Många köper bil på avbetalning, men hur är det med MC?

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
Känns som att många köper bil på avbetalning, men väldigt få gör det på motorcyklar. Hittar knappt några trådar om detta. Jag t.ex är sugen på en husqvarna 701 i framtiden, men jag är inte speciellt sugen på att punga ut 100k även om jag har pengarna. Hur dumt är det att lägga in en kontantinsats på t.ex 40000:- och resten på avbetalning?

Är allt lurendrejeri, eller kan det vara värt personligen om man anser att det är mer värt att lägga mer pengar på cykeln över en viss period? Jag tjänar ca 20k efter skatt, så detta är bara en tankeställare. Någon som har lite erfarenhet av avbetalning osv? Känns som att supermotards inte tappar lika mycket i pris som en bil gör heller.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tja, jag tog ett "topplån" senast jag köpte nytt eftersom det fattades 15 lax när jag drömt klart.
Ser inga konstigheter i det.

Det sura är väl att man "måste" helförsäkra medan det är kreditspärr på den och det passar inte mig.

Edit: anledningen till att det kanske talas tyst om är nog åsiktsmobben som utan att känna höga vederbörande hasplar ur sig saker som "har du inte pengarna ska du ge fan i att köpa hoj"
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag tog min hoj på avbetalning, gjort det på alla 3 hojar jag köpt nya.
~2% ränta kan jag leva med, sålänge man får köra hoj så!
Sålänge man har råd att betala lite varje månad utan att lida så är det inget konstigt alls med att ta en hoj på avbetalning.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tycker man att man har råd med avbetalningen och verkligen vill ha saken man tänker köpa så är det väl bara att göra det.
Vissa bolag erbjuder ju räntor på 1-2% och då blir det inte så mycket extra utöver amorteringen. Men det beror ju på hur mycket man lånar förstås.
Hur man får råd med sin dröm ska folk skita i :7peta, vissa lånar till resor, andra till hojar. Ser inget konstigt i det.
Jag har blivit så gammal att barnen flyttat ut och då finns det möjlighet att ha lite pengar på banken till hobbysaker, men så länge ska man väl inte behöva vänta tycker jag.
Dessutom ska vi väl som kollektiv uppmuntra alla lagliga sätt att få folk att köra mera hoj! :kär
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig köpt vare sig bil eller hoj på avbetalning...Inge annat heller förutom lägenhet å hus förr i tiden...
Hur de än är så blir de dyrare att köpa på avbetalning..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har aldrig köpt vare sig bil eller hoj på avbetalning...Inge annat heller förutom lägenhet å hus förr i tiden...
Hur de än är så blir de dyrare att köpa på avbetalning..
Klart att det blir dyrare, men när du kan få räntor på 1-2% så är det i princip obefintligt när du jämför med att vänta 1-4 år med att köpa den där hojen du verkligen vill ha.
Om man har råd att stoppa undan ett par tusenlappar varje månad så har man råd att få hojen nu och betala tusenlapparna den kostar dig varje månad.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...jag är inte speciellt sugen på att punga ut 100k även om jag har pengarna"

Det där behöver du förklara tydligare (jag förstår inte hur det kan vara lättare att spendera pengar man inte har).
 

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
Är det ett måste att helförsäkra cykeln på avbetalning? Jo, jag personligen har ju velat köra motorcykel i hela mitt liv så det är ju inte bara en fas, kommer alltid kör mc så fort jag köper en. Tänker ju precis så, om man hittar något bra avtal med 2% ränta och är säker på vad man vill, så kan det säkert vara värt för många. Och om jag t.ex lägger 40000 på en begagnad, så är det ju bara dom som kräver extremt mycket underhåll, (just dom som lockar mig, t.ex 450cc, 600cc osv) vilket också kostar bra mycket pengar gentemot att underhålla en husqvarna 701, eller en ktm 690 smc som har mycket längre serviceintervall.

Och till dig som undra om jag menar om 20k efterskatt är mycket eller lite, så menade jag inget utav det, men om jag ska svara så är det ju inte mycket pengar. Men jag är fortfarande ung och strävar efter mer : )
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köpa på avbetalning gör jag inte just för att inte behöva ha "pant" för det. Att däremot låna pengar in blanco för att köpa min senaste hoj kostar mig ett par "dagens lunch" i månaden och det kan det vara värt. Enda hojen jag betalat mer än en månadslön för, annars hade det liksom inte varit nån mening.
 

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
"...jag är inte speciellt sugen på att punga ut 100k även om jag har pengarna"

Det där behöver du förklara tydligare (jag förstår inte hur det kan vara lättare att spendera pengar man inte har).

Ok, nu har inte jag 100 tusen på kontot. Men jag menar nog att, det skulle kännas surare att spara till 100k i 2 år och sedan spendera allt på en gång, än vad det hade varit o spara 40k och betala av resten varje månad, så länge jag har råd och en fast lön. Det är ju en väldigt personlig smaksak, men som någon ovan sa är det just det där med att ''avbetalning är det värsta du kan göra'' får man ju höra överallt nästan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Klart att det blir dyrare, men när du kan få räntor på 1-2% så är det i princip obefintligt när du jämför med att vänta 1-4 år med att köpa den där hojen du verkligen vill ha.
Om man har råd att stoppa undan ett par tusenlappar varje månad så har man råd att få hojen nu och betala tusenlapparna den kostar dig varje månad.

Sent from my G8441 using Tapatalk

Obefintligt är de ju inte, men inte sju högt heller... Blir tusenlappar per år iaf... Jag tycker de är en hel del pengar man kan lägga på annat istället...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har du en fast och trygg inkomst och har råd så kör på. Klart att det blir dyrare i kronor men det tycker jag att det är värt. Jag ser det som ett "sparande" i efterhand och så har jag roligt under tiden. Har levt efter den devisen hela mitt liv utan problem. Det är bara du som kan bedöma om du tycker att den lite högre totalkostnaden i kronor är värt det.
 

Hisingen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2018
Ort
Hisingen
Hoj
Ingen
Har du en fast och trygg inkomst och har råd så kör på. Klart att det blir dyrare i kronor men det tycker jag att det är värt. Jag ser det som ett "sparande" i efterhand och så har jag roligt under tiden. Har levt efter den devisen hela mitt liv utan problem. Det är bara du som kan bedöma om du tycker att den lite högre totalkostnaden i kronor är värt det.

Tack för ett bra svar! Jo jag överväger det verkligen, det känns som att det är ett mål i mitt liv. Bara tanken att få köra en fin och kraftfull mc får mig att skratta! Kan knappt vänta..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vad som är billigt eller dyrt med avbetalning är inte självklart. Vi gjorde om delar av vårt hus med hjälp av ett lån som vi betalar av på några år. Även om vi hade pengarna att göra det kontant.

När det kostar 1,5-2 % att låna, och man kan få 3-5-7 % i tillväxt per år i en bra fond, eller mix av fonder, så är det inte självklart att betala kontant.

Låna 100 000 och betala 2 000 i ränta. Eller placera 100 000 någonstans och få kanske 3-5-7 000 i avkastning. +5 000 per år - i det här förenklade exemplet.

Självklart är det en risk i att placera pengar. Börsen kan falla. Falla rejält. Men över en längre tid (flera/många år) blir risken mindre.

Men passa dig för "aviavgifter" - här döljer sig onödiga kostnader på många hundralappar per år.... Låna hos banken!
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad som är billigt eller dyrt med avbetalning är inte självklart. Vi gjorde om delar av vårt hus med hjälp av ett lån som vi betalar av på några år. Även om vi hade pengarna att göra det kontant.

När det kostar 1,5-2 % att låna, och man kan få 3-5-7 % i tillväxt per år i en bra fond, eller mix av fonder, så är det inte självklart att betala kontant.

Låna 100 000 och betala 2 000 i ränta. Eller placera samma 100 000 någonstans och få kanske 3-5-7 000 i avkastning. +5 000 per år - i det här förenklade exemplet.

Självklart är det en risk i att placera pengar. Börsen kan falla. Falla rejält. Men över en längre tid (flera/många år) blir risken mindre.

Men passa dig för "aviavgifter" - här döljer sig onödiga kostnader på många hundralappar per år.... Låna hos banken!
Ska du placera 100k någonstans så ska du ha 100k undanstoppat att placera.
Ska du köpa en hoj på avbetalning så ska du ha 20% av kostnaden undanstoppat.
Att pröjsa några tusen i överpris på en hoj är faktiskt en helt obefintlig kostnad om alternativet är att stå utan hoj i några år när man sparar pengar.
Alla håller kanske inte med mig om det, men jag tycker det är värt en struntsumma för att få köra hojen jag vill NU, och inte om 2 år.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tack för ett bra svar! Jo jag överväger det verkligen, det känns som att det är ett mål i mitt liv. Bara tanken att få köra en fin och kraftfull mc får mig att skratta! Kan knappt vänta..

Har du gjort en budget där du ser att du har råd med avbetalningen och alla dina andra utgifter i livet är det bara du som kan avgöra om du tycker det är värt lite extra avgift. Det kan finnas en poäng i att inte lägga in hela sparkpitalet i en MC för att ha vid eventuella andra katastrofer som kan hända i livet, då är det bra att ha en buffer kvar på sparkontot och inte ha allt låst i en mc.

Men alla är vi olika, det finns dom som väntar tills dom kan betala kontant, sjäv köper jag hellre nu än att vänta så länge jag har luft i min budget för annat.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är garanterat vanligare än folk vill erkänna, att låna till lyxkonsumtion som MC ses inte som särskilt smart och är inget alla vill skylta med.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Man lever bara en gång och man kan aldrig veta när livet tar slut. Om du har din drömhoj i sikte och har råd med månadsbetalningarna - tveka inte! Köp.... dom där extra tusenlapparna det kostar kommer du inte sakna...
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har köpt några nya hojar, lånat typ 40% av priset. Betalat av inom 2 år. Har absolut varit värt de lilla pengarna extra det har kostat. Vill jag ha något så vill jag ha det NU :) Har man ekonomin till det så tycker jag det är värt det.

Nu har jag köpt en lite "billigare" hoj, som jag betalade kontant. Känns ganska skönt att slippa ha avbetalningen varje månad.. meeen jag ångrar inte att jag lånat till tidigare hojar :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top