Många köper bil på avbetalning, men hur är det med MC?

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Är väl inget konstigt att låna, jag tog ett lån på min bank på mellanskillnaden när jag bytte in hojen mot en annan.

Ville inte ta av mitt privata fondsparande utan de pengarna får ligga och växa i fred.

Till er som eventuellt funderar på SMS-lån. Sluta med det, det kan sluta riktigt illa ekonomiskt sett.
 

Str3 R

Guest
Fast om man har råd att sätta undan varje månad så kan man lika bra ta ett lån och lägga dom pengarna på avbetalning av lånet och på så sätt få sin hoj eller bil nu istället för om 2 år.

Förvisso men varför betala nån annan räntan som man kan ha själv? Blir ju alltid dyrare än prislappen visar när en ränta är med i bilden. ;)

Varför inte spara undan hela tiden och ha en buffert på banken så när det är dags att byta har man kapital. Alltid bra att ha en slant ”i fall att” på kontot.

Fonder javisst men när pengarna tas ut blir det skatt på dom. Också nåt som man betalar nån annan för.

SMS-lån, absolut sämsta desperata lösningen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förvisso men varför betala nån annan räntan som man kan ha själv? Blir ju alltid dyrare än prislappen visar när en ränta är med i bilden. ;)

Varför inte spara undan hela tiden och ha en buffert på banken så när det är dags att byta har man kapital. Alltid bra att ha en slant ”i fall att” på kontot.

Fonder javisst men när pengarna tas ut blir det skatt på dom. Också nåt som man betalar nån annan för.

SMS-lån, absolut sämsta desperata lösningen.

För att räntan blir i princip obefintlig om det inte är en svindyr hoj/bil du har lånat till.
Vår hoj kostade 70, la 20% kontant och resten på 2 års avbetalning som var kortaste möjliga tid, går dock utmärkt att betala in valfritt belopp varje månad så länge det inte är mindre än minimum.
Inget konstigt att vi valde att ta den på avbetalning, vi har pengar undansatta men det är till när shit hits the fan och framtida kontantinsats till hus, det ska inte gå till nöjen liksom.
MC är mitt och sambons nöje så då lägger vi hellre dom pengarna varje månad på hojen än att följa med polarna ut på krogen, dagisavgifter till barnen vi varken har eller vill ha eller betala medlemsavgift i en golfklubb eller vad folk nu kan tänkas ha för nöje.
En avbetalning kapar inte våran ekonomi värre än att det vägs upp av att ha hojen ett år tidigare än vad vi annars haft.
Jag förstår att det finns folk som tycker att räntan är onödiga pengar, men om jag ska börja ha dåligt samvete över vad räntan kostar oss så finns det betydligt vettigare ställen där vi kan spara in det och en hel del mer.
Synd att snus är så gott bara :crash
Agree to disagree! :tummenupp
 

Str3 R

Guest
Alla har olika förutsättningar och väljer därefter. Ville bara ge råd ur min synvinkel. Alla är saliga i sin fason. ;)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Mkt i denna tråd handlar om man inte ska låna till leksaker.

Tänker tvärtom, se till att ha det nödvändiga betalt och klart. Då kan man låna till leksaker...

Nu ser jag inte min mc som leksak förvisso, april-sept är den mitt nöjes samt vardagsfordon.

Men kontentan är väl var och en får ta ansvar för sin egen ekonomi. Är ju bara en själv som kan avgöra huruvida man har råd.

Att nån stackare ens överväger SMS lån är skrämmande - en grundkurs i ekonomi vore väl investerade slantar.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Låna om du har pengar kvar till ett normalt liv, se dock till att värdet på hojen (lägsta möjliga skitpris på Blocket) alltid överstiger skulden.
Se till att köra helförsäkrat med okej självrisk så du täcker skulden vid krasch.
Amortera av på 36 månader.

Klarar du detta lär du inte behöva fundera, bara att sätta igång.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Så därför väljer ni att använda pengar ni inte har till nöjen. :va

Har man råd med månadskostnaden så har man råd att låna, enkelt.
Det är inget konstigt att folk lånar till nya fordon, sålänge man kan betala av det någorlunda kvickt och man har en lösning för om det skiter sig och man blir av med sin inkomst eller liknande så ser jag verkligen inte problemet.
Ska man ha med sig hela summan i fickan när man ska dra och köpa bostad också?
Var går gränsen för när man ska och inte ska låna enligt dig?
Jag lånar till nya/nyare fordon och framtida bostad, precis som de allra flesta i det här landet gör.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Räntan på en eventuell finansiering är ju ändå den minsta kostnaden när det gäller ägande av motorcykel. Köper man något som är tillverkat på den här sidan av millennieskiftet tappar ju hojen dessutom värde som är mångdubbelt mer än de få tior som räntan kostar.
I mitt fall kostar räntan för tillfället ca 130:-/mån, men värdeminskningen ligger säkert på minst tusing/mån och då har jag inte ens räknat på övriga kostnader som garage, drift och försäkring etc.

Jag försöker göra så att jag betalar av befintlig hoj och använder sedan inkomsten vid eventuell försäljning som kontantinsats vid köp av nästa hoj. Vissa kanske har tålamod att spara och gneta i flera år för att köpa något kontant, men jag har insett att livet kan vara över när som helst och ingen jävel blir gladare med pengar på banken när man väl tagit på sig träfracken.
Kort sagt: Lev idag, i morgon kan det vara för sent. :fakta


Bara för att förtydliga så gäller mitt resonemang finansiering hos seriösa kreditinstitut. SMS-ocker är aldrig en bra idé och borde förbjudas.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om jag bara skulle tänka på ekonomin så skulle motorcykeln vara bland det första jag skulle skippa.
Nu tycker jag ju att det är skoj att köra hoj och lägger fånigt mycket pengar på inköp av hojar och utrustning och för att inte tala om försäkring.
Sen tillkommer service (nä jag servar inte själv) däck och annat nödvändigt och onödigt till hojen.
Utöver det så kostar det rätt mycket stålar när man drar iväg på mc-semestrar med soppa och övernattningar..

Jag har inga som helst betänkligheter att finansiera delar av hojen med lånade pengar. Vill man och kan man betala allt kontant så får man väl göra det om man vill.
Men nu ska jag använda ett kära uttryck här, moralpredikningar och trygghetsknarkare klarar jag mig utan.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Precis så, jag hade naturligtvis kunna betala både bilen (XC70) och hojen (Tiger Explorer 1200) kontant men när ISKt (schablonbeskattat) växer betydligt mer än räntan på det lilla lånet (inte lånat till hela) så vet jag vad jag föredrar...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det borde vara förbjudet att inte undervisa privatekonomi i skolan.

Om det är föbjudet att skippa vet jag intemen alla tre grabbarna har haft hemuppgifter av privatekonomisk karaktär och räknat på vad något kostar vid kontantköp respetive via ett lån så jag törs nästan gissa att privatekonomi står i skolans läroplan i alla fall.

För övrigt gör en icke omyndigförklarad vuxen precis som den vill inom lagens råmärken, så även de som hamnat i Lyxfällan. Man bestämmer själv och reder ut de situationer man satt sig i.

Det var tungt när min närmsta arbetsmarknad flyttade 20 mil från där jag satt med min belånade bostad som plötsligt sjönk till 65% av vad jag betalat och stod osåld ca ett år medan jag satt i en ny bostad där jobben fanns. Omkring 1991, en evighet sedan för vissa men något jag fortfarande minns med skräck när jag tittar på den i mitt tycke oerhört uppblåsta ekonomi vi har idag.

Ett skitlån på någon hundratusing med hyfsat överenskommen ränta är ingenting jämfört med de som sitter med rörlig ränta i bostäder med 4 miljoner+ i lån ifall det skulle smälla igen samtidigt som arbetsmarknaden störtdyker.

Men man kan inte gå omkring och deppa, yolo yolo. Man måste leva i den tid man befinner sig och nu är nu och festen pågår.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top