ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
NPT-gängan är konad per definition, rör-gänga som ska täta extra...........
Bit ihop, internetsök efter lämpligt borr, bli inte hysterisk om det kommer upp ett imperial-värde på borret. :brynad

Edit tillägg:
https://www.cejn.com/sv-se/guides-support/standards--legislations/thread-standards/

Scrolla ned så hittar du NPT:hej

Men kolla först gängan på munstycket så att du VET vad du ska för gängtapp.

(testa med borr och tapp i nåt annat först.)
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
..informativ text..

- Jag tänker, som sagt, satsa på en rak/cylindrisk gängtapp, och gängtätning+O-ring.

Frågan är bara gängtypen då ja. Hoppas det finns en "vanlig" tapp med den ovanliga jänke-gängan som är på munstycket.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
NPT-gängan är konad per definition, rör-gänga som ska täta extra...........
Bit ihop, internetsök efter lämpligt borr, bli inte hysterisk om det kommer upp ett imperial-värde på borret.

- Jag googlade fram att den gängtappen behöver borrdiameter 8,5 mm. I tabellerna står bara gängtypen, max- och minmått på hylsan osv. men inte vilken borrdiameter som gäller.

Kommer alltså använda den konade gängan och hålla lillfingrarna korsade att det hela blir bra.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Karlebo handbok står de mesta i..
Har du ingen egen eller ingen i din närhet så kan jag kolla upp info i min åt dig..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Karlebo handbok står de mesta i..
Har du ingen egen eller ingen i din närhet så kan jag kolla upp info i min åt dig..

- Tackar, men jag hittade det via Google. Ska ha ditt erbjudande i minne om jag skulle bli villrådig och gråtfärdig igen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okey, då skulle oljeanslutningen kapas o borras upp för gängning
inför kapning.jpg

..o sen gängas ja..
gängar.jpg

..vilket var knepigare än jag trodde, eftersom momentet i gängtappen vred biten lite hit o dit trots hårt dragen i skruvstycket
snedmonterad nippel.jpg
nåväl den sitter som berget, den lille skiten.

Jämförelse gamla o nya oljeslangarna
gamla nya oljeslangar.jpg

o jämförelse gamla o nya oljekåpan
nya gamla oljekåpa.jpg

Nu har jag alltså motorfästena och den modifierade oljeanslutningen med rak anslutningsnippel, så allt finns som behövs för motorkonverteringen nu. Återstår gör garagetid och intellektuella utmaningar när det kommer till elektricitititeten :Rockbanan
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår kväll fick jag en timma över i min mancave o gav mig genast i kast med att fixa till oljeförsörjningen till motorn innan den ska upp o in i ramen.
Först startade jag förstås upp infravärmaren och internetradion så att lokalen var rätt intrimmad innan jag startade.
Jobbet började med att ta bort ventilkåpan, eftersom den är i vägen både nu och när motorn ska upp/in i ramen sedan.

Det tog typ 10 sek. innan första problemet dök upp.
Oljekåpan - som sålts till den här motormodellen över världen sedan 1994 - matchade inte sina hål med motorns pga en "klack" nedtill:
oljekåpa mismatch.jpg

Efter att ha kliat mig illröd i skallen insåg jag att enda sättet att lösa problemet var att slå hårt och snabbt.
Fram med slinkelvipen, på med ett par brillor, hörselkåpor och handskar. Sen bar det av så att gnistregnet sköljde över oömma saker som pappersritningar, inoljade papper o andra lösningsmedel. Resultatet, efter mild polering, blev strålande:
oljekåpa slipad.jpg

O tammefan..där satt den som en pilsnergubbe i en solig grässlänt:
oljekåpa på plats.jpg

Nästa modiga ingrepp blir att börja hissa upp motorn mot ramens sköte o påbörja inpassning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Äventyret fortsätter. Inte helt utan fartgupp på vägen.

Ikväll hade jag bestämt mig för att ägna någon halvtimma åt att ta fram rätt skruvar till motorfästena, och placera dem löst i hålen som förberedelse inför motorinstallation.

Glad i hågen fiskade jag fram lämpliga skruvar - med insexskalle - och försökte knö in dem från insidan ut mot ramfästena. Där gick jag/de på pumpen eftersom skallarna hindrades av en liten kant i motorblocket:
motorskruv stopp.jpg

Nåväl, man är ju inte mekarkung för intet, så...fram med det tunga artilleriet:
dremmel.jpg

Med ett så nätt verktyg, tog det två och en halv evigheter att få bort tillräckligt med kant för att skruven skulle sitta som en smäck:
slipning.jpg

motorskruv plats.jpg

Finally! utbrast jag o kastade handskarna på bordet o gick in o åt pannkakor.
(det knastrade mellan tänderna av metalldamm när jag åt)
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tack för att du bjussar på dina vedermödor. Då slipper vi som saknar verksstad och energi ge oss på såna här projekt, och kan i stället njuta av dina turer i mansgrottan!!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tack för att du bjussar på dina vedermödor. Då slipper vi som saknar verksstad och energi ge oss på såna här projekt, och kan i stället njuta av dina turer i mansgrottan!!

- Passa dig bara så du inte grips av optimeringsdjävulen du själv. För mig började det med ett ögonkast på ett lättare bakhjul, o vips var jag gift med garaget.
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Kul tråd, följer! En annan är ju bara en glad amatör men när man följer dina steg-för-steg-instruktioner så känns det nästan som man skulle reda ut det några grejer själv också... :va
Utan tidspress då, förstås! Kämpa på!!! :fyllisar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår kämpade jag drygt en timma med att passa in motorn, men det ville sig inte riktigt. Dels står den ostadigt på lyften pga. det jäkla oljetrågets utformning i botten på motorn på de här modellerna, och dels är det tungt att justera hit o dit när det är så tight om utrymme i ramen. Men skampålen för den som ger sig. Rätt motormodell, rätt motorfästen, rätt ram....rätt...eh..mekaniker - så det ska gå. Snart gör jag ett nytt försök med ett par extra händer. Inte mina dock.

Upp, upp, upp
på lyften.jpg

tight motorutrymme
Närbild.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll offrade jag ett par timmar på den fortsatta brottningsmatchen med motorn som aldrig vill stå helt rakt bakåtlutad på lyften. Detta för att passa in övre motorfästena då.

Fick hjälp av ytterligare två händer som hjälpte till att vrida och millimeterpassa motorn gentemot ramens infästning, medan jag justerade höjden med en kirurgs precision.
Vi lyckades få till vänster fäste och grät o dansade hambo av lycka.

Glädjen blev kortvarig, eftersom jag inte hade tillgång till en schysst skruv. Min högra hade en något skadad gänga, så den bet aldrig i höger fäste hur vi än ricklade och racklade på både motor och ram.
Nu står motorn så bra till i ramen dock, så jag kan försöka småtrixa resten härifrån själv...tror jag.

Men trots det misslyckade anfallet, så vill jag framhäva det fantastiska verktyg jag fyndade på Netto.
Den här fantastiska lilla mojängen tillåter att dra insexskruv ur fullständigt omöjliga vinklar :banana

specialverktyget.jpg

Och så här jobbar det i praktiken
specialverktyg i jobb.jpg
 

Bifogat

  • specialverktyg i jobb.jpg
    specialverktyg i jobb.jpg
    64.5 KB · Visningar: 56

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ikväll fanns det en timmas lucka mellan träningen och andra göromål, så jag drog raka vägen hem o skuttade i mekarkläderna.
Senaste försöket att få dit motorn i öfvre fästena misslyckades pga. att det var helt omöjligt att se in mellan adaptern och fästskruven på höger sida. Med en smalare skruv, kunde jag lokalisera hålet, men det gick icke sa Niklas att få originalets 10 mm skruv att bita i gängorna.

Ikväll fick jag den lysande idén att använda en stålstav som jag lindade med isolertejp (för att inte skada aluminiumgängorna i adaptern) och hitta in den i adapterfästet. Efter det lyckades jag återigen skruva dit vänsterfästet. Så med stålstaven som fäste isf. originalskruven, på höger sida, och fästet monterat på vänster sida, kunde jag hänga motorn i denna lösning.

Min nästa sluga idé är att fästa bakre nedre fästerna, och på så vis styra upp motorn helt så båda övre fästena är helt i "spår" och kan fastmonteras. Krångligt? Inget alls mot vad det var att jucka motorn fram o bak o upp o ner omvartannat innan jag hittade fästhålet.

Nåväl, bättre att illustrera en smula än att försöka förklara sånt jag själv knappt begriper, så...
IMG_20200203_191828.jpg
Motorn hänger fritt o kan roteras bakåt/uppåt mot bakre fästena.

IMG_20200203_191836.jpg
Såhär passar ZX9:ans motor i ZX7-ramen alltså.

IMG_20200203_191852.jpg
O här ser man hur motorn ska pendlas bakåt-uppåt för att fästas i ramen.

Nöjd med att jag tyckte mig skymta ljuset i tunneln, rusade jag glad i hågen in o fixade lite riktig karlakarlmat. Eftersom tjejen inte var här med sina gourmetidéer, blev det enkelt och svulligt.
maat.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I lördags hade jag finbesök av Oves Motor-ägaren (OBS! 40 års erfarenhet av skruvande med äldre motorcyklar), som klämde in sig med mig och hojen i mitt garage.

Vi pillade o donade med patienten i dryga två timmar, och fick dit de två bakre motorfästena. Den riktiga utmaningen återstår - de..*brrr*...främre motorfästena :näsblod

Ursprungsläget innan vi lade våra vårdande händer på maskinen var att främre fästena var ditskruvade, men att bakre diffade med några millimeter. Under vånda och huvudbry insåg vi att främre behöver lossas för att få till bakre.
Så långt låter det ju som ett skämt, typ - lossa främre för att få dit bakre, o sen lossa bakre för att få dit främre.
Men! eftersom de främre adapterfästena kan justeras i vridled framåt/bakåt, ansåg vi att det finns större möjlighet att jobba med den änden.

Ännyhow så är det så långt vi kom, eftersom det är ett kirurgprecisionsarbete att hitta hålen i adapterfästena via motorns fästhål. Låter enkelt men är fullständigt utmanande på så många plan.

Så där är jag nu. Frustrerad över att våren verkar knacka på garageporten o jag får inte dit den spännande, trimmade 900-motorn. Gråt en skvätt för mig ikväll innan ni går o lägger er, så kanske det mildrar min låga sinnesstämning en smula..

*rullar ihop mig i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Kämpa på.
Finns inget värre än att åka från garaget deppig
Men det löser sig.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Organ donation är svårt. Mottagaren vill gärna stöta bort det nya. Men så här nära...sammanbrott... nej jag menar motor på plats har du aldrig varit. Keep up the momentum nu!

För övrigt anser jag att man måste ha rödbetor till pyttipanna. Vad hungrig jag blev
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har ju inga planer på att ge upp direkt, men lite medvind hade ju suttit som en påle i rö...eh..marken.

Så snart jag får en sekund över, hoppar jag i mekarstassen o ut i garaget. Behöver inspektera fästenas position och hålbild på näääääära håll på något sätt. Antingen via någon mindre tandläkarspegel eller via telefonkameran om den får plats.

Vore det en helt standard ZX9-motor, skulle jag förmodligen sälja projektet o köpa en färdigbyggd håj, men nu är jag innerlig nyfiken på vad planing, tändförskjutning, drevning, rensad och vacuumbalanserad insugsburk, jetting och proffsig portning kan ge för effekt.

Så..jag fortsätter tills (om) det blir teoretiskt och praktiskt tvärstopp.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I nödfall så går det ju att förskjuta hål om man borrar / fräser upp åt "rätt" håll och så förstärker runt och lägger igen med en bra svets.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I nödfall så går det ju att förskjuta hål om man borrar / fräser upp åt "rätt" håll och så förstärker runt och lägger igen med en bra svets.

- Ja, det är min nödfallsplan om inget annat fungerar. Men med tanke på hur fästena ser ut i förhållande till varandra, behövs någon form av adapterplatta.

Sen behövs någon svetskunnig också..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top