Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Plötslig vårvärme, eller för den sakens skull - plötslig värmebölja mitt i sommaren efter flera veckors skitväder är en klassisk killer. De påföljande 3 veckorna med (teoretiskt...) kalasväder brukar inte skörda fler liv än den första helgen.

Cynisk? Oh, jag önskar att man kunde avfärda mig själv så enkelt. Efter några decennier börjar man se mönster. Nå, första hälften av åttiotalet var hheemmsskk.
Siffrorna vi ser nu är ett intet mot det vi tampades med då.
Dåtidens problem var bilförare med A* som frikort. Plötsligt skulle dom tjacka hoj som en kul grej.
Så lagom kul för oss andra.

N.B! De flingpaktetsmotorcykelförare som överlevde åttiotalet har klarat sig hyfsat bra. Just den kategorin motorcyklister är inte överrepresenterade i dagens statistik.
...sist jag kikade i vart fall. Ville nämna det, eftersom det ofta bashas på den gruppen även idag.


Oh well. Man får glädja sig åt att "diskussionstråden" ännu då länge faktiskt är längre än "rapporttråden".
Alltid något.:fyllisar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Utanför mitt fönster i kungliga huvudsaken är det nån slags vita prickar i luften. Fortsätter de att ramla ner lär olyckorna här i trakten vara få. Visst sjutton saknar man känslan av att svepa genom kurvor och mata växlar upp och ner, men lite försiktig ska man kanske vara.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Fullt med grusoskit utanför garaget som väntar på upphämtning av kommunsoparna. Det onda grus som samlas på asphalten orsakar mcförare mycket stor skada inte bara vid omkulläggning av hojen utan sätter sig på psyket när dessa elakartade småstenar rulles ut som en bombmatta framför motorcykeln. bara väntar på att hamna under framdäcket:mad:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och ändå kan det vara så vansinnigt kul att köra på grusvägar, (med rätt hoj och däck), vilken paradox :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är intressant.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Sverige verkar ha minst dödlighet i världen räknat per personkilometer.

Med viss reservation för att ett stort antal länder inte finns redovisade per personkilometer. De länder som inte redovisar per personkilometer verkar dock uteslutande vara länder med hög dödlighet i trafiken.
 

Bifogat

  • Road_fatalities.png
    Road_fatalities.png
    43.3 KB · Visningar: 79

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det här är intressant.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Sverige verkar ha minst dödlighet i världen räknat per personkilometer.

Med viss reservation för att ett stort antal länder inte finns redovisade per personkilometer. De länder som inte redovisar per personkilometer verkar dock uteslutande vara länder med hög dödlighet i trafiken.
Jupp, så har det ser ut och det är en av anledningarna till att regering och TrV hoppas på export av ”Vision zero”. Nu är tyvärr siffrorna i klippet sedan 2013, numera är Sverige omsprunget av Norge när det gäller antal dödade per personkilometer.

Det som är intressant är också att Svea ligger längre ned i statistiken över antal svårt skadade per trafikkilometer. Det kan tyda på att Sveriges förhållandevis låga tillåtna hastighet på vägar utanför nationella stamvägar och TEN-T vägnätet är en faktor som får oss trafikanter att skadas men att säkerhetssystemen räddar livhanken på oss. Och att vi kanske inte kan slå oss för bröstet som varande världens säkraste fordonsförare... :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jupp, så har det ser ut och det är en av anledningarna till att regering och TrV hoppas på export av ”Vision zero”. Nu är tyvärr siffrorna i klippet sedan 2013, numera är Sverige omsprunget av Norge när det gäller antal dödade per personkilometer.

Det som är intressant är också att Svea ligger längre ned i statistiken över antal svårt skadade per trafikkilometer. Det kan tyda på att Sveriges förhållandevis låga tillåtna hastighet på vägar utanför nationella stamvägar och TEN-T vägnätet är en faktor som får oss trafikanter att skadas men att säkerhetssystemen räddar livhanken på oss. Och att vi kanske inte kan slå oss för bröstet som varande världens säkraste fordonsförare... :)

Det är väl inte helt överraska iofs, eftersom att det mer eller mindre är uttalat att man ska luta sig mot tekniska skydd när olyckan skett snarare än att se till att de som kör har god teknisk förmåga att framföra fordon.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är väl inte helt överraska iofs, eftersom att det mer eller mindre är uttalat att man ska luta sig mot tekniska skydd när olyckan skett snarare än att se till att de som kör har god teknisk förmåga att framföra fordon.
Du har rätt, det är naturligtvis essensen i Nollvisionen:) Utom när det gäller fotgängare kanske. Och cyklister. Samt mopedister. Motorcyklisterna ingår ju inte i Nollvisionen så oss kan vi ju helt räkna bort. I praktiken bygger vi alltså en trafikmiljö vars design räddar livet på bilister.

Men det finns hopp! I sann, vällvillig och ambitiös ämbetsmannaanda har man prioriterat väsentliga satsningar och turen har numera kommit till ... /Trumvirvel/...: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafikverket-tar-krafttag-for-okad-sakerhet/

Man kan ju hoppa högt för mindre :banana :)
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har rätt, det är naturligtvis essensen i Nollvisionen:) Utom när det gäller fotgängare kanske. Och cyklister. Samt mopedister. Motorcyklisterna ingår ju inte i Nollvisionen så oss kan vi ju helt räkna bort. I praktiken bygger vi alltså en trafikmiljö vars design räddar livet på bilister.

Men det finns hopp! I sann, vällvillig och ambitiös ämbetsmannaanda har man prioriterat väsentliga satsningar och turen har numera kommit till ... /Trumvirvel/...: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafikverket-tar-krafttag-for-okad-sakerhet/

Man kan ju hoppa högt för mindre :banana :)

Just precis den typen av skydd vi hade behövt för att neutralisera något av den negativa effekten från Trafikverkets dödsräcken.

Men, det förvägras oss av alla möjliga och omöjliga anledningar. Bortförklaringar alltihop, förstår man nu - när en helt annan trafikantgrupp får dra nytta av det vi hade behövt.

För jävligt!
Trafikverket är ett skämt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...För jävligt!
Trafikverket är ett skämt.
Jag krälar i stoftet över Din visdom... :rofl:3freak

För övrigt tänker jag och en kompis göra vår första Ironbutt under semestern i år, det kommer PM då jag räknar med en lika färdig färdig som trevlig rutt utgående från trakterna kring Luleå, goda råd och allmäna glada tillrop från Dig :) PM:ar om vi nu inte skulle råka ses i Lycksele under den kommande helgen... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag krälar i stoftet över Din visdom... :rofl:3freak

För övrigt tänker jag och en kompis göra vår första Ironbutt under semestern i år, det kommer PM då jag räknar med en lika färdig färdig som trevlig rutt utgående från trakterna kring Luleå, goda råd och allmäna glada tillrop från Dig :) PM:ar om vi nu inte skulle råka ses i Lycksele under den kommande helgen... :)

https://forum.ironbutt.org/index.ph...eå-nynäshamn-via-trollhättan.2087/#post-27644
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Hör kanske inte till de senaste diskussionerna i tråden men jag kände att jag behövde lufta mig. Står i en av de större städerna i Sverige. Bredvid mig har jag en 70 väg. Vi snackar en raksträcka 70 km/h hastighetsgräns bredvid. Plötsligt hör jag långväga en motorcykel varva upp rejält. Alltså man hör att den är riktigt långt borta men varven från motorn hörs långväga. Hör ljudet komma allt närmare.

Plötsligt, och jag skojar inte, kommer denna mc förbi i säkert 200 km/h. Det måste ha gått så fort för det var extremt.

Följdfrågor:
Hur får man stopp på en sådan fartdåre innan det är försent ?
Kan man prata vett med en sådan person ?
Kan man försöka tala om att åk till en bana istället och kör så. Kör inte så inne i stan.
Detta gäller både personens eget liv och andras. Synd att sådan körning ska förstöra för många andra.

//4cyberspace
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har idag råkat ut för två likadana jubelidioter... En av dem slängd sig in rakt framför lastbilen. Var någon sekund från att köra rakt över honom.. För att sedan gasa max på fel sida om bilkön ut på motorvägen..

Herregud, vad är det för fel i hövvet på vissa grottmongon därute..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.battrestadsdel.se/alvsjo...rligt-skadad-efter-polisjakt-vid-alvjomassan/

En allvarligt skadad efter polisjakt vid Älvsjömässan

På torsdagseftermiddagen fick en person allvarliga skador efter en krock mellan personbil och motorcykel i Älvsjö.

Krocken ägde rum strax efter klockan 14:30 när en civil polisbil hade försökt stoppa en personbil i höjd med Älvsjömässan.

Personbilen lämnade platsen.

– I samband med det krockar personbilen med en motorcykel. Föraren av motorcykeln är allvarligt skadad och förd till sjukhus med ambulans, skriver polisen på sin hemsida.

Föraren av personbilen greps misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.

Ytterligare två personbilar var inblandade i krocken och tre personbilar samt en motorcykel bärgades från platsen.

Vad har vi här? Polisjakt gone sour, och oskyldig tvåhjulspendlare inblandad och drabbad? Eller...?

Vem kan fylla i luckorna?

Notera gärna att notisen är saxad ur organet "Bättre stadsdel"...

Oh, the irony...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Texten stämmer ganska bra med den Polisen har på sin sida.
19 april 14.32, Trafikbrott, Stockholm
En person förd till sjukhus med allvarliga skador efter krock mellan personbil och motorcykel.
En civil polisbil har försökt stoppa en personbil i höjd med Älvsjömässan och personbilen har då lämnat platsen. I samband med det krockar personbilen med en motorcykel. Föraren av motorcykeln är allvarligt skadad och förd till sjukhus med ambulans.

Föraren av personbilen är gripen misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.

Ytterligare två personbilar ska ha varit inblandade i krocken och tre personbilar samt en motorcykel ska bärgas från platsen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hade vi fått reda på orsaken om detta hänt i Sverige?

Jobbig läsning...

http://www.bbc.com/news/uk-wales-43716912

I Sverige hade motorcyklisten "kört för fort" eftersom det är "hastigheten" som är orsaken med Noll Vision...:(

Jisses du, en sådan utredarigel till att inte släppa taget.
...och ett sådant ärkesvin till att försöka gå fri från det man gjort.

...attempting to pervert the course of justice

Märkligt nog bara 12 månader för försöker att sopa igen spåren, men totalstraffet duger. Speciellt den skriftliga hudflängningen och totala karaktärsmordet, för evigt sökbart på internet.
Nigel Sweeting, a slayer of motorcyclists.

Jag önskar att någon skulle vara beredd att gå så långt för att förstå vad som ligger bakom "oförklarliga olyckor" här i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jisses du, en sådan utredarigel till att inte släppa taget.
...och ett sådant ärkesvin till att försöka gå fri från det man gjort.



Märkligt nog bara 12 månader för försöker att sopa igen spåren, men totalstraffet duger. Speciellt den skriftliga hudflängningen och totala karaktärsmordet, för evigt sökbart på internet.
Nigel Sweeting, a slayer of motorcyclists.

Jag önskar att någon skulle vara beredd att gå så långt för att förstå vad som ligger bakom "oförklarliga olyckor" här i Sverige.

A self-confessed 'petrol head',
Det där är nog en viktig punkt till att utredaren var typiskt engelskt envis i utredningen, och förstod att det inte är normalt att motorcyklister bara ramponerar betongfundament utan anledning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, rätt man på rätt plats, och tydligen en mängd tidigare domar på bilföraren som ledtrådar. Kanske oprovocerat våld på pubar eller oproportionerliga reaktioner i andra situationer. Det är lätt att måla upp en bild i skallen av vad som kan ha hänt, men inte lika enkelt att leda det i bevis.
Så att det håller i rätten till och med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade vi fått reda på orsaken om detta hänt i Sverige?

Jobbig läsning...

http://www.bbc.com/news/uk-wales-43716912

I Sverige hade motorcyklisten "kört för fort" eftersom det är "hastigheten" som är orsaken med Noll Vision...:(

I Sverige finns det inga kameror likt i UK. Redan där hade man nog insett att det är som att leta en nål i en höstack.

Hur som helst är det ett imponerande envetet arbete som utredaren la ner. Man kan bara hoppas att utredare är lika dedikerade om deras magkänsla säger att något inte stämmer i en olycksscen och gör vad de kan för att gå till botten med det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top