Söker lekfull modell med bra komfort för 2 pers. - Vilken modell?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Hallå!

Vet inte riktigt om jag postar i rätt kategori nu, men den som kan får väl flytta tråden om den ligger fel :)

Jo, jag har åkt fireblade och superduke innan. Va tvärnöjd med superduken, riktigt rolig hoj! Jag hade en 990 och sa när den sålde att nästa cykel jag köper blir en 1290 superduke. Nu verkar det ju däremot vara så att sambons intresse för att smyga runt har väckts till liv och därför tror jag inte på en SD längre, blir inte tillräckligt bekvämt.

Så det jag letar efter nu är:
Lekfull hoj som går att svänga med
Tål last bra, vi hamnar nog på ca 200 kg ihop med packning och full mundering
Pigg
Ergonomisk (jag är 190 cm)
Klarar av en europa-tripp utan att man börjar gråta i Malmö... (ingen "hängaöverstyret-hoj".
Under 50tkr

Har ni nå bra tips? Kollat runt en hel del, men jag tycker det är svårt att ta lärdom ifrån andra trådar då man inte vet vad personerna väger. När jag va 16-17 skjutsade jag en del på min Varadero 125 och det va ingen rolig historia om passageraren hade lite pondus så att säga.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Som du beskriver det så är det en BMW 1200GS du ska ha.
Avfärda den inte förrän du och frun provkört.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har en 990 smt. Motorn känner du ju till, lekfull med bra kraft. Något hetsig. Jag åker en del med passagerare och det fungerar fint! Budgeten ligger nog strax över 50k och den kan bli något svår att få tag på men titta runt! Försäkring på mig, 28år, är 4kkr.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
FJR 1300 borde kvala in, kan du leva med lite äldre så är Blackbird ett vettigt val. R1200GS är svår o få under 50, R1150GS isf, men den kan upplevas lite väl trött. Jag skulle kikat på FJR, alternativt om du kan få en busa för de pengarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FJR1300 är en trevlig hoj tycker jag. För priset svårslagen om man vill ha tvåpersonerskomfort kombinerat med mycket att köra med när man är själv och har hängt av packväskorna...
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Jag inbillar mig att med mina 189 cm och rätt stadiga form så blir jag trött i handlederna av en lutaframmaskin om man ska åka i hastigheter som även sambon uppskattar.
BMW 1200GS är nog vettigt, fler förslag inom samma kategori? Och det ska ju som sagt vara en kul hoj dom dagarna hon inte är med och man drar ut med grabbarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
GS är nog rätt svårslagen i grenen händig och kvick på samma gång som den (och du) pallar 2up hur långt som helst... Det är ju därför den sålt mest i Europa i 20 års tid. varje år.
 

Smagu

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 821 (2015)
Ducati Multistrada låter som ett alternativ.
Rolig hoj även när det svänger och vad jag har hört bra att skjutsa med. Dessutom en twin något du är van med från din Ktm

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Kanske en KTM 990 Adventure :tummenupp
Hoppas att det finns i din prisklass.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är få hojar som är godkända för mer än 180kg last.
Det kommer du själv upptäcka när du börjar kolla Tjänstevikt och Maxlast i registreringsbevisen.
Den enda jag känner till är Triumph Sprint RS med Tjänstevikt 220kg Maxlast 280kg
Bekväm att åka på för passagerare, ja enligt damen.
men det är möjligt att Honda Goldwing med flera "Touringmaskiner" klarar 200kg eller mer i Maxlast.
Jag skulle med utgångspunkten från Sprinten också kolla andra Triumph.
En vän tourar med damen och en Triumph Tiger(?) 800.
Men dom är små, tippar båda väger under 70kg.
Suzuki GSX1300R är bekväm för båda men maxlast 180kg.....
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
KTM 1190/1290 Super Adventure.
Bra komfort och prestanda.
Duger till det mesta.
Dålig kvalité enligt BMW åkare (trots BMW´s kvalitets brister):va
Bra kvalité bland dem som själva kör KTM :hej
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tiger 1050? Går att hitta för de nedåt 50' som du skriver. Dagsnoteringen på Blocket: 58' för en -08 med under 3000 mil på mätaren.

EDIT: har ingen koll på maxlasten... det får du kolla själv! :) Men har en kompis som kört ned till Dolomiterna med en Tiger 1050 med sin dam bakpå.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Någon utav "muskelhojarna" kör själv xjr 1300. Tror det är den svagare utav dom alla. Bandit etc. Men tycker min är trevlig att köra själv. Stor men riktigt bekväm sadel för båda, har inte kört så många andra men den känns stark, även med passagerare. Samt att min vart bulletproof när det kommer till kvalitet. Bara kör o kör
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top