ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Stämmer nog

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad trevligt, plötsligt händer det!
Nu är det bara utförsbacke mot färdig cykel......Kan vi ju hoppas iaf
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hm..nu när jag kommit till att montera kylaren är frågan - passar ZX9:ans kylare på motorn när den sitter i ZX7-ramen, eller passar ZX7:ans kylare på ZX9-motorn i den ramen?

Så många frågor, så lite kaffe..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Här är ytterligare en undran - ska det inte sitta någon slags packning här, tro?
krökar.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det brukar sitta en ring mellan avgasröret och toppen. Titta in i utloppet och kolla så det inte sitter en gammal fastbränd packning där.

- Jag fick med 4 kopparringar/packningar i den packningssats jag köpte för längesedan, ska se om de passar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag lämnade av lite tidigare från jobbet idag för att kunna avsätta någon timma i garaget.
Bra gjort MickeZX7R, eftersom det var avgasrörsmek på schemat. Sånt tar alltid för lång tid relaterat till resultat.

Till att börja med så hade jag faktiskt de kopparringar som är packningar för grenrörsanslutningarna i cylindern - de passade som strumpan på handen...yippeyay!
kopparpackning.jpg

Steg no.2 i ordningen var då att "enkelt" moja dit krökarna och dra åt muttrarna. Jo det du...dream on.
De jäkla rören var helt i otakt och rörde sig både i sid- och längsled...tills jag kom på den briljanta idén att fästa dem lite med de fjädrar som de ska fästas med. Bort med skiten o ner på golvet som en riktig arbetare.
loss rören.jpg

De är små, fjädrarna, men starka som själva fasen hakar.
fjäderjävlar.jpg

Efter sådär en timmas jobb onödigt extrajobb med hela kroppen och undermålig logik, sitter de där o hånflinar som om de gjort allt motstånd med flit.
finally.jpg

Efter det här tidskrävande och egentligen enkla momentet ska jag ge mig på att försöka montera dit kylpaketet, med allt vad det innebär av slangar, pumpar o elände. Må gudarna stå mig bi.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter gymet idag stegade jag in i mancaven för att se vad som krävs för att få kylaren på plats. Den här alltså..
kylaren.jpg

Jag mucklade dit den i de övfre fästena i ramen o lät den hänga fritt därifrån, like this:
kyl hö.jpg

Dock minns jag inte alls hur den satt på hojen med andra motorn/kylaren, men kan fläkten verkligen komma så nära krökarna utan att ta skada av värmen?
kyl vä.jpg

Närheten mellan motor o kylare fick mig att bli så förskräckt att jag tappade en karamell som jag tänkt sutta på medan jag betraktade mitt hantverk
konfekten.jpg

Tills jag vet om det är rimligt att kylaren sitter där så nära inpå krökarna, drar jag mig in i huset för att pilla ihop förknasarna sålänge.

Mina hyllvärmare får hålla sig ett tag till
hyllvärm.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I morse när jag steg upp för min dagliga lunk till gruvan, blev jag varse att jag nog får inta frukosten vid tv-bordet istället. Gårdagskvällens myspys med förknasarna var fortfarande kvar som jag lämnade det.
Fantastisk kvinna man har som kan uttrycka sig såhär vackert: "Sätt dig du o pilla med den där förgasaren eller vad det heter, så målar jag färdigt på altanen".
förknasare.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter ett seeegt möte på 2 timmar, drog jag raka vägen hem till grottan
grottan.jpg

Fokus ikväll var att komma på hur jag ska fästa kylaren mot motorn. Övre fästena passade som hand i strumpa, så det är de nedre jag får dedikera mina två grå celler.

Well..jag tänkte: varför krångla i onödan, när Biltema ligger 3 min. bort? Nä krångla ska vi inte.
Så jag drog iväg o hämtade ett par vanliga hålplåtar som jag bockade till.
bockatfäste.jpg

Med det rasrena hantverket i näven, kunde jag med ögonmåttet se att jag nått halvvägs med mitt mål.
(det röda strecket visar hur en gängstång i sin förlängning penetrerar fästet helrätt)
View attachment 453325

Nästa steg är att - förhoppningsvis imorgon - åka o köpa en gängad 12 mm stång att dra mellan fästena på motorn och in i de här hemmasnickrade stagen då. Blir hur spännande somhelst.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jobbet med att få ut en genmodifierad tvåhjuling på gatan innan hösten knackar på dörren fortsätter oförtrutet.

Kylarmontering del 2 då.
Slinkelvipen är min bästis när man behöver korta av bitar utan krav på millimeterprecision
(o så ryker det så mysigt från allt som träffas av slipgnistorna, typ min t-shirt)
vinkelfavvo.jpg

Sen är det bara att joxa ihop det licksome. Här skådas min budgetlösning i all sin prakt bakom slangar o krökar
budgetfäste.jpg

Eftersom jag hade några sekunder över innan kvällsmat och varmt bad, gav jag mig även på ventilkåpspackningen. För att få den att sitta, skaffade jag ett packningsklister
packningsklist.jpg

På bruksanvisningen stod det som vanligt: "se till att alla ytor är torra och rena...etc etc".
Utmärrrrkt tänkte jag som fettade in alla ytorna igår. Torka, torka, torka, torka, torka
torka.jpg

Men sen, se på fan o hans faster, lade jag på gummipackningen och sedan även ventilkåpan. Här ser man båda ingreppen i en o samma bild. Ventilkåpa på plats, och kylarfästet synligt nere i bilden
kåpaofäste.jpg

*..drömmen om dig är sann..*
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Soliga dagar har jag baxat ut maskinen på garageuppfarten för att småjoxa.
hojenute.jpg

Tyvärr haltades konverteringen igår pga att jag inte hittar några matchande elanslutningar för termostaten på vänstersidan, bara en hane som möter en hane. Inte för att jag är homofob, men det passar inte rent tekniskt. På vänster sida av motorn finns en hona som matchar, men där ska den - termostaten - väl ändå inte sitta??
pumpanslutning hö inring.jpg

pumpanslutning vä inring.jpg

Våren trummar otåligt med fingrarna mot marken..
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är svårt att vidmakthålla en fasad av logiskt tänkande varelse när man upptäcker fadäser långt i efterhand. Åtminstone tror jag att jag upptäckt en sådan vad gäller problematiken med elanslutningarna på fel sida om motorn.
Kan det...kan det vara så att jag svepte kabelhärvan åt vänster sida när jag skulle få plats att montera in ZX9-motorn? I så fall matchar plötsligt anslutningarna mot både kylaren och termostaten. För mycket slump för att det ska trolla bort min skämskudde.

Alltså ska jag prova att lossa kabelhärvan *hua!* o försöka lägga över den på höger sida, på något sätt.
Fortsättning följer, med risk för att bevisa min trögtänkthet ytterligare ett snäpp. God have mercy with a simple homo erectus :huvet
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det gick bra idag. Kabelhärvan ÄR på rätt plats från början. Problemet var att hitta rätta vägarna att dra kablarna från vänster till höger sida. Termostaten elektriskt inkopplad och fastmonterad. Återstår att hitta ett gummirör att förbinda kylaren med termostaten :hoppa
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Det gick bra idag. Kabelhärvan ÄR på rätt plats från början. Problemet var att hitta rätta vägarna att dra kablarna från vänster till höger sida. Termostaten elektriskt inkopplad och fastmonterad. Återstår att hitta ett gummirör att förbinda kylaren med termostaten :hoppa

Gött du såg och fixade det innan du slitit av kabelhärvan och monterad den fel:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top