Hjälmköp, Lätt hjälm! Vilken?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir galen på google, efter att ha handlat på fc-moto en gång så är nära 70% av alla söksvar därifrån med döda länkar om jag söker specifika hjälmar och till deras shop om jag söker någon fakta om vikter osv.

Har alltså tröttnat på detta och ställer frågan här istället, kan inte bli sämre svar isf..

Jag söker alltså en hjälm för racing med en budget, den ska alltså vara lätt och ha bra ventilation medans ljudnivån är av underordnad betydelse, priset ska ju helst Inte övergå 4´ då jag, som sagt, racear med egna, förvärvsarbetade pengar.

Marushin hade jag tänkt innan men, vad heter den som motsvarar deras RS1-2?
Är det 999 eller har den tagits bort helt?

Alternativ till den?

Tackar på förhand. :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag plussade på din iakttagelse om FC-MOTO och efterhängsna Goggelannonser.

Jag passar mig noga för att kolla på FC. Less på att behöva rensa enheten från spår.

Ämnet...? Clueless. F'låt. :glömdet
 

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Har du testat att gå in på dina inställningar på din webbläsare och rensa allt där? Så som historik, cookies osv.
Då borde dina sökresultat på Google se annorlunda ut.
Funkar inte det så kan du prova med en annan webbläsare. Då får du nog inte samma resultat på dina sökningar =)
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Bells lite dyrare hjälmar är riktigt bra, Bells star är den bästa än så länge ( för mej )...:)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Äger Marushin 999 RS, det är väl typ en RS2 tror jag men är inget jag rekommenderar om du ska ha något som ventilerar riktigt bra, jag kommer ersätta den med en Bell Race Star. HJC RPHA-11 ligger på 1300g för 4000ish, den är väl rätt populär.

http://www.helmetcity.co.uk/hjc-rpha-11/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gå in i webbläsaren som Winventive skriver och välj att ingenting ska sparas när du stänger webbläsaren.
Ingen History, Inga Private data, Ingen Cache, Inga cookies, inga Passworlds, osv.
Starta om webbläsaren innan du går in på gmail och starta om den efter du gått in på gmail.
Vill du verkligen befria dig från det mesta av oönskade annonser, så installera en hosts fil från
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
Kör själv seamonkey som webbläsare
https://www.seamonkey-project.org/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilka hjälmar passar bäst om man har smalt respektive rund form på huvudet?

Smalt är det vanliga i EU så för smalskallar passar de flesta hjälmar som finns på hyllorna i EU. Shoei, Arai osv.
Och den här Biltema som fått bra resultat i ett säkerhetstest.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Integralhjalm-2000037680/
https://www.testfakta.se/sv/product/biltema-integralhjalm-nr-82991
För rundskalle (som jag) Nolan och X-Lite.
Men avråder från X-Lite 802 R för den immar igen med Pinlock installerat lika bra som många lågprishjälmar utan Pinlock i regn.
Jag kör väl för långsamt för X-Lite 802R ? :rodnar

20180409
Har nu tagit bort tygstycket under hakan (sitter bara fäst med knäpplås i hjälmen) och X-Lite 802R har blivit som en helt annan hjälm.
Borta problemet med svårt få luft i låg hastighet, borta problemet med kondens på insidan av Pinlock.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Vilka hjälmar passar bäst om man har smalt respektive rund form på huvudet?

Jag har rund skalle, och dom som funkat bäst genom åren är Nolan, AGV, Bell, har även en Schubert sr1, men den är jag inte 100 nöjd med, upplever att den klämmer lite mycket på vissa ställen. :)
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Men avråder från X-Lite 802 R för den immar igen med Pinlock installerat lika bra som många lågprishjälmar utan Pinlock i regn.
Jag kör väl för långsamt för X-Lite 802R ? :rodnar

Jag har en X-Lite X-802R Ultra Carbon Puro med pinlock, kör dock inte bana förutom en och annan knix men den immar inte igen över huvud taget.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag använder mig enbart av X-lite 802-hjälmen (numera 803). Med ett korrekt monterat och oskadat pinlock så är den helt imfri :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bosse! skriver
Jag har en X-Lite X-802R Ultra Carbon Puro med pinlock, kör dock inte bana förutom en och annan knix men den immar inte igen över huvud taget.
Fordon skriver
Jag använder mig enbart av X-lite 802-hjälmen (numera 803). Med ett korrekt monterat och oskadat pinlock så är den helt imfri

INTRESSANT !
Jag får ta en titt på min X-lite 802. Är den full med insekter i ventilationen eller ?
Funderat på att ta bort duken framtill under hakan. Lika bra göra slag i saken.
Skumt !? Med kondens på insidan av Pinlocken för mig.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Säljs inte Kabutos hjälmar längre? Inte mycket att jämföra med, men FF-5V har fungerat på mig som budgetalternativ betydligt bättre än både Shoei och Soumi, både gällande passform och ventilation.
Arai RX7 är dock fortfarande oslagbar, men kör man racing så tillåter budgeten sällan en hjälm för 10k :(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tackar, börjar bli lite alternativ! :)

Nu är ju frågan, vilka säljer dessa i vårt land?
Och, vad för huvudform är de?

Ingen idé att åka en massa mil för att testa en hjälm som är till rund skalle när man inte har det, bättre att åka till handlarn som har flest hjämar av den form som bör passa direkt.

Kabuto lär väl vara åt det runda hållet likaså X-lite och bell(?) medans min skalle är åt det lite ovalare hållet, shoei xr1000 passade perfekt medans nästa inte funkat lika bra, inte heller arai men de faller ändå på pris så skitsamma.

Priset max 4´är inte hugget i sten men det är ju önskvärt då slantarna behövs till annat, ventilation är ju önskvärt men kan skita i den med då jag har en regnhjälm som funkar vilken jag kommer fortsätta med men vikten är ju något viktigare ( ! :D ) , kabutons 1700g jag såg i en test kändes Tungt!

Min nuvarande är ju inte skrot men faller för ålderstrecket, 5år enligt reglementet, så jag måste ju byta ut den, blev lite ful med efter senaste vurpan men fortfarande godkänd då endast lacken är repad så egentligen är jag inget sugen att byta men måste ju.

- - - Updated - - -

Tackar, börjar bli lite alternativ! :)

Nu är ju frågan, vilka säljer dessa i vårt land?
Och, vad för huvudform är de?

Ingen idé att åka en massa mil för att testa en hjälm som är till rund skalle när man inte har det, bättre att åka till handlarn som har flest hjämar av den form som bör passa direkt.

Kabuto lär väl vara åt det runda hållet likaså X-lite och bell(?) medans min skalle är åt det lite ovalare hållet, shoei xr1000 passade perfekt medans nästa inte funkat lika bra, inte heller arai men de faller ändå på pris så skitsamma.

Priset max 4´är inte hugget i sten men det är ju önskvärt då slantarna behövs till annat, ventilation är ju önskvärt men kan skita i den med då jag har en regnhjälm som funkar vilken jag kommer fortsätta med men vikten är ju något viktigare ( ! :D ) , kabutons 1700g jag såg i en test kändes Tungt!

Min nuvarande är ju inte skrot men faller för ålderstrecket, 5år enligt reglementet, så jag måste ju byta ut den, blev lite ful med efter senaste vurpan men fortfarande godkänd då endast lacken är repad så egentligen är jag inget sugen att byta men måste ju.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu kör jag inte racing, så har typ helt fel hjälm för mitt eget ändamål, men ville gärna ha en lätt hjälm så jag brukar bli så jävla stel i nacken annars (liten å klen). Så jag köpte en Airoh GP500. Och den är riktigt lätt, och gillar hur den sitter på mig iaf.
Sen vet jag inte hur säker den är, har för mig den inte direkt är i topp på Sharp? (Fanns inte där när jag handlade) Men bättre än keps lär den väl va iaf...

Som sagt lätt och skön, bra sikt, bra ventilation! Men inte direkt anpassad för en annan som bara kör gata, men överlag nöjd ändå. Kör alltid med proppar så att den inte är så tyst skiter jag i.
Visiret har bara 3 lägen t.ex. där mittenlägen är 100% värdelöst för då är kanten precis i synfältet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog bort tygstycket under hakan på min X-Lite 802R och var ute och körde idag i +2C.
Inte ett spår av imma innan jag stod stilla och skulle ställa in hojen.
Hjälmen har ju suttit 100% tight under min haka med de här tyget under hakan så när jag andas så har luft sugit in genom både venthålen under visiret och venthålen över visiret. Och utandningsluften samma väg, dvs delvis över visiret upp till venthålen över visiret. Och den varma fuktiga luften på väg upp har kondenserat på insidan av Pinlock.

Nu utan haktyget blev det som en annan hjälm på min skalle. !
För den mesta ut / in luften passerar in/ut under hjälmen.
Tack för tipsen, Bosse! och Fordon. :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top