ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ta det direkt efter träningspasset istället när du är uppumpad och stark som satan!

- Av någon outgrundlig anledning är jag sällan stark direkt efter ett hårt träningspass. Vetefan hur det går till...måste vara något med det elektriska
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
I give to you ett flödesschema för kvällens övningar.
From happy mechanic till happy mechanic. It a journey we all have to make.
Bild1.PNG

Någonstans där cheyen kommer in och frågar vad man pysslar med så brukar det urarta.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Allright, ikväll kom jag en bit på väg och har nu lyckats montera motorn i de tre fästen som man förväntas kunna. Det fjärde - övre vänstra - motorfästet, ska inte matcha ramfästet, utan kräva att man borrar upp hålet lite.

Okey...hur fan menar ni då? Bilden tagen rakt genom ramfästet visar att det är omöjligt om man inte dels ska fräsa sönder banjoskruven och dels inte gå rakt in i blocket :huvet

ö vä fäste.jpg ö vä fäste 3.jpg


"the top engine mount on the frame and engine mount wont line up you get them as near as possable and run a 13mm drill through the top mount into the off set engine . EASY"
 

Beeblebrox

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Skövde
Hoj
Ja
Hej Micke!

Jag är ny här på forumet och detta kanske jag kan hjälpa dig med.

Sitter motorn rätt i bakre fästena och rätt i sida?
Borra-nää. Adapter mellan motor och ram bör fungera.
En adapter med tjocklek som mellanrummet mellan motor och ram. Fästörat i toppen ser ut att var för M8 och är örat plant på baksidan kan du dra en M8 skruv från insidan och i gängat hål i adaptern.
Gör man sedan en hylsa med yttergänga som hålet i ramen och ett hål för M8 i hylsan kan man dra en skruv utifrån och i adaptern som har ett M8 gängat hål även för den skruven.
Oljerörsanslutningen (banjon) sitter nära men det bör bli tillräckligt gods kvar för M8 yttre bulten.
Jävlas det kan man göra en excentrisk innerhylsa för yttre M8 skruven och flytta hålet lite från oljerörsanslutningen.
Om den förskjutning av hålen som man ser på dina bilder stämmer skall det vara rimligt med gods mellan de två M8 hålen i adaptern.
Tillräckligt6 luddigt? :crash
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hej Micke!

Jag är ny här på forumet och detta kanske jag kan hjälpa dig med.

Sitter motorn rätt i bakre fästena och rätt i sida?
Borra-nää. Adapter mellan motor och ram bör fungera.
En adapter med tjocklek som mellanrummet mellan motor och ram. Fästörat i toppen ser ut att var för M8 och är örat plant på baksidan kan du dra en M8 skruv från insidan och i gängat hål i adaptern.
Gör man sedan en hylsa med yttergänga som hålet i ramen och ett hål för M8 i hylsan kan man dra en skruv utifrån och i adaptern som har ett M8 gängat hål även för den skruven.
Oljerörsanslutningen (banjon) sitter nära men det bör bli tillräckligt gods kvar för M8 yttre bulten.
Jävlas det kan man göra en excentrisk innerhylsa för yttre M8 skruven och flytta hålet lite från oljerörsanslutningen.
Om den förskjutning av hålen som man ser på dina bilder stämmer skall det vara rimligt med gods mellan de två M8 hålen i adaptern.
Tillräckligt6 luddigt? :crash

- Det var lite komplicerat att hänga med i svängarna där, men en adapter hade ju varit optimalt givetvis.
Men det är en del bök att få till hylsa med in- och utvändig gänga osv, för mig som står i ett enkelt garage o mekar.

Skulle du möjligtvis kunna skissa upp det du beskriver, så jag kan se om det är görbart med hjälp av någon här på jobbet?
 

Beeblebrox

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Skövde
Hoj
Ja
Så här tänker jag. Inget skalenligt, bara principiellt. Hoppas skärmdumpsbilden kom med!
 

Bifogat

  • Adapter.PNG
    Adapter.PNG
    19.5 KB · Visningar: 125

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjena!
Har livet kommit ivägen för slutförandet :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tjena!
Har livet kommit ivägen för slutförandet :va

- Tjenatjena, icke då : )
Eller ja på sätt o vis. Jag inväntar motorfästen från den större kontinenten i väster, och under tiden gräver jag trädgårdsdamm.

Men jag lär nog snart vara skruvandes o svärandes med hybriden igen : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Så här tänker jag. Inget skalenligt, bara principiellt. Hoppas skärmdumpsbilden kom med!

- Beeblebrox, jag vill bara återkoppla och säga att din skiss är nästan identisk med det ena fäste som jag köpt för dyra pengar från USA.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Motorfäste och oljekåpa skickades från USA i måndags. Stycktillverkade/frästa för min hoj.

Oljekåpa.JPG

Vågar jag ens öppna fakturan när den landar i min lilla lådda....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Okeeeey, grejorna (nytillverkad oljeplatta med flyttad banjoskruv, höger motorfäste, stålspunnen oljeslang med nippel mm.) har anlänt mitt garage.

Härifrån o fram finns nu inga direkta ursäkter för att inte börja bygga om hojen till en trimmad hybrid a.k.a. ZX8+
Ja förutom brist på tid, brist på kompetens samt svår vinterkyla förstås...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Självklart fanns det ytterligare en "ursäkt" till att försena detta.
Skickat till mig fick jag en fin gängtapp och ett munstycke i äkta mässing.

oljemunstycke.jpg

Den enkla instruktionen löd: borra upp originalanslutningen och gänga den. Sen skruvas munstycket i.

Problem no.1 - gängtappen var konad.
Problem no.2 - gängtappen var NTP-gängad
Problem no.3 - vilken jäkla borrdimension ska man använda?

Alltså...jag tänker använda en rak gängtapp och kompensera med gängtätning och en o-ring.
Frågorna är bara hur jag får tag i en med NTP-gänga? Vad för dimension på borret om jag ska gänga upp hålet så det matchar munstycket? Någon klurig ekvation där som inte går att lösa såhär efter Hawkings bortgång?
Ska jag hänga mig i gasvajern eller kopplingsvajern?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top