Många köper bil på avbetalning, men hur är det med MC?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Grävde fram denna tråd långt bak i arkiven nu. Men jag vill mkt gärna köpa en hoj men har inte riktigt cashen just nu.. (har ju varit semester precis....). Hur har ni gjort för att lösa det, jag har ansökt på https://www.nordea.se/privat/produkter/lan/billan-och-fritidslan.html och blev inte beviljad, ska man ta SMS lån eller testa att söka mc lån hos flera banker (typ https://www.sambla.se/olika-typer-av-lan/mc-lan/ )? Någon som löst det? Jag har inte jobbat heltid förra året så nordea tyckte inte min inkomst var bra nog för att köpa just nu.

Bankerna lever på att låna ut pengar, de är inte överdrivet kräsna. Om Nordea inte tycker att du borde få låna pengar utan säkerhet så har de förmodligen rätt. Köp båge nästa år i stället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grävde fram denna tråd långt bak i arkiven nu. Men jag vill mkt gärna köpa en hoj men har inte riktigt cashen just nu.. (har ju varit semester precis....). Hur har ni gjort för att lösa det, jag har ansökt på https://www.nordea.se/privat/produkter/lan/billan-och-fritidslan.html och blev inte beviljad, ska man ta SMS lån eller testa att söka mc lån hos flera banker (typ https://www.sambla.se/olika-typer-av-lan/mc-lan/ )? Någon som löst det? Jag har inte jobbat heltid förra året så nordea tyckte inte min inkomst var bra nog för att köpa just nu.

Det är en radikalt dålig idé att ta ett smslån i allmänhet. Ännu sämre att ta ett smslån för att köpa en mc.
När bankerna tycker att lån är en tveksam idé är det ofta bra att låta bli att låna som sagt.
De säger inte nej för att jävlas.
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Låna är väl inget konstigt. Det enda jag tycker man ska passa sig för är att lägga minimalt med kontanter och ta lång avbetalning. Då sjunker värdet snabbare än vad du betalar av. Vips sitter du med mera i lån än värdet på "saken" du köpt.
Försök iaf att lägga skapligt med kontanter och ta inte avbetalningen på max amorteringstid.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag tänker att värdeminskningen är ett avsevärt större problem än finansieringen och hur man fördelar köpesumman mellan cash och krediter vid nyköp. Man vill inte gärna räkna på milkostnaden när man efter några år byter in eller säljer cykeln man köpte ny. Då är det nog inte de två eller fyra procent ränta man betalat genom åren som svider i skinnet...

Själv köper jag bara hojar vars eventuella lån kan clearas på max tre-fyra månader. Man vill ju gärna ha råd att tanka och köra omkring i andra länder med dem också! :)

Fast för korvmojsposörerna är väl detta inte så viktigt, kantänka...
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Lägg minst 30% kontant samt max 5 år så följer amorteringen ungefär
värdeminskningen och du kan skjuta in samma summa på nästa hoj efter försäljningen.
Vid 5% (har mc lån på 0.97) ränta så brukar jag slå detta på mina investeringar med en årlig avkastning på ungefär 10%. Därför brukar jag låna istället för att betala hela kontant.
 
Last edited:

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Bilen på lån (dock färdigbetald nu)
MC kontant.

Ser inga direkta problem med lån så länge man har koll på ekonomin, och god marginal. Se också till att lånet blir färdigbetalt innan bilen/MC:n havererar (exempelvis långmilare) och lägg undan till service/däck/skatt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Köp en hoj du har råd med? Bara en tanke så.. köpt en hoj på lån men det pyntade jag av på två ist för 7 år vad jag minns så blev inte farligt mkt dyrare. Ångrar inget!
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Har du Casch? -Köp

fall inte i ränte fällor och annat floskeri


blir bara dyrare i slutändan

Billigast= Casch and Realese :tungan
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Inga lån på fordon och bara trafikförsäkring. Så får jag ett löjligt billigt bil och mc-ägande. Leksaker sparar man till först och har man sönder dom får man spara till nya. Sen är det självklart upp till var och en hur man vill göra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vid 5% (har mc lån på 0.97) ränta så brukar jag slå detta på mina investeringar med en årlig avkastning på ungefär 10%. Därför brukar jag låna istället för att betala hela kontant.

Om folk bara fattade det. Varför ska man sitta utan kapital i ryggen?
 

Str3 R

Guest
Jag brukar tänka så här: har man råd med lån så har man nog råd att spara. Lägg hellre undan varje månad, jobba gärna övertid och extrapass under tiden, rör aldrig pengarna till något annat. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om folk bara fattade det. Varför ska man sitta utan kapital i ryggen?
Man kan väl ha både och? Senaste året har jag köpt både hoj och bil, inget lån på någon av dom, och har fortfarande pengar på banken, eftersom jag inte behöver betala lånekostnader och sköter service själv. Skulle jag skrota dom i eftermiddag kan jag köpa nya imorgon. Det enda jag har lån på är huset, men eftersom jag gör allt själv med det också så blir det också lättare lägga undan pengar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan väl ha både och? Senaste året har jag köpt både hoj och bil, inget lån på någon av dom, och har fortfarande pengar på banken, eftersom jag inte behöver betala lånekostnader och sköter service själv. Skulle jag skrota dom i eftermiddag kan jag köpa nya imorgon. Det enda jag har lån på är huset, men eftersom jag gör allt själv med det också så blir det också lättare lägga undan pengar.

Bra plan, men om man går +-0 en riktigt bra månad, och back de flesta andra, så är det rätt svårt att komma dit.
Då har man iofs inte råd att låna heller.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inga lån på fordon och bara trafikförsäkring. Så får jag ett löjligt billigt bil och mc-ägande. Leksaker sparar man till först och har man sönder dom får man spara till nya. Sen är det självklart upp till var och en hur man vill göra.

Stöld eller brand är inget som förekommer i din värld?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag brukar tänka så här: har man råd med lån så har man nog råd att spara. Lägg hellre undan varje månad, jobba gärna övertid och extrapass under tiden, rör aldrig pengarna till något annat. :)
Fast om man har råd att sätta undan varje månad så kan man lika bra ta ett lån och lägga dom pengarna på avbetalning av lånet och på så sätt få sin hoj eller bil nu istället för om 2 år.
Visst blir det en lite högre kostnad med räntan men det kan det ju vara värt för att slippa vänta.
Jag har 1,95 ränta på min nuvarande hoj, men det är inte ovanligt att det körs kampanj hos någon handlare och du kan få ännu lägre ränta.
Jag hade 0,95 på min första hoj, kostade 43.
Att spara ihop det hade då tagit mig 2 år minst (gick på gymnasie fortfarande) men jag ville köra hoj direkCt så för mig var det värt att ta den lilla kostnaden extra mot att spara och köpa.

Men alla tycker och tänker olika, och det är helt okej.
Något som vi alla nog kan enas om dock är att sms-lån är ungrfär lika klokt som att tura genom red light district utan kådis...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns inge bättre än känslan av att INTE sitta på massa lån å behöva tänka på avbetalningar...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man kan väl ha både och? Senaste året har jag köpt både hoj och bil, inget lån på någon av dom, och har fortfarande pengar på banken, eftersom jag inte behöver betala lånekostnader och sköter service själv. Skulle jag skrota dom i eftermiddag kan jag köpa nya imorgon. Det enda jag har lån på är huset, men eftersom jag gör allt själv med det också så blir det också lättare lägga undan pengar.

Är det inte "både och" att ha pengar sparade men välja hur stor man tycker den potten skall vara? Du ska ställa det mot rätt många miljoner i lån om du kan köpa bilar och motorcyklar motsvarande räntekostnader när det kostar 370 kr/mån före avdrag att låna t ex en halv miljon. Pengar som kan ge många gånger det beloppet utan att gå till excesser.

Lånar man för att man inte har råd eller för att det är mest gynnsamt? Brukar inte gå så bra att nå fram till folk som resonerar som du och jag har försökt. Det fina är att man får göra som man vill. Har också bara lån på huset som jag valt att lägga på en nivå där jag slipper amorteringskrav. Jag är tämligen trygghetsnarko när det kommer till ekonomi men jag ger ogärna banken pengar jag själv kan tjäna mer på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har egentligen inget mer att tillägga från det inlägg jag skrev i mars mer än att man inte bör ta sms-lån för att finansiera något som en motorcykel. Egentligen borde man inte få låna ut mer än fickpengar på sms-lån om ens det. Det borde vara förbjudet att utnyttja folks svaghet med ocker räntor. Med det sagt borde folk vara smartare än så. Ha mer självinsikt och impulskontroll samt framförhållning så att de inte försätter sig i desperata situationer där sms-lånen blir en sista utväg eftersom nära och kära sedan länge har insett att det är att kasta pärlor efter svinen.

En motorcykel, även en bättre begagnad kostar ändå en del om man ska följa en avbetalningsplan, ha försäkring, förvaringsplats och service och underhåll på det. Realistiskt sett är det säkert någon tusenlapp i månaden. Det är skönare att ha en sådan leksak betald kontant. Har man ett fanatiskt mc-intresse och inget annat utöver det kanske någon kan stålsätta sig och tycka att det kan vara värt att "offra" framtida intäkter löpande något år på något som faller i värde som en sten. Livet har ganska mycket mer att erbjuda så det är bättre att inte binda upp sin framtida intäkt på något så betydelselöst som en motorcykel. Med kontanter på fickan tänker man efter mer och inser värdet av pengarna. Att spara ihop till vad en exklusivare motorcykel kostar idag. Det tar tid. Jag är inte övertygad om att man hade kunnat sälja motorcyklar för de summorna om vi inte hade haft en räntenivå som är så låg som idag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top