Olje-screen sitter fast - låta vara?

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Hej!

Bytte olja och filter för första gången igår på min KTM SX-F 350 -11. Märkte då att bulten till olje-screenet satt hårdare än jag vågade försöka dra. Detta då jag läst att andra förstört gänga/bult när de försökt lossa den. Det är ju inte omöjligt att screenet på min hoj inte lossats på länge/aldrig.

Hur hade ni gjort? Ska jag dra så hårt jag kan eller kanske rent av strunta i att lossa och inspektera screenet?

Fråga två:
Jag har skaffat inline-bränslefilter till hojjen som jag tänkte byta. Enligt youtube-videos är det bara att lossa slangklämman, men inget nämns om att strypa bränsleslangen. I mitt fall började det rinna bensin när jag delade bränsleslangen (vilket jag egentligen väntade mig). Slutar det rinna utan att tanken töms/bränsleslangen täpps till? Jag har sett minst tre viodeos där de inte nämner något om att strypa slangen. Det ser dock inte ut lika dant på min som på senare årsmodeller : https://youtu.be/qDqIz-Gcde4

Bild på min: https://photos.google.com/share/AF1...?key=ajQyNEJlUERCOGVrYnZtSlNOOU5oOVVpVXlmM2d3
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Fråga 2: Det är bränslet som är kvar i ledningen som rinner ut från förra gången som du startade motorcykeln, det bör inte röra sig om någon större mängd, ta en flaska eller en bensindunk och sätt slangen i den för att fånga upp den mängd bränsle som kommer ut.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vi pratar väl förgasarmotor, har den bränslepump?
Om inte så borde det vara fririnnade från tank.
Då bör det finnas bränslekran, antingen manuell eller vacuumstyrd.

Om ingen kran finns är det tömma tanken eller vika slangen som gäller.
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Tack för svaren! Det är insprutning på den.
Då är jag beredd med en flaska nästa gång!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där är en backventil i kopplingen så några mängder skall det inte röra sig om. Silen måste du tyvärr lösa, all olja dras genom den så igensatt sil kan leda till oljesvält.
En vecka du inte behöver hojen tar du och värmer med gaslåga/varmluftspistol tills det är ordentligt varm. Sätter på en hylsa, ger några slag med hammaren och ber en bön. Lossnar den inte får du eskalera våldet.
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Där är en backventil i kopplingen så några mängder skall det inte röra sig om. Silen måste du tyvärr lösa, all olja dras genom den så igensatt sil kan leda till oljesvält.
En vecka du inte behöver hojen tar du och värmer med gaslåga/varmluftspistol tills det är ordentligt varm. Sätter på en hylsa, ger några slag med hammaren och ber en bön. Lossnar den inte får du eskalera våldet.

Då försöker jag det vid nästa oljebyte!
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Men då är det ju mitt i sommaren och DÅ vill du inte mecka med avdragna skruvar.

Det har du väldigt rätt i. Det är alltså den orange bulten här det handlar om: https://www.google.se/search?client........35i39.RbGozc5UbPg=#imgrc=n-zL6XvkJnMIkM:

Vad riskerar jag troligen att dra sönder? Bara bult och gänga eller kanske även utanför?

Är det enkelt för en mekaniker att gänga om? Kostad på en höft? Isf kan jag ju se till att någon kan åtgärda det med kort varsel om det skiter sig.
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
TS, jag har samma problem. Ska själv testa att varmköra ordentligt och sen gå på med varmluftspickan.
Funkar inte det så blir det borra och slå i en torx.
KTM-handlare tar en dryg hundring för nytt lock med bultskalle.
 

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Jag varmkörde cykeln och slog ganska nätt ett par gånger på ett vanligt spärrhandtag, och den lossnade! Satt bara lite skit på ett ställe som jag blåste bort.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top