ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kontrollerat och rengjort nålsäte. Sätena följde med fint upp, och o-ringarna var mjuka o i fint skick :)
nålsäte.jpg

Förgasarna är rengjorda och känns riktigt fräscha generellt
Rena förgasare.jpg

Däremot insugspackningarna....de såg ut såhär även om de kändes mjuka o fina de också, och jag undrar hur man får gummipackningarna rena utan att förstöra dem med något lösningsmedel?
insugspackningar.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tog en runda ut i garaget ikväll o blåste ur oljekanalerna i cylindern, och....goddaem´vilket rostmoln jag fick i trynet.
Superfint rostdamm som puffade ut genom kanalerna så snart jag satte tryckluft på någon av dem.
När jag lyfte cylindern och knackade försiktigt med gummihammare på kanterna, rasade det ur små rostflagor t.o.m!

Den motorn gick prima innan jag plockade ner den, så det känns riktigt märkligt att det kan skapas så mycket rost i de kanalerna som ju då dessutom var oljesmorda :va :va
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Tog en runda ut i garaget ikväll o blåste ur oljekanalerna i cylindern, och....goddaem´vilket rostmoln jag fick i trynet.
Superfint rostdamm som puffade ut genom kanalerna så snart jag satte tryckluft på någon av dem.
När jag lyfte cylindern och knackade försiktigt med gummihammare på kanterna, rasade det ur små rostflagor t.o.m!

Den motorn gick prima innan jag plockade ner den, så det känns riktigt märkligt att det kan skapas så mycket rost i de kanalerna som ju då dessutom var oljesmorda :va :va

Det var inte så att du blåste i kylvattenkanalerna? :tungan
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det var inte så att du blåste i kylvattenkanalerna? :tungan

- Hmm...jobbig fråga såhär dags när hjärnan inte kickat igång tillräckligt på enbart kaffe

Vilka av de här är vatten- resp. oljekanaler?
(jag blåste rent samtliga)

toppyta liten.JPG
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
- Hmm...jobbig fråga såhär dags när hjärnan inte kickat igång tillräckligt på enbart kaffe

Vilka av de här är vatten- resp. oljekanaler?
(jag blåste rent samtliga)

View attachment 447356

Nu har inte jag koll på just din Kawa modell men jag skulle säga att samtliga kaneler är kylkanaler och inte oljekanaler. Oljan leds ofta till toppen med en utanpåliggande kanal på framsidan av motorn direkt från tråget/pumpen. Efter att den sedan passerat kammar/nockar/vippor så rinner den genom kamkedjetunneln i retur till tråget.
Som sagt jag säger inte att det är så på din Kawamotor :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tog med cylindern/cylindrarna till jobbet för ett rejält blowjob av vattenkylningskanalerna, och jösses amalia vilket rostdammsmoln som blåste ur.
Detta på en motor som gått prima innan renoveringen dessutom.

liten cylinder.JPG
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Medan jag inväntar tid för att montera tillbaka cylindrarna på blocket, lägger jag in en liten videosnutt på ZX9:an igång innan jag började renovera motorn på den.
Låter den vettigt som den stod? Ventilskrammel...? (motorn var kall vid tillfället)

 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Då var det dags för de små busiga munstyckenas årliga bad. Och för att få lite fjutt på rengörningen, så lånade jag hem ett riktigt bubbelbad från jobbet. En liten men dyr pjäs som ska klara biffen tydligen.

Badskummet består av två olika sorters Cillitbang och vanligt varmt kranvatten.
Såhär ser de ut innan de sänks ner i badet
munstycken i korg.jpg

O här ligger de o puttrar så gott
ultrabad.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
O så här fina blev de efter badet
fina munstycken.jpg

Trots att jag blåst ur dem noga innan badet, fanns det uppenbarligen en hel del göjs kvar i de små kanalerna
Ultraslagg.jpg


Efter den krävande insatsen, belönas mekanikern givetvis
träningsmat.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Att ultratvätta är som att gosa med sin kvinna. När man väl påbörjat det hela, är det omöjligt att sluta.

Termostaten får bada härnäst. Sedan gummislangar.
Badvattnet innan
badet före ultra.jpg

..och efter
badet efter termostat.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Förgasarunderhållet fortsätter med renblåsning av hela förgasarbryggan, som nu är ihopplockad med rengjorda munstycken, justerade flottörer, och synkade spjäll

Förgasarbryggan.png

Det görs här på jobbet eftersom de har avsevärt mycket mer tryck i kompressorerna här än i min lilla garageleksak hemma.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Att ultratvätta är som att gosa med sin kvinna. När man väl påbörjat det hela, är det omöjligt att sluta.

Termostaten får bada härnäst. Sedan gummislangar.
Badvattnet innan
View attachment 447526

..och efter
View attachment 447527

Termostat, gummislangar, nä du.
Erkänn nu:7peta, när du satt och mumsade på dina mackor så tänkte du, "fan ett fotbad i det där goa vattnet...." Visst blev det rent under naglarna?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Termostat, gummislangar, nä du.
Erkänn nu:7peta, när du satt och mumsade på dina mackor så tänkte du, "fan ett fotbad i det där goa vattnet...." Visst blev det rent under naglarna?

- Det stod någonstans i bruksanvisningen att man inte fick använda frätande ämnen i badet..så..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Här är de blåsta förgasarna - som nya

blåsta förgasare.png

Tryckluftspistolen här har nästan samma rekyl som en hagelbrakare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Imorgon är bestämt att cylindern ska på motorn. Känns lite nervigt, eftersom jag tidigare bara har tricksat dit cylindrar på enkolvsmotorer.

Nåväl....uppriggat för morgondagens operation
mekbänken.jpg

Nya fina (dyra) cylinderfotspackningen
nya cylpack.jpg

..som då är i 3 skikt. Ett ska bort. Men hur?
3skiktspack.jpg

Sen är frågan vilken sida som ska vara uppåt på packningen. Den här märkningen, gissar jag?
cylpackmärke.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När det sedan blir dags att montera av den ena ZX7-motorn, ska jag låna trottlarna från de förgasarna. De ska tydligen vara i plast och lyfta mycket snabbare, enligt de som vet.

Mekandet börjar kännas lite småstressigt nu...våren närmar sig med slasksteg...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll tänkte jag montera dit cylinderfotspackningen och cylindrarna. Det gick sådär. Sådär åt pipan.
Att pressa in 3 kolvringar på två kolvar samtidigt med fingrarna var inte görbart för mig. Får bli trixet med tillklippta plastbitar av lämplig flaska, o sedan trä över o låsa in kolvringarna med buntband. Inte ikväll dock.

Medan jag gick o frustade av irritation, lät jag cylindrarna få ett varmt 140 SEK´s bad i 60% glykol.
cylinderbad glykol.jpg

Trots att jag blåst ur kanalerna två gånger ordentligt, lämnades en liten hög med rostdamm i botten på behållaren.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ett glykolbad i ultratvätten av vattenpumpen som såg ut såhär direkt från motorn
liten rostig impeller.PNG

..och såhär efter 20 min. i baljan
impeller vattenpump.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top