Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, man kan ju försöka med ”utbildning”; samt i detta fall också stå upp för vissa värderingar som i längden gynnar MC-kollektivet. Han som gasade vid hagen borde ha fått en avhyvling på stående fot samt i örat ledd till bonden för avgivande av ursäkt och mottagande av ev konsekvenser i övrigt. Det kanske hände också, jag vet inte...

Det här med att låta mycket och bete sig som svin; vore det inte bättre att skaffa en hoj som är rolig att köra och lära sig köra den istället? Bra mycket roligare, helt lagligt och retar väldigt få.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En liten påsksarkasm, kanske...? :krama

Jag vill verkligen att det skall märkas vem som är motorcyklist och vem som inte är det.

Det krävs lite extra för att komma dithän; ett bättre vidseende, större hänsynstagande, mer förståelse för andra trafikantslags förutsättningar i samspelet vi kallar trafik.

Kalla mig gärna naiv, men jag tror verkligen att det kan bli så; Motorcyklisterna - bäst på det dom gör i trafiken.



Men, det krävs fler som arbetar för det.

Jag tror farbror börjar bli gammal! :D

Hänsyn och förståelse för andra, inte svenskens starkaste gren! :D

Varför beter sig så många själviskt? Varför tränger de sig före i köer och slänger skräp runtomkring sig? Vad hände med hut, hyfs och hållning? Jag önskar att dessa ledord får en upprättelse.

https://www.youtube.com/watch?v=IH6N3F94iZs

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/visa-hansyn-manniska/
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
-Läs på i länken ovan så har du argument. Som att du som kört länge har väldigt liten risk jämfört med körkortslösa och drogade tjyvar.

-Självmordsstatistiken är betydligt högre. För mig är motorcykeln ett sätt att leva och överleva.

-Försöka att själv vara ett föredöme och köra "snyggt" även om det är över skyltad hastighet.

Autobahn har fri fart, delar av vägnätet på IoM har fri fart, men det betyder inte att man får köra hur fort man vill utan att det är föraren själv, inte ett Tragikvärk, som bestämmer vad som är en säker hastighet... ..
Nja, iom att sporthojar börjar kännas som en ödesfråga både existens och försäkringsmässigt tycker jag inte jag har de rätta datat att föra en fungerande argumentationen för sporthoj.

Vi vet hur många % dödade som kört sporthoj men vi vet ju även att de är ganska dyra att äga så jag antar, lite förenklat, att om jag skulle vilja ha en frän hoj och från början är lite "outlaw" så vore det en sån jag "skaffade" även om den är stulen, oförsäkrad, jag saknar kk, knarkar, med mera...

Alltså, jag vet inte att det är så och det är problemet, dvs att statistiken som pressenteras ibland spaltar upp sporthojar och andra hojtyper men i viktiga delar klumpar ihop alla hojar...

Med rådata kan man själv sortera rätt.... ungefär som de kriterier jag angav i tidigare inlägg :tummenupp

Det där att försöka köra snyggt håller jag fullständigt med om.
Min passion är att köra hoj, inte skrämma människor o djur.

Har hänt ett par ggr att jag ropat -"Förlåt hästen, det var inte meningen" om jag av misstag råkat överrumpla en i en hage...

Det är ytterst sällan folk blir imponerade av varvstopp/koppling o liknande huliganbeteende när man kör förbi dem så det är bara att lägga ner.

Och fartkameror.... Hur svårt kan det va, de skyltar ju t,o,m innan dem :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror farbror börjar bli gammal! :D

Hänsyn och förståelse för andra, inte svenskens starkaste gren! :D

Varför beter sig så många själviskt? Varför tränger de sig före i köer och slänger skräp runtomkring sig? Vad hände med hut, hyfs och hållning? Jag önskar att dessa ledord får en upprättelse.

https://www.youtube.com/watch?v=IH6N3F94iZs

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/visa-hansyn-manniska/

Jag tror att sådana saker gradvis har försvunnit i samhället. På 50-talet så var det ordning och reda i skolorna vilket luckrades upp på 60- och framförallt 70-talet och framåt.
Sen försvann militärtjänsten som om inte annat gjorde män av pojkar plus att det skapades 1000-tals historier, så kallade lumparminnen...

...och idag f-n... Respekten för polisen är lika med noll, småpojkar spöar lärare i klassrummen, det finns hur många skjutvapen som helst och man diskuterar hur vi ska legalisera narkotika...

"Förr gav man order, idag är det ett underlag för diskussion..."

Nu låter det som att jag är 80 år och det var inte alltid bättre förr, men lite mer hyfs hade ju inte skadat...:)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
.. dvs att statistiken som pressenteras ibland spaltar upp sporthojar och andra hojtyper men i viktiga delar klumpar ihop alla hojar...
..
Och fartkameror.... Hur svårt kan det va, de skyltar ju t,o,m innan dem :)

Jag sku nästan våga att säga tt den klassningen är från SMC. Vi har iallafall en tight dialog runt detta, jämnt. Och det bruker bli som vi tycker! Det kan faktisk var bökigt att definiera, ex. Haybusa årsmodell 2016, va´är det för en MC typ.. Den var sporthoj för några år sedan (världens snabbaste!) Senare åren klassas den som touring! (sorry, Haybisa ägare!)...

Vi hoppas att MC industrin själv kommer med en klassning vi kan använda i hela EU - då får vi enklare att sammanlikna data..

Tydligen är det väldig svårt med fartkameror - till närmast omöjligt, att undvika att komma på bild.
MC kollektivet har lyckats att få statistikken att visa att MC är hastighets förbrytare nummer 1.
Detta betyder inte att man får sin bild up på personal restaurangen på polishuset som en hjälte, där verkligen är duktig att köra motorcykel. Nä, det betyder att man har pisset i byxorna, motorcyklisternas byxor!

Vid vanliga trafikmätningar, lite här och lite där - kan man konstatera att närmare 54% av al trafik kör för fort. Motorcyklisterna, som i redan är överrepresenterade i hastighetskamerorna, lyckas här att ha några flera procent som kör för fort. typ 57%.
Och alla argument om att MC altid ill köra yttepyttelite fortare än bilarna, eftersom man skapar sig en fri säkerhets zone, håller ingenstans..

Alla är nog medvetna om att trafikpolisen i samband med samhälls utvecklingen har fått lite övriga uppgifter, dvs att hastighets övervakningen nog inte har största fokus, eller kontroll av nyktra förares körkort!

Vi har nu alla lärt och förstått alla inspel om hastighetens konsekvens, som staten har gett oss. Senast i Aftonbladets artikel med tips från det statliga verk förre helgen. Det är hastighetens som avgör!!!

Så lösningen är ju logisk, nu när vi inte kan räkna med polisen - Vi inför begränsat äger ansvar, på mindre förseelser, logisk set under 30 km/t. En bild som bevis av fordonets reg-skylt, räcker bra. Det är ju även bra för miljön med lägra hastighet, så där fick politiken flertal!
Och vid att endast göra det begränsat på så sätt, så rör vi ju inte vid basen i svensk rättssäkerhet, (eller hur????).
Att få ATK att plåta åt båda håll - Piece of cake, tar 2 månader från beslut,, beställning, drift, möte hemma i lådan)..

Förre helgen var 3 onödiga MC dödsolyckor..

Det är inte farligt att köra MC, om du har giltigt körkör, äger din MC, respekterar trafikregler och kör klokt och nykter. Men, det blir aldrig helt riskfritt.. men, nästan..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här är en bra genomgång från tiden innan "Extremt beteende" börjat diskuteras på allvar:

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf

Avser perioden 2009 - 2011.

Redan här ligger de körkortslösa på 25% och det har ökat sedan dess.
Vilka åtgärder har man vidtagit under dessa 6 år?
Ha ha ha haaaa ha ha!

Man har gjort det lättare att ta MC-kort så man kanske flyttar några döda från den ena statistfacket till det andra.
Och så tillkommer det väl lite moms på antalet döda.

Vidare blir även bilkörkortet lättare framöver så ytterligare några motorcyklister dödade av pappskallar bättrar väl på statistiken om några år så att VV kan sänka hastighetsbegränsningarna ytterligare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, man kan ju försöka med ”utbildning”; samt i detta fall också stå upp för vissa värderingar som i längden gynnar MC-kollektivet. Han som gasade vid hagen borde ha fått en avhyvling på stående fot samt i örat ledd till bonden för avgivande av ursäkt och mottagande av ev konsekvenser i övrigt. Det kanske hände också, jag vet inte...

Det här med att låta mycket och bete sig som svin; vore det inte bättre att skaffa en hoj som är rolig att köra och lära sig köra den istället? Bra mycket roligare, helt lagligt och retar väldigt få.


Buy quality, cry once

Apologize to my cow.

https://www.youtube.com/watch?v=mkr0bwV5YWE
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Utbildning är uteslutet, information till trafikanter om annat än lägre hastigheter likaså.
Försäkringsbolag ger lägre premie ju mindre man kör.

Tänk om det vore likadant på järnvägen och flyget?
Att vi skulle tillåta att olyckor sker men att ingen skulle dödas eller skadas allvarligt?
Slut med snabbtåg eftersom hastigheten är den största orsaken på landsvägen. :huvet
Där krävs det regelbundna läkarkontroller och fortbildningar. Har man inte använt sin behörighet i tillräcklig mängd förlorar man den. :fakta



Vadå - jag dyster?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utbildning är uteslutet, information till trafikanter om annat än lägre hastigheter likaså.
Försäkringsbolag ger lägre premie ju mindre man kör.

Tänk om det vore likadant på järnvägen och flyget?
Att vi skulle tillåta att olyckor sker men att ingen skulle dödas eller skadas allvarligt?
Slut med snabbtåg eftersom hastigheten är den största orsaken på landsvägen. :huvet
Där krävs det regelbundna läkarkontroller och fortbildningar. Har man inte använt sin behörighet i tillräcklig mängd förlorar man den. :fakta



Vadå - jag dyster?
Om det inte vore för att Fridolin gillar att flyga så mycket så skulle dom gå på flyget ännu mer, och få dom att flyga långsammare också :fakta Sen att flygplan som flyger tillräckligt långsamt både får högre driftskostnader och riskerar att ramla ner spelar nog ingen roll.

Jag är för regelbundna läkarkontroller och körprov/teoriprov för att få behålla kortet. Men körkortet har gått från att vara ett privilegium till att bli en rättighet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är för regelbundna läkarkontroller och körprov/teoriprov för att få behålla kortet. Men körkortet har gått från att vara ett privilegium till att bli en rättighet.

Jag håller med dig fullständigt ungefär varannan månad, sen börjar jag tänka och då blir jag mindre säker...

I sak så borde det vara på det sättet (privilegium) men samhällets krav har förändrat synen på körkortet. I dag så kan man i princip inte ha jobb om man inte har körkort, åtminstone inte i övriga sverige utanför tullarna. Skulle vi skärpa kravet på körkorten så skulle de dels bli ännu dyrare och dels så skulle en massa människor uteslutas från möjligheten att köra ett fordon.

Körkortet är väldigt dyrt redan idag och med ännu högre kostnader så skulle det bara bli ännu fler som inte tar körkort utan kör olovligt. Vi ser ju redan idag att det är en majoritet som kör i ihjäl sig som inte har körkort.
Visst, vi kanske skulle ha högre krav på MC-kortet men ovanstående gäller ju i ännu högre grad då...

Jag kan ju ta mig själv som exempel. Mina tyngre behörigheter, lastbil och tungt släp måste förnyas var 10:e år. Det innebär att jag måste hitta en läkare som kan testa mig och skriva ett läkarintyg. Det tar en massa tid och kostar minst 1500-2000 kronor. Sen måste jag göra detsamma hos en optiker för att få ett syntest, kostar också en slant.
Ska jag dessutom göra detta på A och B behörigheterna så blir det totalt sett väldigt mycket pengar även om det är sällan. Nu har jag råd att göra detta men det finns en ohygglig massa människor som inte har råd...vilket gör att det blir ÄNNU fler som skiter i körkortet...

Det är ett oerhört svårt problem att lösa...

Men fråga mig igen om några veckor så kommer jag att vara helt för att införa alla tester som finns...!:)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag sku nästan våga att säga tt den klassningen är från SMC. Vi har iallafall en tight dialog runt detta, jämnt. Och det bruker bli som vi tycker! Det kan faktisk var bökigt att definiera, ex. Haybusa årsmodell 2016, va´är det för en MC typ.. ....
Tack för svaret Jesper.
Du har rätt, att samla in statisk data kan vara väldigt mycket jobb och att göra en begriplig tolkning av den ännu jobbigare...

Att det är svårt att göra en klar avgränsning mellan hojtyper är såklart knivig och en tolkningsfråga men varken media eller trafikverk tycks se det som speciellt svårt eftersom de med all tydlighet kan säga att sporthoj är den värsta kategorin.... på i stort sett allt, inga förmildrande omständigheter...

Råder oklarheter är det bara att göra en offertförfrågan hos Svedea eller Bilsport & mcförsäkringar de vet redan att det är sporthojen som är livsfarlig, inte föraren...
Får du högre omfattning än en trafikförsäkring på +25kkr så är det inte en sporthoj, plättlätt :)

En krass tolkning jag gör är att om hojen har helkåpor och 5cm lägre styre, ja då är den per automatik dödlig och lemlästande.

Jag är medveten om att fri tillgång till rådata kan blåsa rätt upp i ansiktet på oss som kör sporthoj då det kanske visar det många tror, dvs att det ÄR själva sporthojen som är farlig och inte att den attraherar större mängd "felaktiga" förare än andra hojtyper.

Men det spelar ingen roll, utan korrekt data är det min åsikt att försäkringsbolagen ändå håller på att döda "sporthojarnas" existens på gatan så jag välkomnar hellre en öppen redovisning, vad är det värsta som kan hända, att jag får byta R1an mot en MT-10 eller Tuono V4 med kåpor o clip on?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En krass tolkning jag gör är att om hojen har helkåpor och 5cm lägre styre, ja då är den per automatik dödlig och lemlästande.

Jag är medveten om att fri tillgång till rådata kan blåsa rätt upp i ansiktet på oss som kör sporthoj då det kanske visar det många tror, dvs att det ÄR själva sporthojen som är farlig och inte att den attraherar större mängd "felaktiga" förare än andra hojtyper.

Jag är rädd för att det inte spelar någon roll. Försäkringsbolagen ser ju bara statistik. Har du en "pryl" som finns i väldigt liten omfattning på vägen (5-10%) men som står för nästan hälften av alla olyckor, då kommer de ju att höja premien. När de har gjort så år efter år och nyss nämna pryl fortfarande står för nästan hälften av olyckorna, vad gör de då? De höjer såklart premierna igen och igen och till slut så har vi inga bolag som försäkrar sporthojar...alls... Ja, enligt lag så måste de kunna leverera en trafikförsäkring men när den småningom kostar 75000 per år oavsett om man är 25 eller 65 år och oavsett var man bor, ja då är sporthojen död och begraven annat än för ren banåka.

...och om vi ska vara riktigt ärliga, visst f-n lockar en sporthoj fram sidor hos oss som andra typer av motorcyklar inte gör? Jag känner mig snabb bara jag sätter mig på en sporthoj, med lågt styre som får mig att känna mig tuff, jag hukar mig framåt, är av naturen strömlinjeformad och jag rullar iväg...
...och så fort jag rullar på gas så ylar motorn till och skickar upp hojen i 160 blås, framhjulet sticker till väders och jag lägger i tvåan och framhjulet stiger igen...

Visst f-n är det beroendeframkallande och visst f-n är det ett sätt att förflytta sig på som inte är speciellt lämpligt i en massa trafik med bilar, bussar, barn och gamla som alla rör sig i slowmotion...

Jag vet inte hur det är med dig men jag kör iallafall på HELT olika sätt beroende på om jag kör Sporthoj, glidare, motard eller adventurehoj... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Försäkringsbolagen ser till fakta. Börjar streetvojar sticka iväg olycksmässigt kommer kostnaderna att skena och premierna följer med. Svårare än så är det nog inte.

Det har inte med var styret sitter utan vem som håller i det. Sporthoj är lite badass och drar till sig personer med svag självkänsla och hävdelsebehov. Samt adidasbyxegangsta som måste ha en image för att få cred i förorten.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Olycksstatistiken har varit felaktig så länge jag haft mc-körkort och det kan vem som helst som har läst den obligatoriska statistikkursen på valfri högskola/universitet intyga.
Visst är det väl också så att mopeder och fyrhjulingar räknas in i detta? Dvs folk utan eller med mindre utbildning än vanliga motorcyklister tillåts påverka vår statistik.
Det var även en undersökning som fastslog att i många fall var det bilistens fel och inte motorcyklistens vilket så klart fortfarande gör det till en mc-olycka men helt utan skuld på mc-föraren.

Summa sumarum är ju att de verkliga motorcyklisterna väldigt sällan förolyckas eller orsakar olyckor men får betala för vad en ganska opåverkbar gruppering ställer till med.

Personligen är det nu snart fyra år sen jag framförde mc på allmän väg dels för att bankörningen ger så mkt mer men även för att jag allt för många gånger varit inblandad i situationer där endast min uppmärksamhet räddat mig från olyckor med medtrafikanter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Olycksstatistiken har varit felaktig så länge jag haft mc-körkort och det kan vem som helst som har läst den obligatoriska statistikkursen på valfri högskola/universitet intyga.
Visst är det väl också så att mopeder och fyrhjulingar räknas in i detta? Dvs folk utan eller med mindre utbildning än vanliga motorcyklister tillåts påverka vår statistik.
Det var även en undersökning som fastslog att i många fall var det bilistens fel och inte motorcyklistens vilket så klart fortfarande gör det till en mc-olycka men helt utan skuld på mc-föraren.

Summa sumarum är ju att de verkliga motorcyklisterna väldigt sällan förolyckas eller orsakar olyckor men får betala för vad en ganska opåverkbar gruppering ställer till med.

Personligen är det nu snart fyra år sen jag framförde mc på allmän väg dels för att bankörningen ger så mkt mer men även för att jag allt för många gånger varit inblandad i situationer där endast min uppmärksamhet räddat mig från olyckor med medtrafikanter.

Det var ganska många år sedan man slutade att slå ihop alla fordonsslag i statistiken. Jag lägger in en länk här, där hittar du allt i detalj om det de olika olyckorna inklusive avpersonifierade listor med olyckorna i sig från 2014 fram till i dag.
Det finns sjukt mycket statistik och den är väl genomgången och godkänd av SMC, som nagelfar sådana här saker.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Folksams studie som du refererar till där bilisten var vållande är helt riktig. Det som man dock inte läste ut var att motorcyklisten i 40% körde mer än 30km/h för fort och bilisten som står och ska köra ut förväntar sig annalkande fordon i betydligt lägre fart och tittar inte längre bort. Det var bilisten som var vållande men det var motorcyklisten som indirekt skapade olyckan.
Kan ju också nämna att i mötesolyckorna som inte är korsningar dvs ute på allmän väg så befann sig motorcyklisten på fel sida av mittlinjen i 80% av fallen, 8 av 10 motorcyklister körde alltså så fort att de inte klarade av att svänga på sin planhalva. I alla dessa olyckor så började förloppet som en singelolycka men blev en mötesolycka eftersom det råkade komma en bil i vägen...

Summa summarum efter att djupstuderat olyckorna så kan jag bara konstatera att vi är:

1. I regel ganska usla på att köra hoj, framförallt på att bromsa
2. Vi kör över vår förmåga
3. Det finns ingen levande människa som har sådana reaktioner som förutsätts när vi kör i sådana farter som vi kör i trafikerade områden. Då menar jag inte nödvändigtvis att vi kör fortare än vad som står på skyltarna, men vi kör för fort för att hinna reagera om nånting händer och när nånting händer så kan vi inte reda ut det för att vi är usla på att köra hoj :)

Hade vi tränat på att hantera hojen och lärt oss att bromsa plus att vi hade anpassat farten efter rådande situation så hade siffrorna sett helt annorlunda ut...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller med dig fullständigt ungefär varannan månad, sen börjar jag tänka och då blir jag mindre säker...

I sak så borde det vara på det sättet (privilegium) men samhällets krav har förändrat synen på körkortet. I dag så kan man i princip inte ha jobb om man inte har körkort, åtminstone inte i övriga sverige utanför tullarna. Skulle vi skärpa kravet på körkorten så skulle de dels bli ännu dyrare och dels så skulle en massa människor uteslutas från möjligheten att köra ett fordon.

Körkortet är väldigt dyrt redan idag och med ännu högre kostnader så skulle det bara bli ännu fler som inte tar körkort utan kör olovligt. Vi ser ju redan idag att det är en majoritet som kör i ihjäl sig som inte har körkort.
Visst, vi kanske skulle ha högre krav på MC-kortet men ovanstående gäller ju i ännu högre grad då...

Jag kan ju ta mig själv som exempel. Mina tyngre behörigheter, lastbil och tungt släp måste förnyas var 10:e år. Det innebär att jag måste hitta en läkare som kan testa mig och skriva ett läkarintyg. Det tar en massa tid och kostar minst 1500-2000 kronor. Sen måste jag göra detsamma hos en optiker för att få ett syntest, kostar också en slant.
Ska jag dessutom göra detta på A och B behörigheterna så blir det totalt sett väldigt mycket pengar även om det är sällan. Nu har jag råd att göra detta men det finns en ohygglig massa människor som inte har råd...vilket gör att det blir ÄNNU fler som skiter i körkortet...

Det är ett oerhört svårt problem att lösa...

Men fråga mig igen om några veckor så kommer jag att vara helt för att införa alla tester som finns...!:)

Man kan ju helt enkelt bara köra kunskapsprov och ett litet praktiskt prov på alla vart 10:e år. Borde gå att få rätt bra genomflöde i provsalarna. Vet att man måste köra det vart 10:e år i brasilien för att få behålla körkortet. Det hade nog sållat bort många som tagit körkortet men i princip bara kör till och från sälen en gång om året, eller något liknande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan ju också nämna att i mötesolyckorna som inte är korsningar dvs ute på allmän väg så befann sig motorcyklisten på fel sida av mittlinjen i 80% av fallen, 8 av 10 motorcyklister körde alltså så fort att de inte klarade av att svänga på sin planhalva. I alla dessa olyckor så började förloppet som en singelolycka men blev en mötesolycka eftersom det råkade komma en bil i vägen...
Vet du att dom körde så fort att dom inte klarade av att svänga, eller är det ett antagande? Annars skulle jag gissa på att många tror att dom hinner, dom har ju en motorcykel, och är totalt urusla på att bedöma avstånd, alternativt så stirrar dom på marken 10m framför hojen, och svänger undan för sånt som kommer ivägen, dvs upphunnen trafik, utan att höja blicken :huvet

Man kan ju helt enkelt bara köra kunskapsprov och ett litet praktiskt prov på alla vart 10:e år. Borde gå att få rätt bra genomflöde i provsalarna. Vet att man måste köra det vart 10:e år i brasilien för att få behålla körkortet. Det hade nog sållat bort många som tagit körkortet men i princip bara kör till och från sälen en gång om året, eller något liknande.
Ja, personer i små hyrbilar har jag enorm respekt för i trafiken. Sannolikheten att dom är yrkeschaufförer och hyr en liten smidigare bil för bilsemestern är nog ganska låg :rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vet du att dom körde så fort att dom inte klarade av att svänga, eller är det ett antagande? Annars skulle jag gissa på att många tror att dom hinner, dom har ju en motorcykel, och är totalt urusla på att bedöma avstånd, alternativt så stirrar dom på marken 10m framför hojen, och svänger undan för sånt som kommer ivägen, dvs upphunnen trafik, utan att höja blicken :huvet

Åh, jag snackar bara om den vanligaste olyckan, singelolycka på 70-väg. Sen kommer mötesolyckan på samma geografiska plats och det är när singelolyckan krockar med ett mötande fordon och blir en mötesolycka. Orsaken är densamma i bägge fallen. För hög fart (för den specifika föraren), kan inte svänga (vågar inte luta, stelnar, blicklåser antingen på vägkanten eller på det mötande fordonet) och när vägen då svänger mer än föraren så kommer vederbörande över i fel körfält.

Samma olycka i vänsterkurvor krockar inte med något annat fordon och blir därför enbart en singelolycka. Förloppet är detsamma, enda skillnaden är att man åker av vägen och in i något fast föremål vid vägkanten. Möter man någon i högerkurvan så går det ju dubbelt så fort vid kollisionen än vid en vänsterkurva eftersom trädet/stenen what ever står stilla.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Nja, iom att sporthojar börjar kännas som en ödesfråga både existens och försäkringsmässigt tycker jag inte jag har de rätta datat att föra en fungerande argumentationen för sporthoj.

Vi vet hur många % dödade som kört sporthoj men vi vet ju även att de är ganska dyra att äga så jag antar, lite förenklat, att om jag skulle vilja ha en frän hoj och från början är lite "outlaw" så vore det en sån jag "skaffade" även om den är stulen, oförsäkrad, jag saknar kk, knarkar, med mera...

Alltså, jag vet inte att det är så och det är problemet, dvs att statistiken som pressenteras ibland spaltar upp sporthojar och andra hojtyper men i viktiga delar klumpar ihop alla hojar...

Med rådata kan man själv sortera rätt.... ungefär som de kriterier jag angav i tidigare inlägg :tummenupp

Det där att försöka köra snyggt håller jag fullständigt med om.
Min passion är att köra hoj, inte skrämma människor o djur.

Har hänt ett par ggr att jag ropat -"Förlåt hästen, det var inte meningen" om jag av misstag råkat överrumpla en i en hage...

Det är ytterst sällan folk blir imponerade av varvstopp/koppling o liknande huliganbeteende när man kör förbi dem så det är bara att lägga ner.

Och fartkameror.... Hur svårt kan det va, de skyltar ju t,o,m innan dem :)

Håll dig på vägen istället för i hagen så slipper du att be om ursäkt :hej
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det var ganska många år sedan man slutade att slå ihop alla fordonsslag i statistiken. Jag lägger in en länk här, där hittar du allt i detalj om det de olika olyckorna inklusive avpersonifierade listor med olyckorna i sig från 2014 fram till i dag.
Det finns sjukt mycket statistik och den är väl genomgången och godkänd av SMC, som nagelfar sådana här saker.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Folksams studie som du refererar till där bilisten var vållande är helt riktig. Det som man dock inte läste ut var att motorcyklisten i 40% körde mer än 30km/h för fort och bilisten som står och ska köra ut förväntar sig annalkande fordon i betydligt lägre fart och tittar inte längre bort. Det var bilisten som var vållande men det var motorcyklisten som indirekt skapade olyckan.
Kan ju också nämna att i mötesolyckorna som inte är korsningar dvs ute på allmän väg så befann sig motorcyklisten på fel sida av mittlinjen i 80% av fallen, 8 av 10 motorcyklister körde alltså så fort att de inte klarade av att svänga på sin planhalva. I alla dessa olyckor så började förloppet som en singelolycka men blev en mötesolycka eftersom det råkade komma en bil i vägen...

Summa summarum efter att djupstuderat olyckorna så kan jag bara konstatera att vi är:

1. I regel ganska usla på att köra hoj, framförallt på att bromsa
2. Vi kör över vår förmåga
3. Det finns ingen levande människa som har sådana reaktioner som förutsätts när vi kör i sådana farter som vi kör i trafikerade områden. Då menar jag inte nödvändigtvis att vi kör fortare än vad som står på skyltarna, men vi kör för fort för att hinna reagera om nånting händer och när nånting händer så kan vi inte reda ut det för att vi är usla på att köra hoj :)

Hade vi tränat på att hantera hojen och lärt oss att bromsa plus att vi hade anpassat farten efter rådande situation så hade siffrorna sett helt annorlunda ut...
Skönt att det går åt rätt håll på vissa områden iaf.

Köper helt argumentet med att annan trafik inte kan ta hänsyn till att vi kommer i dubbla skyltade hastigheten eller befinner oss i fel körfält.

Personligen har jag alltid varit medveten om när jag kan ta på mig ansvar för att medtrafikanter inte ser mig och när de borde se mig(vilket jag aldrig antar). Det som skrämmer mig är hur många incidenter som jag undvikit mitt på blanka dagen i hastigheter under 50 bara pga att folk inte kan köra bil.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top