ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår påbörjades del 1 av lite ingrepp jag tänkte mig innan det är dags att ta ut förstahojen.

Hjul bak från andrahojen med ZX9-fälg/Michelin 180-däck, där jag tar däcket och drevet.
Anledningen är att förstahojen idag har ett 190-däck på originalfälg och ståldrev, vilket är ett onödigt tungt alternativ på roterande massa : )

Det blir nu den lätta ZX10-fälgen med 180-däck och light-drev i något "superstrong" aluminium istället.
Drivningen kommer dessutom lättviktas med ett 520-kitt med lightdrev fram.
(en länk där man "mythbustar" 520-konvertering: https://www.superstreetbike.com/does-520-chain-conversion-increase-horsepower-mythbusters#page-2"

Kommer lätta rotationsvikten baktill med några kilo totalt, gissar jag.

Hjulbyte.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Här är viktjämförelsen mellan originalståldrev och ett i hårt aluminiummaterial:
(vägt på kalibrerad våg)


Bakdrev.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Angående bakfälgen, så är den nu omlackad o väntar bara på sitt "nya" drev och bromsskivan. (som väger 790 gr.)

Hela bakhjulet, bestående av Michelin Radial 180, ZX10-fälg, lightdrev och bromsskiva, väger totalt 15 kg.
Så snart jag monterat av originalhjulet från andra hojen, ska jag väga det också för jämförelsens skull.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Framdrevsmuttern satt som en galning, så efter fruktlösa försök med förlängd hylsnyckel drog jag iväg o köpte den här:
Mutterdragare.jpg

En stor o tung jäkel med 450NM slag lossade muttern helt prima.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Så..det som ska på "nya" hojen i nästa steg är då en helt ny o frisk DID 520-kedja, och ett lättre framdrev.

View attachment 442641
DID 520 är 417 gr. lättare än original 525-kedja.

View attachment 442642
Även lite mindre rotationsmassa i framdrevet jämfört med original.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Äsch och jäklar anåda!

När jag ska lägga på ZX10-hjulet, upptäcker jag att allt passar bolt-on...sånär som på bromsskivan, som är 10 mm mindre i diameter än på ZX7:an :3freak

Hur lösa...hur lösa detta...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Äsch och jäklar anåda!

När jag ska lägga på ZX10-hjulet, upptäcker jag att allt passar bolt-on...sånär som på bromsskivan, som är 10 mm mindre i diameter än på ZX7:an :3freak

Hur lösa...hur lösa detta...

Antingen swappa skivorna eller slipa bort material på beläggen så att de inte kan slå ihop över skivan om friktionsmaterialet är tjockt.
Lättare med mindre skiva :fakta
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Antingen swappa skivorna eller slipa bort material på beläggen så att de inte kan slå ihop över skivan om friktionsmaterialet är tjockt.
Lättare med mindre skiva :fakta

- Tjockleken på skivan är inte problemet, utan diametern...eller rättare sagt hål-cc till yterkant.

Bromsskivor med mått.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns ju händiga herrar som laserskär skivor från scratch så du kan säkert få en med rätt nav och diameter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Finns ju händiga herrar som laserskär skivor från scratch så du kan säkert få en med rätt nav och diameter.

- Ja det förstås men då kostar det därefter, och jag behöver skivan riktigt snart. Har fått ett tips här att en ZX12-skiva kan funka.

- - - Updated - - -

Japp, fattade , men belägget kan ju vara utanför skivan ;)

- Det är cc kontra ytterkantsmått som kivas, så det hjälper tyvärr inte.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Slängde in en Blocketförfrågan på ZX12R-skiva, och fick svar innan jag ens trodde annonsen var publicerad. Helt ny och oanvänd skiva för 500 pesetas inkl. frakt känns helt ok. Förhoppningsvis är ena hojen besiktningsklar i veckan : )

Efter det ska jag färdigställa den andra hojen för försäljning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hojen står o väntar på sin bromsskiva, som ska svarvas ner ett par mm i ytterdiameter för att ZX7:ans bromsok ska passa. Det är en djungel out there vad gäller centrummått, hålavstånd, innerdiameter etc.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Bromsskivan nedsvarvad, men problemet visar sig på annat håll - nämligen att oket ligger an mot fälgcentrum :huvet

Bromsoket på fälgen.jpg

Nu är frågan vad som händer om jag skaffar ett ZX10-bromsok...kommer infästningen/styrningen mot swingen passa?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gu va gött å höra den råa motorn först growla och stöna, för att sedan gå rent o fint efter en hel vintersäsong i garaget : )

Nu ska den besiktigas, och så småningom få lite tekniska uppgraderingar och lättare vikt.
Hoj no.2 ska byggas ihop så gott som helt original och sedan säljas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nänä, sådär funkar det inte.
Det kan inte vara ett bromsok som tar i när ett inlägg skrivs och i nästa verkar hojen funka prima. :7peta
Slipade du ner oket eller bytte hela alltet?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nänä, sådär funkar det inte.
Det kan inte vara ett bromsok som tar i när ett inlägg skrivs och i nästa verkar hojen funka prima. :7peta
Slipade du ner oket eller bytte hela alltet?

- Jag slipade ner bromsskivan, men effekten blev att oket landade ner mot fälgcentrum. Det där mankemanget gällde alltså det ZX10-hjul jag ska ha dit inom en snar framtid. Hjul o bromsok som sitter på hojen just nu är original. Därför funkar det prima : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nästa garagepyssel med hojen verkar bli att omkonvertera miniblinkers fram och integrerade LED-ringar bak, till original. Det vill Bilprovningen. Jag som är kass på el....också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top