Förslag om att bötfälla fordonsägare för fortkörning – oavsett vem som körde.

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Förslag om att bötfälla fordonsägare för fortkörning – oavsett vem som körde.
"Trafikutskottet har röstat igenom ett förslag som ska öka trafiksäkerheten genom att fler döms för trafikbrott. Fordon som fångas av fartkamera ska innebära bot för ägaren istället för föraren.

Förslaget innebär att fartkamerorna ska fotografera registreringsskyltarna på de fordon som kör för fort. En bot ska sedan skickas till ägaren av fordonet.

I dag fotograferas istället föraren som sedan ska identifieras via sin bild i körkortsregistret. Den processen är svår och tidskrävande och leder till att två tredjedelar av alla fortkörare aldrig identifieras och döms.

Har man själv inte kört så får man peka ut vem som körde. Om den personen nekar så blir det en rättsprocess, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet."

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Lite 1984 över det hela.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Lösningen blir att jag aldrig kommer låna ut något av mina fordon, men istället låna polarnas så fort det ska gasas... ;)
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Visst är det väl så att fortkörning klassas som ett brott i vårt avlånga land ?
Inte kan man väl straffa någon annan än gärningsmannen när ett brott begåtts, men vid en förseelse som felparkering är det OK.
Skall de nu klassa om fortkörning till att vara en föreelse får de nog se över straffskalan också.

Nu liknar det lite som att angiveri skall uppmuntras framöver.....
 

Ilpkz

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2017
Ort
Kumla
Hoj
VTR VX XVS
Då får dom ändra i Sveriges grundlag först.
Du kan inte bli tvingad att ange någon som har gjort ett brott.
Och absolut inte för trafikförseelser ....
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Fick för mig att det redan var så :confused: :va Men sist det var på tapeten så kanske det aldrig gick igenom (uppenbarligen) :näsblod
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förekommer väl i andra länder.
Men det är en risk, idag är situationen sådan att har INGEN inom tex vården brutit mot någon regel så är det inget fel begånget. Även om patienten skadas.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/opererades-av-macchiarini-fick-allvarliga-skador/
Risken med ägaransvar är att konsekvenserna också drabbar offentlig verksamhet.
Dvs även när man inte vet vems fel det är att nått gått snett så kan den offentliga verksamheten / ägaren drabbas av skadestånd.
Så det vill man undvika.
Får se hur det går.

Ett exempel är EU demonstationerna när en okänd polis gav order om att alla i en byggnad skulle ligga ner på marken utanför en skola där de bodde här i Göteborg. Detta stred mot Polisens befogenheter.
Men ingen ansvarig Polis kunde hittas i röran och några skadestånd betalades inte ut.
Vad jag vet.
Det finns alltså ett stort motstånd mot ägaransvar inom offentlig verksamhet.

En grej är ju tex vad gör man om en leasingbil / företagsbil körs för fort. Ja man kan ju dela ut böter men vilket körkort ska dras in ?
Och du måste inte ha körkort för att köpa en bil.

Ägaransvar leder till att fortkörning blir en förseelse precis som felparkering.
Och vilka fortkörningsböter det kommer ge några dagar vid 6-tiden på morgonen på E4 mellan Södertälje upp mot Stockholm ! Med fartkameror. Innan alla vant sig !

Men
Har man själv inte kört så får man peka ut vem som körde. Om den personen nekar så blir det en rättsprocess, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet."

Och om man inte kan peka ut vem som körde ?

Jag förstår att (s) har lagt en trevare om samarbete med (c)
https://www.expressen.se/debatt/tillsammans-med-c-vill-vi-ta-ansvar-for-sverige/
och vi kan väl alla hoppas (precis som (s) ) på att nymarxisterna / marxistpartiet (mp) är borta ur riksdagen efter valet
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Karin Svensson Smith...

...vilken körkortsbehörighet var det nu hon hade igen...?
I keep forgetting. Hade inte hon jobbat som lastbilschaffis innan hon hamnade i Trafikutskottet?
Busschaufför? Något speciellt måste det ju varit som gjorde att hon ansågs extra lämpad att utses till ordförande i Riksdagens trafikutskott...?

För, det kan väl inte vara så att...?


Edit:

Gillar logiken:

Trafikutskottet har röstat igenom ett förslag som ska öka trafiksäkerheten genom att fler döms för trafikbrott.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hur tänkte dom att motorcyklister helt plötsligt skulle gå att bötfälla? Vi har ju fortfarande regplåten bak. Vilka idioter!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Allt staten vill är att man som människa är följande: jobba. Stanna hemma o föda barn. Som en kyckling i bur.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, eller så gör man så att man inte matar trollen genom att köra för fort förbi något så uppenbart som fartkameror?

Är inte juridikkunnig men har lite svårt att tro det kan bli speciellt lönsamt/funktionellt innan ägaransvar genomförts för det vill vi verkligen inte ha.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Helt ok men då ska det inte belasta körkortet, kan väl inte vara rimligt att jag blir av med kortet för att kompisen kör för fort med min bil? Allvarligt - jag betalar gärna hast bot men bli av med lappen gör mer ont, så visst go for it
 

Ilpkz

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2017
Ort
Kumla
Hoj
VTR VX XVS
Inte alls ok . Om nu din (ev) dotter eller son lånar bilen , och kör för fort .
Skulle du då ange dom?
Om jag nu har fattat ditt inlägg rätt....
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Hur tänkte dom att motorcyklister helt plötsligt skulle gå att bötfälla? Vi har ju fortfarande regplåten bak. Vilka idioter!


saxat från svt.se
Kommer även gälla motorcyklister och utländska förare

Det nya förslaget innebär även minskade möjligheter för motorcyklister att komma undan med fortkörning. Karin Svensson Smith säger att staden nu ser över möjligheterna att fotografera motorcyklar bakifrån för att även kunna fånga deras registreringsskyltar.

Med dagens system fångas motorcyklister aldrig på kamerorna eftersom visiret på hjälmen gör föraren omöjlig att identifiera. Det samma gäller för utländska förare som inte har körkortet i svenska register.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns två frågor som alltid återkommer för mig när denna typ av förslag dyker upp:
1. Vem röstar jag på och hur påverkar jag andra som röstar?
2. Hur ser jag till att inte skapa onödig negativ uppmärksamhet bland politiker i frågor som rör min frihet att köra motorcykel?
 
Last edited by a moderator:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
I det andra dokumentet spekuleras det att det kan vara hyffsat lätt att böta eftersom ägaren kan kräva pengarna av den som lånat bilen men mycket problematiskt när det gäller straff som gäller t,ex körkortsingripanden...

Har dock bara skummläst så det vänds och vrids säkert mer..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur blir det med sådana hastighetsöverträdelser som idag leder till indraget körkort?

Fö tycker jag det här är tjurskit.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top