225/65 på 8" fälgbredd

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.
Måste köpa nya fälgar och ska använda däck jag redan har. Dom är 225/65/17 och har suttit på en 17*7 fälg. Men nu har jag hittat fälgar som är 17*8. Kommer det se muppigt ut?
ET passar också bra, all breddning går utåt (45 istället för 55).
Vad säger experterna? 17*7,5 är det minsta jag i stort sett hittar. Håller på gå under av allt jävla väljande där färger är slut och återförsäljare ligger så högt att man avstår.

Tack för hjälpen. Måste beställa så jag äntligen kan slippa googla allt möjligt skit.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
225 på 8" lär fungera utan bekymmer, du kommer inte ha lika mycket gummi som skyddar fälgkanten som på de 7" fälgarna de kom ifrån, men det kommer heller inte se "tyskstukat" ut.

kör 215 på mina 7.5" och det är ganska flush med fälgkanten. (detta varierar ju en aning med däckmodell, vinter vs sommar, tillverkare etc etc)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Då är nästa fråga hur mycket en tum bredare fälg påverkar hjulinställningar. Breddar 2 cm utåt och 5 mm inåt. Kommer inte göra hjulinställning varje säsong.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför benämns fälgar och tv-apparater fortfarande i tum?

För att vi gjorde ett försök med millimetermått på däck och fälgar, men ytterst få tillverkare hakade på, Ford, Jaguar och Saab hade TRX däck vad jag vet, och hade man det på sin bil fanns det inget utbud på däck att välja på, det var antingen svindyra Pirelli, eller McRipper regummerat, där slitbanorna lossnade titt som tätt.

En släkting till mig tappade ena slitbanan fram på sin Saab Turbo i 160km/h, han köpta aldrig mera regummerat.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Coolt att man blandar tre olika mått på däckdimensioner mm, procent och tum.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför benämns fälgar och tv-apparater fortfarande i tum?

För det är jämnt och enkelt. 431,8mm fälg blir liksom, muppigt.
(Gammal hävd förvisso, men att ställa om till säg 432mm torde funka med dagens däck.)
Det är som att effekt många gånger anges i hästkrafter..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Cykeldäck tillverkas i tumstorlekar, men man måste ange måttet i millimeter för att vara säker på att få rätt.

Det finns till exempel ett gammalt 27" däck som är större än 27½", 28" och 29".

För 29" är ju bara ett 28" med bredare däck, fast den "nya" 28", inte den gamla för den är större...

Till råga på allt så används 3 olika system för att sätta mått på däcken, tum, millimeter och "franskt" mått.

För fransmännen som uppfann det metriska systemet (nåja) kan ju inte använda det på däck.

Ett däck som heter 37-622 i millimeter heter då följdaktligen 700x35c, notera att förutom att vända ordningen på bredd och fälgstorlek så avrundar man ena måttet uppåt och andra neråt.

Det är roligt nästan jämnt
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag fick i alla fall tag på en 17x7 fälg. Så det är endast et som skiljer 10mm mot original.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top