"Doktorns dinglande ben", varför?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Varför det "Dinglande benet"?

I test som Rossi/Burgess gjort är det ingen skillnad i kurvhastighet men bromskänslan upplevdes bättre tycker Rossi.

Har aldrig testat så vet ingen skillnad men om ingen tid sparas och det är tillåtet, kan det inte lika gärna användas för att hindra ev försök till omkörning?

I slutet av senaste racet ligger Crutchlow bra nära Rossi.
I en kurva åker Rossis ben ut jääätte mycket för att några kurvor senare inte åka ut alls, då är ist alla andras vänsterben ute(?!)

"Kära Bullen, jag är förvirrad" :D

dangle1.jpg

dangle2.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mitt reagerar så per automatik när jag bromsar sent som fan för att gå om någon eller hålla någon bakom och börjar styra in på så hård broms att cykeln börjar ställa upp.

Då har jag ändå inte försökt utan det har blivit ett resultat av att jag flyttat foten efter nedväxlingen men fått göra det så sent att jag påbörjat instyrningen innan jag hunnit fått upp foten på pinnen.
Det känns dock bra, bättre balans i kroppens position på hojen när det går på tvären, nu är det "bara" att börja göra det medvetet... :D

Som så mycket annat så började det säkert av en slump/miss men kändes bra så det har utvecklats. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja precis, det var tydligen en slump att Rossi vid en missbedömd omkörning/inbromsning av Sete kom på att det kändes bättre, han kom först ut iaf.

På SMC-kurs fick man lära sej att inte belasta styret under inbromsning, kniip med knäna om tank/ram för att inte föra över onödig vikt på framhjulet.

Har inga svar och tar inte part, uppenbarligen tycker världens bästa att det funkar bättre (ja förutom Jorge L som vägrar) :D

Vad håller tillbaka retardationskraften på föraren här?
 

Bifogat

  • Brake.jpg
    Brake.jpg
    95.5 KB · Visningar: 68

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja precis, det var tydligen en slump att Rossi vid en missbedömd omkörning/inbromsning av Sete kom på att det kändes bättre, han kom först ut iaf.

På SMC-kurs fick man lära sej att inte belasta styret under inbromsning, kniip med knäna om tank/ram för att inte föra över onödig vikt på framhjulet.

Har inga svar och tar inte part, uppenbarligen tycker världens bästa att det funkar bättre (ja förutom Jorge L som vägrar) :D

Vad håller tillbaka retardationskraften på föraren här?

Tanken skulle jag säga. När man attackbromsar inför böj på bästa licensmanér så sitter man ändå redan på snedden och kan ta upp rätt mycket av bromskraften med innersidan av ytterlåret mot tanken.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är fake...
Han gjorde så för att hitta å något, eftersom han var bäst så tog de andra efter...

Typ som när Gunde svan körde med en skidstav , då trodde alla att det kunde vara snabbare
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Typ som när Gunde svan körde med en skidstav , då trodde alla att det kunde vara snabbare

Men ingen tog efter när han sket ner sig. Konstigt, han var ju snabbast? :va


Ett försök till seriöst svar till TS är såklart att det skapar lite luftbroms att dingla med benet.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag kan bara referera till annan åkning. Att när man medvetet bromsar så hårt in i kurva att man börja "slida" blir de ett stöd eller för att känna hur pass man "slidar".. en form av realitycheck eller något åt de hållet?
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Jag gissar att på Rossi gör det för att öka blodcirkulation i benet. Det känns skönt att sträcka ut benet helt enkelt.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag gör liknande (inte en meter utanför som Rossi dock)
Men jag har fått så mycket skit utav andra för att jag gör det. (även utav raksträcke bikers, som även min mormor kör ifrån I kurvor)
Men jag inbillar mig väl att jag får en bättre känsla och balans.
Detta gör jag med min motard I kurvor (ut med benet i kurvorna) hojen eller fetto jag blir stabilare I kurvtagningen.
Även vid offroad när jag är osäker på underlaget.
På min sporthoj endast för att varna my fellow bikers bakom mig för grus på vägbanan.

Är det bara en ful vana? (själv är jag inte helt hundra)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top