Zero Motorcycles?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Finns det några ägare eller folk som testkört?

Jag funderar på om det kan vara något som pendlarhoj. Dyr i inköp men låg milkostnad och med 4,5mil enkel till jobbet mer eller mindre dagligen så vore ju en sån skära ner på årets totala milkostnad rätt bra.

Men klart man undrar om de finns kvar i Sverige om 5år, om priset kommer att rasa och vad som händer när de andra drakarna ger sig in i branschen om elhojar.

Är den rolig? Håller den kvalité? Reservdelspriser?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man skära ner kostnaden så är väl EL-moped ett alternativ,
Exempel
https://motorsweden.se/elmoped
https://www.bytbil.com/hallands-lan/mc-venice-electric-45km-h-1346-10955715

25% tillbaka vid köp av elfordon!

Elfordonspremien som är föreslagen i riksdagen innebär att du får tillbaka 25% av inköpspriset på ditt nya elfordon, (maximalt 10 000kr). Detta innebär att om du köper en Viarelli Venice Electric (Klass 1) för 17 990 kan du få tillbaka nästan 4 500kr. Efter att du skickat in kvittot och fått tillbaka dina pengar har du alltså bara betalat 13 492kr för en ny El-moped!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att köra 4,5 mil med en moppe som toppar 45 km/h tar ju en hel timme!
Att köra samma sträcka i 120 km/h tar ju bara 22 min (GR har ju faktiskt visat att det går att hålla 120 km/h inne i stan med :fakta )
:lol

Men GR hoj var väl inte helt tyst, load pipes saves lives, tror det blir svårt GRida på elhoj, folk flyttar inte på sig.

För att göra en jämförelse, en släkting var banvaktare på en bansträcka i närheten av Fannberget mellan Duved och Storlien på den tiden man bytte från ånglok till ellok.
https://www.hitta.se/kartan!~63.382...g=true!t=combined/geocode!l=63.36344:12.84525
http://banvakt.se/duved-storlien-gransen/570-rullan/
Med ångloken var det inte en ihjälkörd älg på hans bansträcka.
Redan 1a året med ellok hade han 18 ihjälkörda älgar enbart på hans bankilometrar.
Tvivlar på att trafikanter med Spotify i öronen, Facebook i tankarna är smartare än älgar. :hihi
 
Last edited:

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Mc konsult i Lidköping är auktoriserad åf. Jag var där förra sommaren och körde lite olika zeros.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe :crash

Så en Zero är ett bättre alternativ.
Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tvivlar på att de bilar Ghostrider kör förbi hörde eller uppfattade han fören efter han hade passerat. När jag kör bil hör jag inte en motorcykel innan den passerat mig. Så då kvittar det nog om man kör en elhoj.

Om du har Spotify i öronen hör du knappast en modern bil eller mc med bensinmotor heller. Dessutom är älgar sämre än människor på att använda övergångsställen. Så jag tror det går lika fint att köra elhoj som bensinhoj :)

Det är i Norge det.
I Gbg är det vanligt att korsa gatan mellan övergångsställena snett, så man slipper se fordon som kommer bakifrån.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe :crash

Så en Zero är ett bättre alternativ.
Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.

Håller med. Under de 4 år jag bodde i Växjö och jobbade i Ingelstad, 2 mil söderut, så avstod jag från att cykla på 27/29an utan valde vägen Växjö-Rinkaby-Tävelsås-Nytorpet-Ingelstad.
https://www.hitta.se/kartan!~56.761...:14.82900!ai=2000006531!aic=56.76133:14.82900
Och det går kanske här också ?
så vore ju en sån skära ner på årets totala milkostnad rätt bra.

För det är som jag ser det bara en tidfråga innan Sverige kommer kompensera minskad inkomst från bensinskatt med skatt på elfordon, skatt på fordonet eller på elen.
Har räknat lite på det och med 20% verkningsgrad på bensinmotor och 95% verkningsgrad på elmotor så skulle dagens ca 9kr i skatt på 1 L bensin bli ett litet påslag på ca 5kr/kWh för el.

Exempel: Göteborg hade gratis gatuparkering för Miljöbilar när de kom. Fram tom 2015.
Sedan togs gratis gatuparkering för miljöbilar bort för "man" förlorade för mycket på det.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är i Norge det.
I Gbg är det vanligt att korsa gatan mellan övergångsställena snett, så man slipper se fordon som kommer bakifrån.

Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Mc konsult i Lidköping är auktoriserad åf. Jag var där förra sommaren och körde lite olika zeros.

Men kom igen, utveckla... Har den någon själ? Är körställningen bekväm? Rolig? Skapade "vill ha" känsla? I wanna know! :4skrika

Nu håller trådskaparen iofs till i Kristianstad och det är ju inte en stor stad direkt. Man kan nog köra igenom den på en 10 min under rusningstrafik om man vill. Ännu mindre tid om man är på två hjul. Så tiden som går åt att köra stadstrafik är nog försvinnande liten.

Med resväg på 4,5 mil så torde ju behovet vara att kunna köra på de lite större landsvägarna mot något annat mål än inne i staden. Att göra detta på en moppe som går i 45 km/h skulle inte jag försöka mig på. Enfilig vajerväg med 100 km/h begränsning och du ligger där i 45 km/h på en moppe :crash

Så en Zero är ett bättre alternativ.
Vore klart intressant att höra en ärlig recension från någon ägare om hur den är att ha.

Faktiskt blivit rekryterad till ett jobb i Osby av alla ställen. Jobbet är så underbart att pendlingen är värt det.
Vi söker i övrigt en projektledare också om någon vet en bra sådan i de trakterna.

Håller med. Under de 4 år jag bodde i Växjö och jobbade i Ingelstad, 2 mil söderut, så avstod jag från att cykla på 27/29an utan valde vägen Växjö-Rinkaby-Tävelsås-Nytorpet-Ingelstad.
https://www.hitta.se/kartan!~56.761...:14.82900!ai=2000006531!aic=56.76133:14.82900
Och det går kanske här också ?


För det är som jag ser det bara en tidfråga innan Sverige kommer kompensera minskad inkomst från bensinskatt med skatt på elfordon, skatt på fordonet eller på elen.
Har räknat lite på det och med 20% verkningsgrad på bensinmotor och 95% verkningsgrad på elmotor så skulle dagens ca 9kr i skatt på 1 L bensin bli ett litet påslag på ca 5kr/kWh för el.

Exempel: Göteborg hade gratis gatuparkering för Miljöbilar när de kom. Fram tom 2015.
Sedan togs gratis gatuparkering för miljöbilar bort för "man" förlorade för mycket på det.

Villa elen blir jäkligt dyr om den ska kosta 5kr/kWh. :crash
De kommer säkert vilja kompensera, men svårt att tänka mig att det kan göras så direkt som du skriver.

Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.

Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men kom igen, utveckla... Har den någon själ? Är körställningen bekväm? Rolig? Skapade "vill ha" känsla? I wanna know! :4skrika

Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?

Vicket dj--la vrid!

enbart positiva omdömen

Jag skulle inte tro att det skulle skrivas dåliga omdömen på deras hemsida men man kan boka provkörning om inte Trump sätter stopp för Amerikahojsimporten!

http://mickesmotor.se/hur-kul-som-helst-och-vilket-j-vla-vrid/

För mig är motorn och känslan en stor del av min nöjeskörning och en stor del som gör att jag klarar av att pendla. Men varma dagar i stadstrafik är en SportHoj med förbränningsmotor inte lika "bra" som en elhoj.
Sedan, känn på namnet, Noll Motorcyklar!

Slå på ljudet och jämför! Samma förare och samma bana, det går fort men den ena låter som en frekvensstyrd dammsugare!

https://www.youtube.com/watch?v=vlxZs2-gICc&t=50s

https://www.youtube.com/watch?v=KFJSVtsckyI&t=156s
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Fast med 29mil (ska vi räkna 20mil här?) så är där mer räckvidd än vad jag normalt kört även under bus-dagar.
Hur långt borta är vi? Och varför verkar intresset så obefintligt hos övriga aktörer?

Vet inte om det skiljer mycket mellan olika Zero cyklar eller om jag hittat old news? Men baserat på en snabb googling hittade jag "up to 112 highway miles". Så upp till 18 mil på landsväg. Min erfarenhet från elbilsidan är att siffror från tillverkaren sällan stämmer, så mer realistiskt kanske är 12 - 16 mil på landsväg? Med en god del fullgasrepor och lek räknar jag med att räckvidden blir ännu kortare. Så då blir det tyvärr för dålig räckvidd för mitt körmönster.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv tyckte jag det var snorkul att blåsa förbi fotgängare helt tyst, satan vad dom hoppade till gjorde iaf 140 den jag körde.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mjuka trafikanter som väljer att korsa en väg utan att se om det kommer en Zero, cykel eller elbil, hamnar väl under kategorin naturligt urval för att reducera överbefolkningen. Så ännu en fördel med att köra eldrivet ;-)

Jag tror att priset på nuvarande elmotorcyklar kommer falla en del när det kommer lättare batterier med bättre räckvidd. Solid state batterier är det ju en del prat om nu för tiden. Men som ren pendlarcykel spelar väl räckvidden mindre roll.

Problemet är lika fullt att jag, trots fördelarna som du nämner ovan, förlorar tid. Förklarade för en vän i passagerarsätet just det, förlorad tid, när jag har grönt och det går ut en fotgängare mot rött. Det är bara att snällt bromsa in och släppa förbi fotgängaren. För att inte förlora kanske flera timmar.
Och med bara 1 timme så hade vi missat öppettiden hos affären vi var på väg till.
Och då har jag bortsett från allt strul / tid / kostnader från att reparera eventuella skador från kollisionen.
Tillråga på allt misstänker jag att "dåligt samvete" hade plågat mig.....:huvet

Vad det gäller sjunkande batteripriser så kolla prisutveckling på Lithium. Och tror att idag är bara ca 1% av alla fordon eldrivna. Räknar man med 10 års livslängd så ska för en elbilsflotta varje år produceras 10ggr så många elbilar som det totalt finns idag.
Det kan vi glömma som jag ser det. Det kommer priset på Lithium sätta stopp för. Framtiden är bränslecellsbil. Tror jag.
Men lyckas dom göra batterier med Natrium istället för Lithium förändras läget. Solid State battery som du skriver (tack för tipset)
För Natrium är det gott om i haven.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top