Kawasaki kx450f hoppar lite på kopplingen, hög 1a

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Kollade på denna, verkar väldigt billigt. ska man våga sätta dit den?
https://www.24mx.se/kopplingspaket-twenty/kawasaki-kx-450f-2006#?p

Kör mest för lite stigar för nöjes skull. och kopplingen är väldigt trög tycker jag, samt att den hoppar eller rycker sig fram när man slirar på kopplingen. de är inte så våldsamt men det är påtagligt.
Innan vintern kom började jag slå i växlarna utan koppling och det gjorde säkert slut på stackars stålskivorna mer än dom va innan. ska jag sluta med det beteendet?
Blir kopplingen lättsammare om jag byter till detta kitt?

Sen är hojjen rätt hög på 1ans växel. dom ska väll vara så. men inget man kan göra mer än drevning utan att börja skruva för mycket och dela på lådan mm?
Har läst om någon slirkoppling
http://www.forsellmotor.se/rekluse-exp-30-p-3402-c-655.aspx
Men den va lite väl dyr för några timmar på skogen ibland ;)

Så va säger ni?
Tack :)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Om du bara sparkar i växlarna så slits inte kopplingen alls. Det gör däremot lådans klackar och axlar primärt. Fortsätter du så kommer du att få byta lite kugghjul osv med tiden. Koppling slits av att användas, inte av att inte användas. Stålskivorna slits främst av mycket slir, det går ibland att se på dom om dom varit riktigt misshandlade.

Ettan är hög på crosshohjar, så är det bara. Hög etta och korta steg till sista växeln är sen gammalt. Endurobågar är tvårtom med en kort etta för att enklare kunna trixa runt i skogen i låg hastighet utan att behöva slira, samt tyngre svänghjul för lugnare gång och mer kräm på lågvarv. Du kan köpa vikter att hänga på ditt svänghjul för att motverka tjuvstopp mm.

Du kan inte enkelt byta utväxling på bågen bortsett från det du redan nämnt med fram- och bakdrev.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top