Dags att bygga monster LC4

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Då är kammen beställd :yoparty
Nu är ju frågan om man ska köra original ventiler eller gå upp i storlek.
Nån som lite tips och råd, eller rent av erfarenhet av olika varianter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är något jag hade frågat Erland om. Går man Wild och crazy och lägger ner massor av tid och pengar i toppen så är det läge för omarbetat förbrönningsrum och större ventiler.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Förbränningsrummet ska göras om för Erland tyckte att det var skit, samt att han ska ta upp den för 105mm kolv.
Får kolla lite med honom om ventilerna.



Det är något jag hade frågat Erland om. Går man Wild och crazy och lägger ner massor av tid och pengar i toppen så är det läge för omarbetat förbrönningsrum och större ventiler.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då är kammen beställd :yoparty
Nu är ju frågan om man ska köra original ventiler eller gå upp i storlek.
Nån som lite tips och råd, eller rent av erfarenhet av olika varianter.

Om du har råd så sätt i så stora de går utan att flytta styrningar. På KTM 690 toppar får man i 42mm in 34 ut på 105mm borr. 42/34 och 42/33mm är beprövade mått som ger bra balans och snurr mot 105mm borr jag tror inte man får i större än så.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Det låter rejält stort:tummenupp
Får se vad man kan få tag i för storlekar.


Om du har råd så sätt i så stora de går utan att flytta styrningar. På KTM 690 toppar får man i 42mm in 34 ut på 105mm borr. 42/34 och 42/33mm är beprövade mått som ger bra balans och snurr mot 105mm borr jag tror inte man får i större än så.
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Nån som har erfarenhet av Mikuni HSR 45?
Erland tyckte att en 43mm Keihin var för liten.
Med någon formel uträkning så borde man egentligen ha en 48mm men det klarade inte anslutningen riktigt så det får bli en 45mm.

Är det sen nån som vet var man kan köpa större ventiler eller rent av ett komplett kitt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kört Mikuni tm 40/HSR 42/45/48mm och de är mina favvo för de är lätta att skruva med och billiga munstycken samt att axpumpen är lättare att justera in samt att den har fler inställningsmöjligheter än fcr.
Men en bra inställd fcr funkar lika bra som en bra inställd HSR så de är ingen skillnad där. Jag har portat upp en fcr till 44 i venturin och närmare 45mm mot topp så den blir konisk. De ger samma flöde som en rak 45mm HSR så de är inte omöjligt at plåga upp fcr till de måtte en de krävs stor erfarenhet att att ta dem till de måttet för man ligger på gränsen till genomslipning, den blir som äggskal i godset.
Ang ventiler så kontakta Shopperworks här i Sverige de tovässar KTM 690 motorer till 90 hk på endast 650cc till crosscart. De sopar i så stora ventiler de går plåga in. Sök dem på Facebock och kolla in deras arbeten på KTM motorerna!!
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Tackar för tipset.
Har skickat till dom :D


Jag har kört Mikuni tm 40/HSR 42/45/48mm och de är mina favvo för de är lätta att skruva med och billiga munstycken samt att axpumpen är lättare att justera in samt att den har fler inställningsmöjligheter än fcr.
Men en bra inställd fcr funkar lika bra som en bra inställd HSR så de är ingen skillnad där. Jag har portat upp en fcr till 44 i venturin och närmare 45mm mot topp så den blir konisk. De ger samma flöde som en rak 45mm HSR så de är inte omöjligt at plåga upp fcr till de måtte en de krävs stor erfarenhet att att ta dem till de måttet för man ligger




på gränsen till genomslipning, den blir som äggskal i godset.
Ang ventiler så kontakta Shopperworks här i Sverige de tovässar KTM 690 motorer till 90 hk på endast 650cc till crosscart. De sopar i så stora ventiler de går plåga in. Sök dem på Facebock och kolla in deras arbeten på KTM motorerna!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har kört Mikuni tm 40/HSR 42/45/48mm och de är mina favvo för de är lätta att skruva med och billiga munstycken samt att axpumpen är lättare att justera in samt att den har fler inställningsmöjligheter än fcr.
Men en bra inställd fcr funkar lika bra som en bra inställd HSR så de är ingen skillnad där. Jag har portat upp en fcr till 44 i venturin och närmare 45mm mot topp så den blir konisk. De ger samma flöde som en rak 45mm HSR så de är inte omöjligt at plåga upp fcr till de måtte en de krävs stor erfarenhet att att ta dem till de måttet för man ligger på gränsen till genomslipning, den blir som äggskal i godset.
Ang ventiler så kontakta Shopperworks här i Sverige de tovässar KTM 690 motorer till 90 hk på endast 650cc till crosscart. De sopar i så stora ventiler de går plåga in. Sök dem på Facebock och kolla in deras arbeten på KTM motorerna!!

Dom här ?
http://www.chopperworks.se/main.php
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Någon som testat/hört om nya LC4n 2016 som det länkades till innan, hur väl har de lyckats med att få bort vibrationerna?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Någon som testat/hört om nya LC4n 2016 som det länkades till innan, hur väl har de lyckats med att få bort vibrationerna?

Jag har en 701 med denna motor, åkte KTM 660 innan denna. Går inte ens att jämföra vibrationsmässigt. :lol Vid en första provtur kan man knappt kunna tro det är en enstånka man åker på. Man blir förvånad vilken mjuk och fin gång det är.

Stor skillnad även mot en äldre 690 om man jämför med senaste generationen LC4.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top