Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vilka kan man lita på faktiskt vill hjälpa oss och inte bara fiskar röster?

Det är politiskt självmord att gå emot Noll Vision. Siffrorna visar ju att antalet döda och allvarligt skadade har halverats sedan det infördes.:fakta

Siffror visar att räckena räddar 80 bilisters liv. :fakta

Att motorcyklister dör i räcken visar ju bara hur farligt det är att köra motorcykel. :fakta

Och vilket av skattesänkarpartierna vill ta bort den 32-procentiga skatten på trafikförsäkringen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_på_trafikförsäkringspremie_m.m.
Skatten infördes under 2007 med syfte att få en tydligare koppling mellan skaderisken och kostnaden för den som färdas i trafiken. På sikt antas detta minska trafikolyckorna.

Skatter handlar ju om omfördelning och denna skatt är en platt skatt, inte beroende av din inkomst. Hur många här tror att det är 32% och Noll Vision som gjort att vi har en säkrare trafikmiljö nu än för 20 år sedan?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För tillfället tvärstopp på RV56 pga olycka vid fartkameran mellan Hedesunda och Gysinge. Där har det aldrig tidigare varit någon olycka under mitt 58-åriga liv.

Lägg kostnaden för kamerorna på psykvården istället så kanske man kan halvera de 1000 självmorden per år till hälften istället. Lägg kostnaden för 2-1 vägar på äldrevården så gamla kan dö värdigare än svettas till döds i 40 gradig rumsvärme eller undvika att kapa lemmar på MC-förare. Rösta i valet 2018!

https://www.youtube.com/watch?v=bvtvfSJi2fg

Jag har sagt det förr:
Samtidigt dog 1056 i fallolyckor förra året (2016), och 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-...-av-bilolyckor

Ca 1500 personer tar livet av sig varje år, ca 4 om dagen. Det satsas 3 miljoner per år på suicidalforskning, och 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Det kan jämföras med att man sätter upp trafikkameror i Stockholm för 67 miljoner, som motiveras med att 26 personer dog i länet förra året. Då är varje människa, om det blir noll döda, värd 2,57 miljoner. Varje människa som tar självmord värderas däremot till 2000kr. 2 jävla tusen...

Men det kanske är så att ingen bryr sig i tex självmord och folk som dör pga utebliven vård, eftersom det i långa loppet blir billigare för samhället, och att ingen behöver bli kränkt av att sitta fast i köer om någon hänger sig i källaren, till skillnad mot om någon krockar eller kör av vägen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Siffror, siffror, siffror är viktigare än människor. Fler dör på andra sätt än i trafiken men att människor är "vårdslösa" och solar för länge ger inte samma genomslag som att människor är "vårdslösa" när de kör fortare än skyltad hastighet.
Döden inträffar inte lika hastigt vid solande som ger hudcancer som i trafiken men det är fortfarande samma död, med samma konsekvens, vi pratar om...

Nu har det visat sig att en del solkrämer går genom huden och ut i blodet och kan spåras hos nyfödda som inte solat. Viktigt? Det borde vara det i min värld men det är inte lika viktigt som att sätta upp fler räcken och att få ner hastigheten på vägarna... :huvet

Ett sätt att få ner hastigheten är att flytta ut cyklister från cykelbanan ut bland bilister, särskilt runt Stockholm, så att hastigheterna sänks ytterligare

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
6 § /Träder i kraft I:2018-08-01/ Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Om särskild försiktighet iakttas, får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2018:1299).


Men iakttar man inte särskild försiktighet, och hur många Lycror gör det?, eller om det inte är lämpligt med hänsyn till färdmålets läge, så är det fortfarande cykelbanan som gäller.
Hur många kommer att känna till, och bry sig om, det?
- Vi får cykla på vägen! kommer Lycrorna att hävda när de ligger i klunga framför bilister med den tomma cykelbanan bredvid vägen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För tillfället tvärstopp på RV56 pga olycka vid fartkameran mellan Hedesunda och Gysinge. Där har det aldrig tidigare varit någon olycka under mitt 58-åriga liv.

Lägg kostnaden för kamerorna på psykvården istället så kanske man kan halvera de 1000 självmorden per år till hälften istället. Lägg kostnaden för 2-1 vägar på äldrevården så gamla kan dö värdigare än svettas till döds i 40 gradig rumsvärme eller undvika att kapa lemmar på MC-förare. Rösta i valet 2018!

Jag har alltid upplevt de där fartkamerorna som trafikfaror när folk tvärnitar framför dom så man nästan kör dom i arslet. Fattas bara att någon pappskalle håller ut i mötande trafik när bilen framför tvärnitar och frontalkrocken är ett faktum. Eller att bilen som tvärnitar får en bil/lastbil i arslet och studsar ut i mötande trafik.

Eller tänk en cyklist på fel stället när nåt liknande sker.

För att inte nämna alla omkörningar som triggas av folk som gasar, tvärnitar, gasar, tvärnitar....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
62 drunkningsolyckor under första halvåret varav troligtvis många barn.
https://svenskalivraddningssallskapet.se/sakerhet/drunkningsstatistik

Under samma period har 136 personer dött i trafiken.

Det är iofs nästan dubbelt så många döda i trafiken som i vattnet men slå ut det på antal timmar folket spenderar i vattnet resp trafiken.

Själv badar jag kanske 10 timmar/år och +3000 mil på vägen borde bli minst 4-500 timmar per år i trafiken.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
http://www.vibilagare.se/nyheter/fordubbling-av-omkomna-motorcyklister

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror har 136 personer omkommit på svenska vägar mellan januari och juni 2018.

Det kan jämföras med 112 dödsfall förra året. Ser man till medelantalet omkomna under första halvåret från 2014-2017 var det 116 personer, vilket betyder att 2018 års dödstal är 17 procent högre än tidigare år.
– Den största ökningen är bland oskyddade trafikanter och speciellt bland motorcyklister. Under första halvåret 2018 har vi mer än dubbelt så många omkomna motorcyklister jämfört med samma period 2017, från 11 omkomna till 27 omkomna. Så många omkomna motorcyklister har vi inte haft sedan 2007, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsens avdelning för väg och järnväg.

Av de som dog hade 85 färdats i bil, 27 på motorcykel, fyra på moped, 11 fotgängare och fem på cykel. 35 bilister omkom i mötesolyckor och 31 förolyckades i singelolyckor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var väl fortfarande snö på vägarna första halvåret ifjol?

Inte konstigt...

Mc-körning är lika väderberoende som båtåkning. Föga förvånande så har drunkningsolyckorna också slagit rekord i år. Fler fartkameror på sjön?


Buy quality, cry once
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Siffror, siffror, siffror är viktigare än människor. Fler dör på andra sätt än i trafiken men att människor är "vårdslösa" och solar för länge ger inte samma genomslag som att människor är "vårdslösa" när de kör fortare än skyltad hastighet.
Döden inträffar inte lika hastigt vid solande som ger hudcancer som i trafiken men det är fortfarande samma död, med samma konsekvens, vi pratar om...



Nu har det visat sig att en del solkrämer går genom huden och ut i blodet och kan spåras hos nyfödda som inte solat. Viktigt? Det borde vara det i min värld men det är inte lika viktigt som att sätta upp fler räcken och att få ner hastigheten på vägarna... :huvet

Ett sätt att få ner hastigheten är att flytta ut cyklister från cykelbanan ut bland bilister, särskilt runt Stockholm, så att hastigheterna sänks ytterligare

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
6 § /Träder i kraft I:2018-08-01/ Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Om särskild försiktighet iakttas, får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2018:1299).


Men iakttar man inte särskild försiktighet, och hur många Lycror gör det?, eller om det inte är lämpligt med hänsyn till färdmålets läge, så är det fortfarande cykelbanan som gäller.
Hur många kommer att känna till, och bry sig om, det?
- Vi får cykla på vägen! kommer Lycrorna att hävda när de ligger i klunga framför bilister med den tomma cykelbanan bredvid vägen.

Vilket totalt vansinne med denna nya lagen för cyklister! :huvet Måste vara Gustav Frigolit som ligger bakom detta.:arsele
Är det ingen som gjort en trafiksäkerhetsanalys?:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var väl fortfarande snö på vägarna första halvåret ifjol?

Inte konstigt...

Mc-körning är lika väderberoende som båtåkning. Föga förvånande så har drunkningsolyckorna också slagit rekord i år. Fler fartkameror på sjön?


Buy quality, cry once

Ja, och förbud mot badning!

Dessvärre är folk redan så skadade av samhället att jag i sommar sett folk debattera för att man inte ska bada ute i det fria där det saknas badvakter.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vilket totalt vansinne med denna nya lagen för cyklister! :huvet Måste vara Gustav Frigolit som ligger bakom detta.:arsele
Är det ingen som gjort en trafiksäkerhetsanalys?:va

Behövs inte. Vi har noll vision. Då sänker man bara hastigheten tills dödsfallen slutar. Snart häst och vagn.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden, min fetning:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/motorcykel-i-krock-förare-bar-kniv-1.7590016

Motorcykel i krock – förare bar kniv
På torsdagskvällen körde en motorcyklist in i en bil bakifrån på E20. Motorcyklisten misstänks nu för drograttfylla, brott mot knivlagen samt narkotikabrott.

Klockan 19:45 inkom ett larm om en trafikolycka ska ha skett på E20 strax före kakeltunneln i Göteborg. Det ska ha rört sig om en motorcykel som ska ha kört in i en bil bakifrån.

Räddningstjänst larmades till platsen och stängde av nedfarten till kakeltunneln på E20 från Olskroken.

– Vi va bara där en kort stund för att assistera polis och ambulans, vi har lämnat platsen men avspärrningarna ligger kvar sa Mats Gränsmark, vakthavande befäl vid räddningstjänsten i Storgöteborg, vid 20:30.

Även polisen och ambulans larmades till platsen. Personen på motorcykeln uppges vara lindrigt skadad.

– Ingen person är allvarligt skadad och både bil och motorcykel är bärgade, sa Ulla Brehm, polisens presstalesperson Region Väst.

Förare bar kniv
Föraren till motorcykeln var dock av särskilt intresse för polisen.


– Det visade sig att att motorcykelföraren hade en kniv i en av sina mc-väskor och man hittade även en mindre mängd narkotika, sa Ulla Brehm.

Ambulansen tog med med föraren av motorcykeln in till Sahlgrenska för vård samt för att drogtestas.

– Personen misstänks för drograttfylla och har arresterats för brott mot knivlagen samt narkotikabrott, sa Hans Lippens, presstalesperson Region Väst.

Vid 21 tiden uppgav polisen att de hade hävt avspärrningarna.

– Det är återigen framkomlighet i nedfarten till kakeltunneln, sa Hans Lippens.

Körkortslös knarkare, möjligen ute och levererar sin skit - och om ett år är detta ännu en ”motorcykelolycka” i statistiken som ligger till grund för diskussioner om nummerskylt fram, ägaransvar, högre trösklar för att ta körkort och elektronisk kastrering för oss som har körkort och kan köra. :zpy
 

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
nej jag hade monterat nytt akra-system och ville testa ljudet lite en natt... men ja han som körde stanna till vid hammarby i väggrenen för att justera kameran, och brassa på genom växlarna, dock nerdrevad så den gör inte mer än 270-280 :rofl

men jag fick min beskärda del av att bidra till staten någon dag senare, en lokal mc-polis hade väl sett min hoj utanför jobbet och vet att vi slutar kl 07:30 på morgonen och väntade på mig vid den avfarten på 222an som jag tar över skurubron hem på morgonen, körde dock lagligt, duggregn och slicks.. fick 1500 för felplacerad skylt :fyllisar
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
nej jag hade monterat nytt akra-system och ville testa ljudet lite en natt... men ja han som körde stanna till vid hammarby i väggrenen för att justera kameran, och brassa på genom växlarna, dock nerdrevad så den gör inte mer än 270-280 :rofl

men jag fick min beskärda del av att bidra till staten någon dag senare, en lokal mc-polis hade väl sett min hoj utanför jobbet och vet att vi slutar kl 07:30 på morgonen och väntade på mig vid den avfarten på 222an som jag tar över skurubron hem på morgonen, körde dock lagligt, duggregn och slicks.. fick 1500 för felplacerad skylt :fyllisar

Postat natten mellan lördag och söndag, just efter midnatt.
Då blir det mer begripligt...?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Åkersberga 4/9

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mc-och-bil-vid-krock-en-person-till-sjukhus

Ca 6km norr om Åkersberga, bilist ska svänga vänster och en pippigul mc kör in i sidan på bilen.

Humor I:
Varselväst! Föraren saknade säkert varselväst, och därför syntes inte den pippigula motorcykeln.

Humor II:
Spoon som postade, har Arto Nyqvist som avatar. Hängandes bakom en pippigul 1300a...

Ja, eller humor? Vad man nu skall kalla det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Från rapporttråden:



Humor I:
Varselväst! Föraren saknade säkert varselväst, och därför syntes inte den pippigula motorcykeln.

Humor II:
Spoon som postade, har Arto Nyqvist som avatar. Hängandes bakom en pippigul 1300a...

Ja, eller humor? Vad man nu skall kalla det.

Tänkte detsamma även om det inte är humor att sätta hojen i sidan på en bil. Varselväst kanske är varsel om olycka! :va

Jag köpte träskor av Arto när jag träffade honom i Finland! :tummenupp Nu är ju finnarna som de är men Hampe är ju en Suominkielin Routalainen som förstår... :tungan
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mp17-artsi-nyqvist-ja-puukengat-yha-erottamaton-pari/
https://www.puukenka.fi/pratkamessut-artsi-nyqvist-n-3.html
 

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
Postat natten mellan lördag och söndag, just efter midnatt.
Då blir det mer begripligt...?
Ja men det var ju ett svar långt efter händelsen, vad spelar det för roll? Jobbar/pluggar(sista terminen som läkarstudent) natt/skift :krama Måste ju väga upp alla tråkiga posers som använder sina sporthojar som touring-cyklar härinne, bättre var det förr typ 2005 när nicknamet "brassarn" fläka ut tankar och händelser :D

Kan f.ö. rapportera om ett par tillbud på E4an igår (lördag mellan 13-14), ganska massivt med poliskontroller södergående, hojar stoppade på var och varannan trafikkontrollplats + ngn olycka. Själv brassa jag norrut, Linköping-Stockholm på 55 mins :yoparty inkl tankstop med redbull vid Nyköpingsbro, fick kul sällskap från shell med en ny RS5a till Södertälje. Nyköpingsbro-Södertälje gick väl på ca 25 minuter. Torrt väglag, bra sikt, lite trafik, det är väl det vi gillar och är här för?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top