Mobil1 v twin olja i Sverige?

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare.

nån som vet vart / om man kan få tag i mobil 1 v twin 20w-50 här i sverige? har inte lyckats hitta någon som säljer de.

tack på förhand
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
En ZX-R 750 är inte en Twin, ej heller är den luftkyld.
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
ne jag vet. har inte ens kvar den hojen. ska ta bort bilden. är till en v twin hoj.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Åk ut till Swedol vid Jula/City Gross de har bra pris på 4 litare OKQ8 SBK Racing om du kan tänka dig en annan bra olja.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tja, med tanke på att Jörgen Karlsson här på SH kör på statoil 25W-50 så är den inte dålig.
Jörgen är både genom sitt arbete med fartygsmaskiner och sin hobby tråd här om hur man får sprätt på en HD en av de här på SH som vet allra mest om motorer, om V Twinnar och oljor till dom. Kanske allra mest.
Men bilda dig själv en uppfattning om Jörgen Karlsson, läs Jörgens tråd om hans Sportster.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtråd-quot-Jörgens-Sportster-quot
se inlägg # 2027
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtråd-quot-Jörgens-Sportster-quot/page102

Men om du talar om vilken hoj det ska vara till kan du få bättre råd.
Speciellt om den inte är helt ny utan kanske 15 år gammal.
För en nyare olja än som fanns på den tiden kanske kan duga.
 
Last edited:

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tja, med tanke på att Jörgen Karlsson här på SH kör på statoil 25W-50 så är den inte dålig.
Jörgen är både genom sitt arbete med fartygsmaskiner och sin hobby tråd här om hur man får sprätt på en HD en av de här på SH som vet allra mest om motorer, om V Twinnar och oljor till dom. Kanske allra mest.
Men bilda dig själv en uppfattning om Jörgen Karlsson, läs Jörgens tråd om hans Sportster.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtråd-quot-Jörgens-Sportster-quot
se inlägg # 2027
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtråd-quot-Jörgens-Sportster-quot/page102

Men om du talar om vilken hoj det ska vara till kan du få bättre råd.
Speciellt om den inte är helt ny utan kanske 15 år gammal.
För en nyare olja än som fanns på den tiden kanske kan duga.

Oj. Råkade citera fel inlägg. Va menat mot belray:en. Det ska vara till en yamaha warrior 1700. 25-50 blir inte för tjock då jämfört mot 20-50?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rekommenderad olja är API SG eller högre 20w40 vilket är en ovanlig kombo då de flesta 20w oljor är 50 eller 60. I praktiken kan du skita i 20w delen där går 10 eller 15 precis lika bra. Och när det gäller 40 så är det viktiga att ligga på ungefär samma tjcklek ivf inte tunnare.

Så i praktiken hade jag åkt med en 10-15w40-50. Sen väljer du det märke du och din plånbok kommer överens om. Exempel i prisordning:
Motul 300V 15w50
OKQ8 SBK racing 10w50/10w40
Biltema 10w40
Biltema 15w40 (delsyntet)
Starta Classic 20w50 (mineral)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dom flesta kör nog en vanlig delsyntetisk 10w40 olja i en japansk custom.
Oljan kan väl diskuteras hur mycket som helst. Jag kör med castrol power1 och motul 5100. Funkar säkert alldeles utmärkt med biltema olja också.

Var dock lite mer uppmärksam med oljefiltret. Finns en del firmor som säljer, (i mitt tycke iallafall)lite läskiga oljefiltermärken.
Hiflo filter känns tryggt.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Rekommenderad olja är API SG eller högre 20w40 vilket är en ovanlig kombo då de flesta 20w oljor är 50 eller 60. I praktiken kan du skita i 20w delen där går 10 eller 15 precis lika bra. Och när det gäller 40 så är det viktiga att ligga på ungefär samma tjcklek ivf inte tunnare.

Så i praktiken hade jag åkt med en 10-15w40-50. Sen väljer du det märke du och din plånbok kommer överens om. Exempel i prisordning:
Motul 300V 15w50
OKQ8 SBK racing 10w50/10w40
Biltema 10w40
Biltema 15w40 (delsyntet)
Starta Classic 20w50 (mineral)

Boris jag har på känn att han inte ville se "Biltema" alls i din lista :hihi

..för enligt någons kopis brors grannes frus mosters man så har hans hoj exploderat av den oljan :rofl
...iom detta tar jag fram poppcorn och läsk och inväntar ännu en spännande tråd om oljor. :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag förstår inte hur man kan hälla esterolja i ett bruks motorfordon.
Estrar bildas genom att Syra + Alkohol blandas => Ester + Vatten
Genom att Estern har annan densitet än övriga komponenter går den ofta att lätt avskilja.
Estrar suger åt sig vatten som en alkoholist dricker sprit.
Vad som då händer är
Ester + Vatten => Syra + Alkohol
Vem vill ha syra i motorn ? ja inte jag.
Men Esterolja används i tävlingssammanhang !
Ja visst används Motul V300 i tävlingssammanhang.
Och då ska man ju använda V300 som i tävlingssammanhang.
Dvs Oljebyte efter varje dag.
Eller hur ?

Avslutar med att bifoga en jämförelse mellan POE = Esterolja och Mineralolja från FUCHS som marknadsför RENISO kylmaskinoljor.
Att FUCHS har med den i sin broschyr, hur snabbt POE suger åt sig vatten jämfört med mineralolja är för att alla kyltekniker ska ha klart för sig vad som gäller.
Vill man inte få fukt i esteroljan ska den direkt pumpas in i kylmaskin.
Inte stå i öppen dunk.
Efter 3 dygn i öppen oljedunk innehåller Esterolja i den viskositet som motsvarar vad vi har i motorfordon dvs VG32 och VG 80 1350ppm respektive 600ppm vatten.
Att jämföra med Mineralolja 20ppm efter 3 dygn i öppen oljedunk.
Problemet med Esteroljorna är så allvarligt att många kylföretag har som rutin att Esterolja innan den fylls på ska föras över i en 10 L oljetank, tanken ska värmas upp och tanken ska kopplas till en vakuumpump för att man ska försöka få ut den fukt som finns i ny olja från leverantören !
Jag vill kunna köra minst 200mil mellan oljebytena. Och slippa fundera över syra, alkohol och vatten i motoroljan.
Så för min del blir det mineralolja SBK Racing 10W-50 inhandlat på SWEDOL i 20liters dunk för ca 1400kr.
SWEDOL har 4 liters också.

Så varför använder man Esterolja överhuvudtaget i kylteknik ?
För att när larmet om skadorna på Ozonlagret kom skedde ett byte av köldmedium från de gamla Freonerna som skadade ozonlagret til HFC köldmedier som inte skadar ozonskiktet men som fungerar dåligt tillsammans med mineralolja. Mineraloljan blandar sig inte med HFC-köldmediet utan stannar kvar i förångarna varpå kompressorn havererar pga oljebrist. Esteroljorna blandar sig med HFC köldmedier
och följer med tillbaka till kompressorn. Men i vanliga kyl och frysskåp är HFC och esterolja idag nästan helt borta och har ersatts med R600a (isobutan släkt med vanlig gasol) och mineralolja. På nytt ! Varför ? Tja tex för kylskåpstillverkarna sparar pengar, mineralolja är som vi alla vet billigare än esterolja....
 

Bifogat

  • 20180320-POE-Esterolja-och-Mineralolja-fuktabsorbtion-enligt-FUCHS.png
    20180320-POE-Esterolja-och-Mineralolja-fuktabsorbtion-enligt-FUCHS.png
    53.9 KB · Visningar: 42
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top