Butiken gjorde fel. Vilken rätt har jag?

Smagatusk

Guest
Hej alla!

Behöver lite hjälp av er... Historien går så här:

Sambons Samsung S6 Gold gick sönder. Hon lämnade in den i en 3-butik och de skickade den vidare för felsökning. Den var så pass skadad att den inte gick att laga. Försäkringen täckte skadan och självrisken var 799 kr. Butiken gav henne en S7 eftersom de inte hade några nya S6. Så långt allt väl, men...

Dagen efter gick vi en lång promenad på ett par timmar i minusgrader. Den nya telefonen som legat i hennes jackficka var alldeles vit-gul-blå över skärmen när vi kom hem. Hon åkte till butiken igen, expediten granskade telefonen och kunde konstatera att inga yttre skador i höljet fanns. Hon fick en ny telefon direkt över disk. Hon frågade vad som skulle ske härnäst och fick svaret "ingenting". Lek med din telefon, typ.
Några dagar senare kom ett sms från verkstan att de hittat en spricka i den telefon som blivit missfärgad i skärmen. Hon fick även ett kostnadsförslag. Sambon slog ifrån sig med hänvisning till att den redan blivit granskad av butiken och att sprickan antingen var en skada som skett i frakten till verkstan, eller en efterkonstruktion. Dessutom hade hon redan fått en ny telefon, och hon gjorde även klart för dem att hon inte ville stå för fler självrisker.

Veckorna gick, och titt som tätt kom det lite sms hur hon ville göra med telefonen som var på verkstan, vilka ignorerades. Och till sist kom ett sms "din telefon är klar för avhämtning".
Hon åkte till butiken igen för att reda upp vad som händer. Hon fick den lagade S7:an och frågade expediten vad hon skulle göra med den, hon hade ju redan fått en ny av butiken?
Expediten säger att "sälj den eller använd den, gör vad du vill, den är din". Hon fick till och med en kod hemskickad ett par veckor senare som gjorde den operatörs-obunden.
Vi tecknade ett bas-abonnemang till den och har den som reservtelefon.

Idag - drygt en månad senare - fick vi ett sms från butikschefen från samma butik som säger sig vilja ha tillbaks sin telefon. Jag tänker spontant "up yours"! Hon ville ju inte ha den jävla telefonen från första början. Och trött på allt jävla körande fram och tillbaks!


Vilken rätt har jag att behålla den?
Vilken rätt har jag att kräva kompensation för eventuell återlämning?

Hur skulle Ni gjort?


//Magnus
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag gissar att han har rätt att begära tillbaka telefonen och att ni har rätt till ersättning i form av t.ex. milersättning för det besväret de kostat er.
 

Smagatusk

Guest
Jag gissar att han har rätt att begära tillbaka telefonen och att ni har rätt till ersättning i form av t.ex. milersättning för det besväret de kostat er.

Det kom ju jävligt lägligt när man tecknat abonnemang på den. Fick ett klockrent telefonnummer också...

Oavsett vad som händer ska han få kämpa lite för sin telefon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt hänger på dokumentationen, sedan är det förhandling om vem som "blir av med" tusenlapparna som en telefon kostar.

Det känns inte lite sniket eller "tacky" att vilja behålla telefonen? Firman får ju betala den i annat fall och är det kommunikationsbrist som ligger bakom är det lika surt för dem att missa kanske en dagsvinst på det sättet. De tjänar inte jättemycket på varje telefon skall du veta, gissningsvis någonstans mellan femhundringen och max upp till tusenlappen. Det innebär att de måste sälja sex-sju telefoner ytterligare för att täcka förlusten.

Lägg också in i beräkningen att beroende på firma så kan de ha ekonomiska muskler att driva process mot dig och då är du rökt.


Men givetvis tror jag som andra att de släpper frågan om du hävdar god tro osv. Men du framstår som en snålis. :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha typ revisorn som klagat.

En mc firma var scyssta mot mig en gång och försäkrade hojen åt mig,fixade in mig på deras fasta besikningstid(betald oxå) o tog notan , bara en praktisk detalj då jag bara köpte hojen och åkte iväg.
Försäljaren ringde efter nån månad och sa nått om revisorn...:D

Du kan möjligtvis be om ett bra köp pris:fakta
 

Smagatusk

Guest
Allt hänger på dokumentationen, sedan är det förhandling om vem som "blir av med" tusenlapparna som en telefon kostar.

Det känns inte lite sniket eller "tacky" att vilja behålla telefonen? Firman får ju betala den i annat fall och är det kommunikationsbrist som ligger bakom är det lika surt för dem att missa kanske en dagsvinst på det sättet. De tjänar inte jättemycket på varje telefon skall du veta, gissningsvis någonstans mellan femhundringen och max upp till tusenlappen. Det innebär att de måste sälja sex-sju telefoner ytterligare för att täcka förlusten.

Lägg också in i beräkningen att beroende på firma så kan de ha ekonomiska muskler att driva process mot dig och då är du rökt.


Men givetvis tror jag som andra att de släpper frågan om du hävdar god tro osv. Men du framstår som en snålis. :D

Om jag framstår som en snålis rör mig inte i ryggen. Behöver telefonen gör vi inte heller. Men när hon frågar vad vi ska göra med den och vi får till svar av butiken "sälj den, eller gör vad ni vill" (han sa faktiskt så). Ska hon då bara ge tillbaks den efter flera veckor? Vem betalar resorna fram och tillbaka till butiken? Abonnemanget vi tecknade i tron att telefonen var hennes?

Vad skulle hänt om vi faktiskt sålt den som vi blev föreslagna? (Vi behöll den som reservtelefon. Snålt?)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Det känns inte lite sniket eller "tacky" att vilja behålla telefonen? Firman får ju betala den i annat fall och är det kommunikationsbrist som ligger bakom är det lika surt för dem att missa kanske en dagsvinst på det sättet. De tjänar inte jättemycket på varje telefon skall du veta, gissningsvis någonstans mellan femhundringen och max upp till tusenlappen. Det innebär att de måste sälja sex-sju telefoner ytterligare för att täcka förlusten.

Och vad gäller butiken kan jag inte bry mig mindre. Så många gånger de har försökt med "ta paddan, den är GRATIS" för att "glömma" berätta att det följer med ett abonnemang på 300 spänn i månaden i 2 år.

Skulle de bli av med luren får de väl se det som läropengar, de jävla svinen.
 

Smagatusk

Guest
Är du du missnöjd och bitter så kör på med att du fick den , är det en bra firma som du dejtar så förhandla:tummenupp

Jag tror det slutar med att jag får lämna tillbaka den, men jag tycker det är ett intressant fall. Ska prova ringa konsumentrådgivaren i vår kommun på måndag för att se om det finns några tydliga svar eller riktlinjer. Orkar inte hålla på att processa en massa.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Sagt är sagt. Det minsta du skall begära är abonnemanget du nu betalar om du beslutar dig för att återlämna den.

PS Kan bli knepigt att förklara varför man tar ett abonnemang på en "reserv" telefon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Allt hänger på dokumentationen, sedan är det förhandling om vem som "blir av med" tusenlapparna som en telefon kostar.

Det känns inte lite sniket eller "tacky" att vilja behålla telefonen? Firman får ju betala den i annat fall och är det kommunikationsbrist som ligger bakom är det lika surt för dem att missa kanske en dagsvinst på det sättet. De tjänar inte jättemycket på varje telefon skall du veta, gissningsvis någonstans mellan femhundringen och max upp till tusenlappen. Det innebär att de måste sälja sex-sju telefoner ytterligare för att täcka förlusten.

Lägg också in i beräkningen att beroende på firma så kan de ha ekonomiska muskler att driva process mot dig och då är du rökt.


Men givetvis tror jag som andra att de släpper frågan om du hävdar god tro osv. Men du framstår som en snålis. :D

Även om kunden rimligtvis inte har rätt till två telefoner som ersättning när en telefon gått sönder så har butiken kommunicerat till kunden att kunden får behålla telefonen och då kan dom inte komma och kräva tillbaka det dom gett bort.

Att som butik, näringsidkare inte stå vid sitt ord och senare komma och försöka ändra villkoren retroaktivt är inte mindre snålt och småaktigt. Dessutom från någon som borde veta bättre än en enkel konsument.

Enklast är väl att Smagatusks sambo meddelar butiken att eftersom butiken sagt att hon kunde sälja den så har hon redan gett bort den till sin fattige kusin som studerar.

Vill butiken driva fallet juridiskt så får dom väl göra det och i värsta fall får Smagatusks sambo be kusinen om att få tillbaka telefonen så att hon kan återlämna den.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
För er som vill veta...

Den 28 mars fick sambon ett sms från butikschefen där han skrev att om hon inte lämnade tillbaka telefonen innan den 12 april skulle han vara tvungen att skicka en faktura på telefonen. 1 timme och 15 minuter efter skickade hon ett svar där hon förklarade hela händelseförloppet igen, samt även gav honom en skopa ovett gällande andra problem som just den här butiken har skapat för oss, och att en ekonomisk kompensation skulle komma på tal om vi lämnade tillbaks telefonen. Hon hintande alltså att hon var villig att lämna tillbaka telefonen. Hon avslutade med frågan hur vi skulle lösa detta?

Igår den 11 april kom ett svar från honom. Han hade varit på semester och kommit hem igår. Han bad henne bortse från tidsfristen hon hade att lämna in telefonen, och att ärendet var överlämnat till högre ort, hans chefer typ... Han frågade om han kunde höra av sig när han visste hur de skulle gå tillväga.

Hon skrev att det var ok, och gav honom sedan en avhyvling till för att han skickar ett krav-sms och direkt stänger av telefonen för att åka på semester i två veckor.

Idag kom beskedet att det var ett systemfel, ärendet nerlagt, och vi får behålla telefonen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag kom beskedet att det var ett systemfel, ärendet nerlagt, och vi får behålla telefonen.
"Systemfel", det är alltså så det kallas nu för tiden när en liten butikschef klantat sig och får smäll på fingrarna av sin chef. :brynad
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top