Öka sin körskicklighet

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej Sporthoj!
Jag har kört MC sedan 2015, inte längre, och känner att jag skulle vilja bli kör-skickligare! Jag har inget intresse av att ta kurvor i 190 eller göra några tricks, men om situtionen kräver, farlig eller ofarlig, skulle jag vilja vara en BRA MC-förare rent ”skill”-mässigt alltså. Jag tycker redan jag har huvet på rätt plats, för jag kör förutseende och tänkande. Men hur tycker ni är ett bra sätt att bli bra på det praktiska? Jag tog kort i Norge och där rekommenderade lärarna att ofta återbesöka körskole-områdena, men hur gör ni? Finns detta att tillgå öppet i Sverige också?
Tack för alla tips på förhand!
MVH
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Smc har massor av tillfällen för dig att fortbilda dig. Både grus och asfalt.

Anmäl dig till deras kurser.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hakade på CSS när det begav sig, i princip det som kallas SMC School idag.
Jag tyckte det gav mycket. Kruxet i mitt fall var att intresset för att köra gata minskade såpass att jag numera i princip enbart kör bana förutom ifall det blir BRA pendlarläge. Dvs inget regn, inte handla på vägen hem med mera.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, att tappa intresse för gatkörning är en risk man får ta. :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Mina personliga riktlinjer är att utmana sig själv. Utmanar man sig med bara nån enstaka procent, blir det lite stressigt men samtidigt kul o man får testa sina kunskaper. Kör du utöver det, blir det bara stressigt, riskfyllt o du lär dig inget från situationen. Kör i den takt som passar dig. Det är bara att ut o köra o njuta. Så nästan kommer det utav sig själv. Och underskatta inte böcker. Går mer på djupet än den information du får via ett forum eller dom flesta videos på youtube
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
SMC Knix. Löjligt roligt.
Jag hade kört hoj i 35 år innan jag började och trodde inte det kunde va så skoj. KÖÖÖR.
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Jag kan verkligen rekommendera SMC, där finns nivåer från nybörjare till erfarna förare. Lämpligen börjar du med KNIX på mindre banor. Du utgår hela tiden från dig själv och vad som behöver förbättras och behöver inte jämföra dig med andra.
En stor fördel med träning på bana är att samma kurvor återkommer gång på gång, så du verkligen kan förbättra och nöta in tekniken. Mängdträning behövs, tro mig, för det är mycket som ska stämma. Men på SMC kan du ta ett moment i taget och glädjas åt de trevliga kamraterna och åt de framsteg du gör.
På SMC är trösklarna låga och attityden ödmjuk och avspänd, machokulturen lyser med sin frånvaro.,
Välkommen du med!
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hakar på tåget och rek. även jag SMC!

Jag körde min första knix på våren ifjol, sen hann jag tyvärr bara med 4 av 6 man kunde köra här. Knix nr 2 satt mitt första knäskrap. :D

Körde min första bandag på storbana innan jag körde en SMC på storbana, såhär i efterhand lärde jag mig mycket mycket mera med SMC då tempot är betydligt lugnare och alla går igenom samma moment.

Här kan du läsa lite:
http://www.svmc.se/school/

Åka och öva på körskoleområdet lär du dig nog inte mycket av tyvärr.. Kanske kan öva lite bromsteknik men inte mycket mer nyttigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top