ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vattenpumpen snurrar jämt o fint när jag vrider axeln runt, men jag tycker att den borde gå lättare. Går det smörja den någonstans, tro?
Verkar sitta packbox/kapslat lager runt den, så jag vet inte var jag skulle komma åt med oljekannan i så fall..

motoranslutning vattenpump.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kylsystemets delar som fått bada och tvagas med tandborstar. (kommer flickvännen att märka att jag lånat dem?)

liten kyldelar.png
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Söndagens mek började med att plocka bort kolvringar och rengöra dem, och sedan tillbaka i rätt ordning
kolvringsmontage.jpg

..sedan förbereda kolvarna för inträde i sina respektive cylindrar. Görs genom att snörpa åt kolvringarna med kraftig plastremsa som dras åt med buntband. Får se om det funkar när det blir dags då
inför cylindermontage.jpg

Och som oftast när man utmanar en mekanisk motståndare, så kommer man inte undan utan ett antal blessyrer
Jag är uppe i två plåster än sålänge..and still counting
mekskador.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja det gick inte alls det. Cylindrarna glider ner några millimeter på kolv 2 och 4 som är i TDC då, o sen glider någon jä*la oljering ut förstör nöjet.

Nu drar jag till Biltema o köper två kolvringskompressorer...sådäså!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det gick inte alls det. Cylindrarna glider ner några millimeter på kolv 2 och 4 som är i TDC då, o sen glider någon jä*la oljering ut förstör nöjet.

Nu drar jag till Biltema o köper två kolvringskompressorer...sådäså!

Testat uppklippt ölburk med slangklämma modell större?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Testat uppklippt ölburk med slangklämma modell större?

- Jag tänkte testa denna
kolvringsklämma.jpg

Men frågan är hur jag får den att glida ner med cylindrarna, eftersom den sitter som berget när den är tillräckligt åtdragen för att pressa in samtliga kolvringar/oljeringar??
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Jag tänkte testa denna
View attachment 447727

Men frågan är hur jag får den att glida ner med cylindrarna, eftersom den sitter som berget när den är tillräckligt åtdragen för att pressa in samtliga kolvringar/oljeringar??

Lägg nåt som glider mellan hålband och kolv, testa ölburk, IKEA tunn skärbräda......
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
*Tillfälligt avbrott pga. tekniskt fel*


(mekanikern är i teknisk obalans f.n.)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
låst kamkedja.jpg

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
View attachment 447748

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.
Lite värme och nån droppe olja kan lösa problemet.
Typ värmepicka, inte svetsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här renoveringsprojektet bjuder på en o annan mindre behaglig överraskning. Förutom problemen med att få dit cylindrarna så har jag fått en "nackspärr" på kamkedjan *suck*
View attachment 447748

När jag känner på den så sitter den hårt o jag vågar inte ta i o dra ut den med våld. Dödläge.

Vafan klart du kan dra i den, den ska dra runt en massa skit i toppen tiotusen mil!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Alrite, då ska vi se om den här medicinen biter..
Mässingsplåt.png

Överlappande mässingsplåt runt kolvringarna, rejält med olja på insidan och slangklämmor att dra åt med.
(skyddande plast innanför slangklämman)

Om inte det här fungerar så lämnar jag jobbet till verkstad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alrite, då ska vi se om den här medicinen biter..
View attachment 447750

Överlappande mässingsplåt runt kolvringarna, rejält med olja på insidan och slangklämmor att dra åt med.
(skyddande plast innanför slangklämman)

Om inte det här fungerar så lämnar jag jobbet till verkstad.

Varför överlappande mässingsplåt ?
Det bästa vore väl mässingsplåt som är några mm kortare runt om jämfört med kolvens omkrets ?

Jag hade gärna bearbetat mässingsplåten på något sätt runt ett rör så den naturligt klämmer runt kolven.

Och sedan vad det gäller olja, borde det inte vara så att olja med hög viskositet eller tom fett är bättre än tunn olja ?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
O där var den såld då :banana (ZX9:an utan motor alltså)

Makalös slump att en kille som för ett år sedan köpt enbart en sådan motor, som bara passar till just 94-97-modellerna, hittar en motorlös hoj som bara passar till just den motorn. Grattis till oss båda : )
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
På grund av tidsbrist och en viss osäkerhet kring klämspalten (squish-band) när nu toppen visat sig vara planad, och jag vill ha ut hög komp, så lämnades motorn idag till Eliassons Racing. En kille som verkar veta vad han pratar om.

Visade mig f.ö. vad som oftast åstadkommer det tickande ljud som många förknippar med osynkat ventilspel, nämligen en förslitning i kurvan på kamnockarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top