Kopplingsmodd "tyst" Ducati HYM och allmän kopplingsfråga.

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Kopplingsmodd "tyst" Ducati HYM och allmän kopplingsfråga.

Kollat tuben men vill kolla om någon här gjort modden med att byta ut en stållamell mot en kopplingslamell. Verkar finnas lite olika sätt att göra detta på, någon som har erfarenhet av det och kan berätta exakt vilka skivor/lameller som ska bytas ut/läggas till och dess placering?

Sedan som nybliven ägare av en Ducati har jag dessvärre märkt hur ryckig den är på lägre varv, och hastigheter, särskilt krypkörning. AV/PÅ med gasen i lågfart är spännande, finns inget mjukt mellanting och kan ibland även uppfatta att hojen ligger i för hög växel då motorn är väldigt ovillig att använda lågt bottenvrid. Kan slitaget på kopplingen spela i sin roll där och vad ska jag kika efter?

Har nytt drivpaket så inget fel på kedja och drev.

Hypermotard 1100s -09 med torrkoppling.

20180319_144838.jpg

- - - Updated - - -

Screenshot_20180319-093717.jpg
 

Bifogat

  • Screenshot_20180319-093717.jpg
    Screenshot_20180319-093717.jpg
    134.1 KB · Visningar: 40

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Är du säker på att det inte är en mappning du behöver?

Fightern med "chip" för helsystem är iaf precis sån där.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Hm...Har helsystem på nu utan cat, och rimligtvis med en tillhörande DP-ecu. Det blir nån större avgasknall ibland vid nervarvning så den går säkert tjockt.

Går det att mappa om nuvarande eller behöver man en powercommander?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SOm sagt är ditt problem inte kopplingen. IBC i Arboga är väl de som är erkänt duktiga. Har inte provat själv men alla som bytt in sin ECU eller mappat om den verkar vara 100% nöjda.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
SOm sagt är ditt problem inte kopplingen. IBC i Arboga är väl de som är erkänt duktiga. Har inte provat själv men alla som bytt in sin ECU eller mappat om den verkar vara 100% nöjda.

Jag har mappat min orginal ECU till Streetfighter 848 då när jag hade en där...mycket nöjd..bästa servic !
Hoppar man från en Triumph Speed Triple 2014 till en Ducca kan man tro det var något fel på Duccan. Efter mappningen var den iaf körbar i lägra hastighet/varv
 
Last edited:

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Jag har mappat min orginal ECU till Streetfighter 848 då när jag hade en där...mycket nöjd..bästa servic !
Hoppar man från en Triumph Speed Triple 2014 till en Ducca kan man tro det var något fel på Duccan. Efter mappningen var den iaf körbar i lägra hastighet/varv

Körde de den i bänk och byggde en mappning eller var det en "allmän" mappning man la in för den typen av årsmodell/motor/avgassystem?

Har Marcussens MC i trakterna som jag ska höra mig för vad de kan erbjuda.

Var ute en kort sväng nu och i mångt och mycket är det bara en vanesak körmässigt att gå från radfyra och enstånka. Det mest påtagliga för mig är att man får ge lite mer gas när man ska iväg, att bara släppa kopplingen och låta tomgången driva är :arsele . Och att man måste ner på ettan i lägre farter där man förr kunde puttra på 2:an eller 3:an i samma hastighet och direkt höra när motorn blev förbannad likt en bil om för hög växel var inpetad.

Vidare märkte jag inte av kopplingsslamret i lägre hastighet under körning med undantag för frikoppling så det är i sin ordning. Men när den "hittat" rätt marchfart när drivlinan inte belastas så kommer gärna slamret men detta är också normalt....hoppas jag. :va
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Alla Duccar e "olika" ..dom skramlar och har olika ljud för sig..inget att oroa sig över så länge det funkar.
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Körde de den i bänk och byggde en mappning eller var det en "allmän" mappning man la in för den typen av årsmodell/motor/avgassystem?

Har Marcussens MC i trakterna som jag ska höra mig för vad de kan erbjuda.

Var ute en kort sväng nu och i mångt och mycket är det bara en vanesak körmässigt att gå från radfyra och enstånka. Det mest påtagliga för mig är att man får ge lite mer gas när man ska iväg, att bara släppa kopplingen och låta tomgången driva är :arsele . Och att man måste ner på ettan i lägre farter där man förr kunde puttra på 2:an eller 3:an i samma hastighet och direkt höra när motorn blev förbannad likt en bil om för hög växel var inpetad.

Vidare märkte jag inte av kopplingsslamret i lägre hastighet under körning med undantag för frikoppling så det är i sin ordning. Men när den "hittat" rätt marchfart när drivlinan inte belastas så kommer gärna slamret men detta är också normalt....hoppas jag. :va

Mappade min tidigare Ducati hos IBC och då lägger dom in en standard map och justerade senare vid behov efter provkörning. Går att få bänkad samtidigt men då behöver man specifikt be om det. Har aldrig varit så nöjd med service och resultat som när dom tog in hojen så jag propsar också på att ta den dit!
I vissa områden har dom fri upphämtning/lämning av hojen så det är värt att ta med i beräkningen
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sedan som nybliven ägare av en Ducati har jag dessvärre märkt hur ryckig den är på lägre varv, och hastigheter, särskilt krypkörning. AV/PÅ med gasen i lågfart är spännande, finns inget mjukt mellanting och kan ibland även uppfatta att hojen ligger i för hög växel då motorn är väldigt ovillig att använda lågt bottenvrid. Kan slitaget på kopplingen spela i sin roll där och vad ska jag kika efter?

Får väl säg samma sak som Laverda sa om laddningsproblem i USA på 70-talet: Ni kör motorcykeln på fel sätt!

Om jag inte kommer ihåg fel så laddade de första 3CL inte särskilt mycket om ens alls under 3000 varv, vilket var över 55 mph. Alltså kör som hojen är tänkt att köras och det är inga problem.

Lite samma sak med Ducati framförallt äldre verkar det som...kör man som det är tänkt har man inga lågfartsproblem. :fakta Osannolikt att kopplingen skulle vara orsaken till detta.

Fast det hjälper inte dig, förstås. Som andra redan skrivit: IBC Arboga, ommappning = mycket bättre. :)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Work dat clutch. Sen kommer du tillbaka och gnäller på att den går varmt när du krypkör. :hej
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Lånar tråden lite. Jag har öppen kåpa till min Hym1100 och funderar på att sätta dit original. (får tyvärr köpa för original följde inte med när jag köpte hojen). Nu till frågan. Blir man av med lite av "skramlet" från kopplingen med en stängd kåpa?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Lånar tråden lite. Jag har öppen kåpa till min Hym1100 och funderar på att sätta dit original. (får tyvärr köpa för original följde inte med när jag köpte hojen). Nu till frågan. Blir man av med lite av "skramlet" från kopplingen med en stängd kåpa?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Ja, det blir tystare.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lånar tråden lite. Jag har öppen kåpa till min Hym1100 och funderar på att sätta dit original. (får tyvärr köpa för original följde inte med när jag köpte hojen). Nu till frågan. Blir man av med lite av "skramlet" från kopplingen med en stängd kåpa?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Varför ta bort charmen? Alltid lika kul när ovana vänner står och lyssnar med mycket bekymrat motoröra när den går på tomgång med öppen kåpa.

-"Ska... ska den verkligen låta så där"? brukar det komma lite försynt efter någon minut.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Varför ta bort charmen? Alltid lika kul när ovana vänner står och lyssnar med mycket bekymrat motoröra när den går på tomgång med öppen kåpa.

-"Ska... ska den verkligen låta så där"? brukar det komma lite försynt efter någon minut.
Visst, du har en poäng men man börjar nästan bli trött på alla kommentarer. Plus att man vill höra ljudet av termignonin fullt ut.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Last edited:
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Jag har hört att kopplingen kan gå ganska varm med stängd kåpa. Hur allvarligt är det?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top