ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och så kunde pilljobbet med ventiljusteringarna fortsätta. Det som är teoretiskt superenkelt är kirurgprecision för den som har händer större än en flicksnärta. De små shimsen är både lätta, något magnetiska och kvicka som f*n på att halka iväg från sitt säte o landa någonstans i trängseln i botten. Utan en smal magnet på skaft är man lika hjälplös som en tonåring utan smartphone.

ventiljustering.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det börjar bli dags att lyfta bort kammarna och få av toppen. Känns lite utmanande, ska erkännas. Dels att fixera så att kedjan inte flyttas på avgaskammen o dels att topp-skruvarna ska dras loss och sedan dras dit i rätt ordningsföljd och med rätt moment.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okey, kedja och kamdrev "sam-märkta"

kamdrev o kedja märkta.jpg

Kamlås tas bort..
kamlås tas bort.jpg

..och läggs upp i ordning
kammar o lås upplagda.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kammarna lyfts bort
insugskam lyfts bort.jpg

O dom här jäkla skruvarna som är toppenskruvar, är rena bottenskruvarna eftersom de sitter benhårt fast :(
toppskruvarna.jpg

10 mm insexskruvar som sitter så hårt att insexnyckeln sviktar..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Man kan lita på verkstadsavdelningen på jobbet, som bistod med en kraftig insexhylsa och ett rejält spärrskaft. Resultatet bidde..
toppen underifrån liten.jpg

cylindrarna liten.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och vad kan den här skillnaden bero på? - jämförelse mellan ventilerna i 3:an och 4:an

3 o 4 jämförelse liten.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu har jag provat två olika metoder att få fram den statiska kompressionen - dels genom att fylla förbränningskammaren med olja och mäta mängden (med tändstiftsgänga borträknad), och dels genom att placera en plexiglasskiva över ventilrummet resp. kolvtoppen och sedan oljefylla utrymmena där.
Extremt svårt att få till mätningarna exakt, eftersom en enstaka milliliter kan tippa vågen från normalkomp till planad topp...vilket jag försöker fastställa om det är!!

Anledningen till att jag måste veta om den är planad eller inte, är för att jag annars vill höja kompet genom att antingen plana den eller minska packningsmängden i toppen.

Så...ikväll ska jag mäta totaltjockleken på den 3-delade topplockspackningen. Nästa steg blir att mäta squish/klämspalt för att se hur mycket jag har att spela på i avståndet mellan kolv och ventiler.

Squishband.png

Det görs bäst genom att placera några bitar lödtenn på de högsta punkterna på kolven o sedan dra runt några varv. Efter det mäter man avtryckens djup i tennet.

Behöver få tag i 2-3 mm tenn "bara".
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Insugen i toppen var iallafall bra portade, enligt bedömning av kunnig trimmare
insug närbild liten.jpg

Nu vet jag att motorn är både portad och är komphöjd
(genom att mellersta packningsbladet är borttaget).

Frågan kvarstår - är den även planad?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag tror att det har nämnts redan, mät höjden på toppen och jämför värdet med det som bör stå i verkstadshandboken. :tummenupp

- Jag har inte sett något specifikt mått på toppen någonstans i "boka" vad jag kan minnas? Var på toppen skulle man i så fall mäta, tro?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll startade jag med att inhandla modellera, som jag sedan placerade ut på de prominenta delarna av mina prominenta kolvtoppar:
leraplacering.jpg

Nästa steg blev att skruva på toppen igen, o dra runt vevaxeln så att kolvarna fick maxa ut mot toppen...och när toppen togs av igen, såg leran ut såhär:
lera.jpg

Step three var att mäta djupet i de avtryck som gjorts i leran, vilket jag gjorde på åtta ställen totalt. De här tre är representativa:
mät1.jpg

mät2.jpg

mät3.jpg

Och slutligen - innan jag gick in i huset för att räkna lite på utfallet, så mätte jag upp den befintliga topplockspackningen som består av två av tre skikt:

2 skikt packning.jpg

Det var kvällens mätningar. Nu lite gott att äta utan att fingra på de goa ölen som ligger i kylen till helgen :fyllisar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Den lägst uppmätta spalten var då 0,74 mm vilket är i minsta laget.
Kanske inte vågar köra med enbart tvåskikts-packning...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ser på bilden där du mäter toppackningen att du mäter från borrets cirkel och ut. I många fall har plåtpackningar valsad kant där som är högre när den inte är fastskruvad med fullt moment. Nu kan du ev ha en plan packning men prova mäta ute runt ytterkant cylinder så ser du om de är lägre mått där och de är de måttet som gäller. Om nu packningen är 0,74mm så blir volymen lite mer än när jag räknade på 0,7mm packning, de innebär att din senaste plexiglasmätning skulle ge ännu lägre Kf än 11,6:1 De är nog bäst att mäta med fastskruvat topp för då stämde de bra med org kf.

Ang klämspalten så mät endast med tenn och nu passar 0,9mm tenn bra. Lägg långa strängar i kryss över kolven och dra runt. 0,74mm klämspalt va de med endast 2 plåtar eller alla tre? 0,74mm är tight mått när motorn gått 3500 mil + man vill nog ha 0,8-mm. Du kan slipa bort material på kolvarna eller toppen där de är för tight de sänker inte KF så mycket att de gör något.

Jo just en bra fråga. Är toppen plan från borrets ytterkant och in där de tar i? Svårt att förklara frågan ,,är toppens plana packningsyta runt vattenkanaler i samma höjd som de flikar som sticker in i förbränningsrummet? Om så är fallet kan du plana toppen flera mm utan att klämspalten blir lägre. De går däremot inte att ta bort flera plåtar för då ändras klämspalten.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Jag har inte sett något specifikt mått på toppen någonstans i "boka" vad jag kan minnas? Var på toppen skulle man i så fall mäta, tro?

Du mäter mellan botten på toppen (dvs ytan som du tänker plana) och ovankanten på toppen (där du lägger på packningen för ventilkåpan).
Du kan ju försöka få nån med en likadan topp att mäta för jämförelse.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
"Jag ser på bilden där du mäter toppackningen att du mäter från borrets cirkel och ut. I många fall har plåtpackningar valsad kant där som är högre när den inte är fastskruvad med fullt moment. Nu kan du ev ha en plan packning men prova mäta ute runt ytterkant cylinder så ser du om de är lägre mått där och de är de måttet som gäller."
- Jag ska mäta på lite olika ställen ja. Tänkte att det var bra att mäta där den är garanterat hoppressad, men det är den ju även utåt kanten förstås. Det är två packningslager jag mäter på, och originalpackningen har då tre lager.

"Du kan slipa bort material på kolvarna eller toppen där de är för tight de sänker inte KF så mycket att de gör något."
- Här känner jag mig en smula osäker.. Vad/hur slipar man egentligen bort? Slipa på toppen känns inte så enkelt för en lekman väl? Slipa ner kolvarna kräver väl att man har exakt koll på utformningen, där fördjupningarna och ryggarna har en specifik funktion för maximal förbränning osv?

"är toppens plana packningsyta runt vattenkanaler i samma höjd som de flikar som sticker in i förbränningsrummet?"
- Hmm...vilka flikar är det du tänker på?
toppytan.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du mäter mellan botten på toppen (dvs ytan som du tänker plana) och ovankanten på toppen (där du lägger på packningen för ventilkåpan).
Du kan ju försöka få nån med en likadan topp att mäta för jämförelse.

- Ja om det måttet finns att uppbringa någonstans ifrån så vore det perfekt. Ska se om någon har de uppgifterna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
"Jag ser på bilden där du mäter toppackningen att du mäter från borrets cirkel och ut. I många fall har plåtpackningar valsad kant där som är högre när den inte är fastskruvad med fullt moment. Nu kan du ev ha en plan packning men prova mäta ute runt ytterkant cylinder så ser du om de är lägre mått där och de är de måttet som gäller."
- Jag ska mäta på lite olika ställen ja. Tänkte att det var bra att mäta där den är garanterat hoppressad, men det är den ju även utåt kanten förstås. Det är två packningslager jag mäter på, och originalpackningen har då tre lager.

"Du kan slipa bort material på kolvarna eller toppen där de är för tight de sänker inte KF så mycket att de gör något."
- Här känner jag mig en smula osäker.. Vad/hur slipar man egentligen bort? Slipa på toppen känns inte så enkelt för en lekman väl? Slipa ner kolvarna kräver väl att man har exakt koll på utformningen, där fördjupningarna och ryggarna har en specifik funktion för maximal förbränning osv?

"är toppens plana packningsyta runt vattenkanaler i samma höjd som de flikar som sticker in i förbränningsrummet?"
- Hmm...vilka flikar är det du tänker på?
View attachment 445991

Ang plan yta in i förbränningsrum. Om vi utgår från vänster förbränningsrum på bilden sida så ser vänster sidas instickade flik va i samma höjd som över hela toppen så den sidan får inge lägre klämspalt av en planing om du så planar 2mm. Höger sida instickade flik ser ut att också va plan långt in. Samma sak med rakt upp på bilden (insug) den är också plan långt in. De är bara utblåssidans instick som är sotigt som mjag inte kan se om de också ligger i liv med resten av packningsytan men de gör den nog. Jag har en lika till utseendet topp här 8xr650r) som jag planat 2mm de gav inge lägre klämspalt för den är lika din topp om nu inte bilderna ljuger. Jag ville ha lägre klämspalt än org 0,9 så då va jag tvungen att endera ta bort en plåt eller ta bort bottenpackningen under cylinder. Jag valde köra med tunnare bottenpackning för de vart för lite kläm med en plåt borta i toppackningen.

Om du måste slipa bort lite material någonstans så är de inte så noga med lutningar hit o dit de är så liten yta som du ev måste slipa på så de påverkar inte flamfarten nämnvärt. En tvåtaktstopp däremot är de mer noga. Så länge du inte slipar så de lutar ut mot cylindervägg är de ok. Slipa vågrätt går bra och även med lite lutning upp mot tändstift. Vanlig dremmel med roterande stålfil funkar bra. Slipa på kolvar eller topp spelar ingen roll men jag skulle nog valt att slipa på kolvarna. Kolla hur högkompkolvar sder ut så förstår du att du kan fylleslipa o stort sett hur du vill på kolvarna för de kolvarna ser ut som berg o dalar. Högkompskolvar måste ha underliga upphöjnader för att kunna ge högre komp men de är absolut inte bra utformning för flamfronten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top