Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I Sverige finns det inga kameror likt i UK. Redan där hade man nog insett att det är som att leta en nål i en höstack.

Hur som helst är det ett imponerande envetet arbete som utredaren la ner. Man kan bara hoppas att utredare är lika dedikerade om deras magkänsla säger att något inte stämmer i en olycksscen och gör vad de kan för att gå till botten med det.

Fast det känns som det enda arbete som läggs ner här är förundersökningar, "Brott kan ej styrkas" även om det finns både vittnen och betydligt bättre teknisk bevisning än fallet ovan. :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast det känns som det enda arbete som läggs ner här är förundersökningar, "Brott kan ej styrkas" även om det finns både vittnen och betydligt bättre teknisk bevisning än fallet ovan. :(

Jag vet inte hur det går till. Du kanske vet mer. Har ingen direkt erfarenhet så att säga personligen och i min omgivning. Någon form av djupare förundersökning och analys sker nog skulle jag tro i fall där man misstänker brott. T ex om någon medvetet kört på eller trängt av någon från vägen. I synnerhet om det funnits vittnen och teknisk bevisning och utgången varit dödlig. Sedan är kanske bevisningen ändå bristfällig för fällande dom. Bevisa uppsåt är nog inte så enkelt.

Jag tror det underlättar rätt mycket att man som i UK kan gå tillbaka och följa hur fordonen i det här fallet har rört sig. Man har identifierat bilen i fråga och man fann bevisning på bilen att de har varit ihop.

Undra hur man hade dömt i Sverige om allt var lika i from av bevisning.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är det inte mycket olyckor eller brukar det se ut såhär på våren?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tycker också det. Var det för lång vinter och alla tar varenda chans att sticka ut med hojen innan bilisterna vant sig vid oss?
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Står att det var en hastig inbromsning som gjorde att motorcykeln började wobbla angående olyckan i Trollhättan.
http://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/två-till-sjukhus-efter-motorcykelolycka-1.5783442

Fasen, 30 år och död. Man undrar om det är värt detta ? Det är synd att man inte får veta mer om olyckorna. T.ex. om det kördes för fort, om de hade skyddsutrustning etc.

Tycker också denna läsning inte känns bra. Många olyckor rapporterade. Man får inte glömma hur oskyddad man är på en motorcykel.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läskig läsning. Skulle vara intressant att veta om det var fordonshaveri eller en för kraftig inbromsning som var orsaken.
http://www.ttela.se/nyheter/trollhättan/två-till-sjukhus-efter-motorcykelolycka-1.5783442

Har ingen ingående kunskap om just denna specifika olyckan, men själva olyckstypen är tyvärr inte ovanlig på vårkanten; nummer ett bromsar, nummer två ligger för nära och/eller i linje och/eller reagerar försent/för kraftigt.

Lägg till dödsräcken vid sidan av vägen, eller de vanliga vettlöst utplacerade stolparna så går det snabbt från skrubbsår, eventuellt brutna handleder och repad självkänsla till ond bråd död.

Trafikmiljön är inte avsedd för oss, så det gäller att ligga på topp - hela tiden.


Edit;
@4cyberspace

Det där att "däcket började wobbla" behöver man nog inte fästa så stor vikt vid.
Det brukar vara den okunniges sätt att förklara typ allt man inte förstår sig på när det gäller motorcyklar.

Det här låter som en historia där nummer två har smällt på bromsarna för hårt och okänsligt i ett läge där denna uppmärksammat kompisens inbromsning lite för sent.
Typisk olycka som skulle kunnat mildras med ABS-bromsar.

...och undvikas helt med träning och uppmärksamhet.



Sorry, inte meningen att ta heder och ära av de inblandade här, men det är en "format 1A" incident man sett alldeles för mycket av genom åren.
Alldeles onödig på alla sätt och vis, och absolut ingen anledning för någon annan att lägga hjälmen på hyllan för att sluta köra.

Håll koll på dig själv, dina grejer och det du håller på med, och kör inte ihop med någon du inte litar på. Då har man reducerat risken för just denna typen av olyckor till ett minimum.

Det finns 1000 andra olyckstyper att oroa sig för. Alla mer eller mindre möjliga att själv påverka...
 
Last edited:

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Fick uppfattningen av en annan artikel om samma händelse att det var den äldre och får man förmoda, mer erfarne föraren som låg bakom som förklarade det som wobbling, men chocken kan ju påverkat vad han tyckte sig se.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Släp lossnade – mc-förare skadad
https://www.expressen.se/gt/slap-lossnade-mc-forare-skadad/

En släkting till mig råkade för ett par månader sedan ut för en trafikolycka (i bil) där han krockade med ett släp som lossnat från framförvarande bil. Han klarade sig med mindre blessyrer, men bilen blev skrot. Tänkte då vad som skulle kunna ha hänt om det varit en MC som kört bakom istället.

Nu har det hänt. På samma ort dessutom. Man kunde kanske hoppats att Stenungsundsborna efter den tidigare olyckan skulle ha lärt sig att sätta fast släpet ordentligt och använda säkerhetslinan.

Undrar vilket brott detta skall klassas som? Vårdslöshet i trafik?
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Släp lossnade – mc-förare skadad
https://www.expressen.se/gt/slap-lossnade-mc-forare-skadad/

En släkting till mig råkade för ett par månader sedan ut för en trafikolycka (i bil) där han krockade med ett släp som lossnat från framförvarande bil. Han klarade sig med mindre blessyrer, men bilen blev skrot. Tänkte då vad som skulle kunna ha hänt om det varit en MC som kört bakom istället.

Nu har det hänt. På samma ort dessutom. Man kunde kanske hoppats att Stenungsundsborna efter den tidigare olyckan skulle ha lärt sig att sätta fast släpet ordentligt och använda säkerhetslinan.

Undrar vilket brott detta skall klassas som? Vårdslöshet i trafik?

Och det är därför vi motorcyklister, bakom ratten eller i sadeln, håller ett betydligt längre avstånd till framförvarande fordon än normalbilisten! :fakta
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fick uppfattningen av en annan artikel om samma händelse att det var den äldre och får man förmoda, mer erfarne föraren som låg bakom som förklarade det som wobbling, men chocken kan ju påverkat vad han tyckte sig se.


Ja, det är bara dumt av mig att spekulera när man har så ytterst lite fakta att gå på.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Släp lossnade – mc-förare skadad
https://www.expressen.se/gt/slap-lossnade-mc-forare-skadad/

En släkting till mig råkade för ett par månader sedan ut för en trafikolycka (i bil) där han krockade med ett släp som lossnat från framförvarande bil. Han klarade sig med mindre blessyrer, men bilen blev skrot. Tänkte då vad som skulle kunna ha hänt om det varit en MC som kört bakom istället.

Nu har det hänt. På samma ort dessutom. Man kunde kanske hoppats att Stenungsundsborna efter den tidigare olyckan skulle ha lärt sig att sätta fast släpet ordentligt och använda säkerhetslinan.

Undrar vilket brott detta skall klassas som? Vårdslöshet i trafik?

När jag var en liten skit tappade en Local ett släp utan att haft katastrofvajern kopplad.
Jag har för mig att det blev jobbigt för höga vederbörande.

I detta fallet tror jag släpet kommer hävda att mc-föraren körde för fort så det inte hade en chans att rulla ner i diket som tänkt.
Domstol och trafikverk kommer gå på samma linje och hålla mc-föraren vållande.
Nästa år kommer hastigheten på sträckan sänkas med 20km/h i Säkerhetens namn.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Självklart, men i detta fallet hade det inte hjälpt. Verkar som släppet lossat från mötande bil i en kurva. Minst sagt otrevlig överraskning.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/mc-förare-till-sjukhus-efter-krock-med-bilsläp-1.5818461

Självklart är det tyvärr inte, det är alldeles för ofta man ser motorcyklister ligga för nära. :(

I det här fallet hjälpte inte avståndet men med lägre hastighet och ABS hade det inte hänt, jag tror man blundar för det! :D
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar vilket brott detta skall klassas som? Vårdslöshet i trafik?

Att dom haft för brottom när dom kopplade...?

Tycker man läser ofta att MC-förare misstänks för just vårdslöshet i trafik när det hänt något.

Inte här. Det är väl sådant som händer, kan tänka.
...och dessutom körde inte bilen med det lightkopplade släpet för fort heller, så då är det ingen fara.
Cirkulera! Här finns inget att se.


USA har krav på dubbla kättingar i de flesta staterna.

P017_511_001_516_LRG.jpg

På så vis fortsätter ett illa kopplat släp att vara ägarens problem, och blir inte en fråga om hur en räddningswiren är dragen eller hur bromsarna är justerade när den sticker iväg ut i trafiken.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Att dom haft för brottom när dom kopplade...?

Tycker man läser ofta att MC-förare misstänks för just vårdslöshet i trafik när det hänt något.

Inte här. Det är väl sådant som händer, kan tänka.
...och dessutom körde inte bilen med det lightkopplade släpet för fort heller, så då är det ingen fara.
Cirkulera! Här finns inget att se.


USA har krav på dubbla kättingar i de flesta staterna.

View attachment 443366

I olyckan med min släkting som blev torpederad av det självkörande släpet slutade det hela tydligen utan påföljd för den som tappade släpet. Finns väl ingen anledning att tro att det skulle bli på något annat sätt under här fallet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men tillåten hastighet är redan låg för släp och ABS...finns det ens för persobilssläp ???

Det är naturligtvis motorcyklisterna som ska hålla lägre hastighet på motorcyklar utrustade med ABS! :7peta

De stackars bilisterna, med eller utan släp, kan aldrig hållas vållande i Noll Vision... :(
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
En detalj bara.
’Säkerhetswiren’ är enbart till för att dra åt bromsen på ett bromsat släp, sedan SKALL den gå av.
Skall de hålla ihop behövs Notright’s kJäTtinGar enligt ovan.
:hej
 

Raderad medlem 51742

Guest
En detalj bara.
’Säkerhetswiren’ är enbart till för att dra åt bromsen på ett bromsat släp, sedan SKALL den gå av.
Skall de hålla ihop behövs Notright’s kJäTtinGar enligt ovan.
:hej

Sant, tänkte aldrig så långt. I det här fallet är det ju inte ens säkert att olyckan kunnat undvikas bara för att släpet bromsades. Skulle till och med kunna vara tvärtom. Nu vet jag inte hur det exakta förloppet såg ut, men om jag spekulerar lite skulle ju ett tappat släp där bromsen slår till kunna fara ut i motsatt körbana i kurvan för att sedan stanna där och bli ett hinder, medan ett släp där bromsen inte slår till skulle kunna fortsätta ner i diket istället.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En detalj bara.
’Säkerhetswiren’ är enbart till för att dra åt bromsen på ett bromsat släp, sedan SKALL den gå av.
Skall de hålla ihop behövs Notright’s kJäTtinGar enligt ovan.
:hej

Mm, och är det ett obromsat 750 kg släp (som jag har) så finns ingen vajer då det inte finns några bromsar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top