Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Här diskuteras det som inte ska diskuteras i olyckstråden, dvs allt utom rapporteringar.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märklig säsongsinledning.

Hittills i år har jag läst om fler dödsolyckor i tidningarna än vad jag har sett verkliga motorcyklar ute i trafiken.

Folk kraschar ihjäl sig i alla väderstreck - nära och i fjärran.
Ingen kul inledning på det som inte ens är säsong ännu.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Mc och bil i krock på E4 – 28-årig man död

Motorcykeln körde, enligt polisen, in i en framförvarande bil. Kollisionen blev så kraftig att delar av mc:n slungades över i motsatt körbana och orsakade skador på en bil.

Föraren av personbilen klarade sig utan skador, men mc-föraren– en 28-årig man hemmahörande i nordvästra Skåne – fördes med ambulans till sjukhus i Helsingborg.

Strax efter midnatt meddelade polisen att han avlidit. Anhöriga är underrättade.

Finns det mer som inte berättas här?
Sträckan är något så bisarrt som en motorväg inom TEN-T vägnätet som har vajerräcke.

Full blown dödsräcke, alltså. Det har omkommit motorcykelförare i räcket där tidigare.

Kan det vara så att det är årets första räckesdöd vi läser om här, även om snubben först kraschade in i en bil?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har tillbringat en del tid med att analysera dödsolyckor och jag måste säga att jag är imponerad av Trafikverkets utredare, de kollar verkligen ALLT.

De kollar själva olyckan i sig, där man mäter, ifrågasätter, funderar och kommer fram till en slutsats. Man kollar också de inblandades situationer med hur de mår, inkomster, familjesituation, vad som hände före olyckan och såklart allting som har med körkort, ägande av fordon, droger och alkohol och så vidare. Det finns ALLTID en oerhörd massa saker som inte berättas här. Om jag får vara med på våren 2019 och gå igenom materialet efter 2018års olyckor så ska jag fundera på just den här olyckan och jämföra det som stod i media med det som verkligen hade skett.

Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har tillbringat en del tid med att analysera dödsolyckor och jag måste säga att jag är imponerad av Trafikverkets utredare, de kollar verkligen ALLT.

De kollar själva olyckan i sig, där man mäter, ifrågasätter, funderar och kommer fram till en slutsats. Man kollar också de inblandades situationer med hur de mår, inkomster, familjesituation, vad som hände före olyckan och såklart allting som har med körkort, ägande av fordon, droger och alkohol och så vidare. Det finns ALLTID en oerhörd massa saker som inte berättas här. Om jag får vara med på våren 2019 och gå igenom materialet efter 2018års olyckor så ska jag fundera på just den här olyckan och jämföra det som stod i media med det som verkligen hade skett.

Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...
Det där var väldigt intressant och på nåt vis en tröst
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...


...allt det som nästa avdelning inom Trafikverket sedan bara vill bortse från när dom tuggar om samma tjafs från någon variant på den gamla 30-punktslistan som skall försvåra för oss lagliga motorcyklister att köra som folk.

Rena samhällstillkortakommanden vältras över på oss som uppför oss, och vi skall bära konsekvenserna av det som idioter åstadkommer. Idioter, som ändå är immuna mot åtgärderna som föreslås och i vissa fall genomförs.

Snacka om att sitta under fel träd och skjuta mygg med hagelbössa när kon redan lämnat båset tillsammans med getabocken som trädgårdsmästare!

Som sagt, ingen direkt referens till just Åstorpsolyckan.
Min kritik mot Trafikverket är mer generell och allomfattande: om, om nu djupstudierna är så omfattande och genomlysande, varför förmår då inte Trafikverket i stort att dra några slutsatser av denna data?

Världens högsta andel dödade och skadade oskyddade trafikanter mot räcken, år efter år.
Önskad åtgärd? Nummerskylten fram och ägaransvar.

Way go go, Trafikverket.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där var väldigt intressant och på nåt vis en tröst

Nej, det är ingen tröst. Det är en jävla katastrof, och det bygger vår framtid - oss riktiga motorcyklister med körkort, egen ägandes hoj och gällande lagar som något slags rättesnöre på vår färd.
Det är VI som får betala för att myndigheterna inte mäktar hålla landet i kurs.

Jag har propagerat i 10 år nu för att det måste göras en distinktion mellan motorcyklister och sådana som dör på MC utan att ha där att göra. Vi kommer aldrig någonstans i verkligt trafiksäkerhetsarbete om vi buntar ihop kriminella med samhällsbärare och tror att en åtgärd skall skapa resultat i båda läger.

Vi - vi själva måste börja agera. Ingen annan verkar ju bry sig.

# ta bättre vara på din hoj så den inte stjäls.

# sälj inte din hoj till någon utan körkort

# våga fråga efter körkortet om ni skall köra ihop. Avstå om den andra saknar behörighet.
Det måste bli en tydligare gräns mellan dom som tar motorcyklismen på allvar, och dom som bara vill förstora.

# konfrontera den som bär sig illa åt. Låt dom förstå att dom förstör för oss andra.

Listan kan göras hur lång som helst, men det är fan inte okay att rfid-tagga oss som sköter oss, för att man tappat greppet om samhället i stort.


Rätta mig om jag inte är uppdaterad, Niklas - men Trafikverkets task force för att tackla motorcykelolyckor anser fortfarande inte att korrekt körkortsbehörighet är prioriterat i arbetet mot MC-olyckor, eller hur?

Hastighet och ägaransvar är viktigare, senast jag kollade.

Det är så förbannat dumt att hela Trafikverket blir reducerat till ett skämt på kuppen.
Vem skulle försöka dricka sig otörstig utan att först fylla glaset?

Men, att negligera utbildning och behörighet går bra, för att sedan låsa in på den eviga hastigheten.:zpy
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men de tänker utanför lådan, saknar branscherfarenhet och kommer snart att gå vidare till nya spännande utmaningar! :tummenupp






OBS! Inlägget kan innehålla spår av ironi...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utbildning brukar ju vara ett klokt svar på många problem. När det gäller dödsolyckor på MC kanske man genom utbildning hade kunnat nå, säg, 50% av de nyktra A-kortsinnehavarna och därmed kanske kunnat få ned siffrorna med 2-3 st förutsatt att de olyckorna verkligen hade kunnat undvikas genom bättre förarskap i vid mening.

Det stora problemet är snarare att 28 av 35 är mer eller mindre opåverkbara storheter i denna statistik. Alltså gäller det att få bort dem ur statistiken vad gäller ”MC-förare” och istället kategorisera dem under ”brottslingar”, ”multikriminella” eller liknande. På samma sätt som man inte kategoriserar deltagare i gängskjutningar som ”bil-förare” med åtföljande handlingsplaner grundade på strikt hastighetsanalys...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Förfärlig säsongsstart, att det är så märks inte minst när anhöriga börjar skicka länkar o skärmdumpar från dessa olyckor...

Känner att jag hamnar i försvarsställning eftersom jag för egen del inte är orolig, har på tok för många mil på sporthoj för det.

Samtidigt kommer man inte ifrån att MC-olyckor blir ett kollektivt problem och det är det jag inte har möjlighet att försvara då den statistik som redovisas är sorterad och filtrerad huller om buller, vissa år ingår 4-hjulingar, osv.

Jag vill antingen ha tillgång till all rådata orörd eller sammanställd (fritt sorterbar) till:
+ Hojtyp
+ Körkort för hojtyp
+ Nykter/onykter, drogpåverkad
+ Förare=Ägare
+ Stulen
+ Antal år på hojtyp
+ Förarens ålder
+ Påställd, besiktigad, försäkrad
+ Vägbeskaffenhet
+ Singel/andra inblandade fordon/faktorer
+ Antal mc i trafik
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förfärlig säsongsstart, att det är så märks inte minst när anhöriga börjar skicka länkar o skärmdumpar från dessa olyckor...

Känner att jag hamnar i försvarsställning eftersom jag för egen del inte är orolig, har på tok för många mil på sporthoj för det.

-Läs på i länken ovan så har du argument. Som att du som kört länge har väldigt liten risk jämfört med körkortslösa och drogade tjyvar.

-Självmordsstatistiken är betydligt högre. För mig är motorcykeln ett sätt att leva och överleva.

-Försöka att själv vara ett föredöme och köra "snyggt" även om det är över skyltad hastighet.

Autobahn har fri fart, delar av vägnätet på IoM har fri fart, men det betyder inte att man får köra hur fort man vill utan att det är föraren själv, inte ett Tragikvärk, som bestämmer vad som är en säker hastighet.

UK har 60 mph, 96 kph, med normalt 10% påslag innan det blir böter, på vägar som vi har skyltat 70 kph. Du kan alltså objektivt ha 105 på mätaren utan att det är "extremt beteende" riskmässigt men eftersom vi har Noll Vision där vi accepterar att olyckor sker men att bilister inte ska dö när de gör fel.
Att motorcyklister dör om de gör fel för att Tragikvärket sätter upp dödsräcken talas det inte om...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.

Man kan gasa hyfsat om man kör snyggt och flyger under radarn. Jag kör lagligt i UK men här kör jag över skyltad hastighet...

Har du körkort, använder hjälm, ägt din hoj mer än 4 år och kör SportHoj så är risken att dödas eller skadas allvarligt ganska liten enligt statistiken.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf

Jag kan inte ansvara för hur du eller någon annan kör liksom invandrare som sköter sig inte kan ta ansvar för de kriminella invandrarna.

Sedan följer ingen alla regler, för det är omöjligt. Vi bryter alla mot regler men när vi själva gör är det ju en "dum" regel eller hur? :tungan

Jag är cyklist också men kan inte ansvara för de lycraklädda missilerna som färdas i klungor på våra vägar. :tummenner:tummenner

Fast jag är glad att slippa dem på cykelbanan! :tummenupp:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är precis detta som SMC har jobbat med i många år, att utesluta de som samhället inte kan påverka med lagar, försäkringspremier, utbildningsinsatser och så vidare. SMC definierar det som två sorters förare. Riktiga MC-förare och de som inte är riktiga mc-förare.
De som inte är riktiga mc-förare är polisiära ärenden och ska inte blandas med riktiga mc-förare. Vi som kollektiv och SMC i synnerhet kan inte lastas för människor som väljer att skita i alla regler.

Personligen så håller jag med NisseHt om att siffrorna från 2016 är en liten tröst.
Egentligen är det ganska enkelt. Följer man reglerna så är det relativt ofarligt att köra motorcykel. 7 döda på drygt 200 000 motorcyklar på vägarna...

Som svar på frågan om Trafikverket och hur de jobbar så tror jag (personlig åsikt) att det handlar om flera olika problem.
1. Organisationen är uppdelad i många små fack och tack vare olika människors egon och revirpissande så är det stora brister i kommunikationen mellan avdelningarna så det dras inte så många bra slutsatser från ledningen eftersom den sammanställda informationen fastar på olika ställen

2. Sen finns det ett politiskt problem med toppstyrning och påverkan från politiskt håll, och så klart stora egon och revierpirssande.

3. Sen finns det ytterligare ett problem och det är ekonomi, som är direkt kopplat till problem nummer 2.

Ledningen består av människor, både smarta och mindre smarta och de måste tillsammans göra saker för att svara mot problem 1, 2 och 3, och en del av dessa människor lider av stora egon och revirpisseri... ja, ni fattar...

Kort sagt, det är människor och människor tar inte alltid kloka beslut, precis som vi motorcyklister i trafiken... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.


Jupp, vi är vår egen största fiende... vi sågar samfällt av den gren vi sitter på genom att bete oss i trafiken. Vi kör vårdslöst och vi kör för fort, vi har ljudliga avgassystem och vi har attityder i trafiken som retar upp "folk".
Tacka f-n för att politikerna (som består av "folk") blir förbannande eller uppmanas av de förbannande väljarna att göra något försöker göra något.
Hade inte en massa idioter på hoj kört som svin förbi fartkamerorna så hade vi inte haft en debatt om skylt fram på hojen plus att vi ska införa ägaransvar.

Det är vi själva som förstår för oss själva...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...typexempel:

Min kollega, som också kör hoj, hängde med på en utflykt med andra hojåkare förra sommaren. Ute på landsbygden så passerar de en kohage. Killen framför min kollega sitter på en stor v-twin med raka rör och precis när de passerar hagen så drar han in kopplingen och tokvarvar sin stora motor så det smattrar över nejden, de stackars korna springer så att mjölken stockar sig...
Vad tror ni den bonden tycker om oss hojåkare?

Min kollega valde att aldrig mer köra med idioten...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan ju inte ha varit en riktig motorcyklist...


Buy quality, cry once
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det kan ju inte ha varit en riktig motorcyklist...


Buy quality, cry once

En liten påsksarkasm, kanske...? :krama

Jag vill verkligen att det skall märkas vem som är motorcyklist och vem som inte är det.

Det krävs lite extra för att komma dithän; ett bättre vidseende, större hänsynstagande, mer förståelse för andra trafikantslags förutsättningar i samspelet vi kallar trafik.

Kalla mig gärna naiv, men jag tror verkligen att det kan bli så; Motorcyklisterna - bäst på det dom gör i trafiken.



Men, det krävs fler som arbetar för det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är vi själva som förstör för oss själva...

Vi är bara en grupp för våra motståndare där det enda gemensamma är vårat fordon.

Likadant som att invandrare förstör för sig själva och det är alltså invandrares fel att det finns kriminella invandrare?:va

Skillnaden är att vi kan sluta köra eller åka motorcykel och då lämna gruppen.
Men hur ska jag hindra en körkortslös narkotikapåverkad tjyv att inte köra vårdslöst? :va

Hur ska jag som cyklist få de lycraklädda sluta köra i klunga på vägen?:va
Elcyklister sluta köra om och gå in framför mig när deras bakhjul är i höjd med mitt framhjul?:va

Vi tillhör ju gruppen cyklister i statistiken och färdas lagtekniskt på samma fordon...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top