Lättare körkortskrav

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Allt fler klarar inte körkortskraven så nu ska det bli enklare.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6904032
Söndercurlade ungdomar vars mamma inte kan göra körkortsprovet åt dem och stora mängder med nysvenskar med bristande språkkunskaper och dålig vana att studera gissar jag.

Hörde på radion att de pratade någon mumbojumbo om att proven ska inte bli lättare utan bara avspegla verkligheten bättre.
Jag tror att det bara är ordbajseri och kan slå vad om att det i praktiken kommer bli lägre krav. Och trenden med allt färre döda i trafiken vänder väl snart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl i samma anda som att man förenklade MC-uppkörningen för att göra det lättare för kvinnor att köra upp: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/mc-manoverprov/

Ska man vara riktigt konspiratorisk så kan man ju påstå att man försöker höja olyckorna för att kunna motivera självkörande bilar ännu mer, och på sikt förbjuda människor helt :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja vafan. Gör som på polisskolan, ta bort begåvningskravet. :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl i samma anda som att man förenklade MC-uppkörningen för att göra det lättare för kvinnor att köra upp: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/mc-manoverprov/

Ska man vara riktigt konspiratorisk så kan man ju påstå att man försöker höja olyckorna för att kunna motivera självkörande bilar ännu mer, och på sikt förbjuda människor helt :huvet

Ja, där var det ju nåt argument om att nå ner med fötterna. Ungefär som att man behöver paddla med fötterna på marken för att klara körprovet.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja, i min bok så torskar man uppkörningen just om man paddlar med fötterna i backen :va

Med tanke på hur illa många kör redan nu så är lägre krav inget man vill höra något om... :mad:
Helt autonoma bilar där inte någon i bilen behöver körkort kan inte komma snabbt nog...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på hur illa många kör redan nu så är lägre krav inget man vill höra något om... :mad:
Helt autonoma bilar där inte någon i bilen behöver körkort kan inte komma snabbt nog...
Och du är medveten om att vi i så fall snabbt går mot ett förbud mot motorcyklar och alla icke autonoma fordon? Om du nu inte gillar att åka som passagerare på en autonom hoj utan styre, så tycker jag personligen att det känns som en jävligt trist utveckling, bortsett från att min gamla hoj och bil kommer att bli helt värdelösa över natten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja vafan. Gör som på polisskolan, ta bort begåvningskravet. :(

Tror inte det är möjligt , kommer bli slagsmål om träskallarna mellan Polisen och Säkerhetspolisen.
Säkerhetspolisen tingar alla utan begåvning redan från födseln , man håller typ på koll på alkoliserade
narkomaner som är på smällen - dom vet att inom 18 år har man en Einsten bakom nått skrivbord
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Och du är medveten om att vi i så fall snabbt går mot ett förbud mot motorcyklar och alla icke autonoma fordon? Om du nu inte gillar att åka som passagerare på en autonom hoj utan styre, så tycker jag personligen att det känns som en jävligt trist utveckling, bortsett från att min gamla hoj och bil kommer att bli helt värdelösa över natten.

Visst finns det ju en möjlighet, men jag hoppas mest på att man kan få välja att få köra själv även i framtiden om man vill.
Jag syftar mer på att det är ett bra alternativ till dom som har bättre saker för sig i bilen, som att SMS:a och Instagram:a selfies... Vore ju härligt att få bort dom här människorna från någon sorts kontroll av ett fordon.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Haha, hur funkar detta med nollvisionen? Fler kamelförare=fler dödsolyckor. Antingen av själva olyckan eller den påföljande knivfajten med aggressiv förare.
Ska bli ett nöje med mer trafikfarlig skit på vägarna, tack för det svärje.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha, hur funkar detta med nollvisionen? Fler kamelförare=fler dödsolyckor. Antingen av själva olyckan eller den påföljande knivfajten med aggressiv förare.
Ska bli ett nöje med mer trafikfarlig skit på vägarna, tack för det svärje.

Det funkar perfekt så att vägverket sedan pga fler olyckor kan begära ännu fler miljarder för att bygga vajerräcken, sänka hastigheter och sätta upp fler kameraskåp.

Fler kameraskåp = mer pengar till Maggan och Frigolit att slösa bort.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag så rullades den nya och uppdaterade Elevcentralen från STR ut. Alltså portalen för hemstudier av teori på internet som de flesta trafikskoleelever i Sverige kommer i kontakt med.

Det jag sett av den hittills känns som stor floppvarning. Om jag inte har missat något viktigt.

Förut så har en central del varit att man gjort tester om 70 frågor som slumpats fram. Först har faserna A, B, C och Fordon varit tillgängliga och när man haft en viss andel godkänt på de så har Repetition öppnats och därefter sluttest. Allt som allt har det funnits kanske ett par tusen olika frågor och har man jobbat igenom allt så har det lätt tagit några timmar i alla fall.

Den biten är i stort sett borta nu.

Istället verkar allt kretsa kring det som tidigare hette "Instuderingsfrågor". Frågor knutna direkt till momenten i utbildningsplanen där läraren kan säga t.ex. att "nästan lektion när vi ska köra stadstrafik så då vill jag att du ska ha gått igenom det momentet i instuderingsfrågorna" så att läraren vet att eleven har viktiga teoretiska grundkunskaper inför den körlektionen. Sedan består momentet av ett antal frågor (1-35st beroende på vilket moment det är). Totalt sett innehåller MC-teorin nu 202st sådana instuderingsfrågor knutna till moment. Och det är samma frågor på det momentet varje gång man gör det (ordningen på frågorna och ordningen på svarsalternativen ändras) och man är godkänd på momentet när man fått alla rätt. Så det handlar alltså om att man ska nöta in dessa.

Sedan kan man göra ett sluttest på 65 frågor där man redan tidigare stött på ett flertal bland instuderingsfrågorna.

Idag när jag testade det så blev jag helt godkänd på alla sådana instuderingsfrågor på MC-teorin och ett sluttest på lite drygt en timme. Jag hoppas verkligen att jag missat någon knapp eller de glömt att implementera någon funktion eller något. För annars så känns det jäkligt tunt. Jag betvivlar att den som lärt sig de drygt 200 frågorna utantill verkligen är färdig för att klara ett teoriprov på Trafikverket.

Ja justja... Sedan så kan man göra jätteviktiga saker som att utmana sina kompisar på en quiz med teorifrågor eller diskutera trafik i diskussionsforumet...

:huvet


Edit: Bara för skojs skull så gick jag igenom alla momenten och ett sluttest på BE-teorin. Nu tog det 44 minuter att bli godkänd på allt. Där var det bara 159 frågor som skulle nötas in.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tror inte det är möjligt , kommer bli slagsmål om träskallarna mellan Polisen och Säkerhetspolisen.
Säkerhetspolisen tingar alla utan begåvning redan från födseln , man håller typ på koll på alkoliserade
narkomaner som är på smällen - dom vet att inom 18 år har man en Einsten bakom nått skrivbord

Jag måste rätta mig själv. De har inte tagit bort kravet, bara sänkt det från 4 till 3 på en 9-gradig skala. För att kunna fylla platserna på skolan.

OT:
Jag har resultatet 7 och ser mig inte som särskilt begåvad i relation till min omgivning. Att polisen godkänner knappt hälften så begåvade som jag är milt uttryckt olyckligt.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Handlar ju om att många trafikskolor fått skit för att de mjölkar eleverna och att de ändå kuggar.
Så nu har man valt taktik #2 istället. Öka omsättningen på elever (och därmed trafikanter/offer)

tyckte det var lätt nog när jag tog MC-kort 2015. Inte direkt några problem för någon normalbegåvad som väljer att lyssna på handledare / lärare och lägga ner telefonen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag måste rätta mig själv. De har inte tagit bort kravet, bara sänkt det från 4 till 3 på en 9-gradig skala. För att kunna fylla platserna på skolan.

OT:
Jag har resultatet 7 och ser mig inte som särskilt begåvad i relation till min omgivning. Att polisen godkänner knappt hälften så begåvade som jag är milt uttryckt olyckligt.

Har man en begåvning 3 på en niogradig skala så är jag tveksam till att man är lämpad för ett mångfacetterat yrke som kräver mycket improvisation.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Lättande man inte på taxikraven för några år sedan också men var tvungen att gå tillbaka igen?
Med tanke på hur apkassa taxichafförer är så kan jag förstå varför.

https://www.sydsvenskan.se/2006-10-22/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken

Min körkortslärare (tog B-E förra året) uttryckte sitt missnöje över lättnaden på A-kortet, han tyckte att det var sinnessjukt.
Att man använde könet som slagord för att göra körkortet lättare är absurt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top