vad som hände utanför Akalla idag? En lastbil, en personbil och en hoj var inblandade i samma olycka, en dog och ett flertal verkar ha körts till sjukhus: https://www.dn.se/sthlm/mc-och-lastbil-i-krock-pa-e4an/

Och som vanligt så är det en MC-olycka, bara för att en hoj var med :huvet Varför inte en bilolycka, lastbilsolycka, eller kanske hantverkarolycka, lärarolycka eller kanske bibliotikarieolycka, beroende på vad dom olika inblandade jobbade med? :va
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Utan att veta ett skit gissar jag på att bilen kört ut i vänsterfil för att köra om lastbilen utan att titta i backspegeln, får en motorcykel i röven/sidan och kör därefter in i lastbilen i panik.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon som kan lista ut vad som hände utanför Akalla idag? En lastbil, en personbil och en hoj var inblandade i samma olycka, en dog och ett flertal verkar ha körts till sjukhus: https://www.dn.se/sthlm/mc-och-lastbil-i-krock-pa-e4an/

Och som vanligt så är det en MC-olycka, bara för att en hoj var med :huvet Varför inte en bilolycka, lastbilsolycka, eller kanske hantverkarolycka, lärarolycka eller kanske bibliotikarieolycka, beroende på vad dom olika inblandade jobbade med? :va

Nej. Det är väl inte klarlagt vad som hänt.
Det var motorcykelföraren som avled. Det var en kollega till mig som efterlämnar två barn och fru. Vi fick precis meddelande om det här på jobbet.
Mig veterligen så var han en omdömesgill förare så det var nog inte frågan om någon vansinnesfärd på MC.
Det framgår ju inte exakt vart det hände mer än att det var i närheten av trafikplatsen och det är ju ett typiskt ställe för massor av körfältsbyten så jag skulle misstänka att han hamnat ivägen när någon gjort ett plötsligt körfältsbyte. Men det är ju bara spekulation och det är ju egentligen dumt. Det lär väl visa sig vad utredningen säger.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej. Det är väl inte klarlagt vad som hänt.
Det var motorcykelföraren som avled. Det var en kollega till mig som efterlämnar två barn och fru. Vi fick precis meddelande om det här på jobbet.
Mig veterligen så var han en omdömesgill förare så det var nog inte frågan om någon vansinnesfärd på MC.
Det framgår ju inte exakt vart det hände mer än att det var i närheten av trafikplatsen och det är ju ett typiskt ställe för massor av körfältsbyten så jag skulle misstänka att han hamnat ivägen när någon gjort ett plötsligt körfältsbyte. Men det är ju bara spekulation och det är ju egentligen dumt. Det lär väl visa sig vad utredningen säger.
Mycket tråkigt, jag beklagar :(

Spekulationer är bara av ondo, det håller jag med om, jag var mer nyfiken på om någon hade mer fakta, för det låter som en väldigt konstig olycka i mina öron. Men som Björnbär var inne på, det kan ju vara något irrationellt beteende från någon som drabbar tredje part så att säga.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Nej. Det är väl inte klarlagt vad som hänt.
Det var motorcykelföraren som avled. Det var en kollega till mig som efterlämnar två barn och fru. Vi fick precis meddelande om det här på jobbet.
Mig veterligen så var han en omdömesgill förare så det var nog inte frågan om någon vansinnesfärd på MC.
Det framgår ju inte exakt vart det hände mer än att det var i närheten av trafikplatsen och det är ju ett typiskt ställe för massor av körfältsbyten så jag skulle misstänka att han hamnat ivägen när någon gjort ett plötsligt körfältsbyte. Men det är ju bara spekulation och det är ju egentligen dumt. Det lär väl visa sig vad utredningen säger.

Beklagar, det är tufft när det är någon man känner och antagligen tycker om.
/B
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mycket tråkigt, jag beklagar :(

Spekulationer är bara av ondo, det håller jag med om, jag var mer nyfiken på om någon hade mer fakta, för det låter som en väldigt konstig olycka i mina öron. Men som Björnbär var inne på, det kan ju vara något irrationellt beteende från någon som drabbar tredje part så att säga.

Ja. Det är ju i stort sett omöjligt att säga vad som hänt om man inte sett olycksplatsen.
Tyvärr är det väl så att dom inte kommer att sprida informationen om vad exakt som hänt. Det skulle väl i så fall vara om det är någon av dom som känner hans familj personligen som berättar. Så sannolikheten att vi här får veta hur det gick till är väl begränsad misstänker jag. Men eftersom det är vid en plats där det sker ohyggligt mycket körfältsbyten pga att massor av trafik precis kommit upp på E4 från Täbyhållet och ett stort antal skall in till avfarten mot Kista/Akalla eller Sollentuna så är det förmodligen minst ett dumt filbyte från någon inblandad. Alternativt att det sker en fartdämpning just där som någon inte uppmärksammat.
På den enda bild jag hittade i nyheterna så ser det i alla fall ut som att bilen är framför lastbilen och den var rätt duktigt mosad så det är inte svårt att föreställa sig att en motorcyklist som blir indragen i det har rätt små chanser att klara sig helskinnad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Beklagar, det är tufft när det är någon man känner och antagligen tycker om.
/B

Tackar. Jag kände honom inte jätteväl. Jag har personligen inte jobbat med honom men vi brukade sitta och snacka skit ibland på fikarasterna. Han var en trevlig snubbe.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja. Det är ju i stort sett omöjligt att säga vad som hänt om man inte sett olycksplatsen.
Tyvärr är det väl så att dom inte kommer att sprida informationen om vad exakt som hänt. Det skulle väl i så fall vara om det är någon av dom som känner hans familj personligen som berättar. Så sannolikheten att vi här får veta hur det gick till är väl begränsad misstänker jag. Men eftersom det är vid en plats där det sker ohyggligt mycket körfältsbyten pga att massor av trafik precis kommit upp på E4 från Täbyhållet och ett stort antal skall in till avfarten mot Kista/Akalla eller Sollentuna så är det förmodligen minst ett dumt filbyte från någon inblandad. Alternativt att det sker en fartdämpning just där som någon inte uppmärksammat.
På den enda bild jag hittade i nyheterna så ser det i alla fall ut som att bilen är framför lastbilen och den var rätt duktigt mosad så det är inte svårt att föreställa sig att en motorcyklist som blir indragen i det har rätt små chanser att klara sig helskinnad.

Enligt Aftonbladet är lastbilschauffören misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Det verkar som om lastbilen kört in i bilen och att den kollisionen orsakade en situation som slutade med att motorcyklisten hamnade under däcken på lastbilssläpet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det någon som kan lista ut vad som hände utanför Akalla idag? En lastbil, en personbil och en hoj var inblandade i samma olycka, en dog och ett flertal verkar ha körts till sjukhus: https://www.dn.se/sthlm/mc-och-lastbil-i-krock-pa-e4an/

Och som vanligt så är det en MC-olycka, bara för att en hoj var med :huvet Varför inte en bilolycka, lastbilsolycka, eller kanske hantverkarolycka, lärarolycka eller kanske bibliotikarieolycka, beroende på vad dom olika inblandade jobbade med? :va

Nyhetsvärdet ligger i nyheten ! Som drar läsare. Ju ovanligare något är dessto större nyhet för media. Resultatet är att media styr uppmärksamheten från vanliga problem i samhället till sällsynta problem i samhället. Och våra "förtroendevalda" / politiker ägnar sig sedan åt att lösa sällsynta problem i samhället i stället för vanliga problem i samhället.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enligt Aftonbladet är lastbilschauffören misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Det verkar som om lastbilen kört in i bilen och att den kollisionen orsakade en situation som slutade med att motorcyklisten hamnade under däcken på lastbilssläpet.

Jag såg det alldeles för en stund sedan jag med. Det stämmer hyfsat bra med vad jag misstänkte utifrån min bild av att han var en hyfsat sansad förare. Just där så är det ju rätt mycket körfältsbyten och hastighetsändringar och gissningsvis har väl inte lastbilsföraren varit tillräckligt uppmärksam alternativt hållt för kort avstånd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nyhetsvärdet ligger i nyheten ! Som drar läsare. Ju ovanligare något är dessto större nyhet för media. Resultatet är att media styr uppmärksamheten från vanliga problem i samhället till sällsynta problem i samhället. Och våra "förtroendevalda" / politiker ägnar sig sedan åt att lösa sällsynta problem i samhället i stället för vanliga problem i samhället.
Jo, men, MC-olyckor står det ju om på "daglig basis", när läste du om en lastbilsolycka eller långtradarsläpsolycka senast? Just ja, dagens mediakonsumenter kan läsa ord som är längre än 2 stavelser eller texter som är längre än 140 tecken :huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, men, MC-olyckor står det ju om på "daglig basis", när läste du om en lastbilsolycka eller långtradarsläpsolycka senast? Just ja, dagens mediakonsumenter kan läsa ord som är längre än 2 stavelser eller texter som är längre än 140 tecken :huvet

Ska juh helst vara en film(TV)snutt............ :zpy
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Plockat ur olyckstråden...

https://www.kkuriren.se/katrineholm/mc-pakord-av-bil-i-katrineholm/

Mc-förare till sjukhus efter att ha blivit påkörd av bil

Polisen uppger från sitt håll att bilföraren misstänks för att inte ha iakttagit väjningsplikt. Denne misstänks även för vållande till kroppsskada.

Bra att det skrivs i tidningar att man kan straffas när man kör på någon! Det räcker inte med "Jag såg inte motorcykeln" som ursäkt att gå fri. Det läggs naturligtvis ner eftersom "brott kan ej styrkas" men kanske man får någon bilist att släppa mobilen... :D
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Jag läser om alla olyckor i rapporteringstråden och måste säga att det känns som att det händer väldigt mycket olyckor. Men det är väl samma mängd rapportering varje år eller tycker ni det sticker ut just nu ?

Inga dödsolyckor senaste tiden men många andra. Och även om det inte är dödsolyckor så är det ju allvarligt att få benfrakturer och hjärnskakning etc.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Jag läser om alla olyckor i rapporteringstråden och måste säga att det känns som att det händer väldigt mycket olyckor. Men det är väl samma mängd rapportering varje år eller tycker ni det sticker ut just nu ?

Inga dödsolyckor senaste tiden men många andra. Och även om det inte är dödsolyckor så är det ju allvarligt att få benfrakturer och hjärnskakning etc.

En dödsolycka i dag:(. Även jag som sköter mycket av rapporteringen tycker det är mycket olyckor hittills. Men om det är så vet jag inte. Kanske moderatorn kan kolla hur många sidor som olyckstråden var uppe till denna datumen förra året och året innan? @sportbike
/B
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top