Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Honda VFR800
    Inlägg
    2 203

    Zero Motorcycles?

    Finns det några ägare eller folk som testkört?

    Jag funderar på om det kan vara något som pendlarhoj. Dyr i inköp men låg milkostnad och med 4,5mil enkel till jobbet mer eller mindre dagligen så vore ju en sån skära ner på årets totala milkostnad rätt bra.

    Men klart man undrar om de finns kvar i Sverige om 5år, om priset kommer att rasa och vad som händer när de andra drakarna ger sig in i branschen om elhojar.

    Är den rolig? Håller den kvalité? Reservdelspriser?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Vill man skära ner kostnaden så är väl EL-moped ett alternativ,
    Exempel
    https://motorsweden.se/elmoped
    https://www.bytbil.com/hallands-lan/...-1346-10955715

    25% tillbaka vid köp av elfordon!

    Elfordonspremien som är föreslagen i riksdagen innebär att du får tillbaka 25% av inköpspriset på ditt nya elfordon, (maximalt 10 000kr). Detta innebär att om du köper en Viarelli Venice Electric (Klass 1) för 17 990 kan du få tillbaka nästan 4 500kr. Efter att du skickat in kvittot och fått tillbaka dina pengar har du alltså bara betalat 13 492kr för en ny El-moped!
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-10 klockan 22:53.

  3. #3
    Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Honda VFR800
    Inlägg
    2 203
    Jag behöver kunna göra 120km/h.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av renkött Visa inlägg
    Jag behöver kunna göra 120km/h.
    För att köra 4,5 mil till jobbet ?????

  5. #5
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 231
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    För att köra 4,5 mil till jobbet ?????
    Att köra 4,5 mil med en moppe som toppar 45 km/h tar ju en hel timme!
    Att köra samma sträcka i 120 km/h tar ju bara 22 min (GR har ju faktiskt visat att det går att hålla 120 km/h inne i stan med )

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Att köra 4,5 mil med en moppe som toppar 45 km/h tar ju en hel timme!
    Att köra samma sträcka i 120 km/h tar ju bara 22 min (GR har ju faktiskt visat att det går att hålla 120 km/h inne i stan med )
    Men GR hoj var väl inte helt tyst, load pipes saves lives, tror det blir svårt GRida på elhoj, folk flyttar inte på sig.

    För att göra en jämförelse, en släkting var banvaktare på en bansträcka i närheten av Fannberget mellan Duved och Storlien på den tiden man bytte från ånglok till ellok.
    https://www.hitta.se/kartan!~63.3829...36344:12.84525
    http://banvakt.se/duved-storlien-gransen/570-rullan/
    Med ångloken var det inte en ihjälkörd älg på hans bansträcka.
    Redan 1a året med ellok hade han 18 ihjälkörda älgar enbart på hans bankilometrar.
    Tvivlar på att trafikanter med Spotify i öronen, Facebook i tankarna är smartare än älgar.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-11 klockan 10:44.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
    Inlägg
    57
    Mc konsult i Lidköping är auktoriserad åf. Jag var där förra sommaren och körde lite olika zeros.

  8. #8
    Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Norge
    Hoj
    KTM300EXC, DR650SE, 750w E-bike
    Inlägg
    1 380
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Men GR hoj var väl inte helt tyst, load pipes saves lives, tror det blir svårt GRida på elhoj, folk flyttar inte på sig.

    Tvivlar på att trafikanter med Spotify i öronen, Facebook i tankarna är smartare än älgar.
    Tvivlar på att de bilar Ghostrider kör förbi hörde eller uppfattade han fören efter han hade passerat. När jag kör bil hör jag inte en motorcykel innan den passerat mig. Så då kvittar det nog om man kör en elhoj.

    Om du har Spotify i öronen hör du knappast en modern bil eller mc med bensinmotor heller. Dessutom är älgar sämre än människor på att använda övergångsställen. Så jag tror det går lika fint att köra elhoj som bensinhoj

  9. #9
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 231
    Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

    Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe

    Så en Zero är ett bättre alternativ.
    Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Tvivlar på att de bilar Ghostrider kör förbi hörde eller uppfattade han fören efter han hade passerat. När jag kör bil hör jag inte en motorcykel innan den passerat mig. Så då kvittar det nog om man kör en elhoj.

    Om du har Spotify i öronen hör du knappast en modern bil eller mc med bensinmotor heller. Dessutom är älgar sämre än människor på att använda övergångsställen. Så jag tror det går lika fint att köra elhoj som bensinhoj
    Det är i Norge det.
    I Gbg är det vanligt att korsa gatan mellan övergångsställena snett, så man slipper se fordon som kommer bakifrån.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

    Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe

    Så en Zero är ett bättre alternativ.
    Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.
    Håller med. Under de 4 år jag bodde i Växjö och jobbade i Ingelstad, 2 mil söderut, så avstod jag från att cykla på 27/29an utan valde vägen Växjö-Rinkaby-Tävelsås-Nytorpet-Ingelstad.
    https://www.hitta.se/kartan!~56.7611...76133:14.82900
    Och det går kanske här också ?
    så vore ju en sån skära ner på årets totala milkostnad rätt bra.
    För det är som jag ser det bara en tidfråga innan Sverige kommer kompensera minskad inkomst från bensinskatt med skatt på elfordon, skatt på fordonet eller på elen.
    Har räknat lite på det och med 20% verkningsgrad på bensinmotor och 95% verkningsgrad på elmotor så skulle dagens ca 9kr i skatt på 1 L bensin bli ett litet påslag på ca 5kr/kWh för el.

    Exempel: Göteborg hade gratis gatuparkering för Miljöbilar när de kom. Fram tom 2015.
    Sedan togs gratis gatuparkering för miljöbilar bort för "man" förlorade för mycket på det.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-11 klockan 11:35.

  12. #12
    Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Norge
    Hoj
    KTM300EXC, DR650SE, 750w E-bike
    Inlägg
    1 380
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det är i Norge det.
    I Gbg är det vanligt att korsa gatan mellan övergångsställena snett, så man slipper se fordon som kommer bakifrån.
    Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

    Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.

  13. #13
    Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Honda VFR800
    Inlägg
    2 203
    Citat Ursprungligen postat av Hymer Visa inlägg
    Mc konsult i Lidköping är auktoriserad åf. Jag var där förra sommaren och körde lite olika zeros.
    Men kom igen, utveckla... Har den någon själ? Är körställningen bekväm? Rolig? Skapade "vill ha" känsla? I wanna know!

    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

    Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe

    Så en Zero är ett bättre alternativ.
    Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.
    Faktiskt blivit rekryterad till ett jobb i Osby av alla ställen. Jobbet är så underbart att pendlingen är värt det.
    Vi söker i övrigt en projektledare också om någon vet en bra sådan i de trakterna.

    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Håller med. Under de 4 år jag bodde i Växjö och jobbade i Ingelstad, 2 mil söderut, så avstod jag från att cykla på 27/29an utan valde vägen Växjö-Rinkaby-Tävelsås-Nytorpet-Ingelstad.
    https://www.hitta.se/kartan!~56.7611...76133:14.82900
    Och det går kanske här också ?


    För det är som jag ser det bara en tidfråga innan Sverige kommer kompensera minskad inkomst från bensinskatt med skatt på elfordon, skatt på fordonet eller på elen.
    Har räknat lite på det och med 20% verkningsgrad på bensinmotor och 95% verkningsgrad på elmotor så skulle dagens ca 9kr i skatt på 1 L bensin bli ett litet påslag på ca 5kr/kWh för el.

    Exempel: Göteborg hade gratis gatuparkering för Miljöbilar när de kom. Fram tom 2015.
    Sedan togs gratis gatuparkering för miljöbilar bort för "man" förlorade för mycket på det.
    Villa elen blir jäkligt dyr om den ska kosta 5kr/kWh.
    De kommer säkert vilja kompensera, men svårt att tänka mig att det kan göras så direkt som du skriver.

    Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

    Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.
    Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
    Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?

  14. #14
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 914
    Citat Ursprungligen postat av renkött Visa inlägg
    Men kom igen, utveckla... Har den någon själ? Är körställningen bekväm? Rolig? Skapade "vill ha" känsla? I wanna know!

    Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
    Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?
    Vicket dj--la vrid!

    enbart positiva omdömen

    Jag skulle inte tro att det skulle skrivas dåliga omdömen på deras hemsida men man kan boka provkörning om inte Trump sätter stopp för Amerikahojsimporten!

    http://mickesmotor.se/hur-kul-som-he...et-j-vla-vrid/

    För mig är motorn och känslan en stor del av min nöjeskörning och en stor del som gör att jag klarar av att pendla. Men varma dagar i stadstrafik är en SportHoj med förbränningsmotor inte lika "bra" som en elhoj.
    Sedan, känn på namnet, Noll Motorcyklar!

    Slå på ljudet och jämför! Samma förare och samma bana, det går fort men den ena låter som en frekvensstyrd dammsugare!



    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  15. #15
    Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Norge
    Hoj
    KTM300EXC, DR650SE, 750w E-bike
    Inlägg
    1 380
    Citat Ursprungligen postat av renkött Visa inlägg

    Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
    Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?
    Vet inte om det skiljer mycket mellan olika Zero cyklar eller om jag hittat old news? Men baserat på en snabb googling hittade jag "up to 112 highway miles". Så upp till 18 mil på landsväg. Min erfarenhet från elbilsidan är att siffror från tillverkaren sällan stämmer, så mer realistiskt kanske är 12 - 16 mil på landsväg? Med en god del fullgasrepor och lek räknar jag med att räckvidden blir ännu kortare. Så då blir det tyvärr för dålig räckvidd för mitt körmönster.

  16. #16
    Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Honda VFR800
    Inlägg
    2 203
    Så lågt som 12 mil, då börjar det bli räckvidds ångest.

  17. #17
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Super retard 250 Yamaha
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av renkött Visa inlägg
    Så lågt som 12 mil, då börjar det bli räckvidds ångest.
    Precis. Blir säkert skitbra med elhojar men jag låter nån annan betala utvecklingskostnaderna i fem år till och brassar hElvet med bensin tills dess

  18. #18
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 788
    Själv tyckte jag det var snorkul att blåsa förbi fotgängare helt tyst, satan vad dom hoppade till gjorde iaf 140 den jag körde.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

    Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.
    Problemet är lika fullt att jag, trots fördelarna som du nämner ovan, förlorar tid. Förklarade för en vän i passagerarsätet just det, förlorad tid, när jag har grönt och det går ut en fotgängare mot rött. Det är bara att snällt bromsa in och släppa förbi fotgängaren. För att inte förlora kanske flera timmar.
    Och med bara 1 timme så hade vi missat öppettiden hos affären vi var på väg till.
    Och då har jag bortsett från allt strul / tid / kostnader från att reparera eventuella skador från kollisionen.
    Tillråga på allt misstänker jag att "dåligt samvete" hade plågat mig.....

    Vad det gäller sjunkande batteripriser så kolla prisutveckling på Lithium. Och tror att idag är bara ca 1% av alla fordon eldrivna. Räknar man med 10 års livslängd så ska för en elbilsflotta varje år produceras 10ggr så många elbilar som det totalt finns idag.
    Det kan vi glömma som jag ser det. Det kommer priset på Lithium sätta stopp för. Framtiden är bränslecellsbil. Tror jag.
    Men lyckas dom göra batterier med Natrium istället för Lithium förändras läget. Solid State battery som du skriver (tack för tipset)
    För Natrium är det gott om i haven.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-15 klockan 10:50.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här