Många köper bil på avbetalning, men hur är det med MC?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
En hoj för 100 tkr är ju i sammanhanget små pengar, låna på:tummenupp

Blir mer nervös för de som köper bil för 500 k och kastar in 20% kontant.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är rätt vanligt att folk lånar till nya hojar. Det är bara rätt många som högljutt proklamerar att man minsann inte ska låna till leksaker. Personligen tycker jag att det är tveksamt att låna till något alls, men jag tog ändå ett lån för att kunna få råd med en Z1000SX när min första hoj blev stulen. Inte konstigare än att låna till en bil för mig, eftersom att jag lägger lika många mil på hojen som med bilen. Hade väl gärna lagt mer med hojen, men det funkar dåligt att pendla motorväg 10 mil i saltslask på hoj. :gråta

Så, gör som du känner funkar bäst. Men det är billigare att låna till hojen på banken än att ta lånen som brukar erbjudas av hojhandlarna.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Inte konstigare än att låna till en bil för mig, eftersom att jag lägger lika många mil på hojen som med bilen.

Tjohoooo, jag körde fler mil med hojen än med bilen förra året. Bara nöjeskörning, det var ett bra år! (Lite off-topic kanske, men vad tusan...)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
För mig är mc inte lyxkonsumtion. Det är mitt största intresse, hobby och glädje i tillvaron. Det är inte ekonomiskt för fem öre, (hehe) men värt varenda krona med råge.:fyllisar
Skulle jag tänka ekonomiskt så skulle jag spara först och köpa en billig och enkel mc med låg effekt. Köpa billigt skit från Kina och köra så lite som möjligt.
Skulle aldrig i helvete åka på dyra mc semestrar till Europa heller. Skulle förstås ha mer pengar på bankkontot, va kul:banana. Nä, lev i nuet och njut och gör allt det där du vill göra.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
För mig är mc inte lyxkonsumtion. Det är mitt största intresse, hobby och glädje i tillvaron. Det är inte ekonomiskt för fem öre, (hehe) men värt varenda krona med råge.:fyllisar
Skulle jag tänka ekonomiskt så skulle jag spara först och köpa en billig och enkel mc med låg effekt. Köpa billigt skit från Kina och köra så lite som möjligt.
Skulle aldrig i helvete åka på dyra mc semestrar till Europa heller. Skulle förstås ha mer pengar på bankkontot, va kul:banana. Nä, lev i nuet och njut och gör allt det där du vill göra.

Amen på det!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När jag köpte ny R1 -05 var det kampanj med 1 eller 1.5% ränta.
Hörde med min bank och deras lån blev förmånligare i slutändan..

Hade antagligen med aviavgifter och sånt att göra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De allra flesta lägger upp avbetalningar eller belånar sin bostad på mer än de vill erkänna utåt sett. Det är ju bara att se sig omkring hur folk inreder sina hem, renoverar, vilken bilpark och andra leksaker och resor de unnar sig. Det där hade inte gått ihop utan välvilliga kreditinstitut. Många lever efter devisen att inte vänta tills morgondagen när de kan köpa det idag. Så länge vi har en lågräntemiljö kommer nog det här beteendet att fortsätta. Ökar räntorna markant i framtiden kommer folk troligtvis att spara innan de köper.

Att spekulera i att de kan få bättre avkastning på börsen med 100 tkr och sedan ta upp ett lån på 100 tkr för att köpa en motorcykel. Blir det en marknadskrasch på börsen ryker kanske en stor del av de där 100 tkr och man har dessutom ett motsvarande lån att avbetala. Hur klokt det är får var och en avgöra. Har man rätt tajming kan det ha varit ett bra beslut, men det kan lika gärna vara obotligt korkat. De allra flesta som investerar på börsen är inte särskilt framgångsrika ska ni veta. Många är väldigt selektiva när de berättar om sina börsframgångar.

Med det sagt. Vi går alla igenom olika faser i livet. Om den där möjligheten öppnar sig där man kan förverkliga en dröm att köpa sig en motorcykel och få det ur världen kanske man ska ta den. Ingen vet vad morgondagen har att erbjuda. Kanske sitter man där med familj, barn och villa och helt andra prioriteringar. Motorcykel är en sådan sak jag tycker man ska ta chansen när man är yngre. Det baserar jag på det jag ser bland min egen umgängeskrets i samma ålder. Det är många som nu har helt andra prioriteringar. De kommer sannolikt aldrig att köpa den där motorcykeln eller sportbilen de alltid pratat om.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Skulle jag ha ett bra ställe att förvara en dyr hoj på skulle jag kvittera ut en dIrEcKt utan att fundera mer på det. Det går att få ruskigt bra effektiva räntor hos handlare när de kör sina kampanjer (jag har kollat runt).

Som andra har sagt, det är "bara" ett gäng tusenlappar till på priset. Sen att folk tycker man är dum i huvudet kan jag leva med, jag har roligare än dem i alla fall :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Avbetalning = MC-säljaren säljer dig finansiering.
Lån = Du kollar möjligheterna att låna till hojköpet hos tex olika banker.

Vad jag förstått så är lån det ofta det billigare alternativet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så, gör som du känner funkar bäst. Men det är billigare att låna till hojen på banken än att ta lånen som brukar erbjudas av hojhandlarna.

Nja. Jag har 1,95% i ränta på min senaste finansiering via en handlare, och jag har svårt att se att banken skulle lägga sig lägre än så. Aviavgifterna blev jag av med tack vare autogiro och e-faktura.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
tror det är betydligt vanligare än vad folk vill erkänna. jag har min nya hoj på avbetalning. jag har råd med goda marginaler och har hellre kul idag än om 2 år. livet är kort, man behöver inte alltid ha både hängslen och skärp på sig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Oväntat bra tråd, förväntade mig att de som gapar och gormar om att; "Man lånar inte pengar till en leksak", skulle ha tagit över.

Tycker de kan dra något gammalt över sig. Har man råd med avbetalning, kör för fan. Resten av argumenten står i tidigare inlägg.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl att likställa med att låna till en bil?
Själv har jag inte lånat till något annat än min bostad. Tyvärr lever vi ju i ett läge där de flesta inte kan gå igenom livet utan att låna pengar i något läge, det är liksom normen att man ska leva på kredit.
Har själv börjat spekulera i att nytt med garanti på avbetalning kan bli billigare per kilometer & månad än något gammalt blir i reservdelar och verktyg. Både på bil och mc fronten. :va

Hade jag haft pengarna på kontot hade jag dock inte personligen tagit något lån. Ens för kåken de facto. Känns onödigt att betala räntor om man inte behöver, och så är det skönt att inte vara bunden till något.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"...jag är inte speciellt sugen på att punga ut 100k även om jag har pengarna"

Det där behöver du förklara tydligare (jag förstår inte hur det kan vara lättare att spendera pengar man inte har).


Jag resonerar på samma sätt; tar mig friheten att förklara utifrån min horisont.

Jag har pengarna på diverse ISK, som jag med liten möda förvaltar till en årlig värdeökning om ca 7%, samt diverse direktavkastningar(utdelning) som i sig själv bekostar ränteutgifter...
Att ta ett lån, med kanske 2-4% effektiv ränta är således en bättre ekonomisk lösning. Hittills har det alltså lönat sig. Skulle låneränta ligga på 5-6% tar jag hellre ut och betalar kontant.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den nakna sanningen med lån å avbetalningar är att man inte har pengarna, dvs har inte råd...
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
En tanke som inte finns med här som gäller lån/avbetalning över lag.
Kan tycka att det känns konstig att inte "äga" hela MC:n eller var det nu kan vara. Har du lån/avbetalning så äger ju teoretiskt bank/mc handlare en del. :7peta
Fick motorras på min hoj för några år sen, då var jag glad att jag inte hade lån på den. Dock ingen 100 000 kronors hoj :tungan
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hade lån på min hoj under ett år. I samband med köp av ny lägenhet så löste jag MC lånet.
 

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
Oväntat bra tråd, förväntade mig att de som gapar och gormar om att; "Man lånar inte pengar till en leksak", skulle ha tagit över.

Tycker de kan dra något gammalt över sig. Har man råd med avbetalning, kör för fan. Resten av argumenten står i tidigare inlägg.

Eller hur! Blev väldigt positivt överraskad, sitter med ett leende när jag läser allas kommentarer. Folk har olika åsikter, men inget hat hit och dit, och allas kommentarer är relevanta.. Många kan nog lära sig från denna tråden, jag gjorde det iallafall! Somsagt hittar jag knappt några trådar om detta, jag är jätteglad att den blev så bra :D
 

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
En tanke som inte finns med här som gäller lån/avbetalning över lag.
Kan tycka att det känns konstig att inte "äga" hela MC:n eller var det nu kan vara. Har du lån/avbetalning så äger ju teoretiskt bank/mc handlare en del. :7peta
Fick motorras på min hoj för några år sen, då var jag glad att jag inte hade lån på den. Dock ingen 100 000 kronors hoj :tungan

Haha jo det stämmer ju, man får la hoppas att man inte får ett dåligt exemplar när man köper sin nya hojj haha..
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top