ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gör om ger erfarenhet och framåttänkande (du borde ha läst manualen och tittat på sprängskissen när du började :D:krama )

- Hm, jag kollade sprängskissen o så...men sen brukar jag improvisera ganska vilt när jag tycker att jag memorerat allt. Kanske ska dra ner lite på det..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag brukar gnida av flottörventilernas nålsäten med tops och E85.
Det brukar även finnas en oring runt nålsätet, nålsätet går att ta ur. Den oringen har läckt på mina förgasare, då läcker det oavsett flottörhöjd och nya flottörnålar. Kan vara bra att kolla. Kanske har du redan gjort det?

- Mina nålsäten ser ut som på bilderna nedan, och verkar inpressade snarare än skruvade. Finns inga spår eller något i dem som fäste för mejsel eller tång heller.

Inifrån/ovanifrån
nålsäte ovanifrån.jpg

underifrån
nålsäte underifrån.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Mina nålsäten ser ut som på bilderna nedan, och verkar inpressade snarare än skruvade. Finns inga spår eller något i dem som fäste för mejsel eller tång heller.

Inifrån/ovanifrån
View attachment 446864

underifrån
View attachment 446865

Du är på fel ställe tror jag, du ska byta 0-ringen i nålventilsätet som flottören öppnar/stänger för att reglera soppan i flottörhuset. Lätt att blanda ihop nålventil med nål :hej
(har du nya skruv till flottörkopparna? Huvudena börjar väl bli slitna nu :brynad )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du är på fel ställe tror jag, du ska byta 0-ringen i nålventilsätet som flottören öppnar/stänger för att reglera soppan i flottörhuset. Lätt att blanda ihop nålventil med nål :hej
(har du nya skruv till flottörkopparna? Huvudena börjar väl bli slitna nu :brynad )

- Menar du nålens genomföring i själva trotteln? Här i botten?
trottel inifrån.jpg

Om den är löstagbar - vilken typ av verktyg används i så fall? Det måste i så fall lossas inifrån, eftersom trotteln är helt i gods från utsidan
trottel underifrån.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Menar du nålens genomföring i själva trotteln? Här i botten?
View attachment 446866

Om den är löstagbar - vilken typ av verktyg används i så fall? Det måste i så fall lossas inifrån, eftersom trotteln är helt i gods från utsidan
View attachment 446867

Om jag nu minns rätt (lightzeimers ya know) så sitter bottnarna bara "inpressade" i hålet. Kolla sprängskissen, är det 0-ring så är det bara att dra ut, är det en mutter/spårskalle så är det förmodligen gängat också.

https://www.cmsnl.com/ har väl bilderna du behöver
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om jag nu minns rätt (lightzeimers ya know) så sitter bottnarna bara "inpressade" i hålet. Kolla sprängskissen, är det 0-ring så är det bara att dra ut, är det en mutter/spårskalle så är det förmodligen gängat också.

https://www.cmsnl.com/ har väl bilderna du behöver

- Bra sida det där, men det är samma bilder i min användarmanual o där hittar jag ingen detaljbild på de delarna heller.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nålventilerna du ska se över eller byta ut är "hålen" som nålarna fäst i tungorna på flottörerna löper i. Nålarna hänger i sagda tungor med ståltrådbyglar. Nålarna ska inte ha någon midja i konan. Nålventilerna sitter klämda under en stjärnskruv. När skruven är ute drar du bara ur nålventilen. På utsidan av den sitter en o-ring. Den måste vara tät.

Det du tror är o-ringspår i locken på förgasarna är spåren för trottelmembranen. Där får inget annat plats.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nålventilerna du ska se över eller byta ut är "hålen" som nålarna fäst i tungorna på flottörerna löper i. Nålarna hänger i sagda tungor med ståltrådbyglar. Nålarna ska inte ha någon midja i konan. Nålventilerna sitter klämda under en stjärnskruv. När skruven är ute drar du bara ur nålventilen. På utsidan av den sitter en o-ring. Den måste vara tät.

- Tack, nu vet jag vad som menas. Jag har kontrollerat nålventilerna och blåst ur deras respektive säte, men går det alltså ta loss själva sätet de löper i? Har inte heller noterat någon o-ring runt nålventilen på någon av dem...är det den detaljen som saknas i inringat område på bilden här nedan vi talar om? Den "flottörtapp" som lyfts och sänks i takt med flottörernas rörelser?
flottörtapp saknas.png
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det du tror är o-ringspår i locken på förgasarna är spåren för trottelmembranen. Där får inget annat plats.

- Den infon tackar o niger jag vackert för. Det lurade mig verkligen att tro att det skulle i en o-ring där.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lägg en länk till fuggesprängskissen :hej
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kolla på det "inringade" 16030 så har du hela nålventilen och även 0-ringen som håller sätet på plats och tätt mot huset.
Så, dra ur sätet (det i mitten) och byt 0-ringen nu så slipper du det senare.

- Ach soo...så det är bara o-ringen som håller sätet på plats där? Tackar o niger vackert för infon.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Troligen nr 16030 i bilden.
Där flottörnålen tätar, det mässingssätet går att ta ur.

- Tack, nu vet jag vad som menas. Jag har kontrollerat nålventilerna och blåst ur deras respektive säte, men går det alltså ta loss själva sätet de löper i? Har inte heller noterat någon o-ring runt nålventilen på någon av dem...är det den detaljen som saknas i inringat område på bilden här nedan vi talar om? Den "flottörtapp" som lyfts och sänks i takt med flottörernas rörelser?
View attachment 446902
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nålsätet hålls även på plats av skruven i bilden nedan. Ta bort skruven och plocka ur nålsätet. Nålsätet kan sitta skithårt i sin snustorra packning.
nålsäte%20underifrån.jpg
- Ach soo...så det är bara o-ringen som håller sätet på plats där? Tackar o niger vackert för infon.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag ber så mycket om ursäkt och inser att jag som ensam ansvarig har orsakat förgasarläckaget...
Visst känns det alltid fantastiskt skönt att snabbt hitta den ansvarige för problemet, så att grundorsaksanalysen lugnt kan läggas åt sidan.:yoparty

- Say whaaat? Nålsätet har en o-ring och kan tas ur? Det visste jag inte o nu är jag förbannad för att du inte sa det innan jag skruvade på flottörhuskoppen, din kanalje
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag ber så mycket om ursäkt och inser att jag som ensam ansvarig har orsakat förgasarläckaget...
Visst känns det alltid fantastiskt skönt att snabbt hitta den ansvarige för problemet, så att grundorsaksanalysen lugnt kan läggas åt sidan.:yoparty

- Faktum är att det inte förekommit något läckage alls såvitt jag vet. Jag går igenom och rengör/renoverar förgasarbryggan i samma veva som jag går igenom resten av motorn. Allt för att ha en maskin i perfekt skick så långt som möjligt :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu när julen står lutad mot dörren, längtar jag febrilt efter ett par lediga dagar att ägna åt motorpyssel. Kanske kanske går det klämma in någonstans mellan alla sociala begivenheter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det här känns ju lite lockande nu när förgasarna ändå är dissekerade...

trottelborrning.JPG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det här känns ju lite lockande nu när förgasarna ändå är dissekerade...

View attachment 446920

Du kan borra detta extrahål för om de blir dåligt är de bara plasta igen. Men de gäller att du känt hur motorn går utan extra hål så du kan avgöra om de blir bättre/sämre. Extra borrhål genom trottel är en modd man tar till om man öppnar upp luftburken mer. De krävs även större munstycken vid mer öppen luftburk. Jag rek dock inte ta upp luftburken för då får du borra många olika dim på hål i trottlarna och bestycka ihjäl dig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top