ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om du måste slipa bort lite material någonstans så är de inte så noga med lutningar hit o dit de är så liten yta som du ev måste slipa på så de påverkar inte flamfarten nämnvärt. ...fylleslipa o stort sett hur du vill på kolvarna .

- Men om jag slipar ner något så är det alltså för att kunna ta bort en topplockspackning? Minskning av material i förbränningsrummen innebär ju en viss kompsänkning också...väl?

Daem´vilket episkt uttryck för slarvigt hantverk - "fylleslipa" :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll nyss gjorde jag klämspaltsmätning med 0,9 mm lödtråd.

Såhär lade jag upp det hela:
upplägg.jpg

Mätningarna blev (med några saknade bitar som jag behöver mäta om):
Lödtrådsmätningar.PNG

Sen mätte jag packningarna på två olika ställen:
packningsmätning.jpg

packning 2.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Men om jag slipar ner något så är det alltså för att kunna ta bort en topplockspackning? Minskning av material i förbränningsrummen innebär ju en viss kompsänkning också...väl?

Daem´vilket episkt uttryck för slarvigt hantverk - "fylleslipa" :D

Ja du kan slipa ur en aning om du vill köra bara två packningar de kommer inte påverka kf något för du behöver bara slipa bort max en tiondel på de tightaste ställena. Sikta på 0,8 klämspalt. Du kan även välja plana och ta bort en packning de ger samma klämspalt om nu alla instickade tårtbitar är i liv med toppen. Du kan räkna ut vilket kf de blir med 0,62mm packning men räkna då från tidigare volymmätningar med topp fastskruvad.

Toppackningen du mäter på bilderna antar jag är bara två plåtar? Den såg inte ut att ha någ valsad kant närma förbränningsrummet för de skilde så lite mellan mätningarna här o där på packningen. De innebär att den där packningen går att återmontera i stort sett hur många ggr som helst förutsatt att man klistrar den.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja du kan slipa ur en aning om du vill köra bara två packningar de kommer inte påverka kf något för du behöver bara slipa bort max en tiondel på de tightaste ställena. Sikta på 0,8 klämspalt. Du kan även välja plana och ta bort en packning de ger samma klämspalt om nu alla instickade tårtbitar är i liv med toppen. Du kan räkna ut vilket kf de blir med 0,62mm packning men räkna då från tidigare volymmätningar med topp fastskruvad.

Toppackningen du mäter på bilderna antar jag är bara två plåtar? Den såg inte ut att ha någ valsad kant närma förbränningsrummet för de skilde så lite mellan mätningarna här o där på packningen. De innebär att den där packningen går att återmontera i stort sett hur många ggr som helst förutsatt att man klistrar den.

- Jag kommer putsa av de mest prominenta delarna av kolvarna en liten aning för att vara på den säkraste sidan.

Nedanstående som skrevs på ett annat forum stärker känslan att det funkar bra att köra med enbart två packningar i min maskin:
"Assuming those are mm, you have lots of clearance. You could bump up compression safely a bit with gasket changes. Race manual for ZX 7 is .58-.65mm. Don’t want to get too close and sacrifice reliability.
Since the 7 revs higher, these specs would definitely be safe to use IMO"
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter bra om du kör på 0,8 så är de förmodligen safe. Svaret förmodligen låter inte helt säkert men de beror på att vi inte vet hur slut lagren är i vevstak/kolvbultslager/ramlager. Vid klämspaltstest ser man bara spelet med komprimerade lager man vet inte hur mycket de kan sträckas ut vid höga varvtal och hur mycket kolven kan vicka i loppet. Vid höga varv är kraften uppåt mer än ett ton har jag för mig:gnissla
Men som sagt 0,8 bör duga men om du sätter 0,9 är du ännu mer säkrad du kommer inte tappa någ effekt med 0,9mm. När de skriver att zx7 kan köras i raceutförande på 0,58-0,65 och att den varvar mer än 900an så betyder de inte att o,58mm är safe på 900an. En motor med större tyngre kolvar stakar drar ju säkerligen minst lika hårt i staken uppåt på lägre varvtal. Ju större cc o tyngre kolvar desto mer klämspalt måste man köra.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Turordning efter förmåga:
1. Ta loss cylindrar och inspektera cylinderväggar och kolvar
2. Ev. slipa bort lite material på kolvars översida samt insida
3. Montera cylindern med ny bottenpackning
4. Montera toppen och checka av ventilspelet igen
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Innan jag påbörjar min digra aktivitetslista som kräver stor ordning och noggrannhet, har jag börjat sätta upp verktygstavlor på väggen framför arbetsbänken.

verktygstavlor.JPG

Sedan bilden togs har tavlorna slukat nästan alla verktyg som inte är motordrivna och inte dubletter

(klick me)
qm.gif
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll lyfte jag av cylinderblocket. Notera den utomjordiska styrkan där jag håller cyllarna med ena handen bara
cylinderblock.jpg

Såhär såg det ut sedan:
blottade kolvar.jpg

Jag kollade kolvar, kolvringar och cylinderväggar, men kunde inte hitta något tecken på skador som skulle åstadkommit de sotiga ventilerna i cylinder 4.

Bottenpackningen var bara 0,2 mm tjock. Vet inte om det är original.
cylinderpackning.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll lite återhämtning efter gårdagens ölrunda med kompisar, och vad passar väl bättre än att sitta inne i stugvärmen o finjustera förgasarna.

Förgasarbryggan vinklad till ett läge där flottörerna precis når sitt säte, alltså inte svajar fram o tillbaka.
Detta för att mäta flottörhöjden där de inte pressas nedåt i flottörhuset av sin egentyngd.
Flottörerna.jpg

En enda skruv att lossa för att kunna lyfta av flottörerna o justera dem.
Flottörskruv.jpg

Sen är det att försiktigt vinkla den lilla brickan en aning antingen uppåt för att sänka höjden, eller nedåt för att höja den.
Justerbricka.jpg

Och efter mätningar och justeringar av flottörernas obelastade höjd i förgasaren, blev det såhär när de var synkade enligt spec.
Flottörhöjdmått.png

Nästa steg blir att se över förgasarmembran och nålventiler.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Åhh vad jag väntar på flottörhuspackningarna från Tyskland....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När en grabb blir så glad för 4 gummin så är det väl antingen stundande skoldans eller dejt...men när en vuxen man ler vackert med de här i näven, vankas det annan mekanisk fingerfärdighet :Rockbanan

flottörgummin 2.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Flottörerna färdigbalanserade och locken på.

Nu behöver jag gummin även till förgasartopparna....dessa jäkla gummin överallt

förgasartoppar.jpg
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag brukar gnida av flottörventilernas nålsäten med tops och E85.
Det brukar även finnas en oring runt nålsätet, nålsätet går att ta ur. Den oringen har läckt på mina förgasare, då läcker det oavsett flottörhöjd och nya flottörnålar. Kan vara bra att kolla. Kanske har du redan gjort det?
Ikväll lite återhämtning efter gårdagens ölrunda med kompisar, och vad passar väl bättre än att sitta inne i stugvärmen o finjustera förgasarna.

Förgasarbryggan vinklad till ett läge där flottörerna precis når sitt säte, alltså inte svajar fram o tillbaka.
Detta för att mäta flottörhöjden där de inte pressas nedåt i flottörhuset av sin egentyngd.
View attachment 446482

En enda skruv att lossa för att kunna lyfta av flottörerna o justera dem.
View attachment 446483

Sen är det att försiktigt vinkla den lilla brickan en aning antingen uppåt för att sänka höjden, eller nedåt för att höja den.
View attachment 446484

Och efter mätningar och justeringar av flottörernas obelastade höjd i förgasaren, blev det såhär när de var synkade enligt spec.
View attachment 446485

Nästa steg blir att se över förgasarmembran och nålventiler.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okey tänker ni, han har köpt en Audi.

Förgasarpackningar topp.jpg

Till min glada förvåning hade vi precis sådana här o-ringar på lagret. Världens bästa lager :Bugar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag brukar gnida av flottörventilernas nålsäten med tops och E85.
Det brukar även finnas en oring runt nålsätet, nålsätet går att ta ur. Den oringen har läckt på mina förgasare, då läcker det oavsett flottörhöjd och nya flottörnålar. Kan vara bra att kolla. Kanske har du redan gjort det?

- Say whaaat? Nålsätet har en o-ring och kan tas ur? Det visste jag inte o nu är jag förbannad för att du inte sa det innan jag skruvade på flottörhuskoppen, din kanalje
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Här är viktjämförelsen mellan originalståldrev och ett i hårt aluminiummaterial:
(vägt på kalibrerad våg)
Finns såna aludrev o köpa nånstans? Suktar efter vikt minskningen och svart är snyggt.
Grymt jobb med knoten men hur f-n fick du upp den på bänk? Den v4rovan som sitter i min ska väga 74kg ..inget man klarar själv.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Say whaaat? Nålsätet har en o-ring och kan tas ur? Det visste jag inte o nu är jag förbannad för att du inte sa det innan jag skruvade på flottörhuskoppen, din kanalje

Gör om ger erfarenhet och framåttänkande (du borde ha läst manualen och tittat på sprängskissen när du började :D:krama )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Finns såna aludrev o köpa nånstans? Suktar efter vikt minskningen och svart är snyggt.
Grymt jobb med knoten men hur f-n fick du upp den på bänk? Den v4rovan som sitter i min ska väga 74kg ..inget man klarar själv.

- Visst finns de att köpa på nätet. Googla på ex. "lightweight sprocket" så hittar du nog lite länkar. Jag minns inte var jag köpte mina.

Att lyfta ZX9-motorn upp i midjehöjd var ingen lek för en man om man är minsta rädd om ryggen, så jag safe:ade och tog hjälp av sonen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top